نویدنو:04/06/1391  

 

نویدنو:04/06/1391  

 

 

جنگ علیه ایران : مخالفت بدون بهانه

حزب کمونیست اسرائیل - برگردان : هاتف رحمانی

 بیم جنگ علیه ایران وپی آمدهای ناگوار آن روز به روز افزایش می یابد . بیان علنی مخالفت ها با این جنگ غیر ضروری بلند تر وبلند تر شنیده می شود . این مخالفت ها شب زنده داری ها ، اعتراض ها ، جمع آوری امضا ها ، کارزار های بر خط (اینترنتی)و نوشتارهای انتقادی منتشر شده در تقریبا تمام روزنامه ها را در بر می گیرد.  یک نوشتار به ویژه قابل توجهی از سوی داوید گروسمن نویسنده در هارتص (سوم اوت) منتشر شده بود که درآن نوشته بود : " پرسش آن است که چرا وزیر ها وعضوهای ارشد نیروهای امنیتی – کسانی که امروز بر سر کارند ، نه تنها آن هایی که  مقام های خود را ترک کرده اند – بر پا نمی ایستند ونمی گویند که می خواهند چه بگویند ؟ چرا اکنون بر نمی خیزند ، در حالی که هنوزفرصت هست ، و به صورت شفاف اعلام نمی کنند که : ما با این هذیان خود بزرگ پنداری همکاری نخواهیم کرد "؟ 
 
در 8اوت روشنفکرها ، نویسنده ها ، هنرمندها و دانشگاهی های ارشد بیانیه ای را علیه حمله به ایران که از سوی بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر و وزیر های دولت بیان شده بود ، منتشر کردند . در بیانیه منتشر شده آن ها استدلال می کنند که " پرچم سیاهی"بر فراز طرح های ناتانیاهو و باراک موج می خورد . بر خلاف سایر بیانیه های منتشر شده علیه جنگ ، دلیل اصلی ذکر شده دراین بیانیه آن بود که اسرائیل باید در برابر ایالات متحده به استقلال خود احترام بگذارد .

 امضا کننده های بیانیه به طور قطعی حمله علیه ایران را رد نمی کنند ، اما هشدار می دهند که اسرائیل برای کشیدن امریکا به جنگی که بهای آن قربانی های بسیاری خواهد بود تلاش می کند. نامه به تحقیق انجام شده از سوی بخش عملیات نیروی هوایی اسرائیل استناد می کند که تایید می کند حمله ای به ایران در بهترین حالت تنها می تواند برنامه هسته ای ایران را یک سال به تاخیر اندازد . در این رابطه آن ها استدلال می کنند که هر عمل اسرائیل به پی گیری عملیاتی ، به رهبری ایالات متحده ، برای کامل کردن کار ، بستگی خواهد داشت .

 بیانیه می نویسد " بیان های ناتانیاهو در باره "اقدام مستقل اسرائیلی" یک گمراه سازی عمدی افکار عمومی است . شرایط کنونی ، اسرائیل را به بالاترین سطح همکاری و اعتماد به ایالات متحده امریکا ناگزیر می سازد ، اما ناتانیاهو دقیقا به عکس آن رسیده است و سیاست رادیکال وتحریک کننده او به امنیت راهبردی اسرائیل در یک لحظه به ویژه بحرانی آسیب رسانده است ."
 
نویسنده های بیانیه ادعا می کنند که " نباید به ناتانیاهو اجازه  داده شود صدها هزار سرباز وشهروند های اسرائیلی را، به این امید ، توجه کنید تنها امید ، که در کشیدن امریکا به جنگ  به قیمت قربانی کردن افراد آن ها موفق خواهد شد ، قربانی نماید ." بلکه ، ادامه می دهند " تلاش برای کشاندن متحد راهبردی خود مان به جنگ به هزینه قربانی های اسرائیلی احتمال دارد که اتحاد راهبردی ما با ایالات متحده امریکا رابه خطر اندازد ، وحتی همین وجود این اتحاد را در مخاطره قرار دهد ."  

هر بیان مخالفتی با جنگ علیه ایران چیز مثبتی است ، ودر عین حال قرار دادن مانع  راه بند دیگری از سوی افکار عمومی در برابر این دولت آتش افروز را تشکیل می دهد . اما پرسش همچنان باقی می ماند : آیا ما می توانیم با جنگ تنها به خاطر آن که با ابرقدرت امپریالیستی هماهنگ نشده است مخالفت کنیم ؟ یا به عبارت دیگر: آیا امکان تحمل " جنگ دیگری" وجود دارد ، اما ، لطفا، اول چیزها را با اوباما هماهنگ کنید؟ همان طور که  شلی یپیمویچ  دبیر کل حزب کارگر"با حمله ای بدون هماهنگی با ایالات متحده" مخالفت می کند.

 قابل توجه است که مفسر های امریکایی ادعا می کنند که در گفتگو های بر گزار شده از سوی عضو های دائمی شورای امنیت سازمان ملل ، دست یابی به توافق با ایران می تواند امکان پذیر باشد . اما اوباما به جلوگیری از توافق ادامه می دهد ، چون بیم آن دارد که  یک چنین توافقی  در کارزار انتخاباتی علیه او مورد استفاده قرار گیرد .

از سوی دیگر ، حمله اسرائیلی پیش از انتخابات ممکن است او را در موقعیت غامضی گرفتار نماید : اگر او تمایل به دخالت نداشته باشد ، مخالف های او می توانند بگویند که او اسرائیل را رها کرد ، اما اگر دخالت کند – آن ها می توانند بگویند که او به صورت غیر ضروری ایالات متحده را در جنگ دیگری گرفتار کرد . بنا بر این ، پرزیدنت اوباما ، در این مرحله ، ترجیح می دهد ، که اسرائیل تنها به تکان دادن تهدید به حمله ادامه دهد ، چون که ، در دوران کارزار انتخابات ، به ابراز حمایت از این تهدید ها نیاز دارد .

  در روشنای این مناقشه ، تایید کردن تنها موضع اصولی توانا به تضمین سلامت وامنیت تمامی خلق های منطقه حیاتی است : خلع سلاح اسرائیل وتمام کشورهای خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی ، و امضا پیمان جهانی عدم تکثیر سلاح های هسته ای .

اما ، هم زمان ، در باره فضای تغذیه شده برای تشویق حمله به ایران ، موضعی که دولت برای ترویج آن بسیار کار کرده است، باید هشدار داد. این فضا از سوی دولت برای منحرف کردن توجه عمومی از کاهش بودجه برای برنامه های اجتماعی مورد بهره برداری قرار می گیرد ، در حالی که درامد های مالیاتی افزایش یابنده در شهرک سازی ها و باد کردن بودجه دفاعی تلف می شود. در سایه بحث در باره حمله علیه ایران و سلاح های هسته ای ، برای یک لحظه حتی امکان دارد فراموش کنیم که دولت در حال افزایش دادن بارمالیات ها بر دوش اکثر مردم است . هیچ چیزی ارزشمند تر از جان آدمی نیست – اما دولت ناتانیاهو ، با گران تر کردن کالاهای اساسی زندگی ، در حال تغییر این حقیقت به یک شوخی غم انگیز است .

1/6/91

Hatef.rahmani@gmail.com

سرچشمه : اخبار روز

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter