نویدنو:31/05/1391  

 

نویدنو:31/05/1391  

 

 

 

فاجعه معدن لونمین در ماریکانا

 

نویدنو: آن چه در معدن لونمین افریقای جنوبی رخ داد ، در نوع خود پس از شکست آپارتاید در این کشور بی سابقه است . تحلیل ها وواکنش های متفاوتی در این رابطه از سوی نهادها ، گروه های کارگری وحزب ها ارائه شده است . اما بدون شناخت واقعی علت ها نمی توان به داوری درستی رسید . آیا همه تقصیر از آن شرکت لونمین است ؟ آیا رقابت بین اتحادیه ها نقش محوری در ایجاد فاجعه داشته است ؟ آیا پلیس به احیا نظامی شدن دوره آپارتاید بازگشته است ؟ آیا اختلاف های داخلی در جامعه های کارگری نقش تعیین کننده ای داشته است ؟ و...

پاسخ همه این پرسش ها بستگی به آن دارد که با صرف نظر کردن از تحریک های احساسی ، وپی جویی واقعیت هایی که منجر به فاجعه شد ، به شناخت نسبتا درستی از عامل های تعیین کننده ومسلط در این رخ داد دست یابیم .

رخ داد کشتار کارگران در افریقای جنوبی از زاویه های گوناگونی، از جمله ارتباط های داخلی – ملی وجهانی این رخ داد ، دارای اهمیت است وصرف وقت وکنکاش در علت های واقعی آن می تواند دارای درس های آموزنده ای باشد .

نبود اطلاعات صحیح نیز به ارائه تحلیل درست آسیب می رساند . نمونه بارز آن را بعنوان مثال درارزیابی آقای فرهاد شعبانی از ماهیت اتحادیه های موجود در معدن ماریکانا می توان مشاهده کرد .[1] به همین منظور ، نوید نو ضمن ابراز همبستگی با خانواده های کارگران کشته شده وزخمی ، تلاش خواهد کرد اطلاعات لازم را از این رخ داد از منظر ها وچشم اندازهای متفاوت درگیر در آن فاجعه تقدیم خوانندگان خود بنماید. نوید نو در این راه از هر گونه همکاری در بر گردان مطلب های در رابطه با این موضوع استقبال می کند .

 

بیانیه مطبوعاتی حزب کمونیست افریقای جنوبی

برگردان: آرش وجدانی

پس از برگزاری کاملا موفقیت آمیز کنگره ملی حزب کمونیست افریقای جنوبی در ماه جولای ، کمیته مرکزی منتخب کنگره نخستین نشست خود را در ژوهانسبورگ در آخر هفته 17تا 19اوت برگزار کرد .  

  کمیته مرکزی نشست خود را با یک دقیقه سکوت و عرض تسلیت به تمام کسانی که عضوی از خانواده وهمکاران خود را در حادثه غم بار در ماریکانا در هفته گذشته از دست دادند ، وآرزوی بهبود برای آن هایی که آسیب دیده اند ،اعم از کارگران وپلیس ،آغاز کرد . کمیته مرکزی از اعلام تشیل کمیسیون تحقیق رئیس جمهور زوما استقبال واعلام کرد مهم است که اختیار تحقیق در این حوزه گسترده باشد . درک تراژدی بدون درک عامل های اساسی امکان پذیر نیست .  

هئیت تحقیق باید ، در بین چیزهای دیگر ، گزارش 167صفحه ای بنیاد بنچ مارک[2] مورد حمایت کلیسا ،" انجمن هایی در حوزه معدنی پلاتین" ، که به طور تصادفی در هفته گذشته منتشر شد را ، تکمیل نماید. گزارش تصویر ترسناکی از آن که چگونه همه شرکت های معدنی بزرگ میلیارد ها رند(واحد پول افریقای جنوبی – مترجم) از سپرده های ثروتمند ترین پلاتین دنیا در بخش بوجانالای استان شمال شرق خارج می کنند، در حالی که دنباله ای از بدبختی ، مرگ ، فقر ، بیماری ، وآلودگی محیط زیست را در جامعه های اطراف باقی می گذارند ، ترسیم می کند. گزارش افشا می کند که به عنوان مثال عملیات لونمین در ماریکانا "سطح بالای مرگ ومیر" راشامل می شود و" شرایط سکونتی که ...کارکنان لونمین درآن زندگی می کنند ترسناک است ." گزارش سطح بالای مرگ ومیر درلونمین وسایر شرکت های معدن پلاتین را در ناحیه به خاطراستفاده گسترده از قرارداد های دست دوم (مقاطعه)( تقریبا یک سوم نیروی کار در عملیات لونمین در ماریکانا) نشان می دهد . گزارش یاد آوری می کند " کارگرمقاطعه معمولا کم دستمزد،؛ بی تجربه وبی سواد، وکمتر همساز شده است " ، واضافه می کند :" بنا بر این کارگران دارای قرار داد دست دوم سلامت وایمنی سایر کارگران را به خطر می اندازند ."    
البته عضو های حزب کمونیست افریقای جنوبی در ناحیه ، اکثر آن ها از کارگران معدن ، در مورد این واقعیت ها در طی سال ها به حزب گزارش داده اند وما آن ها را به صورت آشکار مطرح کرده ایم ، اما برای اجتناب از ادعای حزبی به گزارش بنیاد بنچ مارک ارجاع می دهیم . گزارش به صورت مهمی ، خاطر نشان می سازد که تاریخ تجربه بستن قرار داد دست دوم از سوی خانه های معدن به عنوان اقدامی برای کاهش هزینه ها وتلاشی برای " درهم شکستن قدرت اتحادیه ملی معدن کاران"(ص 36) ، وتقلیل حق قرار داد های جمعی که طبقه کارگر سازمان یافته سرانجام پس از دهه ها مبارزه به آن دست یافته بود ، به بلافاصله پس از دوران 1994 باز می گردد.علاوه بر این ، گزارش یاد آور می شود که استفاده گسترده از کارگران قرار داد مقاطعه از سایر محل ها ، از جمله از کیپ شرقی، تنش های اجتماعی بین " داخلی ها" و" خارجی ها" را ایجاد کرده است . مثلا ، سال گذشته ، اعتراض های خشونت آمیزی از سوی جامعه محلی ، جوان های بیکار در ماریکانا وجود داشت ،و از این  که مشاغل در معدن ها برای " خارجی ها" آماده شده بود عصبانی بودند.

کمیسیون تحقیق ریاست جمهوری همچنین باید نشان خشونت همبسته با اتحادیه دروغین انجمن کارگران معدن وساختمان را هر جایی که تلاش می کند خود را جای دهد مد نظر قرار دهد . اتحادیه از سوی دو عضو سابق اتحادیه ملی معدن کاران ، که به خاطر رفتار آنارشیستی اخراج شدند ، در ویتبانک راه اندازی شد . اتحادیه انجمن کارگران معدن وساختمان از سوی بی اچ پی بیلیتون[3] در تلاشی عمدی بر تضعیف اتحادیه ملی معدن کاران تاسیس شد . کمیسیون ، به ویژه، باید جوزف متون جوا[4] رهبر آن اتحادیه را مورد تحقیق قرار دهد .  

 خشونت بسته با ای ام سی یو سال گذشته  در معدن های پلاتین راستنبرگ  ، زمانی که مدیریت پلاتین ایمپالا عمدا قرار داد های جمعی حاصل شده با اتحادیه ملی معدن کاران را تقلیل داد گسترش یافت ، که اتحادیه به صورت فرصت طلبانه ای برای جذب  معدن کاران دارای  گواهی  از شرکت های دیگر با دستمزدهای بالاترتلاش کرد – این امر به طور طبیعی در بین معدن کاران نارضایی ایجاد کرد . آن یک نارضایی  بود که به صورت عوام فریبانه ای مورد بهره برداری ای ام سی یو قرار گرفت که در نهایت به اخراج هزاران کارگر منجر شد .  

هفته گذشته ، در ماریکانا، رهبری ای ام سی یو بار دیگر از ساده لوحی و نومیدی بخش های حاشیه ای نیروی کار "خارجی های" لونمین ، کارگران قرار دادی که بیشتر از پوندولند شرقی[5] هستند بهره برداری کرد . عضو های حزب از منطقه گزارش های روزنامه امروز را تایید کردند که کارگران مسلحی که  روی تپه گرد آمده بودند با این اعتقاد که ، چون " گیاه اینتلزی"[6] مصرف کرده اند وخود را از زن ها دور نگه داشته اند وبه پلیس پشت نمی کنند، می توانند از گلوله های پلیس در امان باشند، گمراه شدند .

  به طور خلاصه ، درک تراژدی هفته گذشته بدون درکی از چگونگی قرار گرفتن شرکت های  بزرگ معدن پلاتین بر سر 80درصد از منبع های پلاتین جهان ، که جامعه ای نا امید،  فقیر ، تنش های تفرقه افکن ، وگرایش  قدری به سوی خطر ومرگ ایجاد می کند غیر ممکن است . همچنین  درک تراژدی بدون درک چگونگی حرص حداکثر کردن سود شرکت که عمدا برای تقلیل اتحادیه کارگری دایر و قرار داد های جمعی با سرو سر داشتن با نیروهای عوام فریب تلاش می کنند ، امکان پذیر نیست. این راهبرد اکنون در سود های خود شرکت های پلاتین نتیجه عکس داده است .   

 با تمام این دلیل ها حزب کمونیست افریقای جنوبی شدیدا تلاش برای به تصویر کشیدن رخ داد های هفته گذشته بعنوان موضوعی که اساسا در رقابت اتحادیه ای ریشه دارد ، رد می کند. این حکایت هیچ تفاوتی با آن که در سال های پایانی آپارتاید اجرا شد ندارد ، زمانی که پارتیزان های مسلح ، تحریک شده ، آموزش دیده ومحافظت شده از سوی رژیم آپارتاید را ، به جان جامعه های  حامی جبهه متحد دموکراتیک ، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری افریقای جنوبی و کنگره ملی افریقا انداختند وآن را بعنوان "خشونت سیاه علیه سیاه" تصویر کردند .

  درس های بسیاری برای فراگرفتن از این تراژدی وجود دارد . درک شایسته از دلیل های اصلی می تواند تمام آن هایی را که برای ضعیف کردن عدم شمول قرار داد های جمعی کنونی ما با دعوت به " بازار کار قابل انعطاف تر" ، با دفاع از کارشکنی و استفاده گسترده از سایر اشکال "کارگر نوعی" ،  و به تصویر کشیدن کنفدراسیون اتحادیه های کارگری ووابستگان آن بعنوان منبع تمام شرها  تلاش می کنند شرمسار نماید .

19 August 2012


 

[1] - http://www.roshangari.net/as/sitedata/20120820112746/20120820112746.html

[2] - Bench Marks Foundation

[3] - بی اچ پی بیلیتون بزرگترین شرکت منابع جهان

[4] - Joseph Mathunjwa

[5] - Eastern Pondoland

[6] - The iNtelezz' plants of the Eastern Cape: traditional and contemporary medicines

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter