نویدنو:23/09/1391  

 

نویدنو23/09/1391 

 

 

انحلال اتحاد شوروی غیرقانونی بود

برگردان : اردشیر قلندری

 

 

 

علیرغم نتایج رفراندوم ۱۷ مارچ ۱۹۹۱، که ۱۴٨.۵ میلیون تن، یعنی ۷۹.۵% شهروندان کشور جهت حفظ اتحاد جماهیر شوروی رای موافق دادند، ٨ دسامبر همان سال توافقنامه «بلارویژ» در مورد تشکیل کشورهای مشترک المنافع امضاء گردید که باعث توقف فعالیت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شد.

گنادی زوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه در برابر پرسش های سایت
Pravda.ru در این مورد توضیحات تازه ای ارایه کرده است:
او می گوید در هنگام انحلال اتحاد شوروی مدیر قسمتهای روسیه بوده است. او سالها مسئول قفقاز شمالی بوده و در آموزشهای نظامی در آسیای میانه و ماورا قفقاز و مرکز روسیه شرکت داشته است. زوگانوف می گوید: من میفهمیدم که تخریب سیستم کنترل به رهبری حزب کمونیست اتحاد شوروی، بمعنای جنایت علیه همه مردم است.
وی می گوید در زمستان
۱۹۹۱ مبتکر دیدار رهبران مناطق با گورباچف و اطرافیان او - که از ان ها به نام گروه توطئه گران نام می برد - بوده است. او می گوید برنامه تثبیت و جلوگیری از فروپاشی اتحاد شوروی را ارایه داده است:
استدلال من این بود که، حزب کمونیست شوروی فقط یک حزب نیست، بلکه سیستم دولتی و کنترل سیاسی است که در طی سالها شکل گرفته است. شما دارید حزب کمونیست را خرد می کنید و می گویید: بیاید آنها را از پائین تا بالا خفه کنیم. شما به شرایط اصلی بی توجه هستید، در این کشتی بزرگ که اتحاد شوروی است، باید سکانی قابل اطمینان وجود داشته باشد. بغیر از حزب کمونیست شوروی سکان دیگری موجود نیست. باید هر روز مراقب ماشین دولتی بود، آنرا تامین کرد... تا بی وقفه کار کند و در عین حرکت باید آن را تعمیر کرد. بدین خاطر نباید فرمان و هدایت آنرا رها نمود. حالا چه رسد که آنرا خرد کنیم. اگر فرمان ماشینی را خرد کنید ، بی تردید شما دیوانه اید.
زوگانوف می گوید سکان این کشتی بزرگ شکست و کشور نیز متوجه نشد و زمانی متوجه شد که این کشتی در گل نشسته بود.
زوگانوف می گوید: من برخی پیشنهادات را مطرح کردم: پیشنهاد اول، دوم، سوم... گورباچف به میان حرفهایم نیامد و مخالفت نیز نمی کرد، حتی گفت که: "موافق است". او بعدها از این نشست حتی سخنی هم نگفت... من بر پیشنهادات خود در پلنوم تابستان اصرار نیز کردم. بنا بر این توافقنامه بلاویژ برای من چیز عجیبی نبود.
زوگانف می گوید زمانی که مسئول مسکو بوده است، یلتسین رهبر آنجا بود و او را دیده است: در تمام زندگی ام رهبری مست همچون او ندیده ام. من می فهمیدم که همه اینها به کجا ختم میگردد...
زوگانوف می گوید: من اسنادی را از بالتیک در مورد اینکه چگونه همه اینها از خارج توسط سازمانهای ویژه رهبری میشوند را آوردم. پرواضح بود که این کار به کجا می انجامد. به تازگی من سندی را - نسخه قانون اساسی جمهوری فدراسیون شوروی روسیه سوسیالیستی، که در خارج تدوین شده بود و از قانون اساسی آمریکا و فرانسه و آلمان کپی شده بود، و یلتسین قبل از به رفراندوم گذاشتن آنرا ویرایش کرد را منتشر کردم. به این قانون ٣٣ میلیون از
۱۰۶ میلیون رای دادند. همه اینها فاقد مشروعیت، و از ابتدا تا انتها غیرقانونی میباشد.
زوگانوف می گوید: در حال حاضر ما، همه اسناد جنایت یلتسین را در دست داریم.
رهبر حزب کمونیست روسیه می افزاید: هنگامی که یلتسین برای امضای قرارداد بلاویژ به سوی هواپیما می رفت همدستانش به او گفتند که: "در مسکو ما را دستگیر خواهند کرد. ما بر رفراندوم حفظ اتحاد شوروی خط بطلان کشیده ایم!
زوگانوف در پایان می گوید: بر اساس قانون، رفراندوم بالاترین اراده مردم است. نتیجه ی آن باید در طول چند هفته بمثابه قانون پذیرفته شود. هیچ تصمیمی بالاتر از اراده مردم وجود ندارد. بنا براین جای تعجب نیست. اینک همه متاسفند از این که جهان امروز هرچه بیشتر به سوی زد و خورد و جنگ می رود.

منبع:
kprf.ru   

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter