نویدنو 24/09/1392

نویدنو  24/09/1392 

 

 

تخریب مجسمه" لنین" مشکل اجتماعی" اوکراین" را حل نمیکند .!

 محمد چابکی

 

رویدادهای اخیر اوکراین  با رد موافقتنامه تجارت آزاد با اروپا آغاز گردید. تصمیم  رئیس جمهوراوکراین در" ویلنوس "برای رد موافقتنامه تجارت آزاد  که، رهبران اتحادیه اروپا  برایشان غیرقابل انتظار بود، نگرانی وناامیدی هوادران غرب دراوکراین را به وجود آورد . فردای همان شب هواداران الحاق به اروپا بمثابه اعتراض  مسا لمت آمیز به میدان مرکزی شهر کیف سراریز شدند. وآن چیزی که درجلوی چشم همگان وشاهدان انجام گرفت، وبه استناد واقعیت ها و گزارش های خبرگزاری های مختلف جهان برملا شد ،  دخالت آشکارو تحریک آمیز غرب در نا آرامی های گسترده اوکراین بود. تلاش برای بدست گرفتن دولت قانونی ومستقل از طرف ملی گرایان ولبیرال های هوادار غرب سازماندهی شده بود ، که با اظهارات صلح آمیز و تظاهرات آرام  وارد میدان استقلا ل شده بودند ، با محاصره مکان ها ی دولتی و شعار" انتخابات زود رس"  خواستار سرنگونی دولت قانونی شدند. شرایطی که یاد آور" انقلاب نارنجی" 2004  بود. تکرار "انقلاب زرد" که ربطی به انقلاب مردمی ندارد، طبق ضرب المثل ایرانی " سالی که نکوست از بهارش پیداست " ، گروهی که صورتشان را با ماسک پوشانده بودند ،ازمیان تظاهر کنندگان وارد میدان "بسارابسکا" واقع در مرکز این شهرشدند، بالای سر مجسمه سه ونیم متری لنین رفتند، با پیچیدن  طناب فولادی به سروگردن مجسمه لنین ، آن را با خشم پائین کشیدند ، سپس به شکل وحشیانه ای  بقایای این بنای تاریخی  و" نماد انقلابی کارگران "را با پتک و دیلم  تکه تکه کردند .این گروه آگاهانه از موضع سیاسی به بنا ی تاریخی لنین می نگریستند وآن را سمبل پیروزی خلق شوروی برآلمان نازی و نشانه اولین بنیان گذار حکومت کارگری در جهان می دیدند.آن ها پرچم اردوی قیام اوکراین را که نماد مخالفت با کمونیسم وارتش سرخ در جنگ جهانی دوم بود در محل مجسمه" لنین "نصب کردند. دیگر رهبران اپوزیسیون از روی ترس  و واهمه از آینده خود و خشم کارگران ، با فریب توده ها ، با دوروئی و فرصت طلبی اعلام کردند که با سرنگون سازی مجسمه ارتباطی نداشته اند . "آندری شوچنکو" ، یکی از اعضای پارلمان اوکراین که از مخالفان دولت است در توییتر خود نوشته است : "خداحافظ میراث کمونیسم " خبرگزاری "اینترفکس" اوکراین نیز نوشته است" نیکلای آزاروف"، نخست وزیر اوکراین تخریب مجسمه یاد بود" لنین "را با انفجار مجسمه‌های بودای بامیان به دست طالبان در افغانستان مقایسه کرده است.

در حالی که مجسمه های لنین و مارکس بار دیگر به عنوان نمادهای فرهنگی و تاریخی به خیابان های شهرها و روستاها بازمی گردد درایالت کراسنویارسک (سیبری) که به عنوان نماد سرمایه داری روسیه تلقی می شود ، 5 مجسمه لنین در مرکز این ایالت و چند شهر دیگر آن بار دیگر نصب شده اند. در مناطق کالوگا ، رستف ، آستاراخان یا کالینینگراد مردم بار دیگر مجسمه های لنین و مارکس را از مصالح مختلف به عنوان نمادهای فرهنگی و تاریخی برپا و نصب کرده اند. و "ویاچسلاو نوویکف" نماینده مجلس سنای روسیه و متحد قدیمی بوریس یلتسین رئیس جمهور اسبق روسیه می گوید :" ما در دوره تغییرات دموکراتیک بیش از اندازه به تاریخ گذشته خود ناسزا گفتیم. نصب دوباره مجسمه های مقامات شوروی به مفهوم احیای ایدئولوژی کمونیستی نیست ، بلکه جنبه های فرهنگی و تاریخی آن اهمیت دارد."

  در شهر" ونکوور"کانادا در آستانه بر گزاری فیستوال ورزشی 2010  مجسمه "لنین" در ریچموند  استان  بریتیش کلمبیا بنام( ونکوور بیننال )نصب شد.خانم  (ماریه ویسگربیر) خبرنگار تلویزون ملی کانادا ضمن گفتگودراین رابطه گفت!" نصب مجسمه لنین رهبر حزب کمونیست بلشویک ها همچون یک چهره مشهور تاریخی در جهان نمونه احترام به آزادی و دموکراسی است."

 

" گروه ملی گرایان اوکراین " شورشیان  باندرا " با خیال ضد کمونیستی جنگ جهانی دوم از تصور سرنگونی مجسمه لنین ، رویای سقوط  طبقه کارگر را درسر می پرورانند.

مورخان معتقدند در جریان اشغالگری نازی ها در  جنگ جهانی دوم دهها هزار نفر از مردم در این منطقه کشته شدند. شورشیان اوکراینی به امید بیرون راندن دولت شوروی و ایجاد یک کشور مستقل به نام اوکراین با نازی ها همکاری کرده اند.اکنون از آن سالها نزدیک  هفتاد سال گذشته است افکار عمومی اوکراین همچنان در مورد جنبش شورشیان نظرات متفاوت دارند
"ویکتور یوشچنکو" در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در سال 2010 میلادی " استفن باندرا " شورشی را رهبر ملی و قهرمان اوکراین لقب داد.  اين اظهارات خشم اکثريت روس زبان اوکرائین و مدافعان حقوق بشر در اوکراین را در پي داشت. در اين راستا شمار زيادي از معترضان در وروشو دست به راهپيمايي زدند" باندرا " را يک جنايتکار نامیدند. ." استفان باندرا" در دهه چهل ميلادي يکي از حاميان سرسخت ملي گرايي در اوکرائین و بنيانگذار ارتش شورشيان در اين کشور بود. و گروهش پيش از پايان جنگ جهاني دوم به يکي از متحدان آلمان تبديل شده بودند. دولت های مختلف ازجمله لهستان معتقد است اين ملي گراي اوکرایني مسئول مرگ صدهزار غيرنظامي لهستاني در جنگ جهاني دوم است.
در زمان" ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور کنونی , براساس حکم دادگاه اوکراین این عنوان باطل اعلام شد.

دربیانیه همبستگی شانزده حزب برادراز اتحاد شوروی سابق که در شماره 49(885) مورخ 06.12.2013  درسایت حزب کمونیست بلاروس به چاپ رسید، ضمن شرح اوضاع بحرانی در اوکراین، با اشاره به "تخریب در تظاهرات خیابانی " ، و تلاش لیبرال ها و ناسیونالیست ها به بهانه پیوستن اوکراین به" اتحادیه گمرکی" ، برای تفرقه اندازی دربین برادرانی که" 360 سال پیش، با پیوستن  نیروهای  کمکی روسیه ، به اوکراین درجریان درگیری های داخلی با دشمنان خارجی، مقابله کردند" ، " یاد آور می شوند که" درحال حاضر نیز چنین همبستگی ای وجود دارد" واعلام می کنند که "مابرادر خونی، رفیق ودوست خود را درشرایط سخت رها نمی کنیم."

حزب کمونیست اکراین در بیانیه ای می نویسد :" تخریب بنای تاریخی مجسمه " لنین "در کیف ، بنای یادبود رهبر پرولتاریای جهان که در سال 1946 در کیف تاسیس شده است، نمادی ازشکست نازی ها درکیف بشمارمی رود. اکنون، پس از حدود هفتاد سال، با تحریک وعده دهند گان بهشت، که ناامیدی شان از دوره سرمایه داری وحشی وحکومت شان در اوکراین به شکست انجامید " تلاش  برای کودتای نئو فاشیستی را شکل می دهند"... "  وارثان کسانی که در جنگ جهانی دوم به ضرب گلوله ازپشت سرسربازان شوروی میلیونها انسان را به هلا کت رسانده اند. این واقعیت را نشان می دهد که با تخریب اثر تاریخی "لنین" در مرکز پایتخت، افراط گرایی ملی و نئو فاشیست دراوکراین درحال توسعه بلوک قدرت و گسترش اند" ،" اشغال ساختمان های اداری، تخریب آثار و سوء استفاده از آن ها و تشنج آفرینی ازپیشتازی قریب الوقوع دیکتاتوری ناسیونال - فاشیست خبرمی دهد " ، "در این جا عضویت در اتحادیه اروپا صرفا بهانه ای ست تا سازمان دهندگان تظاهرات به هر وسیله ای "استقلال و آزادی اوکراین" را نابود و اراده مردم ما را برای باز سازی کشور در هم بکوبند. رهبران باصطلاح "اپوزیسیون" با حمایت مالی و سیاسی بروکسل و واشنگتن، دست در دست نئونازی ها با اوباش گری دست به  تخریب زده اند..." حزب کمونیست اوکراین" به کسانی که به راه های مسالمت آمیز معتقد هستند یاد آور می شود صف خود راازکسانی که پشت سر دانشحویان و دانش آموزان چهره خود را پنهان کرده اند و خواهان آن هستند که از شما و فرزندان تان به عنوان "گوشت دم توپ" استفاده کنند ، که از تهاجم ودرپیش گرفتن روش های کاملا فاشیستی در رابطه با انشعاب از استقلال اوکرائین سخن می گویند، که سرمایه سیاسی اوکراین را به سطل زباله انداخته اند، جدا کرده و برای مطالبات حق طلبانه به راه های قانونی روی آورند. " همین جماعت" بهشت خیالی" را به مردم ما وعده داده اند و با متشنج کردن فضای سیاسی کشور مانع از آن شدند تا شهروندان اوکراین بتوانند در آرامش و به دور از تشنج ، رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.... کجا هستند آنهائی که به وعده های خود عمل نکرده اند وامروزبا خشونت  دنبال بهشت  برای شهروندان هستنند." نقل از سایت حزب کمونیست اوکراین مورخ 09.12.2013 .  "

ولادیمیروارونین" رهبر حزب کمونیست. مالداوی همسایه اوکرائین که دولت وی با وجود مخالفت مردم به اروپا پیوست می گوید: تجربه کشورهایی که با اتحادیه اروپا همکاری کردند نشان داد که آنها نه به شکوفایی اقتصادی رسیدند و نه به آزادی واقعی. سهم آنان بی کاری، بی خانمانی و فقر و در به دری روز افزون بوده است. منافع ما ایجاب  می کند تا به گذشته خود باز گردیم و با جمهوری های اتحاد شوروی سابق همه جانبه همکاری کنیم".

رهبر حزب کمونیست تاجیکستان تخریب مجسمه لنین، رهبر پرولتاریای جهان در شهر کیف را یک عمل فاشیستی توصیف کرد.. شادی شبدال اف  گفت "تخریب گران فکر نمی کنند تشنج سیاسی راکه در اوکراین  بوجود آورده اند ممکن است به آغاز جنگ داخلی منجر شود." به گفته وی، تشنج امروز کیف یادآور حوادث دهه 90 قرن 20در شهر دوشنبه است که  تخریب مجسمه لنین در مرکز پایتخت منجر به جنگ شهروندی شد."

اخیرا تاریخ 10.12.2013در مجلس دومای روسیه طرح بحثی از طرف وزارت امور خارجه روسیه در ارتباط با اوضاع بحرانی در اوکراین مطرح گردید. گنادی زوگانف صدر حزب کمونیست و از رهبران فراکسیون درمجلس  طی یک سخن رانی مسئله اوکراین را" بخشی از تاریخ زنده روسیه دانست"و گفت" برای حزب و فراکسیون ما همان طورکه در پلنوم اخیرمطرح گردیده اوضاع اوکراین وبلاروس ازاهمیت درجه اول برخوردار است . ما درنشست  با حزب برادراوکراین درباره اوضاع بحرانی گفتگوداشتیم . آنها  با جمع آوری 3.5 میلیون امضاء " رفراندم" را  برای اتخاذ سمت گیری سیاسی اعلام کرده اند. اما  مخالفان آن را نپذیرفتنند." زوگانف می گوید" برای من بعنوان یک سیاست مداربا سابقه سیاسی طولانی قابل فهم است که رهبر اپوزیسیون " بوکسور مشهور لیبرال" با لهجه آلمانی با ریشه" باندرا" چه چیزی درسر می پروراند....."

" مجسمه یاد بود وتاریخی" لنین" را در سطل اشغال انداخته اند. مجسمه ای که در زیرآن سند اتحاد زحمتکشان واحکام وقوانین ایجاد جمهوری اوکراین از مقامات شوروی فرموله و به امضاء لنین رسیده بود. تخریب بنا ی ارزشمند" لنین" در واقع به معنای نشانه گیری استقلال اوکراین وبه شکست کشاندن اتحاد آنان با تاریخ گذشته است. "در انتها باید اضافه کنم در درگیری های اخیر اوکراین با توجه به فعال بودن دیگر سفارتخانه ها" سفارت روسیه" بسیار ضعیف عمل کرده است.حزب ما می تواند  کادر قوی، و فردی با سابقه سیاسی ومسلط  به زبان اوکراینی را معرفی وپیشنهاد کند."

بگفته محققان ، ناظران و تحلیل گران سیاسی رویداهایی که اخیرا دراوکراین بوقوع پیوست ، بویژه تخریب بنای یاد بود" لنین"  ریشه در گذشته طولانی" ضد انقلاب" در اوکراین دارد. و یاد آور می شوند هرچند شمار معترضان در خیابان های کیف بالا بود ، " اما واقعیت این است که آن ها نماینده خوبی برای مردم اوکراین نیستند"، کشوری که میان شرق و غرب دو تکه شده است. در شهرهای شرقی اوکراین بسیاری از تابلوهای مغازه ها و گفت وگوهای مردم در کوچه و خیابان به "زبان روسی" است. حتی مجسمه" ولادیمیر لنین" را هم می توان در برخی از شهرها یافت. اما این جا شرق اوکراین است. قلب صنعتی کشور که پیوندهای جغرافیایی و اقتصادی نزدیکی با روسیه دارد، جایی که مردمش به شدت مخالف پیوستن به اتحادیه اروپا هستند". بی بی سی می نویسد مدیران کارخانه ها در این بخش از اوکرائین از آن بیم دارند که امضای یک قرارداد تجارت آزاد با بروکسل، به مانعی در تجارت با شرق منجر شوداما داستان در غرب اوکراین متفاوت است. جایی که آثار معماری سبک رنسانس، باروک و کلاسیک خودنمایی می کنند و بنظرمی رسد قلب اروپا است. در این جا الیگارشی  خود را کاملا اروپایی دانسته ، پرچم اتحادیه اروپا در دست دارد. با تبلیغات ضد کمونیستی ، دولت و مردم روسیه را به شکل دیگری نشان می دهد. از این نظردر اینجا نیروی قابل ملاحظه ای دنبال" بهشت سرمایه داری" اند. اوکراین میان  انتخاب "شرق و غرب" در نوسان است. بهر حال آنطوری که یکبار دیگر مردم اوکراین درهفته های گذشته متوجه شده اند ، باید برای مشکل اجتماعی خود راهی انتخاب کنند. سمت گیری بسوی جامعه متمدن با اقتصاد رو به رشد منافع ملی و دمکراتیک مردم ؟ ویا با رشد اقتصاد لبیرالی و دمکراسی غربی که پس از" استقلال" آزموده اند. ؟. تخریب بنای یاد بود" لنین"  مشکل اجتماعی را حل نمی کند .

 

م . چا بکی     15.12.2013

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter