نویدنو 10/09/1392

نویدنو  10/09/1392 

 

 

بیانیه حزب کمونیست سودان

"راه حل در تشکیل جبهه گسترده ای برای سرنگونی رژیم قرار دارد"

برگردان : آرش وجدانی

همایش مشترک کمیته مرکزی با نماینده های منطقه ها واستان ها ، که روز جمعه هشتم نوامبر2013 برگذار شد ، وضعیت سیاسی عمومی کشور را در حال حاضر مورد بحث قرار داد . در این نشست تصمیم هایی اتخاذ شد که در این بیانیه مطرح شده اند .

کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان  دربیانیه خود متعاقب همایش ژوئن 2013 ، ونیز در بیانیه همایش فراگیر با نماینده های منطقه ها ،هیئت سیاسی حزب و بخش دانشجویی به درستی اعلام کرد که افزایش عظیم در قیمت های پایه کالاهای مصرفی به نا آرامی و اقدام های اعتراض عمومی منجرخواهد شد .این اظهار بر تحلیل ما ازوضعیت تحت راهنمایی ابزار های اصولی مارکسیسم ، و اسلوب دیالکتیکی استوار بود . بیانیه های ذکر شده کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان در برگیرنده این موارداست :

که ایدئولوژی وماهیت طبقاتی رژیم ، درذات خود عبارت از منافع سرمایه داری انگلی اسلامی است که به نابودی تولید ، شدت بخشیدن به جنگ های داخلی و دو پاره شدن کشور منجرشد . وآن که رژیم موضوع های مهم بنیادی آزادی های بشری ، تغییر دموکراتیک ،کثرت گرایی ، مرکزیت زدایی ، هویت ملی ، شخصیت فراگیر ملی دستگاه های کشور، توزیع متعادل برنامه های توسعه در بین منطقه های مختلف بعنوان کاتالیزوری برای از بین بردن به حاشیه راندن و اولویتی برجسته برای حل بحران دیرینه کشوررا نادیده گرفته بود .

بحران های فرا گیر ملی با تاثیر در تمام عرصه های سیاسی ، اقتصادی ونمودهای اجتماعی زندگی به طور گسترده ای افزایش یافته اند. بحران روز به روز ژرفش یافته و بدتر می شود .

جنگ داخلی در دارفور، کوردوفان جنوبی و نیل آبی به غوغای تناسب قوای رزمی درستیزه های مسلحانه تمام قسم های قبیله ای وقومی در سودان غربی گسترش یافته است که تمام آن ها ابعاد تراژیک جدیدی را به اوضاع وخیم افزوده است .

سیاست های سیاسی ، اقتصادی واجتماعی رژیم ، و کوتاهی آن در اجرای کامل و وفاداری به اصول اساسی ذکرشده درموافقت نامه فراگیر صلح در رابطه با منطقه آبیای، باز ترسیم مرزها با سودان جنوبی ، عدم توزیع عادلانه منافع نفت ، همراه با طبیعت قدرت طلب آن و به راه انداختن جنگ زشت جهادی ، مردم سودان جنوبی را به رای دادن به جدایی – استقلال – رهنمون شد که به نظر می رسد وخیم ترین بدبختی سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی باشد که کشور در تاریخ معاصر خود با آن مواجه است .

ادامه کنترل واحد حزب ملی کنگره بر کشور و انحصار کامل آن بر قدرت و ثروت راه را برای رفتارهای زشت و شکست آن در اداره منصفانه کشورباز کرد که ، به طور عادی اکثریت جمعیت را فرو گذاشت .  

این سیاست های نادرست ، به ویژه در عرصه اقتصادی کشور را به بستری از فساد مزمن تبدیل ساخته است . علاوه بر این خصوصی سازی بخش های کشاورزی ،صنعتی و خدمات منجر به آن شد که کشور پربار ترین وموفقیت آمیز ترین تکیه گاه اقتصاد خود ومنبع عمده درآمد به شدت مورد نیاز خود ازارز قوی را از دست بدهد .  

به خاطر ناتوانی طبقه انگلی برای تغییر سیاست های مبتنی برمنافع شخصی ، و بی میلی آن به رها کردن انحصار خود بر قدرت وثروت ، اتحاد ها و علاقه هایی را با رژیم های دلار نفتی در کشورهای عربی واسلامی تشکیل داد ، علاوه بر این رژیم  نشان می دهد که نقش عامل امپریالیست رابه عهده دارد ، از این رو با تسلیم شدن به اوامربانک جهانی وصندوق بین المللی پول به سیاست هاو منافع امپریالیستی خدمت می کند.     

کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان بار دیگر تاکید می کند که رژیم از هرج ومرج و اغتشاش بعنوان پی آمد تضاد داخلی وتقسیم بندی های فرقه ای در بین مقام های عالی آن رنج می برد ، این امر در ستیزه داخلی وتاثیر پیچیده ان در استان ها به صورت بارزتری آشکار می شود ، این امربا رخنه های ژرف ظاهر شده در بسیاری از نهاد های مهم رژیم مثل ارتش و نهادهای امنیتی همراه است . چند ماه پیش گروهی از مقام های با نفوذ در داخل هر دو نهاد به طراحی کودتای نظامی برای سرنگونی راس رژیم متهم شدند . علاوه بر این ، و در نتیجه رشد انزوای رژیم ، اشخاص مهم در حزب حاکم تصمیم گرفتند مخالفت خود با رژیم را با امضا یادداشتی که اقدام های سرکوبگرانه ووحشیانه به راه اندخته شده علیه اعتراض کننده ها وسایر رفتارهای زشت را محکوم می کرد علنی سازند   

حدود 31 عضو برجسته ، از جمله رئیس گروه پارلمانی حزب حاکم همراه با تعدادی از نماینده های مجلس عرض حال را امضا کردند.این رخ داد مهمی است که ژرفش وکامل شدن بحران را نشان می دهد .

بر اساس تحلیل ها و مطالعه رخ داد ها ونیز خواندن واقعی وضعیت سیاسی عمومی ، همایش به این جمع بندی رسید که راه خروج از این بحران و تنها راه حل بن بست کنونی برکنار کردن وسرنگونی رژیم است .این امر تنها با ایستادگی ، بردباری ، استواری و مبارزه طولانی واقدام هایی برای ایجاد وسیع ترین جبهه ممکن علیه رژیم می تواند قابل دست یابی باشد .

مردم سودان تحقیق مستقل ومجازات عاملین جنایت ها – کشتارشهدا –  را خواستارند.

کشتار عمدی افراد اعتراض کننده و کشتار جمعی با استفاده از مهمات واقعی علیه دخترها وپسر های ملت ما اهمیت فزاینده ای را که چهره دادگستری را متهم می سازد  آشکارومطرح می کند. مردم ما خواهانند که باید تحقیق مستقلی در باره کشتار بیش از دویست وپنجاه جان باخته در کمتر از یک هفته بر قرار گردد. این درخواست هرگز نخواهد مرد ، در قلب ها و شعارهای مردم و در مبارزه آن ها زنده خواهد ماند. این درخواست سرنوشتی همانند کشتار مردم در کاگبار و پورت سودان که بی مجازات رها شد نخواهد داشت .تمام بخش های حزب باید این موضوع را بعنوان اولویت برجسته تلقی کنند و فعالیت های خود را با خانواده های جانباخته ها و وکیل های علاقمند هماهنگ نمایند .  

آزادی زندانی های سیاسی

رژیم ادعا می کند که تقریبا تمام دستگیر شده ها آزاد شده بودند ، و تعداد اندک باقی مانده به زودی به دادگاه اعزام خواهند شد . اما واقعیت عینی این ادعا را رد می کند. افراد زیادی که ازخانه ها یا محل کارشان ربوده شده بودند پشت میله ها باقی مانده اند . برای همین است که کارزارآزادی تمام دستگیر شده ها یا تسلیم هرچه زود تر آن ها به دادگاه بی طرف باید ادامه یابد .

در همین رابطه نهاد سودانی حقوق بشر به ادامه اجرای نقش خود دعوت می شود . ازخانواده دستگیر شده هاهم انتظار می رود به اقدام های اعتراضی خود ادامه دهند. همراه با این ، شعبه های خارجی حزب باید به افشا کردن جنایت ها و جلب همبستگی بین المللی ادامه دهند. هم زمان وکیل های متعهد و مشاورهای قانونی باید به وظیفه و تلاش خود برای رسیدن به این هدف ادامه دهند.همه ما باید به مبارزه علیه شیوه باز داشت غیر قانونی ادامه دهیم .

از بین بردن استفاده از مهمات واقعی علیه اعتراض کننده ها

رژیم یک باردیگر ماهیت فاشیستی خود را با اقدام به جنایت های بی رحمانه در راستای چسبیدن به قدرت  اثبات کرده است ، رسانه های جمعی جهانی ، و کانال های تلویزیونی وحشیگری رژیم را با نمایش چگونگی دستور تیراندازی به قصد کشتن که به صورت فعالی به اجرا در آمد ، افشا کرده اند . با نیت آشکار کشتن به سر وسینه اعتراض کننده های مسالمت جو تیر اندازی شده بود . رژیم نمی تواند از انجام ترور ، شکنجه،زندان و باز گشایی خانه های ارواح ، مرکز های رسوای شکنجه دهه نود خود داری نماید . تمام این اقدام های فاشیستی وسرکوبگرانه استفاده شده از سوی رژیم با هدف حفاظت از خود و ایجاد مانع وتوقف درمبارزه مردم تعقیب می شود. هر چند هر آن چه که رژیم علیه مردم خواستار آن باشد ، راهپیمایی آغاز شده درسپتامبر گذشته به پایان پیروزمند و هدف اولیه خود ، یعنی سرنگونی رژیم نایل خواهد شد.

موضوع های مهمی باید به برنامه شعبه های حزب در مبارزه های روزانه آن ها همراه با مردم اضافه شود :

- رژیم از قبل زمین گیر وضعیف است ، با مشکل های عمده ای رو در رو ست که ناتوانی بیشتر او را برای پیش دستی بربحران های مارپیچ ژرفنده آشکار تر خواهد کرد .

- جنگ در دارفور ،کوردوفان جنوبی و نیل آبی هنوز ادامه دارد و میلیارد ها پوند سودانی از منبع های نزار کشوراز دست می روند. بخش عمده بودجه سودان به تامین مالی امنیت ، ارتش ، پلیس وگارد ریاست جمهوری اختصاص دارد ، انتظار می رود که در بودجه 2014هزینه های این بخش ها افزایش خواهد یافت ، از این رو عنصر های جدیدی به بحران و افزایش مصیبت های مردم اضافه خواهد شد .

- تمام این رخ داد ها در فضایی روی می دهند که آزادی های بنیادی و حقوق بشر متوقف شده اند .کشتار ودستگیری های بیشتری رخ می دهد . این امر با وجود این واقعیت که حق اعتراض ، حق آزادی بیان ،حق سازمان دهی و حق اعتصاب در قانون اساسی سال 2005که هنوز قانون اساسی رسمی کشور است تصریح شده است ،به اجرا در می آید . 

- با وجود سرکوب وحشیانه ، وبی احترامی رژیم به قانون اساسی و قوانین خود ، مبارزه روزانه برای آزادی های بنیادی و احترام به حقوق تصریح شده در قانون اساسی ، به ویژه حقوق بشرتصویب شده در کنوانسیون سازمان ملل و موافقت نامه های بین المللی امضا شده از سوی رژیم باید ادامه یابد وادامه خواهد یافت . نهایت اهمیت را دارد که نیروهای اجتماع ملی و تمام سازمان های جامعه مدنی به دادن اولویت به این درخواست ها ... حق اعتراض ، حق اعتصاب ، احترام به آزادی رسانه ها ، از جمله حق آزادی بیان ، وسرانجام احترام به حقوق حزب های سیاسی برای انجام فعالیت های سیاسی خود در محل های عمومی تشویق شوند.   

سخنرانی رئیس جمهور روز 8اکتبر انجام شد ، که طی آن اظهار داشت که رژیم آزادی مطبوعات را لازم می داند وبه آن احترام می گذارد ، و انتقال مسالمت آمیز قدرت در حالی که واقعیت روی زمین بر خلاف جبهه آن به اهتزاز در می آید  پوچ وبی معنی باقی خواهد ماند. نقض آشکاری برای این دروغ کامل وآشکارآن است که المیدان ، ارگان رسمی حزب کمونیست سودان از سوی مقام های امنیتی از روز 30/5/2012 تاکنون از انتشار باز مانده است .  

اختلاف های داخلی رشد یابنده ای که ، نه تنها در استان ها ، بلکه در داخل خلوت رهبری حزب حاکم  بیان شده اند ، نشانه های اثبات ناتوانی رژیم هستند. کافی است یادداشت معروف عرضه شده از سوی قاضی صالح الدین – عضو برجسته حزب کنگره ملی- و سایر امضا کننده ها ، ونیز تلاش کودتا از سوی افسران برجسته حزب کنگره ملی را ذکر کنیم که کل اوضاع را ترسیم می کند.

علاوه بر این رقابت نفس گیر پشت درهای بسته بین شخصیت های برجسته حزب کنگره ملی برای مقام های وزارتی یا اداره های عالی رتبه با گسترش فساد ژرف ریشه دار در تمام نهادهای دولتی ترکیب شده است .

 - ما می توانیم با آرامش خیال بگوییم که تمام این مشکل محاصره کننده سرمایه داری انگلی به اصطلاح اسلامی و قیام سپتامبر که بنیاد رژیم را به لرزه در آورد راه را برای موفقیت انقلابی که سرنگونی رژیم را تامین خواهد کرد هموار خواهد نمود. 

 وظایف دوران پیش رو

- نخست ، راهبرد حزب ما واژگون کردن رژیم است .

- دوم ، راهکار جاری استقرار جبهه گسترده ای است که می تواند از طریق مبارزه روزانه مردم برای درخواست های بنیادیشان ساخته شود .هدف ما شدت بخشیدن به این مبارزه ، نگه داری ، حفظ و بالا بردن دست آوردهای مردم با ترکیب درست ستیزه سیاسی با درخواست های اقتصادی است . برای دست یابی به این هدف حفظ و توسعه شعارهای سرزنده قیام دارای اهمیت است. 

سوم ، تحکیم اتحاد نیروهای اجتماع ملی ، و حفظ تمام سندهای تصویب شده و مورد موافقت ( سند جایگزین دموکراتیک ، و سند قانون اساسی انتقالی). کمک کردن به نیروهای اجتماع ملی برای ایفای نقش خود بعنوان مجموعه برجسته اپوزیسیون درهدایت مبارزه های مردم .

- چهارم ، ابزار های ما برای سرنگونی رژیم عبارتند از : نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی عمومی که ما برای مطرح کردن آن بعنوان هدف چشم انداز برای جنبش مردم و منبعی برای اعتماد وامید ، وامید وار کردن جنبش به ادامه مبارزه خود در مسیر انقلابی تا سرنگونی رژیم ادامه می دهیم .

پنجم ، آماده باش همیشگی و گوش به زنگ بودن برای حمایت و حفاظت قیام ازفخر فروشی ، افشا دشمن های قیام که ممکن است برای  منحرف کردن قیام با نمایش دادن وبالابردن شیوه های جدید از جمله منشور جدید برای جایگزین کردن آن چه برآن از سوی نیروهای اجتماع ملی موافقت شده بود یا باز ترکیب ساختار نیروهای اجتماع ملی تلاش کنند. 

- سر انجام ، اهمیت دارد تاکید شود که انقلاب در مسیر های مستقیم مانند ریل قطار پیش نمی رود ، اما می تواند وقتی که در معرض عامل های عینی وذهنی قرارمی گیرد سرعت گیرد یا تاخیر نماید و از این رو محکوم به موفقیت و شکست باشد .

عامل های عینی ، همان گونه که پیش از این توضیح دادیم ، زمانی که توده ها با حضور هزاران نفره خود خیابان ها را اشغال کردند به روشنی حضور داشت ، و همان گونه که ما در بالا برجسته کردیم ، با این واقعیت که رژیم ناتوانی وبی لیاقتی خود را در یافتن راه حلی برای بحران تام وفراگیرنده ارائه کرده است بیشتر وبیشتر وخامت می گیرد .

کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter