نویدنو 26/08/1392

نویدنو  26/08/1392 

 

 

ارزیابی لاوروف از گسترش روابط مصر و روسیه

 

سیاست ما_وزیر امورخارجه روسیه از بررسی مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی در دیدار با همتای مصری خود در قاهره سخن گفت و سفر همزمان خود و وزیر دفاع روسیه به مصر را نشان دهنده اهتمام روسیه به تحکیم روابط با مصر دانست.

به گزارش شبکه تلویزیونی المصریه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که به همراه وزیر دفاع کشورش به مصر سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک با نبیل فهمی همتای مصری خود دیدار امروز با مقامات مصری را در تاریخ روابط دوجانبه بی سابقه دانست و افزود: سفر همزمان وزیر خارجه و دفاع روسیه به مصر نشان دهنده اهمیتی است که این کشور به تحکیم روابط خود با مصر می دهد. از نظر ما مصر فقط یک کشور پیشتاز در خاورمیانه نیست بلکه یکی از دوستان روسیه است که روابط دوستی و همکاری های مفیدی که در سال های اخیر به سطوح استراتژیک رسیده است، بین ما وجود دارد. گفتگوهای امروز من با نبیل فهمی در واقع ادامه گفتگوهای دو طرف در سفر اخیر وی به روسیه بود که در سپتامبر گذشته انجام شد. در این دیدار اوضاع مصر بررسی شد و تاکید کردیم که به نفع روسیه است ثبات در مصر وجود داشته باشد و این کشور اقتصادی پیشرفته داشته باشد. وی ادامه داد: امیدواریم فعالیت هایی که هم اکنون برای آماده کردن پیش نویس قانون اساسی مصر انجام می شود به این کشور امکان دهد به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. روسیه همچنان سیاست خودداری از دخالت در امور دیگر کشورها را دنبال می کند و بر همین اساس حق حاکمیت و استقلال مصر و نیز حق مصری ها را برای تعیین سرنوشت خود محترم می شماریم.

وی ادامه داد: در این دیدار همچنین روابط دوجانبه و فعالیت های مشترک برای تقویت گفتگوها و همکاری ها بین دو کشور را بررسی کردیم که از سرگیری فعالیت کمیته همکاری های اقتصادی مشترک روسیه و مصر از آن جمله است و بر همین اساس توافق کردیم کارشناسان دو طرف با یکدیگر دیدار کنند و پیشنهادهایی نیز در زمینه انرژی، سرمایه گذاری و صنایع و دیگر عرصه ها مطرح شد. روسیه برای کمک به مصر و همکاری با این کشور در همه عرصه هایی که این کشور مایل به پیشرفت در آنها باشد آمادگی دارد. همچنین درباره ادامه گفتگوها در زمینه گردشگری به توافق رسیدیم. مسائل مربوط به گفتگوهای سیاسی و افق های همکاری نظامی و فنی هم مورد بررسی قرار گرفت و وزرای دفاع روسیه و مصر نیز با یکدیگر دیدار و درباره این مسائل گفتگو کردند.

وی در ادامه به گفتگوهای خود با وزیر خارجه مصر درباره مسائل منطقه ای اشاره کرد و افزود: در این چارچوب با توجه به تحولات مهمی که در منطقه روی می دهد، اهتمام ویژه ای به مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا داشتیم. دو کشور در زمینه برگزاری کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه از طریق گفتگو توافق نظر دارند و در همین زمینه از نقش فعال مصر در خصوص بحران سوریه و تلاش برای حل سیاسی ومسالمت آمیز این بحران قدردانی می کنیم. دو کشور همچنین درباره انهدام سلاح های شیمیایی سوریه مواضع مشترکی دارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین به تبادل نظر با مقامات مصری درباره پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی اشاره کرد و افزود : در این خصوص بر اجرای تصمیماتی که در سال دو هزار و ده اتخاذ شد تاکید کردیم و علاوه بر این باید کنفرانسی بین المللی برای بررسی هر چه سریع تر این مسئله برگزار شود.

نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در ادامه کنفرانس خبری، در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به این سوال که روابط کنونی مصر و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید، آیا روابط کنونی دو طرف رویکردی موقت و ناشی از متشنج بودن روابط با طرف های دیگر است یا این که دو کشور به سمت برقراری روابط استراتژیک با یکدیگر پیش می روند و این که آیا در گفتگوهای خود مسئله لغو هشدار به اتباع روسیه برای سفر به مصر را نیز بررسی کردید گفت: ما به دنبال روابطی مداوم و با ثبات با روسیه هستیم زیرا نقش این کشور در منطقه و عرصه بین المللی برای ما قابل تقدیر است. ما به این سمت و سو حرکت می کنیم تا روابط دوجانبه را که در سال های گذشته هم وجود داشته است تقویت کنیم. مصر قصد ندارد در روابط خود روسیه را جانشین کشورهای دیگر کند زیرا روسیه بزرگتر از آن است که بخواهد جانشین دیگران شود و ما نیز به مسئله به این شکل نگاه نمی کنیم بلکه در صدد همکاری هایی هستیم که مصلحت مصر نیز همین را ایجاب می کند و امیدواریم اقتضای مصلحت روسیه نیز همین باشد. بدون شک این روابط نتایج مثبتی برای امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد داشت. در خصوص مسئله گردشگری نیز باید بگویم ما از سفر گردشگران به مصر استقبال می کنیم زیرا گردشگری را بخشی از چرخه اقتصادی مصر می دانیم.

سرگئی لاوروف نیز به نوبه خود در پاسخ به سوالی که از نبیل فهمی پرسیده شد گفت: درباره این که رویکرد مصر برای تقویت روابط خود با روسیه ناشی از متشنج شدن روابط آن با دیگر کشورها باشد نمی توانم مطلبی بگویم، ما از دهها سال پیش با ملت مصر روابط دوستی داریم و دو کشور برای برقراری عدالت تلاش های مشترکی داشته اند. بار دیگر بر روابط دوستی روسیه با مصر تاکید می کنم و می گویم روسیه و مصر شرکایی استراتژیک هستند و روابط آنها علیه هیچ کشوری نیست. در خصوص مسئله گردشگری و این که آیا با سفر ما به مصر، گردشگران روس به مصر باز می گردند باید بگویم هر هفته یکصد پرواز بین و روسیه و مصر انجام می شود. گردشگران حق دارند تصمیم بگیرند که به کجا بروند و اگر اوضاع کشوری خطرناک باشد وزارت کشور باید به گردشگران هشدار دهد.

خبرنگار شبکه روسیا الیوم از لاوروف پرسید اتحادیه عرب در جریان بحران سوریه تصمیمات مختلفی در این باره اتخاذ کرد، به نظر شما آیا این اتحادیه نباید موضع دیگری نه تنها درباره سوریه بلکه درباره مسائل دیگر اتخاذ کند گفت: به نظر ما اتحادیه عرب می تواند فعالیت های بیشتری در این زمینه انجام دهد. ما از تلاش های آمریکا که امکان ادامه مذاکرات را فراهم کرد قدردانی می کنیم اما مذاکرات بسیار دشوار است.

پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۸

کد مطلب: 28120

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter