نویدنو:05/07/1391  

 

نویدنو:05/07/1391  

 

 

شورای روابط خارجی در تلاش بی ثبات سازی سوریه

پرفسور جیمز اف تریسی -برگردان : مهرگان 

 

شورای روابط خارجی متنفذ در نوشتار اخیر خود ادعا می کند که امریکایی ها " از ترک تازی رژیم (بشار) اسد وحشت کرده اند و خواهان برکنارکردن او از قدرت هستند." غیر از سرباز های اعزامی ، افکار عمومی امریکا" اقدام شدید... از جمله وضع تحریم های شدید تر، و ایجاد مناطق امن برای محافظت از غیر نظامی ها را خواهان است ."

در این ادعا دو مسئله اساسی وجود دارد . اول ، شورای روابط خارجی با اشاره به سنجش افکاری که در ایجاد آن نقش مستقیمی داشته است ، به صورت مخفیانه در حال پیش بردن اهداف سیاسی خوداست . دوم ، شورای روابط خارجی در حال ارزیابی افکار عمومی شدیدا گمراه شده در باره سیاست بی ثبات سازی سوریه است که سازمان با قدرت از آن دفاع می کند.

معتبر ترین موسسه های نظر سنجی امریکایی و جهانی ذکر شده در مقاله ، یعنی شورای شیکاگو در امورجهانی ، وبرنامه در باره گرایش های سیاسی دانشگاه مریلند  (پی پا) از سوی شورای روابط خارجی راه اندازی شده اند .با وجود زرورق دانشگاهی آن ، استیون کول مدیر پی پا ونیمی از هیئت مشاورهای گروه تحقیق ، عضو شورای روابط خارجی هستند . علاوه بر آن ، پی پا از بنیاد راکفلر، بنیاد برادران راکفلر، بنیاد فورد ، وشرکت کارنگی حمایت مالی دریافت می کند.(1) 

شورای روابط خارجی از زمان بسته شدن نطقه آن در سل 1921ادعا کرده است که "  سازما نی مستقل ،مبتنی بر عضویت افراد بی طرف ، اطاق فکر وناشر  " است . با این حال ، در طی سال ها موجودیت خود از نظر سیاسی ومشارکت رهبرهایی نزدیک به اهرم های قدرت رسمی در اختیار داشته است ، ودر طول  قرن بیستم بر سیاست خارجی امریکا نفوذ قاطعی اعمال کرد ، وطرف دار مرکزی دولت امنیت ملی بعد از جنگ بود ، و بنا به گفته کارول کویگلی تاریخ نویس شورای روابط خارجی " (شورا)اعتقاد دارد مرزهای ملی باید نابود شود وحاکمیت یگانه جهانی مستقر گردد،"(2)

تلاش های شورای روابط خارجی برای سنجش و جلب افکار عمومی در رابطه با سوریه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است چون شورا به شدت  طرف دار بی ثبات سازی رژیم اسد از طریق مزدورها بوده واز جوخه های مرگ مرکب از خارجی های القاعده ومزدورهای گروه رزمندگان اسلامی لیبیایی حمایت کرده است . اظهار شادی اخیر شورای روابط خارجی در بیان آن که " نفوذ جهادی ها ، نظم ، التهاب مذهبی ، تجربه مبارزه از عراق ، سرمایه گذاری از سوی جانب داران سنی در خلیج ، ومهم تر از همه ، نتیجه های مرگبار را سبب می شود ." آشکار است

این راهبرد از فوریه 2011 زمانی که به اصطلاح "بهار عربی" در سراسر خاورمیانه آغاز شد بی وقفه ادامه داشته است . یک راهبرد تقریبا همانند ی به طور هم زمان در لیبی به اجرا گذاشته شد که به سرنگونی رژیم معمر قذافی در 20اوت 2011 وجایگزینی آن با دولت بنیاد گرای اسلامی منجر شد .

استفاده وتفسیر نظر سنجی از سوی شورای روابط خارجی برای توجیه تروریسم پیوسته علیه مردم سوریه روشنگر حیله گری روانی و لفاظی به کار رفته از سوی نخبگان آنگلو امریکن و سخن گویان روشنفکر آن ها است . چنین تلاش هایی تیره کردن فضا ، گیج کردن روزنامه نگار ها و در نتیجه آشفته کردن عامه مردم – همان عامه مردمی که سازمان اکنون تایید هر چه بیشتر خون ریزی وویرانی را از آن طلب می کند -  را هدف گرفته اند. به عنوان مثال پاتریک از شورای روابط خارجی ادعا می کند امریکایی ها وهم دوش های اروپایی آن ها به شدت در باره آن که قدم بعدی در سوریه چه باید باشد "دمدمی" هستند. " امریکایی ها در حرف از منطقه پرواز ممنوع حمایت می کنند اما با بمباران پدافند هوایی -  یک جزء ضروری استقرار منطقه پرواز ممنوع - مخالفت می کنند."

پرسش بسیار صادقانه  وسر راست باید این باشد که " آیا اعتقاد دارید که امریکا ومتحد های آن باید بخش اصلی مواد وحمایت لجستیکی را برای القاعده وگروه های تروریست وابسته تامین نمایند تا آن ها بتوانند وحشیگری دردناکی علیه مردم غیر نظامی سوریه را در راستای استقرار دولت خداسالاری کابوس وار در سوریه و در سراسر خاورمیانه به اجرا بگذارند؟"

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter