نویدنو12/05/1392

نویدنو12/05/1392 

 

 

"راهکارهای" وزارت امورخارجه امریکا : کری از عرب ها برای ارعاب فلسطینی ها استفاده می کند

نیکولا ناصر – هاتف رحمانی

راهکار جدیدی از سوی جان کری وزیر امور خارجه امریکا سبب شکافی در داخل مقام های سازمان آزادیبخش فلسطین در رابطه با گفتگوهای آینده با اسرائیل شده است . کری ظاهرا با استفاده از کمیته پیگیری اتحادیه عرب در ابتکار صلح عربی، فلسطینی هارا به پذیرش  قاعده های دور جدید برای گفتگوها وادارمی کند که در گذشته آن را رد کرده بودند. 

کری در ششمین تور منطقه ای خود بعنوان وزیر امور خارجه کاری غیر عادی انجام داد . به جای دیدار از اسرائیل ، کاری که همیشه انجام می داد ، به طور غیر منتظره ای برنامه سفر خود را تغییر داد وبه جای آن تصمیم گرفت اکثر گفتگوها را در امان پایتخت اردن بر گذار نماید . در عین حال در همانجا با محمود عباس رئیس جمهورفلسطین ونیزعضوهای کمیته پیگیری ابتکار صلح عربی اتحادیه عرب به رایزنی پرداخت. به موازات پیشرفت گفتگوها آشکارشد که کری به هیچ وجه بر اسرائیل ، کشوری که تمام تلاش های پیشین برای صلح را غیر از صلح با سازمان آزادیبخش فلسطین را خراب کرد ،  متمرکز نبود . هدف او گرفتن وقت است تا امتیازهای بیشتری را نسبت به آنچه آن ها در گذشته پذیرفته بودند عرضه کند.

در راستای این هدف ، کری خواستار آن بود که کمیته پیگیری ابتکار صلح عربی این امتیازها را از جانب فلسطینی ها بپذیرد، راهکار جدیدی که ممکن است عملی بشود یا نشود اما تاکنون در انشعاب و آشفتگی گسترده در حلقه های فلسطینی موفق بوده است . راهکار کاملا هم جدید نیست ،  چون روشی را  که در آن دیپلمات های امریکا از اتحادیه عرب برای توجیه دخالت خارجی برای تغییر رژیم در کشورهایی چون عراق و لیبی در گذشته استفاده کرده اند تشدید می کند.

دیپلمات های کمیته پیگیری ... پس از گفتگو با کری "حمایت همه جانبه " خودرا از تلاش های کری برای  زنده کردن گفتگو ها اعلام کردند . آسوشیتدپرس از بیانات آن ها  بعنوان " پیروزی "  کری یاد کرد . نیویورک تایمز افزود گفتگوها " موفقیتی " برای دیپلماسی او بود . کری به نوبه خود ، اعلام کرد که شکاف بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها "کاهش" یافت و اکنون نیازمند آن است که  گره های کوچکی " باز "شود.

هرچند ، بازکردن این گره ها به کاری سراسری برای فلسطینی ها تبدیل می شود.  گفته می شود صاعب اریقات مذاکره کننده ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین دیداری "طوفانی" با رهبری سازمان ... در رابطه با پیشنهاد های کری داشته است . سازمان .. .پشت به دیوار ، درحال تشکیل کمیته ای برای تصمیم گیری برای آنچه باید در باره گفتگوها انجام داد است .

تمام این اقدام ها بی سابقه است . در گذشته ، کمیته پیگیری ...به گرفتن راهنمایی از فلسطینی ها عادت داشت . زمانی که فلسطینی ها با درخواست امتیازهایی که به دادن آن علاقه ای نداشتند مواجه می شدند ، محترمانه می گفتند نیاز دارند با کمیته پیگیری ...مشورت کنند ، که شیوه مودبانه ای برای رد پیشنهاد های غیر قابل پذیرش بود . اکنون کمیته پیگیری با موافقت با امتیازها قبل از آن که فلسطینی ها حتی زمانی برای گفتگوی مفصل در باره آن داشته باشند آن ها را به زحمت انداخته است .

در نبود حمایت کمیته پیگیری ...از مذاکره کننده سازمان ...، هیچ گزینه دیگری جز بازی همراه با پیشنهاد های کری وجود ندارد . روز جمعه ، وزیر امورخارجه امریکا خشنودی خود را از طرح های جاری برای وادارکردن فلسطینی ها و اسرائیلی ها به گفتگوی دوباره در باره کسب "وضعیت نهایی " ابراز کرد . او سازمان .. و اسرائیل را به فرستادن هر چه زود تر مذاکره کنندگان به واشنگتن برای تنظیم جزئیات توافق دعوت کرد. مقام های ارشد سازمان ... به فرانس پرس خبرگزاری فرانسه گفتند که کری تصمیم داشت از سر گیری گفتگوها را قبل از ترک منطقه اعلام نماید . جان پاسکال سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به خبرنگارها گفت کری بدون پیشرفت های ایجاد شده در دیدار ششم خود از منطقه ، به دیدار دیگری از منطقه باز نخواهد گشت . این گفته چیزی نیست غیر از تهدیدی آشکار که فشار بر عباس ومذاکره کننده ارشد او واجباری کردن مشارکت آن ها را هدف گرفته است .

درطی این دوره از گفتگوها ،کری هیچ شانسی برای بازی با زمان برای عباس باقی نگذاشت . به جای منتظر شدن برای گفتگوی عباس با کمیته پیگیری ...، کری دیپلمات های اتحادیه عرب را به امان آورد و آن ها بدون مشورت قبلی با سازمان  با پیشنهاد های او موافقت کردند. اعضا کمیته پیگیری ... در امان با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که ایده های کری برای از سر گیری گفتگوها " اساس مناسبی" برای مذاکره های آینده است . مهر تایید کمیته پیگیری ... سازمان ... را در موقعیت دشواری قرار داد . عباس ، ناتوان از جنبشی رها از این کارشاق دیپلماتیک ، ساکت ماند. اما سکوت او ، " علامت رضایت" تلقی شد .  

با این حال ، وضعیت احتمال بازگشت جرقه خشم به خانه را دارد ، چون بسیاری از رهبرهای سازمان ... با پیشنهاد های کری مخالف هستند. هر چند ، آن ها می دانند که رد بی پرده این پیشنهاد ها ممکن است اگر نه تحریم ها ، بلکه عکس العمل نا خوش آیند امریکا را تحریک نماید .

انتظار می رود عباس به دنبال مشورت با رهبری سازمان پاسخش را بدهد . با همه احتمال ها ، سرانجام ، با وجود بی میلی های ژرف در باره پیشنهاد های کری ، ناگزیر از موافقت خواهد شد 

در نتیجه همه این ها ، کمیته پیگیری ...فلسطینی ها را مایوس کرده است ، واولین بار نیست که این امر رخ داده است . در29آوریل هیئت نمایندگی تحت رهبری قطر کمیته پیگیری ... در واشنگتن آنچه را که موافقت کمیته با تعویض ارضی را دربر می گرفت در ملاقاتی  به کری ارائه کرد .انتقادها از کمیته پیگیری ... به درستی نشان می داد که گام فوق العاده ای بود، چون کمیته پیگیری ... قدرت دادن چنین امتیازهایی را ندارد . تنها همایش عربی ، که ابتکار صلح عربی را منتشر کرد ، حق دارد در این ابتکار عمل اصلاح ایجاد نماید . بعنوان یک کمیته پیگیری صرف ، کمیته پیگیری ... از اختیارهای خود تخطی کرده است .

اسرائیل ، البته از مشاهده آن که کمیته پیگیری ... امتیارهایی را ارائه می دهد که به نظر می رسد فلسطینی ها خواهان اجرای آن نیستند خشنود است . تزیپی لیونی ، وزیر امور خارجه اسرائیل در آن زمان ، بیانیه کمیته پیگیری ... را "خبر خوب" توصیف کرد.

زیاد ال سایق تحلیل گر لبنانی اخیرا نوشت که " پس از شکست بین المللی کردن گفتگوها (از طریق چهارجانبه) ما درحال رفتن به سوی منطقه ای کردن گفتگوها ( از طریق اتحادیه عرب) هستیم." یکی از نشانه های این منطقه ای کردن آن است که تعویض اراضی ، که با قدرت از سوی فلسطینی ها رد شده بود ، اکنون در حال کسب مهر تایید اتحادیه عرب است . 

پنجشنبه گذشته ، پترا خبرگزاری اردن اعلام کرد نبیل ال عربی رهبر اتحادیه عرب گفته است که " طرح امریکا در رابطه با روند صلح بر سه محورسیاسی ، اقتصادی و امورامنیتی استوار است ". یدئوت آهارنوت روزنامه اسرائیلی پس از آن تفسیر جالبی از این بیانیه ارائه کرد . آن روزنامه نوشت  محور سیاسی از سر گیری گفتگوها بود . محور امنیتی واگذار کردن تصمیم به افسر ارشد امریکا بود . و محور اقتصادی می تواند به معنی کمک بیشتری به اولیا امور فلسطینی باشد .   

کری در طی آخرین دیدار خود از منطقه ، هیچ اشاره ای به شهرک های اسرائیلی نکرد . و وقتی هم که اسرائیل ساختن 732واحد مسکونی در شهرک مدیین ایلیت دراورشلیم غربی رااعلام کرد هیچ اعتراضی نکرد . برای او ، این حتی گره ای نبود که باید باز می شد .حتی بدتر از آن ،به نظر می رسد کمیته پیگیری ... علاقه ای به فعالیت برنامه شهرک سازی اسرائیل نداشته است ، و حتی به آن که گفتگوهای آینده باید به  راه حل دو دولت مبتنی بر مرزهای 1967متمرکز باشد اشاره ای نکرد. 

جمعه گذشته ، کری اعلام کرد که بهترین راه دادن شانس به گفتگوها "خصوصی " نگه داشتن آن ها بود .  در نتیجه او از آشکارکردن جزئیات طرح خود خود داری کرد ، و کمیته پیگیری ... چیزی برای گفتن نداشت .تا کنون ، رهبری سازمان ... هم کارت های خود را در سینه  خود حفظ کرده است .

 

نیکولا ناصر روزنامه نگار قدیمی عرب مستقر در بیر زیت ، واقع در سرزمین های فلسطینی ساحل غربی اشغال شده از سوی اسرائیل است .

برگرفته از گلوبال ریسرچ

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter