نویدنو 01/10/1392

نویدنو  01/10/1392 

 

 

پيروزي كمرنگ چاوزيسم بر غربگرايان

جيران عزيزي

 

حزب حاكم سوسياليست ونزوئلا روز دوشنبه اين هفته در انتخابات محلي اين كشور موفق شد با 2/49 درصد آرا به پيروزي دست يابد و حاكميت خود بر كشور را حفظ كند. اما در نخستين آزمون انتخاباتي مادورو كاهش قابل توجه آراي چپگرايان و در مقابل افزايش محبوبيت غربگرايان با 7/42 درصد آرا نشان از آن دارد كه ميراث چاوز در ونزوئلا هرچند حفظ شده اما در معرض خطري جدي قرار دارد. علاوه بر اين آمار ارائه شده حاكي از آن است كه ونزوئلاي پس از چاوز تبديل به جامعه‌اي دوشقه شده است.
اكونوميست معتقد است اين نتيجه هيچ‌كدام از طرفين را راضي نكرد و خوشحالي چپگرايان طرفدار چاوز نيز كمرنگ‌تر از هميشه بود.
به طور كلي نتايج انتخابات محلي ونزوئلا ريشه‌هاي اقتصادي دارد. ونزوئلا در حال حاضر بدترين شرايط اقتصادي خود در طول 30 سال گذشته را تجربه مي‌كند. همين موضوع به شدت بر آراي حزب سوسياليست كه نيكولاس مادورو رئيس‌جمهور، برخاسته از آن است، تأثيرگذاشته است. بنابراين مادورو اگر مي‌خواهد در انتخابات پارلماني 2015 به نتايجي قابل قبول‌تر دست يابد، در درجه اول بايد برنامه مدون و مشخصي براي بهبود شرايط اقتصادي طي يك سال آينده تهيه كند. هم اكنون ميزان تورم در اين كشور بالاي 50 درصد است و موادغذايي پايه مثل شير و آرد و همينطور وسايل بهداشتي مثل دستمال به سختي دراختيار مردم قرار مي‌گيرد. به اين مشكلات بايد قطع برق و آمار بالاي جرم و جنايت و كسري بودجه را افزود.
در مقابل ژاپن نيوز مي‌نويسد مخالفان موفق شدند شمار كرسي‌هاي خود را از 46 كرسي به 53 كرسي برسانند، اما روش آن‌ها براي مبارزه با مادورو كه بدتر جلوه دادن كسري بودجه و بيشتر نشان دادن تورم است، روشي نيست كه در درازمدت جوابگو باشد. در واقع بخشي از مشكلات اقتصادي جامعه ونزوئلا به دليل اقداماتي است كه از سوي مخالفان انجام شده است تا محبوبيت حزب حاكم كاهش يابد. اين مبارزه منفي كه مادورو از آن به «جنگ اقتصادي» تعبير كرده، رئيس جمهور جديد ونزوئلا را واداشت يك ماه قبل با كاهش شديد قيمت برخي از كالاها مثل يخچال، فريزر، تلويزيون و... آن‌ها را در اختيار مردم قرار دهد، طوري كه ناگهان خيابان‌هاي شهرهاي ونزوئلا پر شد از وانت و حتي گاري‌هايي كه اين وسايل روي آن‌ها قرار داشتند. همين اقدام مادورو موجب دوباره بالا رفتن آمار محبوبيت او كه به شدت كاهش پيدا كرده بود، شد.
به نوشته كريستين ساينس مانيتور بدترين مسأله در انتخاباتي كه برگزار شد، اين بود كه ونزوئلا تبديل به كشوري دوپاره شده و اگر حزب مادورو 78 كرسي به دست آورده، احزاب مخالف به 53 كرسي دست يافته‌اند. اين نزديكي كرسي‌ها مي‌تواند منجر به تصميم‌گيري‌هاي سخت در آينده شود. اين در حالي است كه مادورو در نخستين سخنراني خود پس از انتخابات اعلام كرد: «ونزوئلا دوباره انقلاب بوليواري را انتخاب كرد. اكنون نوبت ما است كه از مردم حمايت كنيم. به همين منظور از هفته آينده گام‌هاي جدي اقتصادي برخواهيم داشت.» اما با دوپارگي آرا در ونزوئلا به نظر مي‌رسد او راه دشواري در پيش داشته باشد. شماري از ناظران ونزوئلايي چشم‌انداز مثبتي نسبت به آينده ندارند.
مارگاريتا لوپز مايا كه از استادان برجسته تاريخ در دانشگاه كاراكاس است، از جمله اين تحليلگران و ناظران است كه مي‌گويد: فكر نمي‌كنم مشكلات كشور با اين انتخابات حل شود يا كاهش يابد، زيرا اين نتايج پنجاه پنجاه شانس گفت‌و‌گو بين مخالفان و دولت را كمتر و كمتر مي‌كند، بدون مذاكره و گفت‌و‌گوي ملي هيچ گرهي از بحران‌هايي كه كشور را دربر گرفته، چه بحران‌هاي اقتصادي و چه بحران‌هاي سياسي، گشوده نخواهد شد.

روزنامه ایران

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter