نویدنو:06/11/1391  

 

نویدنو06/11/1391 

 

 

جایگاه و درس های تاریخی پیروزی" نبرد هوایی هانوی –دین بین فو "

فونگ مینه هوا-برگردان : هاتف رحمانی

چهلمین سالگرد  پیروزی " نبرد هوایی دین بین فود–هانوی "

(12-1972-12-2012)

سپهبد ، دکتر، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام ، فرمانده دفاع ونیروی هوایی

مبارزه راهبردی نهایی " نبرد هوایی دین بین فو " در اطراف هانوی ، های فونگ و برخی شهرهای شمالی دیگردر دسامبر 1972، رخ دادی عظیم و حاوی درس های تاریخی مهمی در طی جنگ مقاومت ضد امریکایی مردم ویتنام بود. این پیروزی تاریخی بروز آشکار قهرمانی انقلابی ویتنام بود و فعالیت ، ابتکار وبی باکی قربانی ها ودشواری ها را بازتاب داد.  با این پیروزی راهکارهای نظامی ویتنام در تمام میدان های رزم مردم برای دفاع ملی به اوج خود رسیدند. 

اگر چه 40سال گذشته است ، اما پیروزی تاریخی عملیات هوایی در دسامبر 1972هنوز پژواک دارد . دانشمند های نظامی در سراسر جهان درس های تاریخی و اهمیت پیروزی به دست آمده از سوی دفاع هوایی ونیروی هوایی ویتنام را ستایش وتحلیل کرده اند . آن ها همچنین به دقت چگونگی شکست حمله های هوایی راهبردی بمب افکن های غول پیکر B52نیروی هوایی امریکا به ویتنام را از سوی مردم ویتنام مورد توجه قرار داده اند .

در طی حمله های برق آسای راهبردی معروف به لاین بکر دو Linebacker  II، امپریالیست های امریکایی منابع عظیم نظامی ، از جمله 193بمب افکن ب 52با 250خدمه پرواز ( نزدیک 50درصد از نیروی هوایی راهبردی امریکا)، 2ناوگان  متشکل از 48هواپیمای پیشرفته F111A ، 1077 هواپیمای تاکتیکی از جمع 3043هواپیما ، و66کشتی جنگی ، 60درصد از کل تعداد کشتی ها ی ناوگان هفتم امریکا را به کار گرفت .

در این عملیات 4583 پرواز هواپیما ، 663 پرواز بمب افکن های ب52، که بیش از 10.000تن بمب ، بر هانوی ریختند،  هواپیما های تانکر سوخت (135(KC، هواپیماهای هشداروفرمان (E2A,C130E) هواپیماهای شناسایی (SR71) ، عملیات الکترونیکی (EC121,EB66,EA3A,EA68) و سایر ابزار های مدرن رادار وجود داشت .

امریکا با ماشین های مشابه و سلاح های مدرن خود اعتقاد داشت که رادار شناسایی و سامانه موشکی سام 2 ویتنام شمالی هرگز نمی تواند به ارتفاع پرواز هواپیماهای آن برسد . ریچارد نیکسون رئیس جمهور امریکا با نخوت اعلام کرد که پرواز بر فراز هانوی برای بمب افکن های ب 52 می تواند یک قدم زدن باشد . بمب افکن قاره پیمای ب 52 با 8 موتور ، ده ها ابزار الکترونیکی پارازیت ، بارعظیمی از بمب مانند انباره یک موبایل ، وسازمان استواری برای نبرد راهبردی از نیروهای پشتیبان ، سلاح شکست ناپذیری بود .  

دانشمندهای نظامی امریکا آخرین ظرفیت پیشرفته ، باند فرکانس ارسال پارازیت نامحدود را در بمب افکن های ب52و هواپیماهای تاکتیکی خود اصلاح ونصب کردند. در اصل ، دشمن جنگ الکترونیک گسترده ای را به راه انداخت ، که برای عملیات بمب افکن های ب 52 جادوی حافظ زندگی (life-preserving amulet )خوانده می شد . کاخ سفید امیدوار بود که ویتنام شمالی متحمل تلفات سنگین ،و وحشت گشته ومجبور به از سر گرفتن گفتگوهای صلح در موضعی شکست خورده  شود . اما دولت امریکا به طور جدی در اشتباه بود . ارتش ومردم ویتنام تحت رهبری حزب کمونیست ویتنام آماده مقاومت و وارد کردن ضربه کشنده ای بر آن ها بودند . در همان اولین شب ، در اولین مبارزه واولین موج عملیات ، 2 بمب افکن قاره پیمای ب 52 سرنگون شدند. در همان شب اول ، در موج دوم ، 8ب 52 دیگر سرنگون شدند. در کل دوران عملیات دفاع ، در جمع 81هواپیما ، از جمله 34 ب 52 و 5 اف 111سرنگون شدند، که خلبان های آن ها کشته یا اسیر گشتند. 

پیروزی 12شبانه روزه ، پیروزی " نبرد هوایی دین بین فو " را تشکیل داد ، که  حمله های برق آسای هوایی ب 52 راهبردی امریکا را شکست داد ، افسانه به اصطلاح بمب افکن های قاره پیمای " سوپر" ب 52 را نابود کرد ، و امریکا رابه امضای پیمان پاریس برای اعاده  صلح  در ویتنام ناگزیر ساخت. کارزار دفاع هوایی دسامبر 1972 به طور شگفتی ماموریت راهبردی خود را به انجام رساند. این پیروزی صفحه باشکوهی بازکرد و برهه درخشانی را در تاریخ جنگ مقاومت ضد امریکایی توسط مردم ویتنام رقم زد . پیروزی دست آورد عظیمی بود و درس های تاریخی با ارزشی را فراهم آورد .   

اول ، آن پیروزی بازتاب اراده مردم ویتنام برای مبارزه وپیروزی بود

ریچارد نیکسون رئیس جمهور امریکا با هدایت یک حمله برق آسای ب 52راهبردی امیدوار بود که قدرت ویرانگر ب52 سوپر قاره پیما بتواند ویتنام را از نظر اقتصادی ونظامی  ضعیف نماید ، ازاراده وتصمیم  مردم انقلابی ویتنام برای آزاد ی جنوب  جلوگیری نماید ، و ویتنام را ناگزیر به پذیرش شرایط امریکا سازد ، به صورتی که سربازهای امریکایی بتوانند از ویتنام جنوبی بدون شکست عقب نشینی کنند.

اما با روحیه  آزموده در طی هزاران سال تاریخ ساختمان ودفاع ملی که "هیچ چیز ارزشمند تر از استقلال وازادی نیست " ، نبوغ رئیس جمهور هوشی مینه در پیش بینی کردن راهبردها آشکار است . 

او گفت :" هانوی ، های فونگ وبرخی شهر های دیگر وکارخانه ها ممکن است نابود شوند ، اما مردم ویتنام هرگز تسلیم نخواهند شد !هیچ چیز ارزشمند تر از استقلال وآزادی نیست . روز پیروزی که فرا رسد ، مردم ما کشور بهتر وزیباتری خواهند ساخت !"(1) آن درس تاریخی امروز هم به تمامی صحیح باقی مانده است .   

 پیروزی هوایی در دسامبر 1972 نمایش آشکاری از موفقیت دکترین نظامی ویتنام بود -  استفاده از درست کاری برای ضربه به وحشیگری ، حمایت تمام مردم و نیروها ، در آمیختن بازداری و مبارزه و استفاده از همه نوع سلاح ، استفاده از کمیت کوچک برای ستیزبا کمیت بزرگ ، استفاده از سلاح های ابتدایی ونسبتا پیش رفته برای ضربه زدن به سلاح پیشرفته ، و کسب دست بالا در مبارزه راهبردی " نبرد هوایی دین بین فو " در دسامبر 1972

 رزمندگان دفاع هوایی محلی و مردم بمب ها و گلوله هایی را که از سوی دشمن بر آن هامی بارید به مبارزه طلبیدند، با قدرت پایداری کردند ، جنگیدند و حمل ونقل سلاح ها وتجهیزات جنگی را در زیر بمباران وآتشبارسنگین دشمن تامین کردند. آن ها همچنین روزانه ده ها هزار نفررا ، در اضطراب وتشویش از دست دادند .

رزمندگان دفاع هوایی در همان زمان ، با پیوستن نیروهای دفاع هوایی ارتش به آن ها برای تشکیل شبکه محاصره بر گرد هانوی ، در کار ومبارزه برتلفات وقربانی ها غلبه کردند. شبکه حصار گرد هانوی در دسامبر 1972 هنوزمحل مراجعه خلبان های امریکایی است که در جنگ شرکت داشتند.

دوم، آن پیروزی ، پیروزی قوه ابتکار مردم ویتنام بود

جنگ دسامبر1972 رو در رویی خواست واراده وجنگ روانی وحشیانه بین مردم وارتش ویتنام از یک سو ومهاجم های امپریالیست امریکایی از سوی دیگر بود . با شناخت درست از ماجراجویی نظامی دشمن ، رئیس جمهور هوشی مینه ، هیئت سیاسی (حزب) ، کمیسیون مرکزی ارتش ، و فرماندهی عالی ، به دفاع هوایی ، نیروی هوایی ، کمیته حزب و دولت ومردم هانوی و استان های همسایه برای حمله هوایی امریکا به هانوی پیش از موعد دستور آماده باش دادند. درپایان سال 1967، رئیس جمهور هوشی مینه پیش بینی کرد :" زود یا دیر ، امپریالیست های امریکایی ب 52 را برای ویران کردن هانوی به کار خواهند گرفت و تنها زمانی شکست را خواهند پذیرفت که آن هواپیما سقوط کند. بنا بر این ، باید هرچه زودتر وبهتر، تمام وضعیت های ممکن ، برای داشتن زمان بیشتر ی برای آمادگی ها ، پیش بینی شود . " (2)  

در سپتامبر 1972کمیسیون مرکزی ارتش به ستاد کل و فرمانده دفاع هوایی و نیروی هوایی دستور داد بی درنگ برنامه های ضربه زننده به بمب افکن های ب 52 را برای دفاع از هانوی نهایی کنند.  در برابر برنامه های ریاکارانه دولت نیکسون در کنفرانس پاریس ، به ویژه پس از " دروغ قرن" نیکسون ، در 24نوامبر 1972، برنامه جنگ هوایی برای دفاع از هانوی از سوی رئیس ستادکل ارتش خلق ویتنام تصویب شده بود .   

  با تحمل چالش های جنگ  خشن ، مقابله با سلاح های پیشرفته و توطئه های تبهکارانه دشمن ، خرد ویتنام و کادرهایی از فرماندهان رادار و سربازهای توپخانه مورد حمایت قرار گرفت . آن ها نه تنها برای مبارزه ثابت قدم بودند بلکه تلاش می کردند برنده مبارزه شوند.واقعیت جنگ ان ها را به ابتکار، مطالعه نقاط قوت وضعف فن آوری و کاستی های راهکارهای دشمن برای یافتن روش مبارزه انعطاف پذیری، که برای دشمن غیر منتظره باشد ، وادارکرد.

 حتی رهبر های جنگی کارکشته امریکایی هنوز به کشف آن که چگونه سربازهای رادارتوانستند آن ها را در یک چنین میدان به شدت فشرده ای شناسایی کنند یا راکت های ویتنامی چگونه توانستند ب52را ساقط کنند قادر نیستند. چرا راکت های رهگیر که موج الکترومغناطیسی را دنبال می کردند از جنگ خارج شدند ، در حالی که موج های کنترل راکت منتشر می شدند؟ آن ها همچنین نمی توانند درک کنند که سربازهای ویتنامی ، با وجود محفاظت فشرده جت های جنگنده F4 از بمب افکن ب 52 در برابر هدف قرار گرفتن ، چگونه توانستند با به مبارزه طلبیدن فشردگی نیروی هوایی امریکا و تاکتیک های ماهرانه آن ها، میگ ها را هدایت کنند. آن ها هنوز در شگفتند که چگونه هواپیما های  F111Aکه  می توانستند با هدایت اتوماتیک در ارتفاع بسیار پائینی در شب پرواز کنند ، توسط ملیشیا ها سرنگون شدند . 

پیروزی هوایی دسامبر 1972رشد قابل توجه دفاع هوایی ونیروی هوایی و همکاری عظیم برای پیشرفت راهکارهای نظامی ویتنام در کل و راهکارهای عملیات دفاع هوایی را به طور خاص نشان داد

سوم، پیروزی سنت میهن پرستانه و فرهنگ دفاع از ملت ویتنام را پر مایه کرد.

ملت ویتنام به جنگ های مقاومت بسیاری در برابرمهاجم ها برای حفظ استقلال خود ناگزیر شده است . در هر دوره ای از تاریخ و در طی هر جنگ ، فرهنگ دفاع ملی پرمایه تر شده بود . ایجاد شدن قدرت عظیم این فرهنگ بود که ملت ویتنام را به غلبه بر تمام خطرها ، شکست دادن ارتش هایی که بسیار قوی تر از ارتش خود ما بودند قادر می ساخت . 

هزاران سال ساختمان ملی و دفاع  یک سنت میهن پرستی گرم را تربیت کرد وفرهنگ دفاع یگانه ای را با یک چنین روحیه ای که "صدها قبیله به ارتش خدمت می کنند" ، " اگر دشمن به کشور ما بیاید، حتی زن ها با آن ها می جنگند"، "از ضعیف برای ضربه زدن به قوی استفاده کن " ، " نیکی  را برای کوبیدن وحشیگری به کار ببر" و "هیچ چیز ارزشمند تر از استقلال وآزادی نیست " ... در مردم ویتنام نهادینه کرد . در جنگ راهبردی تعیین کننده " نبرد هوایی دین بین فو " فرهنگ دفاع ملی به روشنی در خرد ویتنامی واستعداد هایی که شرح آن گذشت ، در ترکیب با سنت وحدت ملی در ساختمان یک راهبرد جنگ دفاع هوایی همه خلقی بازتاب یافت .  در یک چنین راهبردی ، جایگاه رودخانه ها و کوه ها مورد توجه قرار گرفته بود ، اما در عین حال ازسنت های ملی وطن دوستی ، مروت  وروح جامعه قومی گروه های اقلیت نیزکاملا استفاده شده بود .  

 با پیروزی آن ها بر بمب افکن های ب 52 در دسامبر1972، مردم ویتنام عصر هوشی مینه با استفاده از فرصت ، فرهنگ دفاعی خود را ژرفا بخشیدند.

چهار، آن پیروزی دارای اهمیت عظیم تاریخی بود

پیروزی هوایی دسامبر1972، اول از همه ، پیگیری وپیشرفت پیروزی های عمده ای در مراحل پیشین جنگ مقاومت ضد امریکایی بود، پیروزی جنگ مردم دربرابر گسترش حمله های هوایی ودریایی امپریالیستی بر ویتنام شمالی بود ، پیروزی یکی از دو حمله تعیین کننده راهبردی " مبارزه برای بیرون کردن امریکا " بود که راه را برای انقلاب ما در" سرنگون کردن رژیم دست نشانده" وپیروزی در جنگ باز کرد.

تحت رهبری خردمندانه و راهبردی حزب کمونیست ویتنام ،آموزش وسازمان دهی رئیس جمهور هوشی مینه ، آموزش های شدید، فشرده وبه موقع فرماندهی عالی ، ستاد کل و نمایندگان مشاور راهبردی ، ارتش ومردم ویتنام  درنبرد 12شبانه روزه " دین بین فو"  در برابر قدرتمندترین نیروی هوایی جهان پیروز شدند . عملیات به هدف نابود کردن دشمن در هوا دست یافت . مردم ویتنام تمام طرح  های نبرد و تمام مرحله های گسترش جنگ را شکست دادند . در نتیجه ، این پیروزی همراه با پیروزی تهاجم راهبردی  بهار1972 ، امپریالیست های امریکایی را به امضا پیمان پاریس ناگزیر کردند. این یک پیروزی درخشان جنگاوری مردم بود ، که جنگ امریکا برای نابودی ویتنام شمالی ، که در مقیاس ، واز نظرتکنولوژی پیشرفته به اوج خود رسید ، و راهکارهای جنگی آن را در زمان تعیین کننده ای برای امریکا جهت پایان دادن به جنگ خود شکست دادند. 

پیش از آن هیچ جنگی هرگز به یک چنین حمایت قوی و هماهنگی از سوی دنیا دست نیافته بود ، که جنگ مقاومت ویتنامی ها علیه امپریالیست های امریکایی دست یافت. کشورهای سوسیالیستی ، وبشریت مترقی ، به ویژه اتحاد شوروی ، چین ، لائوس ، کامبوج و کوبا ، حزب های کمونیست وکارگری ، دولت ها ، سازمان های جهانی ، و افراد مشهور، از جمله امریکایی هایی ، که دوستدار عدالت بودند و بی طرفی را محترم می شمردند ، به صورت استواری از مبارزه عادلانه مردم ما پشتیبانی کردند .  کنفرانس مردمی سه کشور هندوچین ، همایش همبستگی آسیا – افریقا – امریکای لاتین ، دادگاه برتراند راسل در باره جنایت های امریکا در ویتنام، همایش های حزب های کمونیست وکارگری ، همایش های وزیرهای خارجه جنبش عدم تعهد ، و بسیاری سازمان های غیر دولتی ، حمله برق آسای ب 52امریکا بر هانوی ، هایفونگ و سایر استان های شمالی را محکوم کردند .نیروهای ترقی خواه سراسر جهان مبارزه مردم ویتنام را هم چون حمایت مستقیم و مشارکت در تقویت جنبش رهایی ملی ارزیابی کردند. ویتنام ، که جنگید وامریکا را شکست داد ، نمونه درخشانی بود ، که بشریت ترقی خواه وملت های ستم دیده را به قیام تشویق می کرد .

 پیروزی هوایی در دسامبر1972 ، به تمام نسل های آینده ، درس های گران قیمتی در باره تقویت قدرت اراده ، تصمیم ، و خلاقیت ویتنام ، وبه چنگ آوردن قانون پیشرفت دادن جنگ در جهت یکی کردن تمام منبع ها برای پیروزی ارائه می کند. این پیروزی ، هنرشناخت دشمن ، شناخت خودمان ، و داوری صحیح نسبت به توانایی های  خود مان در تدبیر راهبردهای مناسب را یادآوری می کند. پیروزی همچنین به ما هنر سازمان دهی و مدیریت عملیات دفاع هوایی را بر مبنای راهکارهای نظامی ویتنام می آموزد .امروز ، وقتی که دشمن ، نیروهای متخاصم ، از پوشش " ضد تروریسم" بعنوان دست آویزی برای راهبردهای جهانی خود استفاده می کنند ،وقتی که انقلاب علمی وفنی با تجهیزات وسلاح های نظامی هوشمند به انفجار می رسد ،زمانی که نیروهای جنگ طلب و ارتجاع جهانی از کشف های علمی و پیشرفت های فنی برای باز داشتن کشورهای کمتر توسعه یافته استفاده می کنند ، درس های آموخته شده از پیروزی هوایی دسامبر 1972بسیار ارزشمند تر می شود. آن ها به ما می آموزند مطالعه کنیم وراهکارهای جنگی خود را پیشرفت دهیم و در ساختن دفاع هوایی ونیروی هوایی  قوی تر، ، که تمام ارتش و مردم را در تامین امنیت سرزمین پدری سوسیالیست ویتنام در دوران انقلابی جدید متحد خواهد کرد ، مشارکت کنیم.       

 

1-   مجموعه آثار ، هوشی مین جلد 2 ص 108 چاپ هانوی

2-   تاریخ حزب کمونیست ویتنام (1954-1975) جلد 2 ص 556-557 چاپ هانوی

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter