نویدنو11/07/1392

نویدنو11/07/1392 

 

 

حزب توده ایران: قیام خونین مردم و زحمتکشان سودان پیروز باد!

حزب توده ایران:
قیام خونین مردم و زحمتکشان سودان پیروز باد!
خارطوم و شهرهای بزرگ سودان در هفته گذشته صحنه قیام قهرمانانه مردمی بوده است که بر علیه سیاست های رژیم سفاک و خونریز عمر البشیر، رئیس جمهور اسلامگرا و کودتاچی این کشور به پا خواسته اند. خیزشی که در ابتدا در مقابله با افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی و بر علیه سیاست های اقتصادی ورشکسته سرمایه داری ارتجاعی حاکم آغاز شده بود پس از اقدام رژیم به سرکوب آن، به قیام برای سرنگونی رژیم ارتقاء پیدا کرده است.
جبهه متحد نیروهای سیاسی ضد دیکتاتوری با تشکیل یک کمیته هماهنگی در روزهای اخیر هدایت سیاسی و امر سازماندهی کمک رسانی به مقاومت مردم را به دست گرفته است.
کمیته مرکزی حزب توده ایران در پیامی به هیئت سیاسی حزب کمونیست سودان با مبارزه قهرمانانه مردم سودان اظهار همبستگی کرده و اقدام های سرکوب گرانه رژیم اسلامگرای حاکم را محکوم کرده است. حزب توده ایران آزادی همه زندانیان سیاسی و به ویژه اعضای رهبری حزب کمونیست سودان که در جریان رخدادهای چند روزه اخیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند، و پایان فوری کشتار تظاهر کنندگان معترض را خواستار شده است.


در ادامه ترجمه دو بیانیه روزهای اخیر دبیرخانه حزب کمونیست سودان جهت اطلاع مبارزان راه آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی در میهن مان، منتشر می کنیم.
بیانیهٔ دبیرخانهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان 8 مهرماه 1392 (30 سپتامبر 2013)
پیروزی از آنِ مردم است
بهرغم سرکوب لگامگسیخته و کاربرد مفرط زور علیه تظاهرکنندگانی که اعتراض مسالمتآمیزی را برگزار میکردند، بهرغم آتش زدن و تخریب اموال و ساختمانهای دولتی توسط مزدوران حزب حاکم، جنبش اعتراضی با موفقیت برای ششمین روز در پایتخت و دیگر شهرها و شهرستانها ادامه یافت. علاوه بر این، گردهماییهای تودهیی بزرگی نیز به احترام و یاد جانباختگان در پایتخت و در شهرهای نیاله و مَدْنی برگزار شد. درست مانند روزهای انقلاب اکتبر ۱۹۶۴ [علیه رژیم نظامی عَبود که منجر به برقراری رژیم غیرنظامی شد] و خیزش ۱۹۸۵ [علیه جعفر نمیری]، بار دیگر مردم سودان خیابانهای پایتخت و شهرهای دیگر را به زیر گامهای خود کشیدند، و قاطعانه به دفاع از خواستهای خود برخاستند، که عبارتند از:
لغو افزایش قیمتها
آزادی همهٔ زندانیان سیاسی
برخورداری از حق برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز
شناسایی و به دست عدالت سپردن مسئولان کشتار شرکتکنندگان در تظاهرات مسالمتآمیز
ما از مردم میخواهیم که به اعتراضهای مسالمتآمیز خود ادامه دهند، هرچه گسترده‌‌تر در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند، و میدانهای عمومی شهرها را پُر کنند و به تسخیر خود درآورند. ما ضمن همدردی صمیمانه با خانوادههای جانباختگان، اِعمال گستاخانهٔ خشونت لگامگسیخته از سوی نیروهای انتظامی را شدیداً محکوم میکنیم. ما خواهان برداشتن گامهای فوری برای شناسایی و محاکمهٔ مسئولان این جنایت هستیم.
به اعتقاد ما، نه استفاده از زور و نه بستن مدرسهها و مؤسسات آموزش عالی و قطع کانالهای تلویزیونی خارجی و اینترنت، و نه اعمال فشار به روزنامهها و تبدیل کردن آنها به بلندگوی دولت، هیچکدام خللی در پیشرَوی مردم به سوی هدف بزرگ و گرانقدرشان، یعنی برکناری رژیم کنونی، ایجاد نخواهد کرد.
امروزه بهتدریج بر همگان روشن شده است که مسئولیت تخریب و سوزاندن ساختمانها، منحصراً به عهدهٔ مزدوران و شبهنظامیان آدمکش حزب حاکم است. اینها همان شیوههایی است که آنها در دارفور، کُردفان و ناحیهٔ «نیل آبی» به کار بردند، روستاها را سوزاندند و اموال مردم را غارت کردند. آنها از همان شیوههای سنّتی مزدوران چاقوکش خود استفاده میکنند که برای متفرق و متوقف کردن اعتراضهای دانشجویی، با کارد و قمه به دانشجویان حمله میکردند و میکنند. این شیوههای جنایتکارانه در گذشته مؤثر نیفتاد و باز هم بیتأثیر خواهد بود. ملّت ما بیش از پیش مصمّم، سازمانیافته و جسورانه عمل میکند، و قادر است به مبارزهاش ادامه دهد.
و بالاخره اینکه استفاده از زور مفرط، سرکوب، دروغپراکنی، و پیگرد مبارزان توسط رژیم، با مقاومت مردم روبرو و در هم شکسته خواهد شد. پیشرَوی قهرمانانهٔ مردم ما به سوی پیروزیِ قاطع، از مسیر نافرمانی مدنی، صدور بیانیه و آگاهیرسانی، و دست زدن به اعتصابهای کارآ میگذرد که منجر به سرنگونی رژیم خواهد شد.
پیروز باد مبارزهٔ مردم سودان!
جاودانه و پرشکوه باد یاد جانباختگان قیام!
دبیرخانهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان

بیانیهٔ دبیرخانهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان 3 مهرماه 1392 (25 سپتامبر 2013)
اعتراض ها و تظاهرات خیابانی علیه افزایش قیمت ها را ادامه دهیم!
فراخوان براى آزادى فورى زندانيان و بازداشت شدگان سياسى!
مبارزه براى تشكيل جبهه اى فراگير جهت توسعه و سازماندهى نبرد در جهت نافرمانى مدنى و اعتصابات عمومى سياسى براى سرنگونى رژيم!

ما توده هاى مردممان را فرا مى خوانيم!
بروز تظاهرات و اعتراضات خيابانى توده ها عليه سياست هاى اقتصادى رژيم كه در "مادنى" شروع شد و سريع به اقصی نقاط كشور؛ شامل پايتخت گسترش يافت، یک واكنش طبيعى به سياست رژيم ديكتاتورى بود. علاوه بر تظاهرات و اعتراضات توسط دانشجويان و دانش آموزان دبيرستانها، همه نيروهاى اپوزيسيون و نهادهاى مدنى در اعلام طرد رژيم و سياست های ور شكسته آن به هم پیوسته اند!
افزايش قيمت ها فراتر از توان اكثريت قاطع مردم سودان که در حال حاضر تحت فشار فقر و تورم لجام گسيخته قرار دارند، مى باشد. محفل و گروه حاكم كه منافع گروههاى اسلامى انگلى را نمايندگى مى كند، تلاش دارد که بحران گسترش يابنده خود را به ضرر مردم حل کند و از این طریق منابع مالى مورد نیاز خود برای ادامه جنگ در دارفور، كوردفان جنوبى و نيل آبى و هزينه هاى نامحدود براى حكومت و تشكيلات و تجهيزات امنيتى خود را تامین کند.
مقام های حاكم سعى مى كنند حركت و كنش توده ها را كوچك و كم اهميت جلوه دهد و آنرا رخنه عوامل نفوذى و عناصر خارجى و "شاماسا" [وزارت اطلاعات- مترجم] بنامد. اين همان تاكتيكى است كه رژيم ديكتاتورى سابق در آخرين روزهاى قبل از سرنگونى توسط قيام مردمى درآپريل ١٩٨٥، بدان متوسل شد.
براى دستيابى به يك نتيجه موفقيت آميز در موقعيت كنونى، و نجات و رهايى كشورمان از شر نظاميان حاکم، مهمترين عامل افزايش ميزان و درجه سازماندهى و تشكيلات، گسترش و وسعت دادن اتحادعمل و همبستگى در سطوح پايه اى با ديگر نيروهاى سياسى می باشد. این حیاتی است که جنبش را برای ایجاد فضا براى همه نيروهاى سياسى اى كه آمادهء پيوستن به مبارزه هستند،وسعت دهیم. اين شامل نسل جوان؛ دانشجويان و دانش آموزان، زنان، كارگران، دهقانان، متخصصان و چهره هاى شناخته شدهء ملى براى عمل و حركت هماهنگ با هدف شگل دهى به مبارزه و پيكارى شجاعانه به شيوه اى نوين، برپايه آمادگى و رغبت تودها و عقيده راسخ شان تا آنكه به ابراز و اعلان نافرمانى مدنى و اعتصاب سياسى سراسرى بیانجامد و منجر به سرنگونى رژيم گردد.
با پيگيرى اين روش، افقی نوينبرای پايه گذارى و تأسيس دولت انتقال ملى ممكن گشته، دولتى كه مسؤليت هاى تغييرات دمكراتيك، پايان جنگ، ايجاد مجلس مؤسسان و بدست گيرى شريان مجمع اقتصاد ملى در جهت بهبود استانداردهاى زندگى مردم را به عهده بگيرد. همه اينها رسيدن به يك آلترناتيو دمكراتيك و آماده سازى كشور براى انتخابات آزاد و دمكراتيك بعد از دوره انتقالى كمك خواهد كرد.
اين اهمیت بسزا دارد كه عليه طرحهاى امنيتى دشمنان مردم، آنهاييكه در جهت تحريف، وقفه و متلاشى كردن نقش و وجههء جنبش مردمی تلاش مى كنند ، هوشيار و به هوش باشيم.
ما تودهای خلق را براى مقابله با و شکست طرحها و توطئه ها براى جلوگيرى كردن از انقلاب مردم سودان، عقيم گذاردن آن، براى دزديدن دستاوردها از طريق دخالت نظامى و يا روش هاى ديگر، فرا میخوانیم .
بطور همزمان جنبش توده اى ما نيازمند حمايت و همبستگى بين المللى مى باشد!
تلاش و تكاپوى خود را براى آزادى زندانيان و بازداشت شدگان سياسى دوچندان كنيم!
به تلاش پيوسته براى گسترش مبارزه مان تا سرنگونى رژيم ديكتاتورى ادامه دهيم!

حزب كمونيست سودان
خارطوم 25 سپتامبر ٢٠١٣ (3 مهرماه 1392)

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter