نویدنو:20/11/1391  

 

نویدنو20/11/1391 

 

 

باردیگر سرزنش اتحادیه های کارگری

چین دیگر ببر کاغذی نیست

داوید مکارای -برگردان : هاتف رحمانی

 

بدون غوغای زیاد و بدون اطلاع افراد زیاد از آن ، چین در سال 2009، بعنوان تولید کننده برجسته کاغذ دنیا از امریکا پیشی گرفت . علاوه بر این،  چینی ها این کار را تا حد زیادی به همان روشی انجام دادند که به برترین حیوان تولید کننده جهان تبدیل شده اند : با مهندسی ابتکاری ، یک راهبرد بازی محکم ، مخزن گسترده نیروی کارارزان ، و سوبسید انبوه دولت . 

در این مورد ، "مهندسی ابتکاری" آن ها است که مغز را تکان می دهد . چین برای فرآوری تغییر ژنتیکی درخت جنگلی اکالیپتوس ( که زندگی خود را در آزمایشگاه بعنوان نمونه بافته در ظرف کشت میکرب آغاز می کند) که  برای رسیدن به ارتفاع کامل خود تنها به 4تا 6سال زمان نیاز داردتلاش کرده است . آن تقریبا یک دهم زمانی است که " درختان طبیعی" در امریکای شمالی ( که همه قبول دارند ، فراوان است) برای رسیدن به کمال صرف می کنند. اکالیپتوس به خاطر نرمی ، ضخامت پایین فیبری ، یک منبع مطلوب در صنعت کاغذ سازی است  . 

هر ساله  تولید آزمایشگاهی چین 190میلیون از این " لوله های ازمایش" اکالیپتوس جوانه می زند، که در صد ها هزار هکتار گسترده در تمام استان های چین کشت می شوند. وندینگ هوانگ ، رئیس جنگلبانی خمیر وکاغذ آسیا در چین ، این درختان از نظر ژنتیکی تغییر یافته را "یائو مینگز" ( اشاره به بستکبالیست مشهور وبسیارقد بلندچین) می خواند .

ویسکانسین ایالت برجسته کاغذ سازی در امریکا وماین دومین است . چین اکنون می تواند تنها در عرض سه هفته آن چه را ویسکانسین در یک سال تولید می کند تولید نماید .

اما درخت های به صورت ژنتیکی تغییریافته همه داستان نیستند . علاوه بر جنگل های آزمایشی ، چین خود را بعنوان برجسته ترین بازیافت کننده کاغذ محرز کرده است . در واقع ، عملیات  بازیافت ، جوهر زدایی وخمیر سازی دوباره آن گیج کننده است . چین سالانه نزدیک به 54 میلیارد پوند کاغذ باطله ومقوا از سراسر جهان خریداری می کند ، واین مواد بازیافتی را برای تولید حدود دو سوم از کاغذ ومقوای خود مورد استفاده قرار می دهد ( مقوایی که در آن کالاهای تولیدی خود را به سراسر جهان ارسال می کند). 

سرویس خبر مک کلاچی گزارش می کند که چین 20مرکز تولید میلیونی کاغذ در سراسر چین دارد ، وامکانات ماشین های کاغذ  اتوماتیک مجهز به آخرین پیشرفت ها  درهرساعت  ظرفیت تولید 60مایل کاغذ تحریرگلاسه را دارند . یعنی یک مایل در هر دقیقه – 5280فوت در دقیقه گلاسه ، ورق های با کیفیت بالا. خیلی پر ابهت است .

نباید در اینجا هیچ راز تجاری را افشا کرد، اما ماشین  کیمبرلی کلارک#1در کالفرنیا ، ورق 172 اینچی را  در 4600فوت در دقیقه تولید می کند ، که سرعت ابرومندی برای یک ماشین کالا است که 24ساعت در روز و360روز درسال خروجی کاغذ دارد . اما پوشال ماشین #1 انحصارا برای دستمال کاغذی مورد استفاده قرارمی گیرد ، هم دستمال کاغذی وهم کاغذ توالت . گلاسه ، ورق گرید چاپ کاملا داستان دیگری دارد.  

لازم است خاطر نشان شود که چین هنوز نیازمند  وارد کردن بخش اعظم الوار دست نخورده و خمیر فرآوری شده( از نظر شیمیایی ) خود است . او الوار مورد نیاز خود را از سراسر جهان (مثل اندونزی، روسیه ، ویتنام ، برزیل ) خریداری می نماید. تنها در سال 2011، 14.5 میلیون تن از آن را وارد کرد ،که  1.6میلیون تن از امریکا وارد شد ، جایی که  کارخانه های اره کشی ،چوب بری وخمیر سازی تعطیل شده ا ند ، و با رها کردن تجارت الوار به دنبال مشتری های تازه ای می گردند.          

درحالی که گروه های محیط زیست ، با ادعای آن که چین در حال نابود کردن  جنگل های جهان است ، با درخواست سلطه جوی چین برای خمیر چوب مخالفت کرده اند ،اما  شرکت های امریکایی و سیاست مدارهای ویسکانسین هم دلیل های خود را برای شکایت دارند . آن ها دولت چین را به پرداخت سوبسید های غیر قانونی به کاغذ سازی های کشور با "دامپینگ" قیمت گذاری غیر منصفانه ( بسیار ارزان در رقابت با)کاغذ در بازار امریکا متهم می کنند . در دهه 1970واوایل دهه 80، ژاپن به همان عمل با اتوموبیل ها متهم می شد . 

طبق اخبار مک کلاچی ، " نهاد سیاست اقتصادی مستقر در واشنگتن برآورد می کند که  دولت چین حداقل 33میلیارد دلارسوبسید از سال 2002تا2009دوره ای که با رشد گیج کننده چین همراه بود  به صنعت  کاغذسازی پرداخت کرده است . که بیش از 4میلیارد دلاربرای یک سال است ، وارقام در حال رشد است .

بنا بر این ما شاهد له شدن صنعت کاغذامریکایی نه تنها از سوی رقیب های خارجی بلکه رقیب های خارجی که از سوی دولت خود سوبسید دریافت کرده اند هستیم . داشتن دولتی بعنوان شریک وولی نعمت باید مطلوب باشد . یکی از مزیت هایی که بلافاصله به ذهن می رسد آن است که آن ها می توانند به چاپ پول برای شما ، حتی  پس از آن که شما مال خود را تمام کردید ، ادامه دهند.   

برنامه فضای امریکا را در نظر بگیرید . اگر نا سا نبود – نه آزانس هوایی فدرال- چه می شد؟ اگر به جای ناسا ، نیم دوجین شرکت های خصوصی ، با تامین مالی سرمایه گذار های خصوصی داشتیم ، آیا  برای پیاده کردن انسان در ماه  تلاش می کردند؟  آن را فراموش کنید. شما حتی در سال 1969بدون دولت نمی توانستید برنامه فضا داشته باشید. به همین دلیل است که چرا دولت چین برای صنعت بالنده کاغذ سازی خود " حامی" انتخاب می کند. 

شکایت سوم – به موازات تنزل زیست محیطی و " دامپینگ" غیر قانونی – برای اتحادیه های کارگری ذخیره شده است . به صورت پیشگویانه ای ، شرکت های کاغذ اتحادیه های کارگری را به خاطر در خواست دستمزذها و مزایای معتدل مورد انتقاد قرار می دهند. حمله کردن به زحمتکش ها – آن هایی  که در پایین ترین طبقه قرار دارند – ممکن است غافلگیر کننده نباشد . آن  مثالی از اصل اول نیوتن رسوب جاذبه است ( یعنی گه جذب سرازیری می شود).

 

دیوید مکارای نمایش نویس ونویسنده لس انجلسی و نماینده پیشین اتحادیه کارگری بود. کتاب او "هرگز اسان نبوده است : مقاله ای در باره کارگر مدرن " به چاپ دوم رسیده است .

سرچشمه : کانترپانچ

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter