نویدنو08/04/1392

 

نویدنو08/04/1392 

 

 

پایان مهندسی اجتماعی

حزب کمونیست ترکیه – برگردان: هاتف رحمانی

درگیری در سال 2001 بین رئیس جمهور پیشن سزر و نخست وزیر پیشین اجویت ، به عبارت دیگر دو فرزند جمهوری ، بحران سیاسی واقتصادی را به راه انداخت که به شانس حزب عدالت وتوسعه و اردوغان تبدیل شد .   

 آیا تنها شانس بود؟ نه معجزه ای از مهندسی اجتماعی بود . حزبی تنها 15 ماهه با کسب یک سوم آرا به قدرت رسید . حزب عدالت وتوسعه نه یک حزب  بلکه یک "طرح" بود.

و مهندسی ادامه یافت . برای متلاشی کردن جمهوری 1923( اولین جمهوری سکولار تاسیس شده از سوی کمالیست ها ) و جایگزین کردن آن با ساختمان مدلی اسلامی منطبق برمنافع آمریکا ، کشور نیازمند تامین مالی با سرمایه خارجی بود.    

 مهندسی اجتماعی خیلی به نوسان ها تمایل ندارد . " افزایش اندازه اجتماع ها به معنی افزایش مشکل در کنترل آن ها هم هست ". چون مبارزه طبقاتی نمی تواند دستکاری شود. مبارزه طبقاتی در ذات خود موتور است .

 در کشور دو پویایی عظیم مهمی وجود داشت . یکی از آن ها جنبش ارتجاعی – اسلامی بود ، که قبل از آن به قدرت رسیده بود . حامی های آ ک پی به راحتی به جنبش عادی و فاشیست مورد حمایت دولت ترکیه تبدیل شدند. 

 جنبش کرد هم نیازمند انطباق با سامانه بود. زندانی کردن اوجالان رهبر پ ک ک باید در این چارچوب مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد ، اما ممکن است زمان طولانی ببرد. ا ک پ نمی توانست بدون پاکسازی حامی های اولین جمهوری در بلوک قدرت به پیش رود. هنوز راه درازی برای رفتن دارد ...اما فاصله درازی را پیموده بود و به نقطه ای رسید که جنبش کرد آشکارا از در اختیار داشتن قدرت از سوی ا ک پ حمایت کرد .  

 توان بالقوه کارگران که همیشه طبقه حاکم ترکیه را شب ها بیدار نگه می داشت به شدت از طریق پویش های تحت تاثیر اتحادیه اروپا فاسد شد . خصوصی سازی ها ،  مقاطعه کاری دست دوم – انطباق پذیری ، توانایی سازمانی جنبش کارگری را از بین برد. سامانه خیریه سامانه مذهبی جدیدا ظهور کرده باید دست  فقرا را می گرفت .   

 هر کسی فرض می کند که دیگران شبیه اوهستند.

 رهبرو حزب سیاسی طرح به این مبارزه بعنوان نقشه ای فکر می کند. به آن عمل می نماید . رهبر وحزب سیاسی طرح واقعیت پویش های مخالف را احساس نمی کند و بر برخی تئوری های توطئه که می تواند به در بر داشتن این پویش ها نسبت داده شود تمرکز می نماید . رهبر وحزب سیاسی طرح بیشتر وبیشتر بدلی شدن را آغاز می کند وسرانجام به ضمیمه مخوفی تبدیل می شود که با بخش عضوی جامعه از درمخالفت در می آید و از این رو به عنصری انگلی تبدیل می گردد. این یک خطای مهندسی است که از دریافت برخی عامل ها ، مانند زندگی واقعی ، جامعه و انسان بسیار دور است .  

 نمایش مقابله ای که دو هفته پیش در برابر دوربین ها در راستای از بین بردن مشروعیت مقاومت تقسیم به اجرا در آمد را به یاد بیاورید ( پلیس از سوی گروه دیگری از پلیس ، که لباس گروه چپ گرا را به تن کرده بودند و کوکتل مولوتف پرتاب می کردند، مورد حمله قرار گرفت)

 بازگشت اردوغان از تونس و سفر او مستقیما از فرودگاه به مرکز آنکارا همراه با جمعیت "سیال" او وتلاش های او برای گردهمایی کاملا اتفاقی در جاده را بیاد بیاورید . بیاد بیاورید که چگونه سایر گردهمایی های (سازماندهی شده از سوی ا ک پ نخست در انکارا ، وسپس در استانبول ) به سازمان های مورد حمایت دولت تبدیل شدند وحقه های زیادی را برای چند برابر کردن گردهمایی مورد استفاده قرار دادند . 

 بیاد بیاورید که آن چه آن ها تاکنون تحت نام مبارزه ایدئولوزیک انجام داده اند چقدر لمپنی ، جاهلانه و زشت بوده است ، بیاد بیاورید که افراد هوادار ا ک پ چگونه وفاداری خود را به نخست وزیر ابراز کرده اند ، چگونه قمه کش ها را در خیابان ها جاری کردند ، و چگونه نتوانستند "مرد ایستاده " را متوقف کنند ( مردی که در سکوت شش ساعت در میدان تقسیم برای اعتراض به قتل سه اعتراض کننده جوان ایستاد) ، چگونه برای تقلید از اقدام های خلاقانه اعتراض کننده ها ، مثلا با دادن کتاب به دست پلیس در تقسیم تلاش کردند. 

و سرانجام نمایش کودکان دبستانی تحت عنوان " تخلیه تقسیم بدون گاز اشک آور" ، که شنبه گذشته به اجرا در آمد. آیا توجه کرده اید که پلیس وقتی که مردم واقعی آن ها را وادار کرد تا صدای آن ها را بشنوند و ناچار بودند از دستور های مردم پیروی کنند چگونه در هم شکست ؟ آن ها غیر از گاز اشک آور وگلوله های پلاستیکی  چه پاسخی می توانستند به شعارهای " به مردم خیانت نکنید. چوب شور بفروش اما با عزت زندگی کن" بدهند ؟

البته همیشه پخش مستقیم و گزارش هاوجود دارد ...نه تنها ا ک پ بلکه رسانه ها هم یک طرح بودند. خبرنگار ها گمان می کنند که اگر به تکرار بگویند که " نقسیم نسبت به گزارش قبلی آرام تر شده است ...تقسیم کاملا ، به طور کلی و مطلقا اکنون آرام است " مشکل حل خواهد شد ! در حالی که در هر لحظه 30-40هزار نفر در میدان تقسیم بودند وراه ارتباط آن ها در مخالفت با آن پرده ها ساختگی نیست .   

 طیب اردوغان بعنوان محصولی از لبه تیغ فن آوری ، در مقابل پویش های عضوی جامعه با ابزار مهندسی اجتماعی مقاومت می کند. با بازگشت توده ها به سیاست شیوه های مهندسی اجتماعی به گل نشسته است . ترکیه جمهوری دوم  ، جمهوری ارتجاعی ا ک پ را به دور انداخته است .

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter