نویدنو29/04/1392

 

نویدنو29/04/1392 

 

 

نامه ای به ادوارد اسنودن

ده دلیلی که تو باید مسکو رابه سرعت به سوی ونزوئلا ترک کنی

راجر بورباخ – آرش وجدانی

 

این که درخواست پناهندگی سیاسی موقت تو درروسیه ،اراده پرزیدنت اوباما را برای به راه انداختن یک جنگ صلیبی جهانی برای دستگیری و به زندان انداختن تو تعیین می کند قابل درک است. اما برای آن که چرا هر چه زودتر پیداکردن راهی به سوی ونزوئلابه سود تو وبه سود جهان است، ده دلیل وجود دارد .    

1- رئیس جمهور نیکولاس مادورو مردی است که تو می توانی در روزهای سفر حودت براو تکیه کنی . او یکی از اولین قهرمان های تو در صحنه جهانی است و اصولی را که ترا به چالش با امنیت ملی امریکا می کشاند درک می کند. او در 26ژوئن اظهار داشت :" این مرد جوان چه کرده است ؟ او اسنادی را افشا کرد که جاسوس های ایالات متحده در سراسر جهان، به تلفن های همه گوش می کنند ، اینترنت را در سراسر جهان زیر نظر دارند ، وتمام نامه های الکترونیکی ... را کنترل می نمایند." ایالات متحده امریکا " قانون های بین المللی حق تعیین سرنوشت وحاکمیت ملی را نقض می کند."... اسنودن " هیچ بمبی نصب نکرده است ، کسی را ترور نکرده است ، کسی را نربوده است ، او به سادگی یک روز با نگاه به آیینه گفت :" من با دنیا چه می کنم ، نباید این جور باشد ، ... او جزیی از قیام جوان های امریکای شمالی است که به سوی شورشی آگاهانه و اخلاقی پیش می روند."

 2- مادورو و ونزوئلا با همان نیروهای دشمنی رودر رویند که تو هستی . گذشته از دولت امریکا به ریاست اوباما (که به نظر می رسد یک  انتقامگیری شخصی را علیه تو گسترش داده است ) رسانه های مسلط امریکا ، از جمله اکثر روزنامه های لیبرال ، در باره تو ومادور بدخواهی کرده ودروغ گفته اند. تحریف های بسیاری در باره هر دو شما در نیویورک تایمز ، روزنامه ای که " تمام اخباری را که مناسب چاپ است" نقل می کند انجام داده اند. حتی رادیو عمومی ملی به این جنگ پیوسته است .در روز مصاحبه مطبوعاتی تو در فرودگاه مسکو، یکی از مفسرهای رادیو عمومی ملی اظهار داشت که تو" پرونده حقوق بشر روسیه را " تحسین کرده ای که البته همان گونه که ما در ویدئو هایی که از کنفرانس منتشر می شود می شنویم حقیقت ندارد. نیویورک ریویو او بوکزتاکنون خودرا با تو همدل نشان داده است ، اما ما باید برای بدترین کارهای یکی ازنویسندگان آن  که علیه مادورو در ماه می گذشته انجام داد آماده باشیم .

3- تو با فوران حمایت در امریکای لاتین رو به رو خواهی شد . روزنامه ها ومجله ها ی بالا وپایین امریکا ، از سانتیاگو ،تا شیلی و بوینوس آیرس ، تا آرژانتین و سن خوزه ، تا کستاریکا و مکزیکو سیتی طرف ترا گرفته اند ودولت اوباما را مورد انتقاد قرار دادند.

در 12جولای، روز کنفرانس تو در فرودگاه مسکو، مرکوسور ، بزرگترین بلوک اقتصادی ملت ها در امریکای لاتین  در مونته ویدئوی اروگوئه گرد هم آمد وبیانیه ای در دفاع از حق تو برای پناهندگی در کشورهای خود منتشر کرد:" ما هر فعالیتی را که صلاحیت کشورها را برای واگذاری و اجرای کامل حق پناهندگی سیاسی خراب کند رد می کنیم." بیانیه اعلام داشت " ما تلاش برای فشار آزارنده یا محروم کردن یک دولت از حق حاکمیت کشوری برای اهدا پناهندگی سیاسی را رد می کنیم ."  

بیانیه نهایی مرکوسور، عصبانی از اسنادی که تو در افشا جاسوسی گسترده و جمع آوری اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی در امریکای لاتین منتشر کرده ای ، اعلام داشت :" ما قاطعانه رهگیری ارتباط ها واقدام های جاسوسی در ملت های خود را رد می کنیم ، چون حقوق بشر ، وحقوق شهروندان ما را در حفظ حریم واطلاعات خود نقض می کند. این اقدام رفتار غیر قابل قبولی است که به حق حاکمیت ما تجاوز می کند و به رابطه بین ملت ها آسیب می رساند."

4- در ونزوئلا تو می توانی شاهد مبارزه ای توده ای برای ساختن جامعه ای سوسیالیست باشی ، و می توانی از بولیوی و اکوادور بازدید نمایی ، که مشابه هستند ولی در عین حال مسیرهای مختلفی را در تعقیب مدینه فاضله قرن بیست ویکمی در پیش گرفته اند. در کاراکاس تو کمبودها ( از کاغذ توالت گرفته تا برق ) را تجربه خواهی کرد چون اقتصاد ونزوئلا در حال گذاراست . من در طی آخرین گذار دموکراتیک به سوسیالیسم درنیمکره ، از 1970تا1973دردوران سالوادور آلنده ودولت متحد مردمی در شیلی ،شاهد چنین مشکل هایی بودم .همچنان که اکنون به خوبی مستند شده است ، سیا وبورژوازی محلی برای بی ثبات کردن اقتصاد ، سر نگون کردن النده  و تحمیل دیکتاتوری اگوستو پینوشه برای هفده سال سیاه طولانی توطئه کردند . خوشبختانه تعهد  نسل تو در سراسر امریکا می تواند به جلوگیری از تراژدی مشابهی در ونزوئلا یا هرجای دیگری در امریکای لاتین کمک نماید .   

5- اگرچه تو ومادورو از زمینه طبقاتی متفاوتی بر خوردار هستید – او از طبقه کارگر است و تو از طبقه متوسط- اما آیا می دانی که تو ومادورو ، هردو به فلسفه شرقی علاقمند هستید؟ طبق نوشته ویکیپدیا تو ورزش های رزمی انجام می دهی وخود را بودایی اعلام کرده ای ، علائقی که ظاهرا در عین حالی که بعنوان مامور مخفی سیا بعنوان افسر وزارت خارجه در سفارت امریکا در ژاپن کار می کردی حفظ کرده ای . مادورو نیز به آموزش شرقی ، پیگیری اندیشه وعمل رهبرهای شرقی به ویژه ساتیا سای بابا ، که به خاطر حمایت از نهادهای اموزشی گوناگون ، بیمارستان ها وکار خیریه در بیش از 166کشورجهان معروف است  علاقه دارد. مادورو وهمسرش ، سیلیا فلورس، در سال 2005 در پوتاپارتای هند با او دیدار کردند .

تو می توانی حتی بعضی علاقه مشترک در موزیک  را با دانستن آن که مادورو در جوانی در گروه راکی بنام انیگما گیتار می نواخت در یابی. برای اضافه کردن به پیچیدگی او ، (باید اعلام کنم که ) جد پدری مادورو از یهودی های سفاردیک Sephardicهستند که به کاتولیکیسم گرویدند.

6- تو در کاراکاس می توانی به یکی ازبهترین شبکه های اینترنت در دنیای جنوب دسترسی داشته باشی و این می تواند کار ترا دراستفاده ازاستعدادت برای راه اندازی یک مرکزغیر انتفاعی بین المللی آسانتر نماید . شاید مایل باشی در اینترنت از سمینارها یا کارگاه های آزاد میزبانی کنی ،یا دانش آموخته های دانشگاه ها ، مدیرهای بازرگانی و وزیرهای دولت را برای آموزش درباره چگونگی رفتار با مراقبت های جاسوسی امریکا و نیز سایر شکارچی ها دعوت کنی . کسانی مثل من ، ممکن است بخواهند اندیشه های ترا در باره چگونگی استفاده از اینترنت به سود ما و متوقف کردن ظهور اولیه جهانی اورولی بدانند.

7- سال گذشته یک فیبر نوری که ونزوئلا را به سانتیاگو دوکوبا متصل می کند کامل شد . من مطمئنم که مهارت های تو می تواند در باره چگونگی بهترین استفاده از کابل و اینترنت به سود مردم برای هردو کشور، با فرض آن که کوبا به صورت ریشه ای سیاست اینترنتی خود را تغییر داده ، وآن را برای دسترسی عمومی باز گذاشته است ،  مفید باشد . من گمان می کنم تو با میگوئل دیاز کانال معاون رئیس جمهور، جانشین احتمالی رائول کاسترو ، که در ماه می چالش های مطرح شده از سوی اینترنت را خاطر نشان کرد موافق باشی .  

" امروز با توسعه فن آوری اطلاعات ، امروز با توسعه شبکه های اجتماعی ، با توسعه کامپیوترها واینترنت ، ممنوع کردن  هرچیزی تقریبا یک خیال بافی غیر ممکن است . هیچ تاثیری ندارد . امروز ، خبرها از تمام منبع ها ، از خبرهای خوب گرفته تا خبرهای بد ، خبرهای تحریف شده، ، خبرهای حقیقی ، و خبرهای نیمه واقعی ، همه در شبکه منتشر می شوند و در دسترس مردم قرار دارند  وخبرهایی که مردم از آن ها اطلاع دارند."  

8- کاراکاس تنها سه ساعت وربع با هواپیمای تجاری از میامی فاصله دارد. همان طور که احتمالا بارها شنیده ای ،" کوبا تنها 90مایل از امریکا فاصله دارد ." نزدیکی نسبی تو ، خیلی شبیه نزدیکی فیدل کاسترو ، می تواند مهره های آژانس امنیت ملی را ، اگرچه  با فرض آن که تو مشتاق قدرت دولتی نیستی در مقیاسی کوچکتر سال ها و دهه ها دیوانه کند.

9- تو می توانی با خانواده ودوستانت در تماس باشی . شاید آخرین دوست دختر تو در هاوایی به دیدارت بیاید.  تو شاید مجبور باشی  یک محوطه مسکن شخصی برای میزبانی و خانه ای برای اقامت همه آن ها بر پا کنی . افراد زیادی ممکن است برای دست دادن وصحبت با تو سفر کنند . حتی ممکن است من یکی از آن ها باشم که در آستانه تو ظاهر می شود.

10- سرانجام تو می توانی از منظره های جغرافیایی بزرگی که ونزوئلا به یکسان به مردم  خود و جهانگردها عرضه می کند لذت ببری. ونزوئلا ساحل هایی به روشنی کریستال ، جنگل های بارانی، کوه هاو دشت های هیجان آور، و بلندترین آبشار جهان ، آبشار آنجل را دارد .

من هیچ راهنمای توری را توصیه نمی کنم ، اما به جای آخرین خط در پایان این نامه ، و برای آشنا کردن تو با زمین سیاسی امریکای لاتین ، با فروتنی پیشنهاد می کنم از کتاب فروشی مورد علاقه خود در فرودگاه مسکو تقاضا کنی تا اگر می تواند کتابی را که من به همراه میشل فاکس ، و فردریکو فوئنتس تحت عنوان " گذار های متلاطم امریکای لاتین : آینده سوسیالیسم قرن بیست ویکم " نوشته ام سفارش دهد . امیدوارم از رسیدن کتاب که از طریق هوایی یا زمینی از زد بوکزZed Books در لندن به مسکو ارسال می شود جلوگیری نشود .

با احترام

راجر بورباخ

 

راجر بورباخ مدیر مرکز مطالعات امریکا مستقر در برکلی ، و همراه با میشل فاکس و فردریکو فوئنتس نویسنده کتاب گذارهای متلاطم امریکای لاتین : آینده سوسیالیسم قرن بیست ویکم  است .  

 

برگرفته از :   www.counterpunch.org

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter