نویدنو 10/09/1392

نویدنو  10/09/1392 

 

 

قطعنامة همبستگی با مبارزة‌ ملّت‌های خاورمیانه در راه صلح، دموکراسی و پیشرفت



ما احزاب کمونیست و کارگری امضاکنندة زیر که در ۱۵مین نشست بین‌المللی احزاب کمونیست و کارگری در روزهای ۸ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ (۱7 تا ۱۹ آبان ۹۲) در لیسبون شرکت کردیم، نگران وضعیت خطرناکی هستیم که در سال‌های اخیر در منطقة خاورمیانه پیش آمده است. ما همچنین نقشی را که نیروهای ارتجاعی اسلام سیاسی در منطقه بازی می‌کنند، مورد توجه قرار دادیم. عملکرد این نیروها در کشورهای خاورمیانه، از سودان تا افغانستان و ایران، علیه منافع جنبش زحمتکشان برای بسیج توده‌ها در مبارزه‌شان در راه صلح، عدالت اجتماعی و پیشرفت بوده است.
آمریکا و متحدانش در اتحادیة اروپا از رخدادهای سیاسی در منطقة خاورمیانه برای زمینه‌سازی به قصد توجیه دخالت نظامی مستقیم و غیرمستقیم در آن منطقه، و ضعیف و منحرف کردن آرمان‌ها مردمی برای دگرگونی‌های دموکراتیک واقعی، بهره‌برداری کرده‌اند. ظهور و رشد ”اسلام سیاسی“ در منطقة خاورمیانه، بخش جدایی‌ناپذیری از نقشة ”خاورمیانة جدید است که آمریکا و اتحادیة اروپا در صدد عملی کردن آنند. نیروهای اسلامگرای ارتجاعی با برخورداری از حمایت مستقیم و غیرمستقیم متحدان وفادار امپریالیسم مانند ترکیه و عربستان سعودی و قطر، توانسته‌اند نفوذ خود را در شماری از کشورهای تحکیم و تقویت کنند.
نیروهای راستگرای ارتجاعی با بهره‌گیری از بحران اقتصادی کنونی جهان توانسته‌اند با استفاده از شعارهای عوام‌فریبانه دیکتاتوری خود را تحکیم کنند و نیروهای پیشرو را در هم کوبند. در خاورمیانه، گونه‌های مختلف ”اسلام سیاسی“ از بحران اقتصادی و فقر فزایندة مردم استفاده کرده‌اند تا تسلط سیاسی به دست آورند و نیروهای پیشرو و به‌ویژه کمونیست‌ها را به‌سختی سرکوب کنند.
از دید ما، نیروهای اسلامی سیاسی از طالبان در افغانستان و رژیم ولایی در ایران گرفته تا حزب اسلامی عدالت و توسعه در ترکیه و اخوان‌المسلمین در مصر و دولت اسلامی در سودان همگی اساساً علیه خواست و منافع جنبش‌های زحمتکشان عمل می‌کنند. از دید ما، به‌رغم وجود تفاوت‌هایی میان نیروهایی که اسلام سیاسی را نمایندگی می‌کنند، مشخصه‌های کلیدی سیاست‌های آنها عبارتند از خوار شمردن دموکراسی و بی‌اعتنایی به عدالت اجتماعی واقعی. کارنامة عمل آنها نشان دهندة تعهد آنها در به‌کارگیری شکل‌های خشن الگوهای اقتصادی نولیبرالی در حمایت از منافع ثروتمندان و قدرتمندان است.
ما بر حمایت کامل خود از مبارزة ملّت‌های خاورمیانه و نیروهای دموکراتیک و پیشرو و احزاب کمونیست علیه رژیم‌های سرکوبگر و ارتجاعی مستبد و در راه صلح، آزادی،‌ دموکراسی، حاکمیت ملّی و عدالت اجتماعی تأکید می‌کنیم و با این مبارزه اعلام همبستگی می‌کنیم.

حزب توده ایران
حزب کمونیست سودان
حزب کمونیست مصر
حزب کمونیست سوریه
حزب دموکراسی و سوسیالیسم الجزایر
حزب کمونیست عراق
حزب کمونیست لبنان
حزب مردم فلسطین
تریبون دموکراتیک مترقی بحرین
حزب کمونیست جمهوری آذربایجان
حزب کمونیست تاجیکستان
حزب کمونیست پاکستان
حزب کمونیست ترکیه
حزب کمونیست اسرائیل
حزب کمونیست استرالیا
حزب کمونیست آفریقای جنوبی
حزب کمونیست هندوستان
حزب کمونیست هندوستان (مارکسیست)
حزب کمونیست سریلانکا
حزب کمونیست بریتانیا
حزب کارگران بلژیک
حزب زحمتکشان مردم مترقی قبرس (آکل)
حزب کمونیست بوهمی و موراوی (جمهوری چک)
حزب کمونیست فنلاند
حزب کمونیست فرانسه
حزب کمونیست دانمارک
حزب کمونیست در دانمارک
حزب کمونیست آلمان
حزب کارگران (کمونیست) مجارستان
حزب کمونیست ایرلند
حزب کارگران ایرلند
حزب کمونیست های ایتالیا
حزب کمونیست مالتا
حزب کمونیست نوین هلند
حزب کمونیست نوروژ
حزب کمونیست پرتغال
حزب کمونیست لهستان
حزب ائتلاف سوسیالیستی رومانی
حزب کمونیست فدراسیون روسیه
حزب کمونیست اتحاد شوروی
حزب کمونیست اسپانیا
حزب کمونیست نوین یوگسلاوی
حزب کمونیست برزیل
حزب کمونیست کانادا
حزب کمونیست شیلی
حزب کمونیست کلمبیا
حزب کمونیست گوادولوپ
حزب ترقی خواه خلقی گویان
حزب کمونیست مکزیک
حزب کمونیست پاناما
حزب کمونیست ایالات متخده
حزب کمونیست اوروگوئه

سرچشمه : نامه مردم شماره 934

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter