نویدنو25/07/1392

نویدنو25/07/1392 

 

 

قطع کمک‌های امریکا به مصر

پیام اوباما برای ژنرال‌های مصری چیست؟

مترجم : محمدرضا عسگری

 

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما تلاش می کند با قطع کمک صدها میلیون دلاری به ژنرال های مصری پیامی را به آنها برساند. اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که کاملا واضح نیست که این پیام واقعا چیست.مقامات امریکایی روز چهارشنبه گفتند که دولت این کشور برنامه تحویل هواپیماهای جنگنده اف-16، هلیکوپترهای آپاچی، موشک های ضد ناو هارپون و تانک های M1A1 را به تعویق خواهد انداخت. همچنین این مقامات گفتند که برنامه انتقال 260 میلیون دلار پول نقد به مصری ها را نیز لغو کرده اند. یک مقام آگاه در کنگره هم گفته است که ضمانت یک وام 300 میلیون دلاری برای مصر هم برگشت داده می شود. ایالات متحده در مجموع سالیانه 1.5 میلیارد دلار به مصر کمک می کند.

یک مقام آگاه به شرط مخفی ماندن نامش در این باره می گوید که امریکا در حال "بازنگری" کمک های خود به مصر است. دلیل این اقدام کشتار بی وقفه معترضان غیرمسلح به دست ارتش این کشور است که خواستار بازگشت محمد مرسی، رئیس جمهور سرنگون شده مصر هستند و علاوه بر آن اقدامات ارتش در بازداشت و زندانی کردن رهبران کلیدی مخالفین است. ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس ارتش که از زمان سرنگونی محمد مرسی اداره کشور را در دست گرفته است وعده داده است که انتخابات جدیدی را برگزار کند و گام های دیگری را برای بازیابی نظام ویران داخلی مصر بردارد؛ با این حال این مقامات امریکایی معتقدند که ارتش برای عمل به این وعده هایش زمان زیادی را صرف خواهد کرد.

یکی از این مقامات امریکایی می گوید: "آنها از خیلی لحاظ حرف های درستی می زنند اما برای ما مهم این است که ببینیم آن حرف ها عملی شوند."

در همین حین دولت می گوید که مقادیر زیادی کمک های مالی و نظامی کماکان به سوی مصر در جریان است. انها می گویند که امریکا به کمک های مالی و دیگر اشکال همکاری در عملیات های ضدتروریسم به خصوص در منطقه نا آرام سینا و همینطور کمک های غیرنظامی از جمله بخش بهداشت و آموزش ادامه خواهد داد. با این وجود این مقامات امریکایی تصریح می کنند هر زمانی که ارتش گام های اساسی برای انتقال قدرت به دولتی غیرنظامی را بردارد این کمک ها از سر گرفته خواهد شد.

در این بین موضع گیری های رسمی مقامات دولت امریکا حتی بیش از این ها آشتی جویانه است. مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه تاکید می کنند که مصر را به چشم یک قدرت مهم منطقه ای و یک متحده حیاتی برای ایالات متحده می بینند که رابطه طولانی مدت بین دو کشور باید ادامه داشته باشد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه روز چهارشنبه گفت:"این که وسایل خود را جمع کنیم، شهر را ترک کرده و از این رابطه فاصله بگیریم برای مردم مصر خوب نخواهد بود." یک مقام دیگر در این مورد می گوید: "ایالات متحده می خواهد موفقیت مصر را نظاره گر باشد."

دولت اوباما به دنبال قطع کمک های مالی و پرداخت بودجه ای محدود تنها به اندازه ای است که ژنرال های مصری را راضی کند. اما این پرداخت به اندازی ای نیست که مصری ها را مجبور کند همکاری امنیتی خود با اسرائیل را کاهش دهند یا به تعهدات خود درباره معاهده صلح کمپ دیوید بازاندیشی کنند. این اقدامات برای پیدا کردن راه حلی میانه، خشم و سردرگمی در کاپیتول هیل را به همراه داشته است؛ جایی که بعضی از نمایندگان کاخ سفید را متهم به زیاده روی و برخی هم آن را متهم به کم کاری می کنند.

پاتریک لیهای، سناتور دموکرات که لایحه الزام دولت به تعلیق فوری کمک به کشورهایی که رهبران سیاسی آن به وسیله کودتای نظامی سرنگون شده اند را نوشته است این تصمیم دولت را زیر سوال می برد.

وی در بیانیه خود گفت:"دولت سعی دارد با لغو برخی کمک ها و ادامه دادن برخی دیگر، هر دو طرف را داشته باشد. پیام این کار مبهم است. اگر دولت قصد دارد که کمک به دولت مصر را ادامه دهد نیاز دارد که از کنگره درخواست مجوز کند."

نماینده دیگری از حزب اوباما، دولت را به علت زیاده روی مورد انتقاد قرار می دهد. الیوت انگل، یکی از مقامات ارشد حزب دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس می گوید:"من از اینکه دولت تصمیم گرفته که تنها کمک نظامی به مصر را قطع کند نا امید شده ام. ما باید در این دوران شکننده همکاری خود با مصر را بازسازی کنیم که روابط دوجانبه را تقویت کند نه اینکه آنها را زیر سوال ببرد."

انگل حامیان غیرقابل انتظاری دارد: سران اسرائیل، امارات عربی متحده و عربستان سعودی و همه کسانی که ماه ها برای اینکه کاخ سفید بسته کمکی خود به مصر را تغییر ندهد و یا حتی آن را افزایش دهد مشغول لابی کردن بودند. این سه کشور معتقدند که ارتش مصر یک دولت خطرناک اسلامگرا را سرنگون کرده است و یک متحد حیاتی برای مقابله با خشونت های افراط گرایان در سراسر منطقه است.

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter