نویدنو:27/07/1391  

 

نویدنو27/07/1391 

 

 

پیروزی آشکار چپ !

بیشترین تعداد کرسی ها در دولت های منطقه ای برای کمونیست ها از سال 2000

برگردان : آرش وجدانی

کمونیست ها عموما بعنوان برندگان انتخابات منطقه ای تلقی می شوند، اگر چه سوسیال دموکرات ها بیشترین تعداد آرا را کسب کرده اند .بر خلاف سوسیال دموکرات ها ، که 75کرسی منطقه ای را از دست دادند ، حزب کمونیست بوهمیا وموراویا ( کی اس سی ام) در مقایسه با انتخابات منطقه ای گذشته در سال 2008، 68کرسی بیشتر کسب کرده است . خود انتخابات پیروزی عطیم چپ بود ، و هم زمان ، شکستی برای راست . تا حدی شرکت کننده گان اندک بودند : 36.9 درصد. حزب شکست خورده دموکراتیک کشوری 78نماینده را از دست داده است ، اتحاد انتخاباتی دست راستی تاپ 09/استان ، نه در این دوره بلکه در انتخابات 2008، 37 کرسی به دست آورده است .حزب مردم درکل  5کرسی بیشترکسب کرده است . سوسیال دموکرات ها (سی اس اس دی) در 9 منطقه پیروز شده است . کی اس سی ام (حزب کمونیست ) در دو منطقه ، حزب دموکراتیک کشوری تنها در یک منطقه (پلزن) ودر منطقه لیبرک پیروز گروهی موسوم به "شهرداران برای منطقه لیبرک" شده است . 

وویچ فیلیپ دبیر کل کمیته مرکزی کی اس سی ام گفت " من خوشحالم که حزب کمونیست رشد خود را محرز کرد ." او از موفقیت نامزد های کمونیست در بین  یک طیف همیشه بزرگتر حزب های سیاسی وجنبش های شرکت کننده در تاریخ  تلاش انتخاباتی برای اداره های سیاسی منطقه ای پسا نوامبر راضی است .

او اظهار داشت " موفقیت در چنین مقیاس بزرگی ، نمونه ای از پیروزی حزب کمونیست است تا بعنوان حزب چپی مدرن ،با کار شناس هایی درجایگاه درست خود ، با توانایی رقابت در جمهوری چک ، وحل موضوع های مرتبط با جمهوری چک مد نظر قرار گیرد . او اعتقاد دارد که حضور اخیر حزب در دولت های دو منطقه موراویا- سیلسیا و کارلوی وری ، که به صورت مثبتی از سوی رای دهندگان  مورد ارزیابی قرار گرفت ، به رشد ائتلاف ها کمک کرد .   

وویچ فیلیپ در پاسخ به پرسش در باره چانه زنی های پس از انتخابات اظهار کرد " راهبرد ما روشن است : برنامه  ائتلاف ها ،و حفظ اصول نسبی نمایندگی ."

بوسلای سوبوتکا رهبر سی اس اس دی  عصرروزشنبه به روزنامه نگار ها گفت ، که برای ائتلاف ، نزدیک ترین نیرو می توانند کمونیست ها و عضو های حزب مردم باشند . روز یکشنبه در برنامه خبری تلویزیون او تکرار کرد :" من هر مشارکتی را با حزب کمونیست می توانم تصور کنم." سی اس اس دی در کل 23.6 درصد آرا  ،و حزب کمونیست در مقام دوم 20.4 درصد آرا را کسب کرده اند. در مورد نماینده ها : 182نفر در کل ، به معنی  بیشترین تعداد نماینده های حزب کمونیست از اولین انتخابات منطقه ای در سال 2000 است .مقام سوم با 12.3 درصد به او دی اس تعلق دارد ، حزب مردم ( هر چند بخشی از ائتلاف های مختلف ) مدعی 9.9 درصد آرا است و تاپ 09/استان 6.6 آرا. و هیچ حزب دیگری نتوانست در مقیاس ملی 5درصد آرا را کسب نماید .  

اولین دور انتخابات سنا ( مجلس علیا) نیز موفقیتی تاریخی بود. از مجموع 27 حوزه انتخاباتی ، 12 نامزد حزب کمونیست به مرحله دوم راه یافته اند ، که از میان آنها 4نفر از جایگاه اول بر خوردارند . در میان آن ها ، در شهر پراگ تا کنون دست راستی ، جیری دولجس ، عضو پارلمان و معاون دبیر کل حزب کمونیست قرار داشته است .

در حال حاضر دو سناتور از حزب کمونیست در سنای چک حضور دارند. برای استقرار کلوپ سنا حداقل کسب 5کرسی ضروری است . در سنای چک ، در حال حاضر اکثریت جپ وجود دارد . همچنین برای چپ پیش از دور دوم انتخابات سنا ( که در 19و20اکتبر برگزار خواهد شد ) ارزش تقویت اکثریت  خود روشن است ، چیزی که تحقق آن از نظر سیاسی اهمیت دارد .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter