نویدنو04/07/1392

نویدنو04/07/1392 

 

 

نامه یک کارگر تاسیساتی به روحانی:

برای معضلات و مشکلات کارگران راه حلی دارید؟

بسمه تعالی
ریاست محترم جمهوری جناب آقای حسن روحانی
با سلام و آرزوی موفقیت در مسئولیت سنگینی که از برهه ای حساس از تاریخ کشورمان قبول نموده اید.

آقای رئیس جمهوری ؛
اینجانب نه نویسنده ی خوبی هستم و نه عاشق نگارش خود بلکه می خواهم بدینوسیله مشکلات خود و میلیونها مثل خودم را به زبان ساده ی کارگری به گوش شما برسانم .

کارگری تأسیساتی در بخش ساختمان هستم با مشکلاتی فراوان که گریبان نه تنها من بلکه میلیونها کارگر ساختمانی و صنعتی و خدماتی و دیگر اقشار پایینی جامعه را چنان می فشارد که نفس کشیدن را برای مان مشکل و حتی تا مرز خفگی برده است .

و از مرز نشینان و جبهه دیدگان غرب کشور یعنی شهرستان قصرشیرین می باشم (به هنگام سخنرانیها غیور و سلحشور) پس از سالها آوارگی و عدم شرایط مناسب برای تحصیل و رشد اجتماعی به دلیل جنگ تحمیلی ، متأسفانه پس از اتمام جنگ نیز و بازگشت به زادگاهمان نه تنها عقب افتادگیها و اثرات مخرب جنگ بر زندگیان جبران نگردید بلکه در شهرمان که زمانی عروس شهرهای استان کرمانشاه می نامیدند به حال خود رها گشتیم و در حال حاضر پس از حدود ۲۵سال بازگشت ، انگار خاک مرده بر روی این شهر پاشیده اند (علیرغم وعده و وعیدها و تبلیغات فراوان).

این موضوع من و امثال من را وادار به کوچ اجباری به امید پیدا نمودن کاری که بتوانیم از پس هزینه ی خود و خانواده برائیم نمود و راهی شهرهایی که از تیررس دشمن تا حدودی در امان مانده بودند شدیم .
این کوچ اجباری هم حلال مشکلات ما نشد هیچ بلکه با مشکلات جدیدی نیز دست و پنجه نرم می کنیم از جمله بیکاری ، مشکل مسکن ، تفاوتهای فرهنگی و رسومات گوناگون.

جناب آقای روحانی ؛
به مشکلات مختلف و جدی در استان کرمانشاه اشاره می نمایم که به اشکال گوناگون در استانهای مختلف ایران خصوصاً استانی محروم اتفاق افتاده است .
به راحتی آب خوردن مهمترین مرکز اشتغال زایی کرمانشاه یعنی نساجی آن تعطیل و هزاران کارگر آن شغل خود را از دست داده اند کارخانه روغن نباتی نازگل ۷۴۲ کارگر خود را به حدود ۳۴۰ کارگر تقلیل داده است ، استان کرمانشاه که استعداد و شرایط مناسبی برای کشاورزی ، دامداری و صنایع جانبی دارد نه تنها در این موارد نیز رشدی نداشته بلکه سال به سال شاهد کوچ بیشتر روستائیان به شهرها و استانهای دیگر هستیم و از گرانی کود و سموم وعدم پوشش مناسب بیمه محصولات و دامهای خود حسابی ناراضی می باشند.

در زمان جنگ تحمیلی که بیشتر مناطق استان تحت تأثیر آن نه تنها از رشد باز ایستاد بلکه دچار خسارات فراوان گردید و این موضوع فاصله ی زیادی بین استان ما با استانهای دیگر که کمتر بطور مستقیم تحت تأثیر جنگ بودند ایجاد نمود و متأسفانه به شکلی جدی در جهت کم نمودن فاصله ی فراوان رشد یافتگی استانها کارهای لازم و البته شدنی صورت نپذیرفت و این اختلاف است که هزاران مثل من را وادار به کوچ اجباری نموده است .
تأسف بارتر از همه اینکه باید اذعان کنیم ۲۵ سال پس از جنگ شرایط طبقه کارگر و اقشار پائینی جامعه نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر نیز گردیده است . پول نفت به سر سفره ی آنها نیامد هیچ ، آنچه نیز که بر سفره داشتند از حیث کمی و کیفی بسیار تقلیل یافت .

آری ، ما می دانیم مورد تحریم و فشارهای اقتصادی کشورهای زورگو و سلطعه طلب هستیم ولی این را نیز می دانیم که در چند سال گذشته شاهد طلایی ترین دوران فروش نفت در تاریخ کشورمان بودیم . اختلاس های صدها و هزاران میلیاردی حاکی از فقر مالی کشور ما نیست بلکه ناشی از شیوه ی توزیع ناصحیح آن می باشد .

کارگران ، کشاوران ، حقوق بگیران و کسبه جزء ، میهن پرست ، آبادگر ، مدافع واقعی استقلال ، آزادی و شکوفایی کشور خود هستند و توشه و توان آنها در خدمت رشد و تعالی مملکت خود می باشد ، چرا به حقوق قانونی آنها نباید توجه جدی بعمل آید ؟

در قانون اساسی و قانون کار جمهوری اسلامی بر داشتن شغل مناسب با درآمد کافی ، مسکن مناسب ، تأمین اجتماعی همراه با حفظ کرامت و شأن انسانی آحاد جامعه تأکید شده است آیا برای تحقق اصول قانون اساسی در این خصوص بیش از سه دهه کافی نیست ؟

وقتی به خصوصی سازی و حراج سرمایه های ملی می رسد چگونه به نام اجرای اصلی از قانون اساسی در مدت کوتاهی اقدام می گردد و عده ای خاص به ثروتهای افسانه ای می رسند ؟

آقای رئیس جمهوری ؛
نمی دانم فرصت خواندن این گونه نامه ها را داری یا نه اما امیدوارم حداقل مشاوران شما یا وزیران محترم خصوصاً وزیر محترم کار به اینگونه درد ودلها توجه نمایند . چیزی که اینجانب را وادار به نوشتن این نامه نموده است سوالاتی است که در ذهنم نقش بسته است . سوالاتی که ربطی به گذشته ندارد زیرا جنابعالی را مسبب شرایط گذشته نمی دانم ولی می خواهم این سوالات در ابتدای شروع به کارتان ثبت گردد تا معلوم شود در پایان دوران ریاست جمهوری شما نیز نیاز به تکرار آنها هست یا نه ؟ امیدوارم نباشد .

و اما سوالهایی که می خواهم مطرح نمایم :
۱- آیا نسبت به حداقل دستمزد کارگان که هیچگونه تناسبی با میزان خط فقر در ایران ندارد تجدید نظر خواهد شد ؟
۲- آیا قراردادهای موقت یک ماهه ، چند ماهه و سفید امضاء که امنیت شغلی را سلب نموده است غیر قانونی اعلام خواهد شد ؟
۳- آیا شرکتهای خدماتی که واسطه ی بین نیروی کار و بازار کار که برای محروم نمودن نیروی کار از حقوق قانونیشان دایر گردیده اند منحل خواهند شد ؟
۴- آیا بیمه کارگران ساختمانی عملی خواهد شد ؟
۵- آیا سازمان تأمین اجتماعی که متعلق به کارگران می باشد از طمع ورزان به ثروت آن در امان خواهد ماند ؟ و بدهیهای دولت به آن سازمان پرداخت خواهد شد ؟

۶- جنابعالی به درستی از اهمیت نقش تشکلهای صنفی یاد نمودید ولی واقعیت این است ، ایجاد و حفظ آنها ساده نیست و فعالیت در آنها هزینه های فراوانی می تواند در بر داشته باشد لااقل تا امروز علی رغم تأکید قانون اساسی مبنی بر حق مردم برای داشتن تشکلهای صنفی ، آیا از این پس اقشار مختلف از جمله کارگران می توانندبرای حفظ ، احیاء و ایجاد تشکلهای صنفی بر اساس قانون اساسی اقدام نمایند و از این طریق هم از حقوق قانونی خود دفاع نمایند و هم مشکلات و معضلات خود را به گوش مسئولین محترم برسانند .

۷- برای جلوگیری ازهم پاشیدن خانواده و زندگی بیکاران و عدم گرایش آنها به سوی شغلهای کاذب و ناهنجاریهای اجتماعی برنامه ای در دستور کار قرار می دهید ؟
۸- یکی از مشکلات و گره ی کور در زندگی کارگران ، حقوق بگیران و لایه های پائینی و حتی میانی جامعه مشکل مسکن است . مسکن مهر می توانست بخشی از این مشکل تهیدستان را حل نماید که آنهم بر خلاف وعده های اولیه شرایط وگذاری آن چنان سخت گشته که تأمین پرداختهای نقدی آن از عهده ی اقشار کم در آمد خارج است و از ۷ میلیون تومان به سی میلیون تومان درمحلی پرت و بیایانی مانند صفادشت از توابع شهریار رسیده است !
بنده با سابقه ی ۳۵ سال کار و زحمت و تلاش از تهیه ی این مبلغ که هیچ بلکه از تهیه مبلغ رهن یک واحد آپارتمانی در شهرکهای فقیر نشین استان البرز عاجز می باشد ! یک کارگر با حداقل دستمزد ۵۰۰ هزار تومان حتی یک ریال آن را خرج ننماید باید چند سال پس انداز نماید تا سی میلیون تومان جمع آوری کند ؟

آیا برای رفع این معضل چاره ای خواهید اندیشید؟
۹- آیا دولت شما به رفع مشکل مسکن در روستاها و مقاوم سازی خانه های روستائیان اقدام خواهد نمود ؟
۱۰- از یک طرف فروش مراکز تولیدی و صنعتی و واگذاری بخشهایی از کارهای خدماتی و بازرگانی و تجارت خارجی به بخش خصوصی که آن هم جای حسابرسی و چگونگی واگذاری آنها دارد ، و از طرف دیگر کم رنگ شدن بخش تعاون و نقش آن در اقتصاد ایران نیاز به توجه جدی دارد . گسترش تعاونیها در ساماندهی اقشار پائینی و متوسط جامعه حول محور تعاونیها می تواند در جهت رشد اقتصادی و توزیع صحیح کار در سطح کشور راه گشا باشد. آیا در این خصوص اقدامت مقتضی به عمل خواهد آمد ؟

۱۱- برای حذف لایه های دلالی که انگل وار در بخش اقتصاد خصوصاً در بخش تجارت و کشاورزی ریشه دوانده اند و باعث نابودی اقتصاد ملی و خانه خرابی میلیونها کارگر ، کشاورز و کسبه جزء با واردات بی رویه کالاهای خارجی شده اند و یا با اخلال در توزیع صحیح کالاها و دسترسی مردم به محصولات کشاورزی با چند برابر قیمتی که از کشاورزان خریداری می گردد ، چاره ای اندیشیده خواهد شد ؟

۱۲- موضوع مهم دیگر پتانسیل ها ، امکانات و زمینه های فراوانی است که برای رشد و شکوفایی اقتصاد صنعتی و بومی استانهای محروم وجود دارد که بلا استفاده مانده و این امر توجه جدی را به بحث تمرکز زدایی آنهم به معنی واقعی کلمه می طلبد و نه به شکل جابجایی افراد از شهرهای بزرگ به اطراف آن که این مهم با کار کارشناسی و مطالعات بومی در خصوص استانها می تواند هم به اشتغال زایی و هم فعال نمودن استانهای رشد نیافته در چرخه ی اقتصاد کشور کمک فراوان نماید و کمکی نیز هست به امکان زندگی بهتر در شهرهای بزرگ و بی رویه رشد یافته .
اقدام در این خصوص بسیار به تعویق افتاده است و ضربات جبران ناپذیری به بعضی از استانهای ایران وارد نموده است ولی ضرر را هر کجا جلوی آن بگیری منفعت است ، آیا شما تصمیم دارید به ملاحظات ناحق و تبعیضات ناروا پایان داده و استارت این اقدام عاجل را بزنید ؟

جناب آقای روحانی ؛
این نه تمام مشکلات و نه تمام سئوالاتی است که در ذهن کارگران و زحمتکشانی امثال بنده نقش بسته است بلکه قسمتی ناچیز از آنهاست و این تنها بهانه ای است برای ارتباط با جنابعالی و با امید به اقدامی عاجل در جهت متوقف شدن رشد این مشکلات و در آینده کم نمودن آنها تا رسیدن به حل مشکل بیکاری ، پایان دادن به بی قانونی ها در زمینه حقوق کار ، امنیت شغلی و فراهم نمودن زمینه ی مناسب و امن برای مشکلات و خواسته های آحاد جامعه.

به امید موفقیت جنابعالی و مجموعه ی دولت محترم در جهت رشد و شکوفایی ایران و گسترش عدالت.

موفق و موید باشید
با احترام یارمحمد اکبری
کارگر تاسیساتی

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter