نویدنو 26/08/1392

نویدنو  26/08/1392 

 

 

سخنرانی رفیق صلاح عدلی ، دبیر اول حزب کمونیست مصر ، در پانزدهمین همایش جهانی حزب های کمونیست وکارگری ( لیسبون 8-10نوامبر 2013)

برگردان: هاتف رحمانی

 

 

رفقای گرامی، نماینده های حزب های کمونیست وکارگری جهان ،

اجازه دهید در آغاز سخنانم از میزبانی حزب کمونیست پرتقال برای این همایش مهم و انتقال تبریک های رفقای خود در حزب کمونیست مصر، به خاطر موضع شما در حمایت از انقلاب مردم مصر و مبارزه آن ها علیه استبداد ، فاشیسم مذهبی و امپریالیسم جهانی سپاسگذاری کنم .

رفقا

از آغاز انقلاب مردم مصر در 30ژوئن، موج دوم ، ژرف ترو بالغ تر انقلاب 25ژانویه 2011 ،  که مردم برای اصلاح مسیر نا درست انقلاب ژانویه و بر طرف کردن بزرگترین خطرتحمل شده از سوی مصر در تاریخ مدرن خود ، یعنی خطر قبضه قدرت از سوی نیروی راست گرای فاشیست مذهبی تحت هدایت اخوان المسلمین و گروه های تروریست متحد آن ، نیروهایی که جهت گیری های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی آن ها حلقه های انگلی ، فاسد، قدرت طلب، فاشیست، نژادپرست وارتجاعی تر سرمایه داری را نمایش می دهد به پا خاستند 4 ماه گذشته است . آن ها برای دزدیدن انقلاب ژانویه و تهدید امنیت مصری ها و ملت عرب به سود طرحی با هدایت ایالات متحده امریکا و صهیونیسم جهانی ، تحت حمایت قطر وترکیه اجرا شد توطئه کردند .  

آن ها برای توانمند ساختن اخوان المسلمین و جریان های بنیادگرا برای به دست گرفتن کنترل مصر و منطقه ، برای به راه انداختن جنگ های فرقه ای و جدا سازی وبی اثر کردن کشورهای عربی و برای نابود کردن ارتش های ملی که نشانگر تهدید بالقوه برای اسرائیل هستند تلاش می کنند. این هماهنگ سازی ها برای خدمت به برنامه های امریکا ، صهیونیسم و امپریالیسم و ادامه یک پارچگی در داخل سیاست های جهانی سازی سرمایه داری وسر سپردگی به مشی نئو لیبرالی متحد شده با انحصارهای جهان منطبق شده اند .

بدون شک ، کامیابی انقلاب 30 ژوئن که حاکمیت اخوان المسلمین ومتحد های آن ها راسرنگون کرد ، به خاطر آن بود که  ده ها میلیون نفربرای تظاهرات مسالمت آمیز بی سابقه ای بیرون آمدند. ارتش در اجرای خواست مردم و نجات مردم از جنگ داخلی و ستیزه های فرقه ای ، ووارد کردن شکست بزرگی به این نقشه ها از آن ها طرف داری کرد . این امرخشم دولت های امریکا واتحادیه اروپا و تحریف عمدی سیاسی و رسانه ای انقلاب ، به ویژه موضع رهبری ارتش را که برای اولین بار در چهل سال گذشته با امریکا مخالفت کرد  توضیح می دهد . 

بدون شک ناکامی نقشه تجاوز نظامی امریکا در سوریه و گشودن در به راه حل سیاسی براساس یک پارچگی سوریه و تحقق خواست مردم برای تحول سیاسی واجتماعی به ژرفش شکاف در داخل اردوگاه امپریالیست منجرشد وپس از سال های طولانی واکنش وعقب نشینی در روند جهانی انقلاب ، بروقوع تحول های مثبت در جهان فشاروارد کرد . تغییر به خاطرژرفش بحران ساختاری سرمایه داری ورسیدن به سطح های خطرناک پس از بحران 2008 است . این امر هم چنین نتیجه آغازموج سیلاب انقلابی ومترقی است که جهان دربخش های بسیاری از جهان از آغاز هزاره سوم شاهد آن است ، که انتظار داریم  در سال ها ودهه های آینده با آهنگ سریعی گسترش یابد .   

رفقا

با وجود شرط های ما در برخی نکته های " نقشه آینده" ، که نیروهای ملی برای دوران گذار پس از 30 ژوئن ، ونیز تشکیل دولت انتقالی بر آن موافقت کردند ، که ما آن را نه دولتی انقلابی بلکه دولتی تکنوکرات اصلاح طلب تلقی می کنیم که شجاعت کافی و ابتکار عمل لازم  برای اجرای خواسته های فوری در دست یابی به هدف های انقلاب در این را مرحله ندارد . با این حال ،ما به ضرورت ادامه اجرای نقشه آینده اعتقاد داریم چون نمی توانیم به عقب باز گردیم . فشار عمومی برای اجرای این درخواست ضروری است . این درخواست ها عبارتند از :

1-   به زیر کشیدن پروژه فاشیست راست مذهبی یکبار برای همیشه ، وحذف مقاومت تروریستی آن ها در مقابل انقلاب . این امر به مطرح کردن اخوان بعنوان گروه تروریستی و ممنوع کردن فعالیت آن ونیز متحد های آن و مصادره دارایی ها وصندوق های مالی آن ها نیاز دارد .

2-   تصویب یک قانون اساسی مدنی دموکراتیک – این امر در کمیته 50 نفره در جریان است – و مراقبت از آن که قانون اساسی در راستای دولتی مدنی ، نه مذهبی ونه نظامی متعهد به حقوق اقتصادی و اجتماعی کارگرها ، دهقان ها ، زحمتکشان وحقوق زن ها واقلیت ها قطعی شود .

3-    دست یابی به خواسته های اقتصادی واجتماعی فوری زحمتکشان و فقرا

4-   کامل کردن انتشار قانون های تضمین کننده آزادی برای تشکیل حزب های سیاسی ، اتحادیه های کارگری ، فدراسیون ها وانجمن ها

5-   اجرای انتخاب های مجلس وریاست جمهوری پیش از نیمه سال آینده

این هدف ها قطعا به جز از طریق مبارزه حزب ها ونیروهای سوسیالیست دارای نماینده در "اتحاد دموکراتیک انقلابی " ، که حزب ها ونیروهای سوسیالیست وبرخی جنبش هاو سازمان های  ترقی خواه را در بر می گیرد قابل دسترس نخواهد بود.این اتحاد به تشکیل یک فرماندهی مشترک سرعت خواهد بخشید وهم زمان برای تشکیل یک توده ترقی خواه مردمی از راه اتحاد با ملی گرا ها و حزب های ناصری و نیروهای نزدیک به اپوزیسیون چپ تلاش خواهد کرد . این توده نیز سازمان ها وجنبش های زحمتکشان ، دهقان ها و جوانان و جنبش های اجتماعی را که به طور سراسری در همه جا برای تشکیل جبهه گسترده ای با منشا مترقی دموکراتیک ملی جهت تنظیم تعادلی که اکنون به خاطر طرف داری از نیروهای راست گرا در جامعه نا متعادل است منفجر می شوند در بر خواهد گرفت ، به گونه ای که چپ می تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان شرکت فعالی داشته باشد .

رفقا

انقلاب ها وقیام های خلق های عرب ، به ویژه انقلاب های مصر وتونس ، پرسش های بسیاری را مطرح و موضوع های بسیاری را برای پژوهش نظری وعملی روی میز گذاشته اند، که ما فکر می کنیم باید طرف توجه حزب های انقلابی ومرکزهای پژوهش ما باشد . شاید مهم ترین این ها عبارتند از : 

1-   طرخ دوباره مسئله انقلاب ملی دموکراتیک در شرایط متغیرنوین توسعه امپریالیسم و انقلاب اطلاعات ، ورخ داد هایی که در نقشه طبقاتی کشورهای توسعه یابنده رخ داده است و نیاز حزب های ما به انطباق جنبش های جدید در متن جبهه گسترده ای برای تغییر های اجتماعی و سیاسی ریشه ای( رادیکال). به رسمیت شناختن آن که آن چه در حال حاضر در مصر رخ می دهد قطعا دلالت هایی در خاورمیانه و ناحیه اروپایی آن خواهد داشت ضروری است .

2-   محدودیت های دموکراسی بورژوایی به طور عام ، ودموکراسی در کشورهای ما که سرکوب ، وابستگی و عقب ماندگی وجود دارد به طور خاص ، وتایید صحت آن که افراد بسیاری از حزب های ما زندانی هستند ، یعنی مقدس شمردن رای های انتخاباتی و به رسمیت شناختن آن ها تنها بعنوان یک شکل مجرد بیان خواست مردمی ، به ویژه در دوران های گذار انقلابی و دوران های گذار. این امر دری به سوی نیازهای فوری ما برای ایجاد شکل های جدیدی از دموکراسی اجتماعی مشارکتی باز می کند... به ویژه زمانی که تضاد های آشکاری بین هدف ها و خواسته های انقلاب ها و نتیجه های انتخابات ها به دلیل سازوکار های سنتی روند های انتخابات و سلطه نیروهای دست راستی وقدرت سیاسی پول بر آن ها وجود دارد متناقض است .

3-   نقش و وظیفه حزب های کمونیست وکارگری در پیش روی تاثیرعظیم ونفوذ کلان رسانه ها و افشا کردن رسانه های جهان انحصاری که می توانند حقیقت ها را تحریف و جنگ رسانه ای علیه انقلاب ها و قیام های مردمی مقاوم در برابر منافع امپریالیسم به راه اندازند و از آن ها برای متقاعد کردن افکار عمومی جهان از نتیجه هایی مخالف آن چه در میدان رخ می دهد استفاده کنند. انقلاب مصر از سلطه تصویر رسانه ای ساخته شده از سوی کانال هایی مانند الجزیره ، سی ان ان ، بی بی سی و فرانس 24 وغیره رنج برده است . این جنگ رسانه ای تاثیر عظیمی در گمراه کردن مردم ومنزوی کردن انقلاب ها وقیام ها داشته اند که تاثیر سیاسی واخلاقی منفی خواهد داشت .

4-   امر ضرورت نوسازی نظری و عملی اندیشه مارکسیستی و اهمیت آغاز کردن از واقعیت مشخص حقیقی به دور از تحلیل های سامانه مند و کلیشه های رایج ، به رسمیت شناختن تغییر هایی که در طی صد سال گذشته رخ داده است . به عبارت دیگر نیاز احترام به تجربه ها و مبارزه های نیروهای انقلابی محلی و برخورد با روح انتقادی انقلابی در راستای جذب درس ها و موفقیت ها و نیز آموختن از اشتباه های چنین تجربه های زنده ای به روشی رفیقانه . 

 سرانجام ... رفقا

ما همچنین می بینیم که سال ها ودهه های پیش رو شاهد تغییر های عمده ای در جهت پیروزی مبارزه خلق ها علیه امپریالیسم خواهد بود ، وگزینه سوسیالیستی ثابت خواهد کرد که تنها جایگزین توانا برای مقابله با فاجعه های ناشی از سرمایه داری جهانی ، توانا برای دست یابی به جهانی سازی انسانی ودموکرتیک برای جهان نو رها از استعمار، ستم ، جنگ  وفقر ، جهانی شایسته انسان ها در قرن بیست ویکم است.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

 

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter