نویدنو 01/10/1392

نویدنو  01/10/1392 

 

 

گزارشی به نشست دوره ای اتحادیه های کارگری خودرو سازی جهان

 سندیکای کارگران فلزکارومکانیک 

 

کارگران خودرو سازی ایران همگی از مشکلات واحدی رنج می برند: سرعت بالای خطوط تولیدی، اضافه کاریهای ویران کننده جسم و روح، دستمزد کم، سختگیری علیه سندیکاهای کارگری و سرکوب و زندانی کردن فعالین کارگری.

شرکت های خودرو سازی ایرانی به دلیل در اختیار داشتن کارگران ارزان قیمت ،به بهشت شرکت های خودو سازی کره ای، ژاپنی، فرانسوی،اسپانیایی تبدیل شده اند و بازار خوبی برای این سرمایه داران حریص فراهم شده است تا با فروش تکنولوژی قدیمی و فروش قطعات خودرو، ایران را محلی برای استثمار کارگران توسط سرمایه داران ایرانی کرده و ارزهای با ارزش نفتی که حاصل رنج زحمتکشان و ثروت ملی ایرانیان است را به غارت ببرند و با سوق دادن سرمایه های خود به کشورهای فقیر و به تعطیلی کشاندن صنعت خودرو سازی در کشورهای خود ، ضرب شستی به سندیکاهای کارگری کشورشان نشان بدهند و آنان را ضعیف و وادار به تمکین برای حمله به دستاوردهای کارگریشان بکنند. آنچنان که در فرانسه و کل اروپا شاهد هستیم.

ایران خودرو به دلیل سیال بودن کارگرانش هیچگاه نمی توان گفت که چند کارگر و کارمند در آن فعالیت دارند.در حال حاضر بطور تقریبی 17000 کارگر و تعداد 8000 نفر کارمند در رده های مختلف در آنجا کار می کنند. که در هر شیفت تعداد 7000 نفر مشغول بکارند. البته از این 7000 نفر همیشه تعداد 1000 الی 2000 نفر کارگران  اضافه کار هستند.

این تعداد کارگر، کارگرانی هستند که در ایران خودرو مشغول بکار هستند .در کارخانه های اقماری ایران خودرو مانند مگاموتور،نیرومحرکه،و کارخانه های قطعه سازی همچون کارخانه غرب استیل سمنان،ربات ماشین در کمال شهر کرج،محورسازان واقع در کرج،و همچنین کارخانه های قطعه سازی وابسته به ایران خودرو ،تعداد کارگران وابسته به ایران خودرو بیش از 100 هزار نفر خواهند شد.

کارخانه ایران خودرو محصولات فرانسوی پژو را درحال تولید داردازجمله پژو پارس،پژو 206،پژو جی ال ایکس،پژو آردی،سمند و همچنین وانت بار پیکان،ال 90، تیبا، رانیز تولید می کند.

از اول مهر سال 91 و با اثربخشی تحریم های کشورهای سرمایه داری ، کارخانه های خودرو سازی از جمله ایران خودرو،کرمان خودرو،سایپا ،سایپا دیزل ،سایپا یدک،مزدا، پارس خودرو،تراکتورسازی ،مگا موتور،نیرو محرکه، و کارخانه های قطعه سازی اقدام به اخراج کارگران خود کرده و سطح تولیدات خود را به 25 درصد کاهش دادند.دراین اخراج سازی ها بیش از 100 هزار کارگر کارخانه های ماشین سازی و بیش از 200 هزار کارگر وابسته به کارخانه های ماشین سازی از کار بیکار شدند.این بیکار سازی با نام مرخصی اجباری شکل گرفت که ما در سرمقاله نشریه پیام فلزکار آبانماه 91 شماره 13 به آن اشاره و اعتراض کردیم. در حال حاضر هنوز کارخانه های خودرو سازی به تولیدات قبل از سال  1391  خود نرسیده اند.

شرایط کاری: در ایران خودرو هرگاه نیاز به تولید بیشتر باشد سرعت خط تولید افزایش می یابد، که باعث افت کیفیت خودرو می شود. امابه دلیل فروش خوب و بازار تشنه خودرو در ایران ،مدیران به آن اهمیت نمی دهند. در هر سال مدیریت ایران خودرو با اعلام اینکه امسال نسبت به سال گذشته باید 10 درصد خودرو بیشتر تولید کنیم ،که بیشتر در آذرماه هرسال رخ می دهد ،با فشار کاری وحشتناک (جشن رکورد) به افزایش تولید هرسال خود رسیده و این شاخصی است که در سال بعد هم باید از این شاخص فراتر رفت. یعنی هرسال باید تولید سال گذشته شکسته شود.یعنی استثمار هر سال درصدش بیشتر می شود .البته ناگفته نماند که پاداشی هم به عنوان رکورد به این کارگران تعلق می گیرد. کلیه خطوط تولیدی، حیاط ،رختکنی ،وبخش اداری با دروربین های مدار بسته کنترل می شود. به همین خاطر دقیقا اگر خطی کُند کارکند و یا کارگران بخواهند نفسی تازه کنند با تماس با سرپرستان آنها افراد را بشدت توبیخ کرده وحتا در اختیار کارگزینی قرار می دهند. به این معنا که کارگر از قرار داد یک سال به شش ماه،از ششماه به دو یا یک ماه و کارگر قراردادیک ماه و دو ماه به روز مزد تبدیل وضعیت می شود و نهایت اخراج خواهد شد.

ساعت کاری: در حال حاضر که کارخانه در رکود بسر می برد هر کارگر در ماه 220 ساعت ،ساعت کاریش است. اما کارگران برای آنکه زندگیشان بچرخد از 40 تا 90 ساعت اضافه کاری در ماه انجام می دهند که بازهم زندگیشان نمی چرخد.برایتان چند فیش حقوق می فرستیم که مستند صحبت کرده باشیم.این در حالی است که ایران خودرو با پایین ترین سطح تولید امروز کارمی کند ، والا در ایران خودرو در سال های گذشته کارگرانی داشتیم که روزانه حداقل 2 شیفت کار را براحتی انجام می دادند.حتا کارگری در سال 1378 با سه شیفت کار در طی 22 روز هنگامی که خستگی به او فشار آورده بود در ساعت 2 شب در کنار پالت قطعات به خواب رفت وماشین لیف تراک حمل بار او را زیر گرفت و کشت. در ایران خودرو تا 2 سال گذشته چیزی به نام تعطیلی روز جمعه، و تعطیلات رسمی غیر جمعه وجود نداشت و همه روزها ،روز کاربود. فقط 2 روز ، یکی اول عید نوروز ودوم  روز عاشورا روز تعطیل در سال بود.این فشار کاری باعث اعتصاب های زیادی در سال 90 شد که مدیریت قول داد روز جمعه را روزکار نزند که پس از دوماه بازهم جمعه روز کاری اعلام شد. یکی از دلایلی که کارگران به اضافه کاری تن می دهند و کمتر دست به اعتصاب می زنند به دلیل حقوق پایین است که حداقل حقوق امسال کارگران 4 برابر زیر خط فقر تعیین شده است و کارگران برای داشتن درآمد و گذران زندگی بیشتر تن به  اضافه کاری می دهند. (حداقل حقوق کارگر ایرانی در ماه 5/166 دلار در ماه است و خط فقر 666 دلار تعیین شده است)در فیش حقوق همه کارگران به نوعی به شرکت بدهکاراند و در هر فیش حقوقی 50 درصد از حقوقشان به عنوان اقساط کسر می شود. در فیش حقوقی دزدی آشکاری بنام خیریه حضرت رسول است که ماهانه 5000 تومان از هرکارگر کسر می شود و معلوم نیست به چه هزینه ای می رسد.یعنی در هر ماه 85 میلیون تومان به عبارتی 28 هزار دلار از کل کارگران ایران خودرو کسر می شود.در فیش حقوقی ردیفی است به نام کارایی که توسط سرپرستان تعیین می شود یعنی اینکه آیا از نظر شرکت شما کارگر سر به راهی بوده ای یانه؟ اگر نبوده ای این کارایی به شما تخصیص پیدا نمی کند.10 درصد حقوق کارگران به عنوان مالیات کسر خواهد شد و 10 درصد هم به عنوان  حق بیمه دولتی و 6 درصد هم بیمه تکمیلی خصوصی.

شرایط استخدام: تا سال 1377 استخدام رسمی در شرکت ایران خودرو رواج داشت. پس از آن با رواج قرار دادهای موقت و سپس شرکت های تامین کننده نیروی انسانی ،استخدام رسمی در شرکت وجود ندارد. یعنی شرکت های تامین کننده نیروی انسانی نه شرکت ایران خودرو در هر موردی اگر با کارگران به اختلاف بخورند کارگر شاکی نه از ایران خودرو بلکه از شرکت نیروی انسانی شکایت خواهد کرد.

کارگران قرار دادی آنهایی که بیش از 15 سال در شرکت سابقه دارند قراردادهای یکساله می بندند که مدیران جزء ، و سرپرستان را شامل می شود.قرار دادهای ششماه با کارگرانی کمتر از دهسال سابقه کاربسته می شود.قراردادهای دو ماهه و یکماهه نیز با کارگران زیر 5 سال سابقه بسته می شود.کارگران با 2 یا 3 سال سابقه اکثرا روز مزد هستند که بعد از 89  روز قرار دادخاتمه یافته و هیچگونه حقی فرد ندارد. امروزه کارگران روز مزد آرزویشان است که تبدیل به وضعیت قرار داد ی یک ماهه و یا دوماهه بشوند. هیچ کارگر قرار دادی و روز مزدی کارگر ایران خودرو محسوب نمی شود. کارگران قرار دادی و روز مزد نصف حقوق کارگران رسمی ایران خودرو را می گیرند. شرکت های پیمانکاری حداقل 40 درصد دستمزد هر کارگر قرار دادی و پیمانکاری روز مزد را  به جیب می زنند. در حقیقت شرکت های پیمانکاری راهزانی هستند که قانون ایران خودرو به آنان اجازه چنین سرقتی را از کارگران داده است و خود در این ظلم آشکار شریک است.بارها اتفاق افتاده است که شرکت تامین کننده نیروی انسانی به دلایلی قراردادش خاتمه می بابد و بدون اینکه با کارگران تسویه حساب کند به ناگهان غیب می شود. و کارگران دست از همه جا کوتاه تر به امید اینکه شرکت پیمانکاری نیروی انسانی دیگری آنان را به خدمت بگیرد روزگار می گذرانند.

در ایران خودرو طبقه بندی مشاغل وجود نداردکه یکی از مهمترین خواسته های کارگران ایران خودرو است.

مسایل رفاهی: در حال حاضر کفش کار که سالی دو مرتبه بود به یک مرتبه کاهش پیدا کرده است. شیر را قطع کرده اند.

مشکلات کارگران ایران خودرو: یکی از مشکلات کارگران ایران خودرو نبود هیچ گونه تشکل صنفی چه دولتی و مستقل دراین مجموعه کارگری است.

ازدیگر مشکل کارگران به دلیل نبود امنیت شغلی که با قرار دادهای موقت و روز مزدی نمایان است ،ضربه جبران ناپذیری به روح و روان خانواده های کارگری زده است.

سرعت کار و کار بدون مرخصی ،بیماری های روحی و روانی را در ایران خودرو به شدت افزایش داده است . افسردگی ، پرخاشجویی ، سر درد های مزمن، افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق از جمله مشکلاتی است که سلامتی کارگران را تهدید می کند.

 فعالیت های کارگری: در ایران خودرو و در سایر شرکت های بسیار بزرگ همچون نفت و ذوب آهن هیچ تشکلی وجود ندارد حتا دولتی. چنانچه کارگری شروع به فعالیت های کارگری کند به سرعت شناسایی و پس از اخطار و جابجایی از محل کار و در نهایت اخراج خواهد شد. در سال 1388 یکی از کارگران ایران خودرو که فعالیت های سندیکایی می کرد پس از دستگیری در زندان شرکت ایران خودرو یک شب ماند و سپس به اوین برده شد.پس از آزادی از شرکت اخراج شد. در ایران خودرو محیط نظامی است و شما هر لحظه در معرض دید قرار دارید.ازلحظه  ورود به کارخانه تا رختکن و خطوط تولیدی،شما مرتبا توسط دروبین های مدار بسته کنترل می شوید. سر پرستان خود به عنوان مامورین سرکوب هر اعتراضی را گزارش و در نطفه خفه می کنند.

همه این فشارها و بی قانونی ها که در مورد کارگران به اجرا گذاشته می شود،به شکل پاداش های چند صد میلیون تومانی ، و سفرهای خارج از کشور برای مدیران ایران خودرو به اجرا گذاشته می شود که برای سال آینده به فکر استثماربیشتر و نابودی حقوق کارگران باشند.

سندیکای کارگران فلزکارومکانیک  آبان 1392

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter