نویدنو:10/06/1391  

 

نویدنو:10/06/1391  

 

 

سال گذشته، آمریکا سه برابر اسلحه فروخت 

 

دویچه وله: به‌گزارش کنگره‌ی آمریکا فروش تسلیحات آمریکائی به کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۱ سه برابر شده و به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است. احتمال حمله‌ی نظامی به ایران مهم‌ترین دلیل رشد فروش تسلیحات بوده است. 

آخرین گزارش تحقیقی کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا می‌گوید فروش سلاح از سوی آمریکا به کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۱، سه برابر رشد داشته است. 
فروش بیش از پیش اسلحه به برخی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس که متحده آمریکا هستند، یکی از دلایل رشد چشمگیر میزان فروش اسلحه از سوی آمریکا اعلام شد. گزارش کنگره‌ی آمریکا نگرانی ‌از برنامه‌ی اتمی ایران و بالا گرفتن احتمال حمله‌ی نظامی به جمهوری اسلامی را از مهم‌ترین دلیل فروش بالای اسلحه به متحدان منطقه‌ای دانسته است. 
برپایه گزارش روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی، مجموعا ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سلاح فروخته است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۰ "رشدی فوق‌العاده" را نشان می‌دهد. 
این رقم حاکی از آن است که آمریکا به تنهایی فروشنده‌ی یک سوم میزان سلاحی بود که در سال ۲۰۱۱ در سطح جهان به فورش رسیده شده است. به‌نوشته نیویورک تایمز این میزان فروش اسلحه در تاریخ آمریکا "بی‌سابقه" بوده است. روسیه با اختلاف فاحش، با فروش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جنگ‌افزار، در رده‌ی دوم قرار گرفته است. 
بحران اقتصادی جهانی در سال‌های اخیر، تجارت اسلحه را با رکود مواجه کرد. با این‌حال احتمال حمله‌ی نظامی به ایران و بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه، بار دیگر این تجارت را رونق بخشیده است. 

بازار داغ کشورهای عربی 
عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و عمان ۳ کشوری هستند که در سال گذشته‌ی میلادی مبالغ هنگفتی اسلحه و مهمات از آمریکا خریداری کرده‌اند. هیچ یک از این سه کشور مرز خاکی مشترک با ایران ندارند و بنابراین بیشتر سلاح‌هایی که خریداری کرده‌اند، موشک‌های دوربرد است که از سلاح‌های معمولی نرخ بیشتری دارند. 
بنا به گزارش تفصیلی کنگره‌ی آمریکا، عربستان سعودی در سال گذشته بالگردهای "آپاچه" و "بلک هاوک" نیز از آمریکا خریداری کرده است. مجموع خریدهای این کشور نفت‌خیز خلیج فارس از آمریکا در یک سال بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. 
امارات متحده‌ی عربی ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار صرف خرید سپردفاعی ضدموشکی و ۹۳۹ میلیون دلار صرف خرید بالگردهای نظامی پیشرفته کرده است. عمان نیز در سال ۲۰۱۱ مجموعا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سلاح جنگی از آمریکا خریده است. 
ایالات متحده‌ی آمریکا در سال گذشته‌ی میلادی در چارچوب یک قرارداد پرسود دیگری با هند تاسیسات ضدموشکی با بهای ۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار به این کشور فروخته است. 
گزارش کنگره‌ی آمریکا می‌گوید این کشور به دنبال این است که دیوار دفاعی مستحکمی در کشورهای متحد خود در خاورمیانه‌ علیه حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد و از شهرها، مخازن و تاسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی در برابر حملات احتمالی ایران، محافظت کند.

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter