نویدنو:16/09/1391  

 

نویدنو16/09/1391 

 

 

توضیح نویدنو: نوشتار زیر درگرفتاری های روزمره نویدنو منتشر نشد . حیفمان آمد که ازآن بگذریم . ضمن پوزش به خاطر تاخیر ستون اصلی مقاله را همچنان به روز می دانیم وتوجه خوانندگان را به مطالعه آن جلب می کنیم .

 

درغزه ، اشغال احمقانه است

امی گودمن –ارش وجدانی

گیدئون لوی روزنامه نگار اسرائیلی برنده جایزه ،این هفته اعلام کرد " مردم فلسطین خواهان رهایی از اشغال هستند." موضوع ساده است . این آخرین تجاوز نظامی اسرائیل به مردم غزه رخ دادی استثنایی نیست ، بلکه بخشی از اشغال 45ساله تکه ای از سرزمینی است که اسرائیل ودریای مدیترانه را جدا می کند ، جایی که  1.6میلیون نفر تحت محاصره بی رحمانه اسرائیلی ،که بسیاری از نیازهای اولیه زندگی آن ها را نادیده می گیرد، زندگی می کنند . بدون پشتیبانی قدرت مند دو حزبی امریکا از ارتش اسرائیل ، اشغال فلسطین نمی توانست موجود باشد . 

در زمان نوشتن این نوشتار جمع کشته شدگان فلسطینی در طی هفت روز تجاوزی که از سوی نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات ستون ایر خوانده شد ، بیش از 116نفر است که بیش از نیمی از آن ها را غیر نظامی ها ، از جمله 27کودک و11زن تشکیل می دهند. حماس صد ها راکت از غزه به داخل اسرائیل آتش کرده است ، که تا کنون ، سه شهروند اسرائیلی را کشته است . 

پرزیدنت باراک اوباما روز یکشنبه گفت " هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که موشک هایی را که از خارج مرزها بر شهروند هایش می بارد تحمل کند. بنا بر این ، ما کاملا از حق اسرائیل برای دفاع از خود  در برابر  فرود آمدن موشک ها بر خانه ها و محل های فعالیت مردم وکشتار بالقوه غیر نظامی ها دفاع می کنیم ."

ریچارد فالک ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر در سرزمین فلسطین ، استاد بازنشسته قوانین بین المللی در دانشگاه پرینستون ونویسنده بیش از 50کتاب در باره جنگ ، حقوق بشر و قوانین بین المللی در پاسخ گفت " هیچ کس آن حق را مورد پرسش قرار نمی دهد . اما مسئله آن است که آن حق کی وچگونه درخور است ؟  در این جا ، هم چنان که قبلا در سال 2008، زمانی که اسرائیل حمله  ویرانگر مشابهی را بر جمعیت وافراد غزه به راه انداخت ، آلترناتیو هایی وجود داشت ، واین نوع نگرش به امنیت به دور جدیدی از خشونت های شدیدتر ختم می شود .زمان آن رسیده است که جامعه جهانی برای محافظت از مردم غزه اندکی مسئولیت به پذیرد ."

بر اساس مقاله ای از لان ست ، نشریه پزشکی بریتانیا ، ارتش اسرائیل از سال 2000 بیش از 6000فلسطینی را کشته است . آن ها از ایست بازرسی ها ، زندانی شدن های مستبدانه ، محرومیت از آب سالم و سیستم تخلیه فاضلاب به ستوه آمده اند ، واز سوء تغذیه عمومی ، انواع محاصره ها ومسدود کردن ها رنج می برند . نوام چامسکی زبان شناس ونویسنده پر آوازه جهان اخیرا در دیدار از غزه آن را بزرگترین زندان  صحرایی جهان توصیف کرد .

در میان گزارش های مطرح شده از آتش بس فوری ، من با دکتر مونا الفررا در غزه گفتگو کردم . او دبیر سلامت انجمن هلال احمر فلسطین در نوار غزه است ، که بعنوان بخشی از جامعه جهانی صلیب سرخ وهلال احمر، تحت حمایت کنوانسیون های ژنو قرار دارد . "هواپیما ها هنوزدر آسمان هستند، پهپاد ها ( هواپیماهای بی سرنشین) در اسمانند، وما صدای شلیک متناوب توپ ها را می شنویم .مردم عصبی هستند ، آتش بس را آرزو می کنند ، اما مردم آتش بس به هر قیمتی را نمی خواهند. ما از اسرائیل تضمین می خواهیم که این رخ داد دوباره تکرار نخواهد شد ."

من از او پرسیدم تحمل کردن یک حمله هوایی شبیه چیست :"  هر دقیقه ، درست در منطقه من ، هواپیما ها اینجا هستند ، و صد متری ساختمان مرا می زنند. صدای منطقه های دیگر هم به گوش می رسد ، چون انفجارها خیلی پر صداست . اف 16ها با صدای مهیبی بمباران می کنند.تمام ساختمان ها می لرزند ، وشیشه برخی ازپنجره های من خردشده است . " (درهنگام گفتگو) دکتر الفررا ودختر 20ساله او زیر میز پناه گرفته بودند . او در روز تنها چند دقیقه می خوابد . " با هر حمله هوایی ، اتش از پنجره من قابل رویت است ، اتش ودود ."

او همچنین شجاعانه به خاطر مسئولیت هایش در هلال احمر خیابان ها را می پیماید . آن ها برای غزه ای هایی که با مرگ وزخم دست به گریبان هستند ، که تحت فشار عصبی مداوم بمباران هوایی و تهدید تجاوز زمینی قریب الوقوع قرار دارند مرکز مشاوره روانی هم به راه انداخته اند . " در غزه هیچ جای امنی وجود ندارد .نمی دانم  اگر این دیوانگی ادامه یابد بعدا چه خواهد شد . هفته گذشته ، برای ما مثل جهنم بوده است . زشت و وحشتناک ."

جودی ویلیامز برنده جایزه صلح نوبل 1997 برای کار در کارزار بین المللی برای ممنوع کردن ابزارهای انفجاری معدن ها و دبیر ابتکار عمل زنان برنده جایزه نوبل به من گفت ،" تفکر در باره ادعای اسرائیل  که  آن چه انجام می دهد دفاع از خود است در زمانی که اشغالگر سرزمین های فلسطینی است دشوار است. این امر تنبیه جمعی است . ما نمی توانیم از تنبیه تمام جمعیت  به خاطر سیاست ها وحمله های حماس حمایت کنیم. غیر مجاز است ."

 پاسخ ساده است ، و فرصت های امنیت را در هر دو طرف افزایش می دهد : پایان دادن به اشغال

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter