نویدنو:27/05/1391  

 

نویدنو:27/05/1391  

 

 

پاسداشت همبودهاي خفتة خونين دهة شصت

بيدخ 

در گذر زمانه ما انديشمندان سائر و سائبي بودند، بي همتا و كم مانند؛ بلنداي مرتبة آنان به گونه اي بود كه بدست هيربدستان زمانه خود، در خور دار شدند، تيغ ستيز ستم، اين بار از آستين هيربدستان همريگ تازي صفت بيرون آمد و چاكنا، و خشكناي نازك شريف ترين انسانهاي اين مرز بوم را دريد و بريد.

 خوي كخ ژند، كژانديشِ تكسالار آنان تحمل اين همه انديشمند سائر، سائب، پي جو، پي گير و پي كاو را نداشت.

زنجيرة زنجير وار زندگي بي دريغ و بي گمان براه خود ادامه ميدهد، در اين آمد و شدهاي روزگار، آماج ها و ترديدهاي همت، اينان هموارسازان و فرآويزان انديشه هاي نو بودند، كه  به دگرديسي و دگرگوني زمانه باور عميق داشتند. فروزه هاي پالايش شدة پرتو افشان انديشه هاي ناب انساني آنان تنش بر اندام پر تشويش تازي صفت ستم انداخت، هيربدستان ژادخوي را به اين پندار واداشت تا نگاره هاي زيباي سائب را  از پديدار مردم برچينند، مبادا اين چراغ بدستان چشم وار مردم شوند.

پر شتاب، آسيمه سر، شتافتند تا به شمارگان بيشمار آنان  دراز دستي كرده و پابستگي، فرگشت يافته آنان را دگرگون سازند، به دروغ، حيله، شيله، حقه، نيرنگ، ترفند، شگرد و گوشمالي دست آزيدند تا هماد همتافتة همبند آنان را در هم ريزند. انگ و نيرنگ را در هم آميختند تا از پابستگي و پايستگي همبود در هم آميخته آنان فروكاهند گژگو و گژخو، تازي وار با تازيانه به صفوف در هم تنيده آنان تاختند، ره به جايي نبردند، چاره اي نجستند، جز اينكه چنبره به چاكناي فريادهاي سارا و رساي آنان بياندازند.

از هيربد كژخو فرجام دهشت زا هشتن ، تا بي فرنود هر كه پايسته بر انديشه است از دم تيغ ستيز بگذرد. در واپسين دم گرما، تيغ ستيز ستم  بر همبودهاي همباور هموند بي همتا كشيدند، تا واكاوان انديشه هاي نوين را از چشم وار مردم برچينند.

  اگر چه ديروز آناكاوان بزرگ انديشه چون اراني، روزبه و سيامك از دم تيغ ستيز گذشتند و فردا و فرداهاي ديگر هزاران هَزار چون تيزابي، كتيرايي، گلسرخي، هاتفي، اخگر و دادگر؛

  باز هم زنجيرة زنجيروار زندگي در گذر است، ولي دور نيست رستاخيزي كه پرچم اين واكاوان انديشه هاي نوين، كران تا كران بر فراز قله هاي اين ملك زخمي برافراشته شود.

 ياد و خاطرة فرازمند همبودان خفتة خونين خلق را در ميان خوشه هاي نرم پروين پيچيده و با دل و جان پاس بداريم.

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter