نویدنو:05/07/1391  

 

نویدنو:05/07/1391  

 

 

اروپا , درب زندان هایش را می گشاید؟

کاوه بنایی

 اینک تروئیکا* , فرمان می راند. کارگران و زحمتکشان, در تنگنا هائی که , دولت مردانشان در همدستی با برلین و بروکسل در کشورهایشان به بحران یورو گرفتارشده اند  , به مقاومت بر خاسته اند. پایتخت ها یکی پس از دیگری در , آتن , رم , مادرید و لیسبون  زیر پای انبوه معترضین , ماه هاست به لرزه در آمده اند. سندیکا ها و اتحادیه های کارگری همراه با احزاب چپ و مترقی , میدانی دیگر آفریده اند. پس از اشغال وال استریت  که سونامی اش دنیا را در نوردید, در جنوب اروپا , پا بر زمین  سفت کرده و  زحمتکشان با وارد شدن به میدان جنگ طبقاتی , نیرنگ ها ی سرمایه مالی را افشا می کنند.

برلین و بروکسل در یک خط قرار دادن رهبران اتحادیه اروپا تلاش می ورزند , عملا با تزریق ایده ریاضت اقتصادی , دامنه بحران را بر شانه های زحمتکشان هموار می کنند.

آتن در پاسخ به نسخۀ تروئیکا , که کاهش مستمری ها , کاهش هزینه های عمومی و دستمزد کارکنان را شامل می شود, در یک سال و نیم گذشته با بیش از بیست بار اعتصاب عمومی و تظاهرات علیه اقدام اتحادیه اروپا مقاومت می کند. با وجود تغییراتی که به وقوع پیوست  و تشکیل دولتی ائتلافی , علاوه بر دریافت بسته ریاضتی , زمان لازم را هم جهت عبور از بحران مد نظر دارند. با رشد اعتراضات  نسبت به بحران پدید آمده , نیروهای نئو نازیست سر بر آوردند و  توانستند در مجلس صا حب 18 کرسی شوند.نمایند گان مجلس این جریان نئونازیسم بهمراه تشکیلات " فجرطلائی" اقدام به تهدید و آزار مهاجرین می نمایند. یونان  با اجرای طرح" عملیات زئوس" 7000 مورد بازداشت و 1600 نفر مهاجر را ازخاک خود  دیپورت کرده است.بنا به گزارش نهاد های فعال در زمینه پناهندگان , 500 مورد تهدید های خشونت بار در این زمینه  دیده شده است. یونان طبق دستور کار تروئیکا , باید 13 میلیارد و 500 میلیون یورو از بودجه عمومی ,  بکاهد.

در ایتالیا پس ازهمبستگی با جنبش وال استریت که بیش از 300,000 هزارنفر ازکارگران و زحمتکشان از سراسر ایتالیا در شهر " رم" به خیابان ها آمدند ،علیرغم خشونت پلیس و تهدید نخست وزیر وقت آقای برلسکونی مبنی بر مجازات تقابل با پلیس از سوی زحمتکشان ,آنها توانستند چهره دیگر ایتالیا را به دولتمران نشان دهند. بیست روز بعد نمایندگان پارلمان  رأی به عدم کفایت ایشان  داده و مردان عرصه سیاست این نخست وزیر پر مشغله را به خانه اش فرستادند. شادی مردم در روز خانه نشین شدن نخست وزیر بی نظیر بود . پس از آن , رئیس جمهور جورجو ناپولیتانو, در رایزنی با رهبران احزاب سیاسی , ماریو مونتی , اقتصاد دان 68 ساله را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. ایشان زمان آمدن و قبول تصدی پست نخست وزیری خطاب به برلسکونی اظهار داشتند: "بحران مالی در ایتالیا ربطی به یورو ندارد بلکه یک مسئله خانگی است" در تشکیل دولت مورد نظر خویش از افراد غیر سیاسی و فن سالار استفاده کرده اند و اظهار داشتند: " ایتالیا نیاز به کمک مالی اتحادیه اروپا ندارد , اما اگر روزی ناچار به دریافت کمک شود فاجعه ای رخ نخواهد داد".( گفتگو با تلویزیون سی.ان.بی.سی) ایشان معتقد است , "ایتالیا مانند کودکی ست که باید بار دیگر رشد کند.چرا که ما باید سرزمین مقتدر و سعادتمند در اختیار فرزندانمان قرار دهیم". با 2000 میلیارد یورو بدهی , پست نخست وزیری و پست وزارت دارائی و اقتصاد را تواما  از تاریخ 12 نوامبر 2011 پذ یرفتند. قبل  از تصدی پست نخست وزیری , برلین و پاریس را مسبب اصلی وقوع بحران در اروپا قلمداد کرده بود.

پس از مدت کوتاهی از آمدنش همه را با خود دشمن کرد. اومبرتو بُوسّی رهبر حزب  " پیوند شمال" او را تهدید به مرگ کرده و متذکر شد که , " ایتالیا باید به دو بخش ,ایتالیای شمالی ـ جنوبی ,تقسیم شود. ما خواهان تغییرات بزرگ هستیم . تنها به  فدرالی شدن  راضی نمی شویم. منطقه " پادانیا"  در شمال متشکل از 8 استان با جمعیتی حدود 28 میلیون نفر، باید یک کشور مستقل اعلام شود.  فدرالیسم فعلی شیوه درستی نیست باید شمال ایتالیا استقلال خود را اعلام نماید". گرچه مواضع بُوسّی را ناشی از بیماری اش عنوان کردند و به ایشان یاد آور شدند خویشتن داری پیشه کند و از ابراز این گونه سخنان خود داری ورزد.

احزاب چپ ,که ماریو مونتی را به اعتراض و اعتصاب تهدید کردند وبه پنهان کردن پروژه ریاضت اقتصادی درپوشش فریب زحمتکشان  متهم  نمودند, خواهان تحرک بیشتر سندیکا ها و اتحادیه کارگران در شدت بخشیدن  فشارها به دولت جهت بریدن امکانات رفاهی و خدمات اجتماعی شدند. بر اساس آمارها , بدهی ایتالیا 120 درصد تولید ناخالص ملی است. نرخ بیکاری به رکورد بی سابقه 2/ 10درصد رسیده است. اقدامات  نخست وزیر که ابتدای قبول مسئولیت پشتیبانی  پارلمان , حزب مردم آزاد ( برلسکونی) و حزب دمکرات ( پی.دی) را بهمراه داشت و از بسته ریاضتی  او حمایت کرده بودند , اینک مخالفت خود را بر زبان می آورند." پی یر لوئیجی برسانی" لیدر حزب دمکرات درملاقات با ماریو مونتی اظهارداشت :حزبش قادر نیست بطور سیاسی و اجتماعی در برابر تاثیرات طرح کاهش هزینه های دولتی بر بخش بهداشت و درمان و همچنین بر نهاد های محلی بویژه شهرداری ها مقاومت کند.اینک همه ی احزاب و اتحادیه های کارگری مقابل مونتی قرار گرفته اند." لوئیجی آنجلتی" دبیر اتحادیه کار ایتالیا گفت: پائیز آینده, پائیز مطلوبی نخواهد بود. با وجود این همه بیکار, معنای آن این است که , کشور در حال سقوط است. خوش بینی مونتی بطور کل بی اساس است.

 بر اساس آمار های رسمی , اتخاذ سیاست ریاضتی و کاهش هزینه ها در ایتالیا افزایش جرم و جنایت را باعث گردیده است. وزارت کشور اعلام کرد, ازآغاز اجرای سیاست ریاضتی از سوی مونتی  , 2.760.000   فقره جرم گزارش شده است. شهر میلان با 40956 فقره بالاترین شهر و ناپل با داشتن 960 هزار نفر جمعیت بالاترین میزان تقلب را بخود احتصاص داده است. ایتالیا با داشتن بناها و آثار قدیمی  به ارزش 42 میلیارد یورو, برای ترمیم کسری بودجه  قصد فروش آنها را دارد.. فعلا تصمیم به  فروش 350 کاخ و قلعه های تاریخی در شهر ونیز اتخاذ کرده است.

در اسپانیا, آغاز بیداری , از میدان "پوئرتا دل سو" شهر مادرید ,با  "جنبش خشمگینان"جرقه خورد.تظاهر کنندگان خواهان شغل , زندگی بهتر, سیستم عادلانه و دمکراسی شدند. بیش از 70 درصد از مردم اسپانیا از این حرکت پشتیبانی بعمل آوردند.در اسپانیا دولت و بانک ها از یکدیگر حمایت می کنند و به جان مردم افتاده اند.اسپانیا با 800  میلیارد یورو بدهی به بهشت نی نی ها تبدیل شده است!! 50 در صد از جوانان بیکار هستند, جوانان نه کار می کنند و نه درس می خوانند.با درخواست ماریو راخو نخست وزیر به 100 میلیارد یورو وام از اتحادیه اروپا  مردم خود را فریب خورده احساس می کنند.آن ها نمی خواهند تن به ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا بدهند. نمی خواهند آنچه را که طی سالیان طولانی در مبارزاتشان بدست آورده اند و پاسداری از آن را جزوحیات خود می دانند ودر اجرای  ریاضت اقتصادی مورد هجوم قرار گرفته است از دست بدهند. آنان به خیابان می آیند , میادین شهر مادرید  و هشتاد شهر دیگر را به اشغال خود درآورده  و همراه با اتحادیه های کارگری و 900 سازمان اسپانیائی  اعتراض به اجرای طرح ریاضتی نخست وزیرنشان می دهند . در این رابطه ,درمنطقه " کاتالوینا" که منطقه ای ثروتمند در شمال شرقی اسپانیاست در خواست استقلال شدت گرفته و مردم با اجتماع صدها هزار نفره در شهر" بارسلونا" شعار های جدائی طلبانه سر دادند. پادشاه و نخست وزیر , خواستار اتحاد ملی شدند تا بتوانند بر بحران بوجود آمده غلبه کنند. مردم خواهان همه پرسی در قبال طرح ریاضتی نخست وزیرشدند.آنها با در دست داشتن پرچم های سرخ و سفید, می گویند:" ماریانو راخو, کاری کرد که دیگران نتوانستند انجام دهند, او همۀ اسپانیا را علیه خود متحد کرد". 

 میدان" روسیو" درشهر لیسبون مقر پارلمان پرتقال با فریاد زحمتکشان که , خیابانها را اشغال کنید زینت بخش شعار های مردمی است که با پشتکار بی نظیری مقابل افسار گسیختگی سرمایه مالی ایستاده اند. پرتقال با اعتصاب های گوناگون, از کارکنان بنادر و کشتیرانی, اعتصاب کارکنان بخش خدمات درمانی,راه آهن ,  و... با شعارهای کوبنده " نه به استثمار" مخالفت خود را با طرح ریاضت طلبانه دولت دست راستی "پدرو پاسوس کوئیلو" اعلام داشتند. بیش از صدها هزار تن از زحمتکشان  پرتقالی  به دعوت بزرگترین اتحادیه سراسری ( س.گ.ت. پ) در پایتخت به خیابانها آمده و مقابل" دفتر نمایندگی صندوق بین المللی پول"اجتماع کرده به سمت آن گوجه فرنگی پرتاب نمودند. آنها شعار دادند:" صندوق بین المللی پول گمشو" .پرتقال پس از یونان و ایرلند سومین کشور حوزه یورو به بحران دچار گشته است.

 پرتقال در قبال دریافت 78 میلیارد یورو کمک مالی از نهاد های بین المللی  جهت اجرای طرح ریاضتی دولت راست میانه که شامل , کاهش بودجه بخش بهداشت , درمان , اضافه کاری پزشکان , اخراج استخدامی ها در بنادر و بکارگماردن نیروهای غیر متخصص جدید ,اعتراض ها و تظاهراتی را  درشهرهای لیسبون , آویرو,ستوبال , سینز, شاهد بود.بسته های ریاضتی , نسخه شومی ست که دسته , دسته زحمتکشان را از آنچه سالیان متمادی برای بدست آوردن حقوق تاراج رفته خود زحمت کشیده اند ، مورد تهدید قرار داده و از چنگ شان می رباید.

  نا امیدی  , یاس و دلمردگی جوانان را به مهاجرت و جستجوی کار وا داشته است. در پرتقال 200 هزار نیروی جوان جویای کار کشوررا ترک نموده اند.

55 سال از تاسیس اتحادیه اروپا می گذرد. امروز , علیرغم وجود بحران یورو, همچنان به رشد با شیوه خود می نگرد.برلین و بروکسل در حال مهیا کردن شرایط تروئیکا هستند. آیا تروئیکا درب زندان ها را در اروپا می گشاید؟ با افزایش بحران یورو,بیکاری در اروپا شدت یافته ،و مقر پارلمان در اروپا نا امن اعلام گردیده است. ماریو مونتی  کمیسر سابق , وضعیت اروپا را به سمت" فروپاشی روانی" هشدار داده و گفت , اگر یورو عاملی برای آشفتگی در منطقه تبدیل شود بنیان اروپا نابود خواهد شد. 

 

کاوه بنائی ــ رم

*تروئیکا

1 ــ هیات کارشناسان و بازرسان کمیسیون اتحادیه اروپا

2 ــ صندوق بین المللی پول

3 ــ بانک مرکزی اروپا

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter