نویدنو:20/1/1392  

 

نویدنو20/01/1392 

 

 

کاربرهای فیسبوک نا خواسته رازهای محرمانه را فاش می کنند

جاش هاللیدی – مهرگان

پژوهشگران توانسته اند به درستی نژاد، آی کیو، تمایل های جنسی ، استفاده از مواد مخدر و دیدگاه های سیاسی کاربران فیسبوک را تنها از "لایک" های آن ها تشخیص دهند.

بر اساسی  یک پژوهش پنهانی بر خط ،  کاربرهای فیسبوک ناخواسته رازهای محرمانه – از جمله تمایل های جنسی ، استفاده از مواد مخدر و اعتقاد های سیاسی – خود را تنها با استفاده از به روز شدن "لایک" ها آشکار می کنند .

پژوهش در بین 58.000کاربر فیسبوک در امریکا نشان داد که مشخصه های حساس شخصی در باره افراد می تواند به درستی از اطلاعات در قلم رو عمومی استنتاج گردد. 

پژوهشگرها توانسته اند به دقت نژاد، آی کیو، استعمال مواد، شخصیت یا اعتقاد های سیاسی را تنها با استفاده از ثبت موضوع ها و فقره هایی که آن ها در فیسبوک " دوست " داشته اند – حتی اگر کاربر عدم انتشار آن اطلاعات را انتخاب کرده باشد – استنتاج نمایند .

پژوهش بحث در باره پنهان کاری در عصر دیجیتال را بارگشایی خواهد کرد و نگرانی های تازه ای را در باره اطلاعاتی که افراد به صورت بر خط به اشتراک می گذارند بر خواهد انگیخت . 

میچل کوزینسکی ، یکی از استاد های پشتیبان پژوهش ، اظهار داشت معتقد است کاربرهای فیسبوک از یافته ها "شگفت زده" خواهند شد و سیاست مدارها را به دخالت منظم دعوت خواهند کرد. 

کوزینسکی تحلیلگر برجسته دانشگاه کمبریج که با پژوهش ماکروسافت در پژوهش منتشر شده درنشریه  اقدام های اکادمی ملی علوم  همکاری داشت اعلام کرد " نکته مهم آن است که این امراز یک سو ، برای این که رفتارهای افراد قابل پیش بینی است خوب است ، چون به معنی آن است که فیسبوک می تواند داستان های خیلی خوبی در خوراک اخبار شما عرضه کند ،اما آن چه تکان دهنده است آن است که شما همان داده ها را برای پیش بینی کردن دیدگاه های سیاسی یا تمایل جنسی خود به کار می برید. این چیزی است که افراد درک نمی کنند که شما می توانید انجام دهید ."

او هشدار داد که اگر اطلاعات معینی – مانند دیدگاه های جنسی یا مذهبی –به دست افراد نا درستی بیفتد می تواند تهدید هایی را بر امنیت کاربران اینترنت مطرح کند . کوزینسکی گفت " همه در اطراف فیسبوک خود "لایک هایی" را حمل می کند ، تاریخ مراجعه آن ها ، و تاریخ جستجوی آن ها ، شرکت ها را به این باور می رساند که می توانند ازآن اطلاعات برای پیش بینی کردن نوع فیلم مورد علاقه یا  ذوق های موسیقی آن ها استفاده کنند ." 

" اما اگر در باره دولت ها بپرسید ، مطمئن نیستم که مردم مایل باشند دولت ها چیزهایی مثل مذهب یا تمایل های جنسی ، به ویژه در کشورهای کمتر امن یا متعصب را پیش بینی کنند."

پژوهشگر ها نرم افزار کامپیوتر را برای پیش بینی کردن ویژگی های شخصی مورد استفاده قرار دادند ، اما گفتند همان اطلاعات می تواند توسط هرکسی با تمرین تحلیل داده ها جمع آوری شود . آن ها توانستند یافته های "به صورت شگفت انگیزی دقیق " را در باره افراد از طریق انبوهی از رد پا ها ی ظاهرا بی ضرر "لایک ها" ، هم چون نمایش های تلویزیونی و فیلم های سینمایی دریافت نمایند .

آن ها اعلام کردند توانسته اند با دقت 88درصد تعداد مردهایی را که همجنس گرا بودند از طریق لایک های آن ها در صفحه های فیسبوک مانند "کارزار حقوق بشر " و " موزیکال شریر" – حتی اگر کاربرهای آن ها صریحا تمایل های جنسی خود را در سایت به اشتراک نگذاشته بودند – پیش بینی کنند . پژوهش گرها گفتند کمتر از 5 درصد مشارکت کنندگان همجنس گرا در پژوهش لایک های واضحی ، مانند " ازدواج مردها" را کلیک کرده بودند .  

نرم افزار کامپیوتر با دقت 88 درصد این را که آیا یک کاربر مذکر فیسبوک همجنس گرا بود یا علاقمند به جنس مخالف-حتی اگر آن شخص آشکارا اعلام آن اطلاعات را انتخاب نکرده بود- استنتاج کرد. برای مصرف مواد مخدر در بین کاربران فیسبوک ، تنها با تحلیل " به روز شدن "لایک "ها نسبت دقت آن استنتاج 75درصد بود . یافته ها نگرانی ها را بر سر آن که شرکت های خصوصی  ودولت ها چه مقدار در باره کاربرهای اینترنت از طریق رابطه های بر خط آن ها می دانند دوباره شعله ور خواهد ساخت . 

کوزینسکی گفت " من امیدوارم کاربرهای اینترنت شیوه های خود را تغییر دهند و از محصول ها وخدمت هایی استفاده کنند که به خلوت آن ها احترام می گذارد . شرکت هایی مانند ماکروسافت و فیسبوک به خواست کاربران برای استفاده از خدمت های آن ها وابسته هستند – امااین وقتی که به فیسبوک می رسد محدود می شود چون یک میلیون نفر از آن استفاده می کنند .

او افزود تارنگاشت های بر خطی مثل فیسبوک می توانند با مقرراتی به مطلع کردن کاربرها وادار شوند که ممکن است اطلاعات عمیقا خصوصی در باره آن ها با استفاده از همان فن آوری که فیلم ها و موسیقی را پیشنهاد می کند جمع آوری گردد .

 یافته ها اندکی پس از آن که فیسبوک مشارکتی را با 4تا ازبزرگترین کارگزارهای داده ها  با هدف بالابردن تبلیغات هدفمند در تارنگاشت اعلام کرد منتشر شد . معنی حرکت آن است که فیسبوک می تواند تبلیغات را برای کاربرهای خود بر پایه فعالیت بر خط وبرون خط آن ها ، از جمله جایگاه  وسنت های مراکز عمده خرید هدف گیرد .

فیسبوک این نظریه را رد می کند .   

 

 Monday 11 March 2013 گاردین

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter