نویدنو:09/09/1391  

 

نویدنو09/09/1391 

 

 

ما از تشکیلِ دولت مستقلِ فلسطین، حمایت می کنیم!

حزب توده ایران، همراه با همه نیروهای طرفدار صلح در جهان، حمله‌های نظامی دولت اسرائیل بر ضد مردم غیرنظامی و بی‌دفاع غزه را به شدت محکوم می‌کند، و بار دیگر هم‌صدا با همه نیروهای مترقی و انسان‌دوست جهان، و از جمله در فلسطین، از حق مردم فلسطین در برپایی کشور مستقل فلسطینی در محدوده مرزهای پیش از ژوئن ۱۹۶۷ و به پایتختیِ ‌بیت‌المقدس شرقی، حمایت خود را اعلام می دارد.

 

با اعلام آتش بس، در شامگاه روز چهارشنبه ۲۱نوامبر(۱ آذرماه)، عملیات نظامی ارتش اسرائیل در منطقهٔ غزه، از جمله بمباران شدید شهر«غزه»، و کشتار زنان، کودکان، و شهروندهای غیر نظامی فلسطینی، به‌طور موقت پایان یافت. این آتش بس به میانجی‌گری محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلام‌گرای مصر، و در هماهنگی با وزیر خارجه ایالات متحده، ممکن شد.

دلیل حمله‌های مرگبار ماشین نظامی دولت اسرائیل- که به مرگ بیش از صد شهروندِ غیرنظامی فلسطینی از جمله کودکان و زنان منجر شد- از جمله مانع شدن از واکنشِ احتمالی «حماس» به ترور یکی از فرماندهان نظامی جنبش اسلامی «حماس»، یعنی «احمد الجعبری»، از سوی نیروهای اسرائیلی بود. امر سئوال برانگیز در اقدام دولت اسرائیل اینست که، «احمد الجعبری»، در مقامِ رهبری طرفدار راه حل‌های مبتنی بر صلح به منظور پیشبردِ مبارزه مردم فلسطین در جنبش حماس شهرت داشت، و بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، در روزی که ترور شد، او به کار روی طرح صلحی مشغول بود.

در پی ترور الجعبری، واحد‌های ارتش اسرائیل از روز ۲۴آبان ماه، در پاسخ به واکنشِ پیش‌بینی‌شدنی حماس، با حمله‌یی همه جانبه و با استفاده از همه امکان‌های گسترده تسلیحاتی خود، به مدت هشت روز ساکنان شهر غزه را از همه‌سو بمباران کرد. نیروهای حماس هم با شلیک موشک به شهرهای مرزی اسرائیل سعی به اقدام‌هایی تلافی جویانه کردند. صدها ساختمان اداری، تاسیسات زیربنایی، و مرکزهای تجاری غزه در جریان بمباران های اسرائیل نابود شده اند. سران دولت اسرائیل حتی، در مقطعی، از امکان حمله فاجعه‌بار زمینی به غزه و اشغال کامل آن، سخن گفتند. به گزارش رسانه‌های خبری جهان، عدهٔ کشته و زخمی شدگان فلسطینی، هزار نفر بود.

 

دولت «نتانیاهو»، با شروع این جنگ ماجراجویانه سعی داشت که بر شرایط سیاسی این کشور در آستانه انتخابات جدید زودرس (که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود) به نفع خود اثر بگذارد.

سران، سیاست‌گذاران، و رسانه‌های اصلی کشورهای سرمایه‌داری همواره سعی داشته‌اند که با اظهارنظرهای یک‌جانبه، عملکرد جنایتکارانه ارتش اسرائیل را در کشتار مردم بی دفاع فلسطین توجیه کنند. طرفداران دولت صهیونیستی اسرائیل در غرب، به‌طورمعمول کوشش دارند که این کشور را- بر رغم کارنامه سیاه و ننگینش در رابطه با مردم فلسطین و کشورهای منطقه- در حکم تنها کشور دموکراتیک در تمام منطقه معرفی کنند. ایالات متحده هرساله ۳میلیارد دلار به این کشور کمک های بدون عوض می کند و قراردادهای پرشمار استراتژیک، از جمله در زمینهٔ همکاری‌های نظامی، با آن بسته است. این در حالی است که اسرائیل با محاصره غیر انسانی غزه، امکان رفت‌و‌آمد و مبادلهٔ اقتصادی را از آن سلب کرده است، و این منطقه را همراه با ۵/‌۱میلیون نفر جمعیت‌اش به‌طورعملی به بزرگ‌ترین زندان جهان تبدیل کرده است. مردم غزه در چهار سال گذشته در دشوارترین شرایط محاصره کامل اقتصادی اسرائیل قرار داشته اند. زندگی مردم فلسطین به‌جز اقامت در اردوگاه پناهندگان، یا در محاصره همه‌جانبه بودن در نوار غزه، و یا در وضعیت اشغال رسمی در کرانه غربی قرار داشتن، معنای دیگری ندارد.

 

حزب توده ایران، هم‌دوش و هم‌صدا با تمامی نیروهای صلح دوست جهان، از جمله «شورای جهانی صلح»، در کارزار جهانی برای به‌وجود آوردن شرایط استقرار صلحی پایدار در خاورمیانه و به منظور حل مسئله فلسطین، فعالانه مبارزه می کند.

حزب توده ایران بر این باور است که، موضع‌گیری‌های غیرمسئولانه و جانب‌دارانه سران دولت‌های کشورهای امپریالیستی آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، و متحدان آن در خاورمیانه، دولت صهیونیست افراطی و راست‌گرای اسرائیل را به ادامه سیاست‌های نژادپرستانه و ماجراجویانه خود تشویق کرده است. ما معتقدیم که، بدون تاسیس کشور مستقل فلسطینی بر پایه منشور سازمان ملل، و برخوردار از تمامی حقوق کشورهای عضو، نمی توان به دورِباطلِ جنگ و خون‌ریزی در این منطقه خاتمه داد.

مقام‌های دولت خودگردان فلسطین اعلام کرده اند که مصمم‌اند خواستِ به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین را روز پنج‌شنبه ۲۹نوامبر( ۹ آذرماه)، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، به سازمان ملل ارائه دهند. نیروهای مترقی فلسطینی و از جمله «حزب مردم فلسطین»، از این ابتکار حمایت کرده‌اند.

حزب توده ایران، همراه با همه نیروهای طرفدار صلح در جهان، حمله‌های نظامی دولت اسرائیل بر ضد مردم غیرنظامی و بی‌دفاع غزه را به شدت محکوم می‌کند، و بار دیگر هم‌صدا با همه نیروهای مترقی و انسان‌دوست جهان، و از جمله در فلسطین، از حق مردم فلسطین در برپایی کشور مستقل فلسطینی در محدوده مرزهای پیش از ژوئن ۱۹۶۷ و به پایتختیِ ‌بیت‌المقدس شرقی، حمایت خود را اعلام می دارد.

 

کمیته مرکزی حزب توده ایران

۵ آذرماه ۱۳۹۱ ( ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲ )

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter