نویدنو05/03/1392

 

نویدنو05/03/1392 

 

 

پاسخ رویال بانک به کمک بلاعوض 25 میلیاردی مالیات دهندگان،

مصداق عینی نمک خوردن و نمکدان شکستن

نسترن امانی

 

در آخر هفته اول آوریل گزارش شد که رویال بانک کارکنان قراردادی خارجی را که از طریق یک شرکت کاریابی به نام "آی گیت" استخدام می شوند، جایگزین کارمندان کانادایی می کند.  روز یکشنبه، پس از پخش خبر از طریق یکی از کارکنان اخراجی، رویال بانک تایید کردکه 45 کارمند در قسمت کامپیوتر بانک اخراج میشوند و کار آنها از طریق شرکت کاریابی آی گیت به کارکنان موقت خارجی واگذار می شود.

سپس در یک مصاحبه مطبوعاتی، بانک در دفاع از عملکرد خود واصلاح پاسخ عجولانه خود در مصاحبه قبلی، اعلام کرد که کارکنان قرار دادی خارجی جایگزین این 45 نفر نیستند زیرا این افراد عملا بعنوان کارمند رویال بانک تلقی نمیشوند. زبین هیرجی رئیس کل اداره کار گزینی بانک اظهار کرد که بانک این افراد را استخدام نمیکند بلکه اینها فقط سرویس مورد نیاز بانک در این بخش را به صورت قراردادی ارائه می دهند.

پس از عمومی شدن خبر در رسانه های اجتماعی، "دایان فینلی" وزیر توسعه منابع انسانی روز یکشنبه اعلام کرد که جایگزینی کارمندان با کارکنان قراردادی شرکت "آی گیت" غیرقابل پذیرش است. در بخشهایی که کمبود متخصص وجود دارد، به کارگیری نیروی موقت خارجی برای انجام آن کار، مجاز خواهد بود. هرگز قرار نبوده که نیروی قراردادی خارجی جایگزین کارکنان فعلی شرکت ها باشند.

در پاسخ به اظهار نظر خانم وزیر، رئیس کارگزینی رویال بانک می گوید که با دولت فدرال همکاری لازم را دارد و بسیار مراقبند که در چارچوب قانون حرکت کنند و از شرکت مورد قرارداد یعنی آی گیت خواهند خواست که در تامین نیروی انسانی مطابق مقررات قانونی کانادا عمل کنند.

بنظر میرسد که بعداز برملا شدن این ماجرای کهنه هر ارگانی میخواهد دیگری را مقصر جلوه دهد. یکی از کارکنان اخراجی به سی بی سی گفته که آموزش دادن به کسی که بخواهد جای خودت را بگیرد مثل نمک پاشیدن به یک زخم است.

کن نومان رئیس کانادایی بزرگترین اتحادیه کارگری ستیل ورکرز ضمن انتقاد از این برنامه می گوید که این شیوه جایگزینی کارمندان با کارکنان قراردادی خارجی، قدمی است برای کاهش حقوق ها در جهت افزایش سود کارفرمایان. وی اضافه کرد که اگر کارکنان خارجی به اندازه کافی برای این کشور مفید هستند بنابراین باید شرایط لازم برای اقامت و مهاجرت را هم برایشان فراهم کرد. وی اعلام آمادگی کرد که اگر کارکنان رویال بانک مایل به پیگیری قانونی موضوع باشند، اتحادیه حاضر به هر گونه همکاری با آنها خواهد بود.

درسال 2012 بیش از 213 هزار کارگر خارجی به کشور وارد شد در حالیکه در همان سال فقط 160 هزار نفر با مهارت های شغلی بعنوان مهاجر پذیرفته شدند. افزایش سریع کارگران خارجی نشان میدهدکه کارفرمایان با برنامه ریزی قبلی از کارکنان ارزان خارجی برای پرکردن خلا شغلی استفاده می کنند.

اتحادیه کارکنان الکتریکی (لوکال 230) در ویکنوریای بریتیش کلمبیا اعلام کرده که اگر رویا ل بانک این شیوه عمل خود را تغییر ندهد آنها همه موجودی بانکی اتحادیه را که رقمی میلیونی است از بانک خارج خواهند کرد

فدراسیون کارگری بریتیش کلمبیا هم اظهار داشته که "بانکها دوستان مردم نیستند"

یکی از دانشجویان دانشگاه مک مستر می گوید که، بس کنید مردم ما به اندازه کافی سختی کشیده اند، دولت کانادا آینده ما را به شرکت های بزرگ نفتی و بانکها فروخته اند.

پیام های مردم در رسانه های عمومی هم جالب است ضمن محکوم کردن بانکها و شرکت های بزرگ، کاملا هشیارانه هدف این حرکتها را فاش می کنند. مسئله مقابله با کارگر قراردادی نیست که به دلیل نیاز مالی حاضر شده با حداقل دریافتی و بدون هیچ مزایای بازنشستگی و امنیت شغلی به ارزانی تخصص خود را به این موسسات بفروشد، بلکه مسئله این است که این روند در جهت کاهش دستمزد ها و کسب سود بیشتر است.  فقط رویال بانک در سال 2012 رقم 7.5 میلیارد دلار درآمد داشته است. مردم در پیام های خود می گویند که "بانکها خیلی دور برداشته اند، وقتش است که ثابت کنیم این مائیم که کشور را باید اداره کنیم، مردم پولهایتان را از رویال بانک خارج کنید."

در سال 2008 زمانیکه فقط 500 کارمند "آی گیت" در رویال بانک کار میکردند، این شرکت از رویال بانک جایزه "بهترین" را دریافت کرد. چند ماه بعد از بحران سال 2008 رویال بانک 25 میلیارد دلار از دولت کمک بلا عوض گرفت که در واقع از جیب مالیات دهندگان پرداخت شده بود. جالب اینکه این مبلغ معلدل 63 درصد ارزش کل بانک بود و جالب تر اینکه گورد نیکسون مدیر عامل بانک در همان سال بیش از 10 میلیون دلار حقوق دریافت کرد.

تاریخچه آی گیت و روابط تنگاتنگ آن با رویال بانک و سایر بانکها و شرکتهای کانادایی نشان می دهد که سالهاست کارفرمایان کانادایی کارکنان خارجی قراردادی را جایگزین کارمندان فعلی خود می کنند و برنامه ریزی کرده اند که به تدریج اکثریت قابل توجهی از مشاغل را به این ترتیب به کارکنان ارزان قیمت خارجی با مزد بسیار پائین واگذار کنند. تا کی این نظام می تواند به این شیوه ادامه دهد و تا چه حد مردم توان تحمل بیکاری و نداشتن را خواهند داشت، این سوالیست که باید از صاحبان سرمایه های بزرگ و نمایندگان آنها در پست های سیاسی پرسید.مورد رویال بانک نه اولین و نه آخرین خواهد بود، ایستادن در مقابل این بی عدالتی ها هشیاری زیادی را می طلبد، خوشبختانه مردم در رسانه های اجتماعی سریعا در پخش اخبار و آگاهی دادن، هشیارانه عکس العمل نشان دادند به طوری که مدیر عامل رویال بانک گورد نیکسون ناگزیر از عذرخواهی شد. اینکه این عذرخواهی در عمل چگونه خواهد بود بستگی به اقدام جمعی مردم و میزان حساسیت آنها به عملکرد بانکها و دولت خواهد داشت.

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter