نویدنو 19/08/1392

نویدنو  19/08/1392 

 

 

خصوصی سازی خدمت های پست بریتانیا

برگردان: هاتف رحمانی

 

خدمات پست بریتانیا ، رویال میل ، اخیرا با عرضه اوراق قرضه عمومی و فروش سهام عمده آن به سرمایه گذار ها خصوصی شد . اتحادیه کارگران پست وارتباطات سلطنتی اعتصاب گسترده برنامه ریزی شده برای روز دو شنبه را ، با استثنا برای 4.000 نفرکارگران پست لغو کرد .

هم اکنون جان ویکز برای بحث در باره این موضوع به ما پیوست . او استاد باز نشسته دانشگاه لندن ونویسنده کتاب "اقتصاد یک درصد : چگونه جریان مسلط اقتصاد به ثروت مندها خدمت می کند ، واقعیت را تیره می سازد وسیاست را تحریف می کند" است که به زودی منتشر خواهد شد .

جان از پیوستنت به ما سپاسگذارم .

جان ویکز استاد باز نشته دانشگاه لندن : بسیار خوب ، از دعوت شما سپاسگذارم . دعوت شما همیشه برای من خوش آیند است.

دسواریوکس : خوب جان ، اجازه بده برنده ها و بازنده های احتمالی این خصوصی سازی رویال میل را مشخص کنیم .

ویکز: من درست به یک شنونده امریکایی فکر می کنم – فکر می کنم برای همه اشکار است که من امریکایی هستم ، اما مدت طولانی است که در بریتانیا زندگی می کنم. اما به گذشته وآینده گذر می کنم. زمانی زیادی صرف شد تا من با نقش خدمت های پستی آشنایی پیدا کنم . اجازه بده به صورت مختصر ماهیت آن را برای مردم توضیح دهم ، تا درک آن که چه کسانی برنده و بازنده بودند برای شما آسانتر شود ، چون تنها یک مسئله اقتصادی نیست . خدمات پست در بریتانیا ، پس از جنگ جهانی دوم یک نقش خیلی عمده ، نقش عمده اجتماعی بازی کرد . اجتماع های کوچک اداره پست داشتند. ما در یک روستای 500 نفره یک کلبه داریم . آن روستا یک اداره پست دارد. روستای دیگری در نزدیکی ما نیزیک اداره پست دارد که از چند سال قبل به دلیل قطع بودجه تعطیل شد .  

اکنون ، افراد سالخورده می توانند به آن اداره پست مراجعه کنند و حقوق بازنشستگی خود را دریافت نمایند. آن ها عملا می توانند حقوق خودرا نقدا دریافت نمایند ، تقریبا شبیه وصول کردن پول تامین اجتماعی شما به صورت نقدی . آن ها مجبور نیستند حساب بانکی داشته باشند. اگر آن ها خواهان حساب بانکی باشند می توانند آن را از طریق خدمات پستی دریافت نمایند. آن ها مجبور نیستند مبلغی را که شما باید در یک بانک عادی بپردازید بپردازند. وپست همیشه کاملا مطمئن بوده است ، چون دولت پول هایی را که به بانک خدمات پستی سپرده می شود تضمین می کند.علاوه بر این ، اداره پست معمولا می تواند در یک مغازه مستقر باشد ، وافرادی که آن را اداره می کنند می توانند در آن جامعه زندگی کنند. وبنابراین می توانند افرادی را که وارد وخارج می شوند بشناسند. از این رو پست کارکرد کاملا مهمی را بازی می کند . چندین سال پیش ، زن سالخورده ای در روستایی در اینجا بیمار شده بود، و خانمی که رئیس پست خانه بود متوجه می شود که او روزهای زیادی به پست مراجعه نکرده است و خدمات اورژانس را خبر می کند. بنا براین اجرای چنین کارکردی برای اداره پست غیر معمول نبود.

خوب . بنا بر این یکی از بازنده های بزرگ افرادی خواهند بود که از اداره پست بعنوا ن یک منبع خودشان استفاده می کنند، ممکن است بگویید ، چون پست تجاری تر خواهد شد، آن ها به اجتماع های وسیع تری وصل خواهند شد. در حقیقت ، بسیاری از اداره های محلی پست در دست های خصوصی کار خواهند کرد . بنا بر این ، آن ها نه تنها شاهد یک فرآیند خصوصی سازی که با فروش سهام رخ داده است خواهند بود ، بلکه شاهد مقدماتی خواهند بود که برای مالکیت خصوصی و کارکرد ها در مالکیت یک شرکت بزرگ تر عملی خواهد شد ، واین که شرکت خصوصی زن ها ومرد ها را بعنوان مدیر پست برای اجرای فعالیت هااجیر خواهد کرد. این خصوصی سازی تا حد معینی توسعه آن چیزی است که پیش از این رخ داده است .

خوب اولین چیز آن است که بخش بزرگی از مردم بریتانیا خدمت محلی بدتری خواهند داشت . واین امر شامل شهر ها نیز می شود . این امر در جایی که ما در لندن زندگی می کنیم کاملا عادی است .اداره پستی در دسترس پیاده روی وجود دارد . و اکثر مردم اداره پست در دسترسی در فاصله پیاده روی دارند. من فکر می کنم قطعا با خصوصی سازی اداره های پست کمتری وجود خواهند داشت .این سبب کوچک سازی خواهد شد .وآن هم محلی است ، ومن می توانم – نه اداره پست محلی خود ، بلکه لندن را که شما می توانید از کامپیوتر استفاده کنید – اضافه کنم. یا شما می توانید عکاس خود را برای گرفتن پاسپورت داشته باشید .رشته کاملی از چیزها . کوچکتر از آن ها وجود خواهند داشت . به این معنی خواهد بود که خواه مجبور به داشتن اتوموبیل باشید یا مجبور باشید از حمل ونقل عمومی استفاده کنید ناچارید فاصله طولانی تری را برای دسترسی به این نوع خدمت ها طی کنید .

من در ابتدا می توانم بگویم که این امر کاملا مالی بود . بخشی از این سهام ، البته ، فروخته شدند – خوب به کارگران پست اهدا شدند. اما سهام تحت کنترل به شرکت های خصوصی فروخته شده اند . 5درصد از آن در مالکیت یک صندوق تامینی است . آن 5درصد ، معمولا ، همراه با یک شرکت ، به ویژه اگر دولت مخصوصا خواستار استفاده از آن بخش نباشد ، که من اطمینان دارم این دولت خواستار آن نخواهد بود ، برای داشتن کنترل آن کافی است . خوب پس از آن شرکت های بزرگی که آن را خریده اند ، من به آنچه آن ها انجام خواهند داد بد گمان هستم ، دنبال کردن خدمت ها را در راستای کمتر قابل رقابت کردن آن با همان عملکرد های خصوصی آغاز خواهند کرد . همان گونه که در ایالات متحده امریکا ، ارائه دهنده های خصوصی خدمت های پستی ، خدمت های حمل بار ، بسیاری وجود دارد (اگر بتوانم از آن استفاده کنم ، که شما می شناسید ، عبارت نئو لیبرال)، در راس همه این چیزها – وجود امریکن اکسپرس- غیر امریکایی –  وجودفدرال اکسپرس یکی از آشکار ترین آن ها ست.

پس ، علاوه بر این ، منفعت کوتاه مدتی وجود دارند . ممکن است بگویید این کثیف ترین بخش کل معامله است . وقتی که شما چیزی را به خوبی خصوصی می کنید ، وقتی کسانی که آماده خصوصی سازی هستند – دولت ها مشتاق خصوصی سازی هستند ، خصوصی سازی آن ها را ناگزیر می سازد در مورد آن که سهام را به چه قیمتی بفروشند تصمیم بگیرند .  پس از آن مجبورید آن چه را می فروشید ارزش گذاری کنید . ومشاورهای خصوصی استخدام می شوند ، و دولت بر اساس مشاوره آن ها خدمات پست را 10میلیارد پوند ارزش گذاری کرد. نزدیک به 40 درصد سهام به بیش از آن مبلغ فروخته شد . چون افراد می توانستند مثلا سهام را به یک پوند بخرند ، وسپس در همان روز قادر بودند آن را 40 درصد بیشتر بفروشند. بسیار خوب . این یک افتضاح واقعی است . آیا دولت آن را دانسته انجام داد ، تا اداره های دلالی بزرگ بتوانند کشتار کنند؟ خوب ، من فکر می کنم آن ها حتی مجبور بودند آن را دانسته انجام دهند.این امر برای آن ها خیلی طبیعی است ، چون این مشخصه خصوصی سازی سابق تحت حاکمیت دولت های محافظه کار بود، تحت دولت مارگارت تاچر ارزش گذاری یک دارایی عمومی بسیار زیر قیمت بازار آن بوده است . و سپس افرادی که این سهام را می خرند ،که اکثر آن ها ثروتمند هستند، قادرند آن سهام را تقریبا یکباره بفروشند وسود گزافی به دست آورند. 

دسواریوکس : بسیار خوب ،از شرکتتان در این برنامه سپاسگذارم .

ویکز : خوب ، از شما برای این برنامه متشکرم . و امیدوارم بار دیگری که شما را ملاقات می کنم بتوانم بگویم که جنبش قدرتمندی علیه این خصوصی سازی وجود دارد . من زیادی خوش بین نیستم ، اما این امید را دارم ، چون مخالفت هایی وجود دارد .اما این مخالفت هنوز خیلی قوی نیست .  

دسواریوکس : بسیار خوب جان ،ما قطعا موضوع را پیگیری خواهیم کرد. و از شرکت شما در برنامه شبکه اخبار واقعی سپاسگذارم .

 

سرچشمه : شبکه اخبار واقعی TRNN

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

 

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter