نویدنو:27/05/1391  

 

نویدنو:27/05/1391  

 

 

ناگهان زلزله

زلزله به ناگهان داس مرگ را به پرواز در می آورد. مهم نیست که خواب باشی یا بیدار، جوان باشی یا سال خورد، کودک باشی یا نوزاد، مرد باشی یا زن ، پولدار باشی یا فقیر، به ناگزیر در معرض پرواز داسش قرار می گیری . زلزله بر آن است تا از مرگ سرودی بسازد پر از یاس وحرمان واشک . اما توان تاریخ ساز توده ها هماره تاریخ نشان داده است که در برابر این بی لگام سرکش طبیعت ، توانسته است "زندگی" را سرودی بسازد برای ادامه استوار حیات . این بار هم مردم دلیر ایران "زندگی" را برای رهایی از دردها وآوارها وحرمان ها واشک ها سرودی خواهند ساخت . دستان پرتوان همدلی بال گشوده اند تا داس مرگ زلزله را با ندایی انسانی پاسخی درخور ارائه کنند. با یک دلی در این سرود آوازهای رهایی مان را برای شکفتن لبخندی بر لب های زحمتکشان آسیب دیده ، در سراسر ایران وجهان پرواز دهیم .

در زیر گزارش های متعددی از پی آمد های زلزله دردبار آذربایجان را تقدیم خوانندگان نوید نو می سازیم .

 

گزارش يک امدادگر مردمی از مناطق زلزله زده و نيازهای آسيب ديدگان

ندای سبز:اندک زمانی پس از مخابره خبر وقوع زلزله در آذربايجان، با وجود عملکرد ضعيف رسانه های حکومتی و صداوسيما، موج کمک های مردمی به مناطق آسيب ديده گسيل شد. اين اقدام که به وسيله گروه های امدادی مردمی به صورت خودجوش سازماندهی شد و از سوی شبکه های اجتماعی پوشش داده شد، در قالب ارسال مايحتاج آسيب ديدگان، جمع آوری کمک های نقدی و سفر امدادگران داوطلب صورت گرفت.
گزارشی که در ادامه می خوانيد توسط يکی از اين امدادگران داوطلب نگاشته شده و در اختيار ندای سبز آزادی قرار گرفته است:
روز دوشنبه به همراه گروهی از دوستان به منطقه زلزله زده ورزقان رفتيم. پنج ماشين بوديم. يک وانت نيسان، يک وانت مزدا و سه ماشين سواری شخصی که همه اين ماشينها پر از مايحتاج آسيب ديدگان بود. متاسفانه جی پی اس گوشی را روشن نکرده بودم اما مسيری که ما رفتيم بدين ترتيب بود که از سه راهی ورزقان حدود ۱۵ کيلومتر رفته و نرسيده به سرند وارد جاده ای آسفالته شديم. بعد از ۵ کيلومتر وارد مسير خاکی شديم که به دو روستای دور افتاده به نام های آشاغی قشلاق و يوخاری قشلاق منتهی می شد. مسير واقعا صعب العبور بود و پس از رسيدن به نزديکی روستای اول امکان پيشروی با ماشينهای سواری نبود و فقط وانتها و يک ماشين شاسی بلند توانستند ادامه مسير دهند. به همين دليل بار سواريها را به وانتها منتقل کرديم.
کمکهای مردمی: ياشاسين آذربايجان
واقعا آفرين بايد گفت به مردم آذربايجان. شنيده شده که اولين کاروان کمکهای مردمی از سوی مشکين شهر (خياو) ساعاتی پس از حادثه ارسال شده است. در مسير تبريز تا ورزقان صفی طولانی از ماشينهايی که برای کمک آمده بودند تشکيل شده و امدادگران بيشمار بودند. کاروانهای مختلف از مناطق مختلف آذربايجان همگی با بار غيرت و اميد، فوج فوج راهی مناطق آسيب ديده بودند. از سه راهی ورزقان تا چندين کيلومتر ترافيک سنگينی حاکم است که در ساعات پايانی روز مجددا مشکل ساز می شود. لذا به دوستانی که قصد کمک در روزهای آتی دارند توصيه می شود طوری حرکت کنند که پيش از ظهر سه راهی ورزقان را پشت سر بگذارند.
همچنين توصيه می شود در روستاهايی که در ابتدای مسير و در کنار جاده می بينيد، توقف نکنيد زيرا به گفته خود اهالي، عمده نيازهای اين روستاها تامين شده و می شود و به واسطه دسترسی به جاده اصلي، بيشترين کمکها را دريافت می کنند.
برخی تيمهای امداد بسيار منسجم بودند و برخی نيز بدون هيچ شناختی از منطقه و مسيرهای آن، ماشينها را پر کرده و آمده بودند. بعضی گروهها برنامه ريزی دقيقی داشتند بدين ترتيب که ليستی از روستاهای آسيب ديده تهيه کرده و آنها را به چند منطقه تقسيم کرده اند و کمکهای مردمی را به نحو سازماندهی شده با کمک تيمهای چند نفره توزيع می کنند.
به کرات شنيديم که بازاريان بزرگوار تبريز، محموله های خريداری شده را به رايگان يا به قيمت خريد، تحويل خريدارانی داده اند که با ماشين شخصي، نيسان و کاميونت و ... برای خريد آذوقه به بازار تبريز و عمدتا خيابان دارايی مراجعه کرده اند. از اين همراهی ها زياد ديده می شود و سرمايه داران و کارخانه داران بزرگ، کاميونها و وانتهای مخصوص توزيع محصولات خود را پر از محموله های امداد کرده و بعضا شخصا آنها را به دست مردم می رسانند.
توزيع عادلانه
پيش از ورود ما به روستای آشاغی قشلاق، با معلم جوان مدرسه روستا به نام آقای اديانی آشنا شديم و حضور او موجب گشايش بزرگی در کار ما شد. زيرا با تمامی اهالی روستا آشنا بود و مشخصا از سطح آسيب ديدگی هر شخص نيز آگاه بود و همين موجب هدفمند شدن کمکهای ما شد. شيوه ای که به پيشنهاد خود آقای اديانی مورد عمل قرار گرفت اين بود که به مجرد ورود به هر روستا ليستی از اهالی روستا تهيه شد و پس از اين که هر شخص سهم خود را دريافت می کرد نام او را از ليست حذف می کرديم به اين ترتيب مردم در صفهای منظم و بدون ازدحام موفق به دريافت مايحتاج شدند.
حضور اين معلم امتياز ديگری هم داشت و آن آگاهی اين معلم وظيفه شناس از ميزان آسيب ديدگی اهالی بود و از جمله موجب شد دو تخته فرشی که از سوی مردم اهدا شده بود دقيقا به دست کسانی برسد که بيشترين نياز را بدان داشتند.
کمکهای دولتی
خيالتان را راحت کنم: "کلا خبری از دولت نيست". در مسيری که ما رفتيم، به جز آمبولانسهای هلال احمر و دو ماشين اداره برق که الحق زحمت می کشيدند، هيچ نشانی از دولت نديديم. روستاييان هم اين امر را تاييد می کردند که کمکهای دولتی بسيار محدود بوده است. شايد حضور دولتيها در شهر يا روستاهای سهل الوصول پر رنگتر بوده باشد.
هلال احمر چادر در اختيار مردم گذاشته است و لا اقل از جهت اسکان اضطراري، مردم مشکلی ندارند. اما کمبود حمامها و توالتهای صحرايی به شدت احساس می شود و فقدان اينها ميتواند منجر به اشاعه بيماريهای عفونی شود.
اولويتهای فعلی
۱. مواد خوراکی
در حال حاضر به لطف کمکهای بسيار پر حجم مردمي، مواد غذايی به حد کافی در منطقه وجود دارد و می شود گفت از نظر مواد غذايی تا يک هفته يا شايد بيشتر مشکلی احساس نخواهد شد. شخصا مشاهده کردم که کاروان مردمی اعزامی از روستای ليقوان، کيسه های بيست کيلويی برنج، روغن مايع و جامد، پنير دو کيلويي، نمک، و چای را ميان روستاييان تقسيم کردند که با احتساب کمکهای دريافتی از ساير اکيپها، احتمالا مشکل خوراک مردم برای مدتی حل شده است. در حال حاضر حتی غذای گرم نيز از تبريز و شهرهای ديگر به روستاهای آسيب ديده ارسال می شود. به دوستانی که در حال برنامه ريزی برای کمکهای بعدی هستند توصيه می کنم مواد خوراکی را در اولويتهای پايين تر بگذارند و اولويت اصلی را به مسائل بهداشتی بدهند.
۲. اسکان
عده ای نگرانند که جو همدلانه حاضر، تا عيد فطر رو به کاهش رود و بعد از آن از حجم کمکهای مردمی کاسته شده و مردم منطقه ناچار شوند به بازسازی خرابيها در شرايطی مصيبت بار بپردازند. مهمترين مشکلی که با آن روبرو خواهند بود، مشکل بازسازی خانه ها يا اسکان به هر شکلی است. مشکل بزرگ اين است که وعده دولت در خصوص پرداخت وام بلا عوض و کم بهره، جبراَ با سوء مديريتها و سوء استفاده های هميشگی همراه شده و بخش عمده ای از آن تباه خواهد شد. لذا مهم است که گروههای مردمي، راهی برای مديريت اين منابع يا هر منبع مالی مرتبط با اسکان مردم در يک بازه زمانی يک ساله پيدا کنند.
از سوی ديگر روستاهای زيادی در مسيرهای صعب العبور يا حتی بدون هر گونه مسير ماشين رو واقع شده اند که بردن مصالح ساختمانی مثل سيمان و آجر و تير آهن به آن مناطق بسيار دشوار است. حداقل در کوتاه مدت. مقصود از کوتاه مدت اين است که به زودی سرمای پاييز و زمستان وارد منطقه شده و قطعا ساخت و ساز مسکن متوقف و ارسال مصالح غير ممکن خواهد شد. سوال اين است که در اين شرايط، روستايی بی سرپناه چه بايد کند؟ آيا بايد در چادرهای هلال احمر به انتظار بهار بنشيند؟ پيشنهادی که به نظر می رسد، اسکان موقت در کانکس و انجام ساخت سازها با حوصله و دقت است.
۳. بهداشت و مراقبتهای پزشکی
استقبالی که مردم از پوشک، نوار بهداشتي، صابون مايع و شامپو کردند غير قابل پيش بينی بود. در حال حاضر حجم زيادی مواد شوينده مثل پودر لباس شويی و صابون وارد منطقه شده است. اما قطعا نياز مبرمی به پوشک و نوار بهداشتی و شير خشک وجود دارد. همچنين فقدان توالت صحرايی و حمام صحرايی منطقه را با خطر شيوع بيماريهای عفونی و واگيردار مواجه می کند.
بيمارستانهای تبريز، تا ۴۸ ساعت پس از حادثه در حالت آماده باش کامل بودند و من دوستان پزشکی دارم که تا ۳۶ ساعت پس از زلزله بدون يک دقيقه استراحت، به مداوای مجروحين و احيای مصدومين پرداخته اند. اگر تيمهای پزشکی در ساعتهای اوليه در مناطق زلزله زده حضور داشتند، آمار تلفات بسيار کمتر از تعداد فعلی می بود. زيرا علت عمده فوتها، مسدود شدن مجاری تنفسی با خاک و غبار يا تجمع خون حاصل از شکستگی دنده ها در ريه ها بوده است که امکان احيای مصدومين با اقدامات ساده پزشکی ميسر بوده اما به علت فقدان پزشک، ناچار از اعزام به شهرهای اطراف بودند و بسياری از مصدومين در مسير بيمارستان فوت شده اند. شخصا نياز اساسی به حضور پزشک در مناطقی که ذکر شد احساس نکردم اما لازم است که نقاط متمرکزی تعيين شود و تيمی از پزشکان در هر يک از آن مراکز حضور يابند و هر تيم چند روستا را پوشش دهد و اين مراقبت حداقل تا يک ماه ادامه داشته باشد. همچنين حضور روانشناس در کنار داغديدگان ضروری است.

جلوگيری از تصويربرداری در مناطق زلزله زده/ انتقاد مردم از نحوه مديريت کمک‌های ارسالی

کلمه
آذربايجان شرقی همچنان می لرزد، دل های مردمش اما به لطف حمايت های غير منتظره ايرانيان سراسر کشور، ديگر نمی لرزد. با اين حال هنوز مردم زلزله زده از برخی برخوردهای نادرست و سوء مديريت ها انتقاد دارند. درست است که هلال احمر تلاش می کند، همچنين نيروهای ارتشی که نقش شايسته ای در برقراری امنيت منطقه ايفا کرده. اما برخی مسئولان دولتی و بدتر از آنها برخی نيروهای سپاه، با وجود زحماتی که می کشند، به نوعی با مردم رفتار می کنند که نتيجه ای جز عصبانيت و در مواردی درگير شدن آنها ندارد.
سپاه می خواهد کمک ها را خودش دپو و توزيع کند. مردم زلزله زده و مصيبت ديده اما تحمل برخوردهای نظامی و سختگيرانه را ندارند. آنها بی سرپناه شده اند، دام و احشامشان در خطر حمله گرگ است، ساعت ها حتی از آب و نان محروم بوده اند و حالا هم به زحمت از چادر، غذا و ديگر امکانات اوليه بهره مند می شوند؛ از انها شايد نتوان انتظار صبر و حوصله ی زيادی داشت. اما رفتار نيروهای سپاه پاسداران که گاهی به تندی هم می گرايد، خشم برخی از مردم منطقه را برانگيخته است که شکايت و گلايه خود را در گفت و گو با خبرنگار کلمه در منطقه زلزله زده مطرح کرده اند.
بر اساس اين گزارش، نيروهای سپاه همچنين در جهت ايجاد فضايی نسبتا امنيتی در منطقه تلاش می کنند که معلوم نيست چه منطقی پشت آن است. شايد ممنوع شدن عکس برداری در مناطق زلزله زده و در برخی موارد جلوگيری از فعاليت آزادانه خبرنگاران را هم در همين راستا بتوان ارزيابی کرد. اين در حالی است که سکوت صدا و سيما در دو روز ابتدايی پس از زلزله، به اندازه کافی مردم مصيبت زده آذربايجان شرقی را از لحاظ اطلاع رسانی و فوايد آن با محروميت رو به رو ساخته است.
* * *
مشکل فقط به سانسور و دروغ و شايعه پراکنی مسوولان ختم نمی شود. فاجعه بدتر از آن است که تصور می کنيد. اگر تا ديروز گله ی مادر و پدر داغدار، فرزندان يتيم شده و آسيب ديدگان از زير آوار ماندن عزيزان خود بود اما امروز از گرسنگی و عدم توزيع امکانات و اقلامی می گويند که به مناطق رسيده اما توزيع نمی شود.
به گزارش خبرنگار کلمه، اگر پدری ديروز جلوی چشم ما با غضب به دستانش نگاه می کرد که جنازه کودک ۷ ماهه اش را از زير آوار بيرون آورده، امروز همان دست ها را برای زنده نگه داشتن دو فرزند باقی مانده اش خالی می بيند. گويی حالا مردم با گرسنگی و تشنگی ديگر دغدغه نداشتن سقف را فراموش کرده و حالا در فکر اين هستند که چگونه ادامه حيات دهند. در روزهای اخير خودروهای حامل کمک های مردمی کم نبودند که روانه آذربايجان شرقی شدند، اما مردم از عدم توزيع اين کمک ها و توزيع نامناسب آن خبر می دهند.
در واقع بهتر آن است که بگوييم اگرچه مردم ترجيح دادند با بی اعتمادی کامل به شماره حساب دولتی اعلام شده خود دست به کار شوند و برای اطمينان از اينکه کمک های شان به دست مردم آسيب ديده از زلزله می شود به طور مستقيم شماره حساب اعلام کنند و قشرهای مختلف کمک ها را دست به دست و خانه به خانه از نقاط مختلف ايران جمع آوری کنند و روانه اين مناطق کنند، اما حالا بايد دغدغه اين را داشته باشند که سرانجام اين کمک ها چه می شود و از کجا سر در می آورد. موضوعی که بيش از همه تصوير کيسه ی برنجی را زنده می کند که با نامه ای برای مردم بم از مغازه های پايتخت سر در آورده بود.
يکی از خانم های حاضر در کمپ با گلايه و نارضايتی از وضعيت حاضر در کمپ ها به خبرنگار ما می گويد: مديريت درستی در توزيع مواد غذايی و بهداشتی و آب و ديگر اقلام وجود ندارد. به برخی از چادرها و روستاها مواد غذايی داده اند، اما ما حتی برای گرفتن چادر به تعداد مناسب هم موفق نشديم.
او با اشاره به چادری که در همان نزديکی است، می گويد: الان در همين چادر يک خانم حامله هست که به دليل نبود ماشين امکان انتقال او به بيمارستان را نداشته ايم. او برای دريافت کمک اصرار و خواهش می کند.
‌وی همچنين به مورد ديگری اشاره می کند که به شدت برای زلزله زدگان مشکل ساز شده: مشکلات ما اين جا فراوان است.حتی برايمان دستشويی صحرايی هم درست نکردند.
يکی ديگر از آسيب ديدگان زلزله ساکن در ورزقان نيز می گويد: آخرين وعده غذايی که توانستيم دريافت کنيم، بيسکوييت ساقه طلايی بوده که آن را هم با کتک کاری و حمله به ماشين ها توانستيم دريافت کنيم.
او ادامه می دهد: تمام کمک های ارسالی از بخش های مختلف، حتی کمک هايی که گفته می شود از ترکيه رسيده، را سپاه می گيرد و انبار می کند. طبق گفته او، حتی نمايندگان هلال احمر هم می نشينند نگاه می کنند و وقتی به آنها می گوييم شما چرا کاری نمی کنيد، می گويند سپاه نمی گذارد.
او با اشاره به برخوردها و کتک کاری هايی که در مواردی برای دريافت کمک ها صورت گرفته، توضيح می دهد: چون آقايان می آيند چند بسته پرت می کنند بين مردم و می روند، به خاطر همين مردم مجبورند بروند با زور قبل از رسيدن کمک ها به انبارها و ذخيره شدن آن از سوی سپاه، آنها را بگيرند.
ممنوعيت فيلمبرداری و عکس برداری از مناطق زلزله زده
يکی ديگر از مردم منطقه در گفت و گو با خبرنگار کلمه اشاره می کند که حياط محوطه ی در اختيار سپاه پر از اقلام مختلف است، اما توزيع درستی ندارند. او همچنين از ممنوع شدن فيلمبرداری و عکس از امروز خبر می دهد.
اين در حالی است که در روزهای گذشته خبرنگاران و تصويربرداران می توانستند آزادانه در منطقه به کار خود برسند و مشخص نيست جلوگيری از فعاليت آزادانه دوربين ها با چه توجيهی صورت می گيرد.
اين آسيب ديده زلزله سپس می گويد: معاون احمدی نژاد آمده و به اهر رفته که کم ترين خسارات را داشته، و معلوم کدام روستا را ديده که از تخريب ۲۵ درصدی صحبت می کند، در حالی که ما اکثرا تخريب های ۸۵ تا ۱۰۰ درصدی داريم.
او سپس اضافه می کند: ما ۷ خانوار هستيم. حدود ۲۷ نفر در ۲ چادر زندگی می کنيم و مسوولان با آنکه چادرها به دستشان رسيده، آنها را به مردم نمی دهد. آب آشاميدنی اينجا آلوده است و توزيع درستی صورت نمی گيرد، بايد فکری برای آن کنند. ماشين ها را می بينيم که پر از کمک می رسد اما توزيع درستی صورت نمی گيرد.
 
و هنوز در حال صحبت است که زمين می لرزد و پس لرزه ای ديگر به جان خانه های نيمه مخروبه می افتد.

قلب مردم ايران برای زلزله زدگان می تپد

زلزله و پس لرزه ادامه دارد. مردم نقاط مختلف کشور نيز روز و شب قلبشان با زلزله زدگان می لرزد و هر يک به نحوی در تلاش برای ابراز همدردی هستند. برخی داوطلبانه شماره حساب جمع کرده اند. يکی از شهروندان که از شهر خود به منطقه آمده، می گويد: از کارخانه های مختلف خصوصی کمک نقدی گرفته ايم و در تدارک تهيه کمک های مورد نياز هستيم.
يکی ديگر نيز از تهيه بسته های تهيه شده مردمی مشتمل بر کنسرو، آب معدنی ، پوشاک و  خبر می دهد که به همراه پيام هايی آنها را به آذربايجان ارسال کرده اند.
آن ديگری هم می گويد: موفق شديم ۱۶ ميليون کمک نقدی جمع کنيم و به زودی آن را برای آسيب ديدگان هزينه می کنيم.
شهروندی اشاره می کند که درصدد تهيه دارو برای عزيزانمان در آذربايجان بوديم که داروخانه ها می گويند نياز به مجوز دارد و از اين رو به شکل ديگری کمک می کنيم.

آوارگان زلزله در معرض حمله گرگ ها

عصر ايران : خبرنگار اعزامی عصرايران به مناطق زلزله رده آذربايجان شرقی که هم اينک در روستای دبکلو از توابع شهرستان هريس به سر می برد گزارش داد: زلزله تقريبا شديدی در ساعت 15:20 دقيقه روز دوشنبه اين روستا را لرزانده است. شدت زلزله به حدی بوده که زمين شکاف برداشته است. روستای دبکلو از توابع شهرستان هريس در آذربايجان شرقی واقع شده است. اين روستا 60 خانوار را در خود جای داده است که زلزله روز شنبه تاکنون 12 کشته در اين روستا برجای گذاشته است.
پس لرزه هايی که گاه شديد نيز هستند، باعث شده اند حتی آن عده از مردم که خانه هايشان به طور کامل تخريب نشده، جرأت نکنند شب ها به زير سقف بروند ، بنابراين با توجه به کوهستانی بودن منطقه ناگزيرند شب ها را در هوای نسبتاً سرد بيرون و در کنار آتش بگذرانند و از اين رو ، چادر و پتو ، از الزامات آنها برای اين دوران گذار است.
از نکات ديگری که خبرنگار ما به آن اشاره کرد اين بود که در روستای دبکلو تعداد زيادی گاو زير آوار مانده اند و بوی گند لاشه ها ثانيه به ثانيه در حال افزايش است. بوی لاشه اين حيوانات به حدی ست که تنفس را مشکل می کند.
از سوی ديگر گوسفندانی که در اثر زلزله سرگردان کوچه های روستا هستند باعث شده اند که شب هنگام گرگ ها به روستا حمله کنند. در دو شب گذشته تعدادی گوسفند طعمه گرگ ها شده اند و حضور گرگ ها در نيمه های شب باعث ترس و وحشت اهالی روستا شده که در اثر ويرانی خانه هايشان از داشتن سرپناهی امن در برابر گرگ ها محروم هستند.
در اين منطقه آنتن دهی تلفن همراه همچنان با اختلال مواجه است. به طوری که خبرنگار ما با سختی بسيار توانست ارتباط تلفنی برقرار کند و اخبار مناطق زلزله زده را منتقل کند.
گزارش خبرنگار ما از روستای کيوی از توابع شهرستان هريس از ادامه آواربرداری در اين روستا حکايت می کند و عمليات امدادرسانی و آواربرداری کماکان ادامه دارد.
در روستای کيوی 300 خانوار سکونت دارند که از ميان آنان 19 نفر کشته و 120 نفر مجروح شده اند. در جريان زلزله دو روز پيش تلفات دامی ،گاو و گوسفند- اهالی روستای کيوی چشمگير بوده است و فضا آکنده از بوی لاشه حيوانات زير آوار مانده است. روستاييان از فرآيند امدادرسانی راضی نيستند و در گفتگو با گزارشگر ما اعلام می کنند که کمک های ارسالی مردم و هلال احمر با عدالت در ميانشان تقسيم نمی شود و اجناس ارسالی بيشتر در ميان اطرافيان و اقوام مسوولان تقسيم کننده توزيع می شود.
خبرنگار عصرايران همچنين از تخريب 100 درصدی روستای شالّی از توابع هريس خبر می دهد. افراد بومی اعلام کرده اند که امدادرسانی خوب بوده و چادر برای اسکان موقت در اختيارشان قرار داده شده است اما از کمبود غذا و مواد خوراکی شکايت می کنند.
بر اساس اين گزارش، بسياری از مغازه داران و سوپر مارکت ها در يکی دو روز گذشته، مغازه های خود را تعطيل کرده اند و هيچ جنسی نمی فروشند با اين حال، در مناطق مورد بازديد، خوشبختانه بازار سياه ايجاد نشده و قيمت ها در فروشگاه هايی که همچنان فعال هستند، نسبت به قبل از زلزله تغييری نداشته است.
همچنين تعداد کشته شدگان تا اين لحظه به 306 نفر رسيده است و بيش از 4500 مصدوم شمارش شده اند. البته اين افراد کسانی هستند که در مراکز درمانی مورد معالجه قرار گرفته و آمارگيری شده اند و الا تعداد مجروحان بيشتر است.
نکته مهمی که در اين ميان به عنوان خطر بالقوه وجود دارد اين است که به دليل کمبود آب و نيز انبوه تلفات دامی در اغلب روستاها، امکان شيوع بيماری های مسری در منطقه زياد است و نيروهای امدادی و مردم، بايد بلافاصله مدفون سازی لاشه های حيوانات تلف شده را آغاز کنند.
مشاهدات خبرنگار ما از حرکت تعداد پرشماری از خودروهای حامل کمک های دولتی و مردمی به سمت ورزقان خبر می دهد. اين وانت ها و کاميون ها هم اکنون در جاده تبريز- ورزقان در حرکتند.
همچنين 4 خودروی "اورژانس اجتماعی" در کل مناطق زلزله زده به چشم می خورند که کمک های غذايی و روحی به مردم منطقه ارائه می کنند. خودروهای اورژانس اجتماعی در حال گشت زنی در مناطق زلزله زده هستند و به زلزله زدگان خدمات ارائه می کنند.
قابل ذکر است که گرمای شديد تابستانی هموطنان زلزله زده مان را آزار می دهد. نبود کلمن به شدت احساس می شود و نبودن آب خنک آوارگان زلزله را آزار می دهد.

24 مرداد 1391   

 

زلزله زدگان برای دريافت مواد غذايی ، آب، چادر و پتو در مضيقه هستند

ايلنا: نماينده مردم اهر وهريس وخواجه در مجلس در بازديد از روستاهای بخش خواجه گفت: ديدن کشته‌های منطقه زلزله بخش خواجه دردآور است.
به گزارش خبرنگار ايلنا فلاح گفت: به گفته بخشدار بخش خواجه نزديک به ۱۲ روستا در بخش خواجه تخريب ۱۰۰درصددارد و مابقی روستا‌ها اين بخش ۲۰ درصدالی ۹۰ درصددرصد تخريب شده است. به اعتقاد وی عمق فاجعه اين بخش در رسانه‌ها به نحو خوب انعکاس نيافته است
فلاح، حجم کمک‌رسانی به حوزه انتخابيه‌اش را کافی ندانست و با تاکيد بر سو مديريت در منطقه گفت: مردم برای دريافت چادر، پتو، مواد غذايی و غيره در مضيقه هستند.

23 مرداد 1391  

 

40 مددجوی کمیته امداد در زلزله آذربایجان شرقی جان باختند

تبریز- مدیرکل دفتر مدیریت بحران کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد: 40 مددجوی تحت پوشش کمیته امداد در زلزله آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده اند.

حمید احمدی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه هشت هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس ساکن هستند، گفت: خانواده های آسیب دیده نیازسنجی شده و در خصوص رفع مشکلات آنها اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت حضور کمیته امداد در مواقع بحران در کنار سایر دستگاه هایی که وظیفه مستقیم این کار را دارند، اظهار کرد: به منظور تسریع در فرآیند بازتوانی و بازسازی ، کمیته امداد وارد شده است.

احمدی افزود: در زلزله آذربایجان شرقی تعامل خوبی با دستگاههای ذیربط صورت گرفته و این نهاد به عنوان همکار و یاور در کنار دستگاه های دیگر از جمله هلال احمر و سازمان مدیریت بحران فعالیت می‌ کند.

وی مشارکت مردم استان های همجوار زنجان، آذربایجان غربی و تهران و اردبیل در کمک رسانی به زلزله زده های آذربایجان شرقی را قابل توجه دانست و اظهارامیدواری کرد: از طریق مشارکت مردم عملیات تغذیه و امداد رسانی زلزله زده ها به خوبی انجام شود.

احمدی اعلام کرد: هموطنان می‌توانند از طریق شماره حساب ۸۸۸۸بانک ملی شعبه کمیته امداد امام خمینی (ره) قابل واریز در تمامی شعب این بانک در سراسر کشور کمک های خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا کنند.

نیاز فوری زلزله زده گان به اسکان مناسب/۶جنازه در روستای باجاباش زیر آوار است http://www.khabaronline.ir/Images/Kind/1.png

حوادث - در حالی که پنج روز از وقوع زلزله آذربایجان شرقی می گذرد زلزله زده گان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

خبرنگار اعزامی خبرآنلاین در تشریح وضعیت مناطق زلزله زده آذربایجان گفت: هم اکنون مواد غذایی به اندازه کافی در دسترس مردم زلزله زده آذربایجان شرقی قرار دارد اما آنها با مشکل توزیع نامناسب کالاهای ضروری مواجه هستند مثلاً در مقابل برخی از چادرهای زلزله زده گان بطریهای آب وجود داشت، اما لوازم بهداشتی در دسترشان نبود و به درخواستهای آنها درباره تامین کالاهای موردنیازشان پاسخ درستی داده نمی شود. همچنین زلزله زدگان از رفتار برخی از توزیع کنندگان دولتی مواد غذایی و نحوه برخوردشان ناراضی هستند چون آنها مردم را همراهی نکرده و نیازهایشان را برطرف نمی کنند و برخی از کالاهای ضروری را در میان آنها توزیع نمی کنند.
زلزله زدگان چون خانه و زندگیشان را از دست داده اند با مشکلات روحی و روانی شدیدی مواجه هستند و لازم است که به هر روستا چند روانشناس اعزام شود تا مشاوره های لازم به مردم ارائه شود و آنها از لحاظ روحی و روانی تغذیه بشوند. البته انجمن روانشناسی تبریز قرار است اقداماتی در این خصوص انجام دهد که باید سریعاً اجرا شود.
مناطق زلزله زده وضعیت بهداشتی نامناسبی دارند در اینجا لاشه حیوانات مرده برروی زمین رها شده و با گذشت چند روز از وقوع زلزله هنوز دفن نشده اند. این امر موجب حاکم شدن فضای غیربهداشتی نامناسبی شده و ممکن است مردم به بیماریهایی مانند آبله و غیره مبتلا شوند. هیچ یک از روستاهایی که در زلزله عصر روز شنبه کاملاً ویران شده توالت صحرایی ندارند و این امر وضعیت بهداشتی را بغرنج تر می کند.
مردم در روستای باجاباش می گویند 6 جنازه در زیر آوار است که بوی بسیار بدی دارد آنها خواسته اند که اقدامات لازم برای بیرون کشیدن جنازه ها از زیر آوار و دفن آنها انجام شود.
در مناطق زلزله زده هوا رو به سردی می رود و این امر نیاز زلزله زده گان به را مسکن دوچندان می کند. از آنجایی که تهیه مسکن برای زلزله زده گان زمانبر است لازم است کانکس هایی در آنجا تعبیه شود تا مردم داخل آن زندگی کنند 
در زمان وقوع زلزله گودالهایی بازشده و تعدادی روستاها از سطح زمین پایین تر رفته اند. 
45282

علی دایی: مردم از امدادرسانی راضی نبودند/ به داد زلزله زدگان نرسند که مسئول نیستند/

آمار کشته ها بیشتر از این حرف هاست http://www.khabaronline.ir/Images/Kind/1.png

لیگ برتر - علی دایی پس از بازدید از مناطق زلزله زده گلایه مردمی را در رسانه ملی به زبان آورد که ناراضی هستند از شیوه امدادرسانی به مصدومان و آسیب دیدگان.

به گزارش خبرآنلاین ؛علی دایی ، سرمربی آذری راه آهن که به مناطق زلزله زده اهر و ورزقان رفته بود در برنامه 90 گفت:« ما فقط دو یا 3 ساعت آنجا بودیم ، نمی توانم بگویم وضعیت امدادرسانی چطور بود. 40 تا 50 درصد خانه های مردم مردم در روستاهایی که ما رفتیم ، تخریب شده بود و شرایط خوبی نداشت اما وقتی با مردم صحبت کردیم یک خرده از امدادرسانی ناراحت بودندو می گفتند آنچنان که باید و شاید در ساعات اولیه زلزله امداد رسانی خوبی انجام نشده است
دایی در ادامه گفت:« از خارج کشور تماس های زیادی با من گرفته شده و دوستان خوبم خواستند که هر طور هست به این مردم آسیب دیده کمک کنند. البته آنها دنبال راهی هستند که مطمئن باشند کمک های شان حتما به دست مردم آسیب دیده می رسد. باید شرایطی را فراهم کنیم که کمک های مردمی به دست مردم آسیب دیده از زلزله برسد. »
دایی درباره تعداد قرباینیان هم گفت:«من هم آخرین باری که آمار رسمی را شنیدم چیزی حدود همین 300 کشته بود اما با چیزی که دیدم احساسم این است که تعداد قربانیان بیشتر بوده باشد. البته خدا راحم کرد که این زلزله در ساعات بعدازظهر این مناطق را لرزانده است. زمانی که خیلی از هموطنان ما در این مناطق ، در مزارع و زمین های کشاورزی مشغول فعالیت بودند. این اتفاق خیلی تلخ است. باید همه در کنار هم باشیم. آذری و فارس ندارد. همه باید با هم متحد باشیم. باید کاری کنیم مردم به آسایش برسند. چند ماه دیگر زمستان سرد آذربایجان از راه می رسد. نباید بگذاریم کار به روزهای سرد برسد. مسئولان باید خیلی بیشتر به فکر مردم باشند. اگر به فکر مردم نباشند که ما مسئولی نداریم

رسالت: برخی رسانه ها در زلزله آذربایجان به عنوان عوامل ضد انقلاب عمل کردن

دیپلماسی - روزنامه رسالت در یادداشتی با عنوان«آدرس اشتباه برخی رسانه‌ها در زلزله آذربایجان شرقی» نوشت:

* روزنامه نگاری بحران سبک و روشی است که روزنامه نگار و یا خبرنگار برای شرایط بحرانی و احتمالا در درون همان شرایط، کنش حرفه ای خود را سامان می دهد. یعنی همان‌طور که در رویدادهای سیاسی و ورزشی هر کدام سبک خودشان را دارند در روزنامه نگاری و خبرنگاری بحران نیز ما در پی یک سبک و روش هستیم. اما  مشی خبرنگاری بحران عده ای از رسانه های داخلی با حداقل های کنش حرفه ای سازگار نبود چرا که: اول؛ رسانه ملی که قاعدتا به نسبت امکانات و منابعی که در اختیار دارد باید سریع ترین و دقیق ترین رسانه کشور باشد در اولین ساعات وقوع حادثه آن طور که باید و شاید به انعکاس اخبار مربوط به زلزله نپرداخت و همین خلا خبری باعث سوء استفاده برخی رسانه های خارجی شد.

* عده ای از رسانه های داخلی به پیروی از رسانه های ضد انقلاب خط تفرقه بین آذری زبانان و فارس ها را دنبال کردند و همدردی های مزورانه مقامات ترکیه و آمریکا را منعکس می کردند. این در حالی است که در این دست فجایع و بحران ها جلوگیری از عواملی که به مقوله امنیت ملی لطمه می زند یکی از وظایف اصلی رسانه ها و خبرنگاران است. در موقعیت های بحرانی رسانه های حرفه ای و مطرح دنیا به درخواست مسئولان برای عدم انتشار اخباری که آثار مخرب دارد جواب مثبت می دهند و حتی بعضی رسانه ها در این مواقع دست به خود سانسوری می زنند. مثلا روزنامه هریس بورگ پاتریوت نیوز با صلاحدید خود در حادثه راکتور پنسیلوانیا 1979 اخبار بلایی که بر اسناد بانکی آمده بود را سانسور کرد. چرا که انتشار این خبر باعث بی اعتمادی مردم به بانک ها و در نهایت هجوم آنها برای گرفتن پولها و پس اندازشان می شد. اما در زلزله آذربایجان شرقی در برخی رسانه ها به وضوح دیده می شد که حتی با کتمان واقعیت ها به اختلافات قومی در کشور دامن زده می شود. سوم؛ نباید فراموش کرد ارزش خبری یک بحران و فاجعه به دو مولفه بستگی دارد: 1- شمار کشته ها و زخمی ها 2- وسعت خسارت مالی. فرمانداران سه شهرستان زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس مجموع کشته‌های این زمین لرزه را 306 تن اعلام کردند. مطمئنا نمی توان از خبرنگاران انتظار داشت که همان پوششی را که به زلزله بم با چیزی حدود  30000 نفر کشته را دادند نسبت به زلزله آذربایجان داشته باشند اما می شد با توجه به حساسیت ویژه منطقه اطلاع رسانی بهتر و دقیق تری انجام شود.

مردم، هموطنان؛ باز هم ما متهمیم!

با گذشت چند روز از زلزله آذربایجان شرقی و آگاهی‌رسانی برخی از رسانه‌های مجازی و مکتوب کشورمان، تازه حرکت جدیدی از سوی رسانه‌هایی آغاز شده است که مظلومیت هموطنانمان را پوشش خبری ندادند. این دسته از رسانه‌ها، با فرار به جلو، تازه طلبکار و مدعی رسانه‌هایی شده‌اند که اهمیت این اتفاق را به سرعت دریافتند و پوشش دادند و اجازه ندادند، رسانه‌های بیگانه از این رویداد سوءاستفاده کنند. 
به گزارش «تابناک»، عمده ادعای این رسانه‌ها این است که رسانه‌هایی که اخبار زلزله را با جدیت پوشش داده‌اند، آب در آسیاب دشمن ریخته‌اند (!) و استدلالشان هم این گونه است: از آنجا که رسانه‌هایی همچون بی.‌بی‌.سی و دیگر رسانه‌های غربی از‌‌ همان آغاز پوشش گسترده‌ای به این زلزله داده‌اند، پوشش اخبار مناطق زلزله‌زده از سوی رسانه‌های داخلی هم رفتن بر خط دشمن بوده است! 
توضیح بیشتر این است که کوتاهی برخی رسانه‌ها در پوشش اخبار زلزله، انتقاداتی را در صفحه‌های اجتماعی به دنبال داشته است؛ انتقاداتی که برخی از آنها دلسوزانه و برخی هم غرض‌ورزانه بود؛ اما کسی نمی‌پرسد که سرآغاز پدید آمدن این غرض‌ورزی‌ها چه بود و زمینه‌ساز آن که؟! 
آیا چیزی جز سهل‌انگاری و رفتار غیر حرفه‌ای آن رسانه‌ها و بی‌تفاوتی آنان به سرنوشت هم‌وطنانشان بود؟ 
این عزیزان گویی فراموش کرده‌اند که غیبت آنها و صدا و سیما و بی‌خیال ‌نمایی‌شان نسبت به آن حادثه بود که اخبار رسانه‌های خارجی را در این باره برجسته کرد، چرا که اگر کوتاهی آنها و رسانه ملی نبود، جایی برای میدان‌داری رسانه‌های خارجی پیدا نمی‌شد؛ اما متأسفانه و یا خوشبختانه، ماهیت خبر با انتشار آن در هم آمیخته است. 
خبر وقتی خبر شد، تولید می‌شود و دیگر نمی‌توان در برابر انتشار آن ایستاد؛ آن هم خبری که برای کمک به هموطنان باشد. 
حال می‌پرسیم، آنان چرا و با چه نیتی خود را به خواب زدند تا رسانه‌های خارجی میدان‌دار شدند؟ واقعا خواب بودند و حوصله نداشتند یا حوصله نداشتند و خود را به خواب زدند! 
اگر این گونه رسانه‌ها می‌خواهند که همه سایت‌های خبری و رسانه‌ها نیز بر اساس بی‌خیالی آنان نسبت به سرنوشت هموطنانشان اخبار را منتشر کنند، متأسفانه باید بگوییم که این شدنی نیست، چرا که که عرق وطن‌دوستی و هم وطن دوستی را نمی‌توان دستوری جا انداخت. 
اگر هم این رسانه‌ها به کوتاهی در کار خود پی برده‌اند، ولی آنها را یارای معذرت خواهی از مردم نیست، که دیگر دست و پا زدنی ندارد؛ مردم خود تفاوت سهل‌انگاری و تعمد را می‌دانند و نیازی به متهم کردن دیگران نیست. 
شاید بهتر است، یک بار هم که شده، روشی غیر از فرافکنی را امتحان کنید!

http://www.tabnak.ir/

بالاخره گلایه‌های مردم زلزله‌زده را به گوش یکی از مسئولان رساندیم!

چند روز از زلزله گذشته؛ اما پس لرزه‌ها گاه به اندازه‌ای قدرتمند هستند که برخی از مردم مار گزیده با داد و فریاد به آن واکنش نشان می‌دهند، چرا که هنوز هم دیوارهایی باقی مانده که انگار در انتظار این لرزه‌ها نشسته‌اند؛ پس لرز‌ه‌‌ بیست و چندم در امروز و ریزش یک دیوار دیگر!
به گزارش «تابناک»، این روز‌ها جمع بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک به مناطق زلزله‌زده در حومه ورزقان و اهر سر می‌زنند تا شاید بر خلاف همیشه، اندکی آرامش برای روستانشینان تحفه بیاورند؛ روستاییانی که نه آرامش دارند، نه خانه و نه... اما تا دلتان بخواهد غم دارند و نیاز به غمخوار. 
دیدن آمبولانس در مناطق گوناگون، مسأله‌ای به شدت عادی است، اینقدر که این نوع از خودرو به وفور در راه‌های ارتباطی به چشم می‌خورد. دیوار‌ها آوار شده‌اند و در برخی روستا‌ها تلی از خاک ساخته‌اند؛ خاکی پشته شده که چاله‌های کنده شده در دل آن به طرز غم‌انگیزی خودنمایی می‌کند. 
پس از اضطرابی که در نگاه مردم هم رد و نشان ملموسی دارد، چشمانمان برای یافتن خرابی کار سختی ندارد، چرا که تقریبا خراب نشده‌ای نیست که مانع دید شود. اصلا اگر چشم هم ببندیم، بوی مشمئز کننده لاشه حیوانات زیر آوار مانده هم برای تصور لحظه فروریختن سقف‌ها کافی است. 
این تجربه امروز ما را خیلی‌ها زود‌تر کسب کرده‌اند؛ همان‌هایی که چند روز است کارشان شده رفت و آمد مابین مناطق زلزله‌زده و شهرهای پیرامون آن تا به این وسیله آب و نانی آورده و به جایش دردی از رنج دیدگان ببرند؛ دردی که سوغات این روزهای اهر، ورزقان، هریس و روستاهای پیرامون آنهاست برای کسانی که خریدارش باشند. 
از صبح در حال پیاده‌روی در روستاها و تصویربرداری بوده‌ایم و حالا خوب می‌دانیم که کمبود آب و غذا و حتی سرویس‌های بهداشتی یعنی چه؛ به ویژه هنگامی که یک طرف ماجرا مردمان مهربانی باشند که به تازگی ندار‌تر از پیش شده‌اند. 
حوالی ظهر به روستای «ولی‌لو» از توابع هریس می‌رسیم و متوجه می‌شویم که قرار است سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مناطق زلزله‌زده هم به همین نقطه گره بخورد. 
رئیس مجلس با حضور در مناطق زلزله‌زده گفت: تاکنون هم زحمات زیادی کشیده شده است اما آنچه هم‌اکنون ضروری به نظر می‌رسد، رسیدگی به وضعیت بهداشتی زلزله زدگان است. از یک سو نیاز به سرویس‌های بهداشتی در مناطق به چشم می‌خورد و از سوی دیگر، می‌بایست نظارت‌های بهداشتی و سرکشی پزشکان به این مناطق افزایش یابد تا مقابله با بیماری‌ها پیگیری شود و البته رسیدگی به اسکان مردم نیز در اولویت است. 
وی همچنین راهکاری مانند اسکان موقت زلزله‌زدگان یا در اختیار گذاردن سیمان، میل‌گرد و... برای ساختمان‌سازی به مردم منطقه را در حال ارزیابی خوانده و وعده همکاری نزدیک مجلس با دولت در این زمینه را می‌دهد تا گلایه نخست مردم برایمان یادآوری شود؛ 

لاریجانی: نماینده دولت هم در جمع ماست

به رئیس مجلس گفتیم که بسیاری از مردم گله داشتند که چرا مسئولان در جمعمان حضور نیافته‌اند؛ می‌گویند که چرا به ما سر نمی‌زنند و یا پیام هم دردی هم صادر نمی‌کنند؟ 
لاریجانی گفت: البته وظیفه همه هست که به این مناطق سر بزنند. ما برای عرض ارادت و تسلیت به مردم آمده‌ایم. نماینده دولت استاندار بوده که حضور داشته و در جمع ما هست، رئیس هلال احمر هست، نمایندگان مجلس هم هستند و خلاصه همه باید دست در دست هم بدهیم تا مشکلات مردم حل شود. دیدار ما برای عرض ارادت به مردم بوده و تلاش داریم با ارزیابی اوضاع منطقه، شرایط را برای بازسازی زودتر این مناطق فراهم کنیم. 
از رئیس مجلس می‌پرسیم، چه ضرورتی دارد که کمک‌های بین‌المللی را رد کنیم؟ آیا این کار مناسبی است که در پاسخ می‌گوید: مانعی برای دریافت کمک دیگر کشور‌ها نداریم؛ هر کسی که بخواهد کمک کند استقبال می‌کنیم و نه تنها مانعی ندارد بلکه خوب هم هست. مثلا پاکستان برای فرستادن کمک اعلام آمادگی کرده و البته پیشتر ما هم کمک‌هایمان را به این کشور فرستاده‌ایم؛ این بخشی از تعاملات ما با همسایگانمان است و کار خوبی است. 
وی می‌افزاید: مهم بسیج مردمی است که به خوبی انجام شده است. مردم بسیار کمک کرده‌اند و حضور پر رنگی در مناطق زلزله‌زده داشته‌اند و اینها سرمایه ماست. این حضور نشان دهنده وجدان بیدار جامعه است؛ افزون بر این، نهادهای گوناگون آمادگی دارند تا به سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنند و دولت هم پیگیر مشکلات خواهد بود و ما هم در مجلس آمادگی کامل داریم که به یاری‌شان بشتابیم. 
با رئیس مجلس خداحافظی می‌کنیم و جمع مقامات به بازدید از روستا می‌روند تا دقایقی بعد ولی‌لو را به سمت تبریز ترک کنند؛ ظاهرا قرار است که «بررسی مسائل و مشکلات زلزله زدگان»، موضوع جلسه در استانداری آذربایجان شرقی باشد که میهمانان ویژه‌ای دارد. ما هم به مانند مردم ولی‌لو خدا خدا می‌کنیم که نتیجه این دیدار‌ها و نشست‌ها هر چه زود‌تر نمود عینی پیدا کند.

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

در حق زلزله‌زدگان جفا شد

بازتاب اخبار زلزله اهر و هریس در صداوسیما، آنقدر ضعیف و نا‌امید کننده بود، که باعث انتقاد شدید نمایندگان مجلس به رویکرد بحث‌برانگیز آن سازمان شده است و این انتقاد‌ها تا اندازه‌ای گسترده شد که افزون بر آن که فضای روز گذشته صحن علنی مجلس را تحت‌الشعاع خود قرار داد، حتی سبب شد تا علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز امروز همراه نمایندگان آذربایجان شرقی به بازدید از مناطق زلزله‌زده برود؛ سفری که گفته می‌شود یکی از دلایل آن کمرنگ کردن آزرده خاطری زلزله‌زدگان از عملکرد سازمان صداوسیماست. 
به گزارش «تابناک»، الله وردی دهقان، با تأکید بر اینکه رسانه‌های بیگانه به دنبال موقعیت‌هایی برای سوءاستفاده هستند، گفت: مشکلات پیش آمده پس از زلزله اخیر، موضوعی داخلی و مدیریتی است. مسلما زلزله‌زدگان و مردم آذربایجان، می‌دانند کسی در ایجاد زلزله مقصر نیست. 
وی افزود: دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها از مدیریت ضعیف این بحران و افرادی است که هم در پوشش خبری و هم در کمک‌رسانی ضعیف به آسیب دیدگان مقصرند. ما باید برای چنین شرایطی آمادگی کامل داشته باشیم. این واقعه غمبار و اسفناک رخ داده و مردم و مسئولین برای کمک به هموطنان خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. مردم ایران بار‌ها ثابت کرده‌اند که در این گونه موارد سنگ تمام می‌گذارند.  
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گلایه آذری‌ها از رسانه‌ها این است که این موضوع را پوشش مناسب نداده و مردم را آن گونه که باید به کمک نخواسته‌اند، تا به سرعت به کمک بشتابند. صداوسیما باید زودتر از این اقدام می‌کرد. در آذربایجان دو روز عزای عمومی اعلام شد، ولی صداوسیما، کار مناسبی در این زمینه انجام نداد و ما نیز در مجلس به این رفتار صداوسیما اعتراض کردیم. 
این خواسته دهقان که نماینده یکی از مناطق زلزله‌زده است، در حالی مطرح می‌شود که مسئولان صداوسیما، دیرزمانی است که مسئولان صدا و سیما، عادت به پذیرش اشتباهات خود ندارند و در حالی که از پخش آهنگ‌های شادمانی در هنگام کسب مدال توسط ورزشکاران ایرانی در روز شنبه (‌۲۱ مرداد ماه) خودداری کرده بودند، شب هنگام با پخش برنامه «خنده بازار» حرمت هموطنانی را که عزیزان خود را در این زلزله از دست دادند، نگه نداشتند.
الله وردی دهقان در همین نیز می‌گوید: «مسئولین صدا و سیما باید به مردم و افکار عمومی پاسخ دهند و ما منتظر پاسخ‌های آن‌ها هستیم و امیدواریم که از مردم عذرخواهی کنند». 
همچنین منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در انتقاد از عملکرد رسانه ملی در خبر رسانی صدا و سیما در زلزله اخیر کشور در آذربایجان گفت: نمایندگان از عملکرد صدا و سیما گله‌مندند و تذکراتی دادند. صدا و سیما می‌توانست خود را با این رخداد همراه کند، نه اینکه در زمانی که مردم داغدارند و جنازه نزدیکانشان بر زمین مانده است، ‌جنگ شادی در برنامه‌های خود پخش کنیم. صدا و سیما در حق زلزله زدگان جفا کرد و در جبران اشتباه خود باید با زلزله زدگان همراهی و برنامه‌هایی برای کمک به این مردم تهیه کند و با اقدامات نسنجیده، بهانه‌ای به دست بدخواهان نظام و انقلاب ندهد. 
محمدرضا رحیمی که نخستین مقام بلندپایه بود که به بازدید از مناطق زلزله‌زده رفت، روز گذشته در جریان این بازدید وعده داد، دولت در مدت دو ماه همه منازل تخریب شده را بازسازی خواهد کرد؛ وعدهای که با توجه به موقعیت خاص آذربایجان و فرا رسیدن زودهنگام سرما در این مناطق، حالتی اضطراری به خود می‌گیرد. 
حقیقت‌پور با اشاره به اینکه این مناطق سرمای زودرس دارند، گفت: مردم آذربایجان نیازمند کمک ایرانیان هستند و مسئولین نیز در کنار مردم باید کمر همت ببندند تا هر چه زودتر بازسازی‌ها آغاز شود. از مردم و مسئولین می‌خواهیم هر چه زود‌تر به کمک بشتابند تا پیش از فصل سرما، بتوانیم خانه‌های ویران شده مردم را بازسازی و بسترهای از دست رفته را احیا کنیم، وگرنه در صورت تعلل، ماه آینده مردم با مشکل دیگری روبه‌رو خواهند بود. 
گویا، در حالی که متأسفانه به دلیل برخی کاستی‌های امدادرسانی و برخورد غیر اخلاقی صدا و سیما، زلزله زدگان آذری گلایه‌مند و اندوهگین هستند، سرعت عمل دولت و پیگیری مجدانه مجلس برای عمل به وعده معاون اول رئیس‌جمهور، دست‌کم می‌تواند مرهمی بر دردهای بی‌شمار بازماندگان این رخداد باشد.

خطری که از بیخ گوشمان نگذشت؛

چرا کشته شدن شهروندان به چشم دولتمردان نمی‌آید؟


بر پایه آخرین گزارش‌های دریافتی، آمار جان‌باختگان و مجروحان زلزله شمال غرب کشور در کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه، به بیش از سیصد کشته و دو هزار مصدوم رسیده است تا بر خلاف تصور مسئولان رسانه ملی و عده‌ای دیگر، خطر از بیخ گوشمان نگذشته باشد! آماری که سوای خسارات مادی وارده بیان می‌شود؛ اما براستی چه شده که به رغم ورود این حجم از انرژی مخرب به جامعه، موج همدردی دولتمردان فرا نمی‌رسد؟!

به گزارش «تابناک»، وقوع لرزه‌های قدرتمند روز گذشته در آذربایجان شرقی برای بار دیگر به یادمان آورد که با توجه به قرار گرفتن کشورمان در نوار زلزله جهانی، سقف‌های بالای سرمان تا چه اندازه می‌توانند ناامن و خطرآفرین باشند، چرا که اصولا نه آموزشی در زمینه ایمنی داریم و نه سازوکاری برای ایمن‌سازی به کار بسته‌ایم. 

بدین ترتیب، زلزله اخیر بیشترین آسیب و تعداد جان باخته را در نقاط روستایی به جا می‌گذارد تا با پایان آواربرداری و انتقال مجروحان از مناطق زلزله‌زده، اعلام شود که ۳۳۷ روستا آسیب دیده‌ و برخی از آنها تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند؛ جایی که به گواه تصاویر، بسیاری از خانه‌های روستانشینان از نوع سازه‌های سنتی و قدیمی و به عبارت ساده‌تر، کاهگلی بوده‌اند.


این نکته‌ای است که در سخنان شعارزده وزیر کشور ـ که به همراه اعضای شورای عالی مدیریت بحران از صبح امروز در منطقه حضور یافته ـ نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که مصطفی محمدنجار در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده هریس می‌گوید: «مکان‌های ویران شده، مقاوم و مستحکم بنا می‌شوند». 

به عبارتی بهتر، فارغ از مشکلاتی که نصیب بخش بزرگی از جمعیت کشورمان شده ـ و از قضا پوشش اخبار مرتبط با آن هم برای مسئولان رسانه ملی کشورمان به ادله و برهان نیاز داشته است! ـ زلزله ورزقان و اهر، معیاری است برای نشان دادن بافت‌های قدیمی و فرسوده در روستاهای کشورمان که چه بسا در قیاس با مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان، بسیار مدرن‌تر و به‌روز‌تر هستند. 

خانه‌هایی که ‌گاه تا نسل‌های متمادی شاهد جشن و اندوه ساکنان و اقوامشان بوده‌اند، ولی جز تغییرات جزیی، ترکیب نا‌ایمن و فرسوده‌شان دست نخورده باقی مانده و به روزی رسیده‌اند که‌ گاه یک زلزله متوسط هم برای تبدیلشان به آوار بس باشد؛ چه برسد به زلزله‌ای با قدرت ۶.‌۲ در مقیاس ریشتر! 

اینجاست که نخستین پرسش در ذهنمان شکل خواهد گرفت و آن اینکه، چه کسی مسئول نوسازی این بافت‌های فرسوده است؛ مردمانی که از طریق کشاورزی، باغبانی و یا دامداری به سختی به امرار معاش می‌گذرانند یا دولتمردانی که بر مسند بودجه عمرانی کشور نشسته‌اند؟ 

اکنون کافی است برای درک بهتر از عمق فاجعه خاموشی که بیخ گوش شهر‌ها و روستاهای دورترین نقاط کشورمان کمین کرده است، سری بزنیم به آمار سرشماری اخیر که در آن به توزیع واحدهای مسکونی بنا بر نوع اسکلت و بنا به جداسازی نقاط شهری و روستایی پرداخته شده است؛

 


به گواه آمار، تنها ۴۴ درصد واحدهای مسکونی موجود در کشورمان از نوع سازه‌های محاسباتی فلزی و بتن آرمه (دقت کنید که این سازه‌ها لزوما استاندارد نیستند) هستند و در ساخت بیش از ۵۵ درصد بقیه از مصالحی مانند چوب، آهن، بلوک سیمانی، خشت، گل و غیره بهره برده شده و بسیاری از آنها غیر ایمن هستند. 

آیا شباهت این موضوع با مواردی چون به‌کارگیری ناوگان فرسوده هواپیمایی، عرضه خودروهای غیر ایمن و بدون تجهیزات ضروری ایمنی و... اتفاقی است؟ 

حال بیایید از جنبه دیگری به ماجرا بنگریم تا درد نهفته هموطنان زلزله زده‌مان در آذربایجان شرقی بیش از پیش آشکار شود؛ جایی که با گذشت یک روز از واقعه دلخراش زلزله در شرق تبریز، هنوز پیامی از رئیس جمهور کشورمان مبنی با همدردی با شهروندان آسیب دیده مخابره نشده است؛ هم‌ او که پیام‌های پی در پی‌اش در روزهای گذشته، ظاهرا موفقیت ورزشکاران کشورمان را در رقابت‌های مهم المپیک هدف گرفته بود؛ اما این بار که شمال غرب کشور در بهت و اندوه فرو رفته بود، نه تنها پیامی ننوشته، که انتقادی به عملکرد صداو‌سیما نیز بروز نداده است. 

به عبارتی بهتر، باخت مسئولان صدا و سیما در پوشش ندادن اخبار مرتبط با زلزله در حالی رقم خورد که منتقدی چون احمدی‌نژاد هم به میدان نیامده بود تا شاید فردای روز شایبه‌هایی چون بردن دوربین به بین مردم پیش از انتخابات و... برای وی نیز که به سفرهای استانی مشهور است، مطرح شود؛ گویی نه زلزله‌ای رخ داده و نه مردمان چند استان شب را در فضای باز به صبح پیوند زده‌اند! 

آیا گلایه‌های بی‌شمار هموطنانمان در چرایی پوشش اخبار منفی جهانیان و ندیدن درد و رنج هموطنان داخلی، ریشه در واقعیت‌های تلخ ندارد؟

 


این تصویر روایتی است از واکنش دولتمردان‌ به زلزله‌ای که احتمالا تا ماه‌ها بعد ریز و درشت اخبارش را خواهیم دید؛ پیام تسلیت اعضای هیأت دولت (نه «هیات دولت» و نه مجموعه وزیران) که از قضا در سایت ریاست‌جمهوری و نه در پایگاه هیأت دولت منتشر شده است!


اکنون بیایید قطعه بعدی پازل بی‌مسئولیتی را هم در جای خود گذاریم تا بیشتر به درد زلزله زدگان نزدیک شده و تلخی تصمیمات خودخواهانه برایمان آشکار شود؛ جایی که مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران، با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشور‌ها برای فرستادن کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی می‌گوید: «هلال احمر نیازی به کمک‌های بین‌المللی ندارند». 
نا‌گفته پیداست که از یک سو پتانسیل کمک‌رسانی در کشورمان به مدد وقوع رخدادهای تلخ بسیار و تقویت بنیادهای اورژانسی، در سطح بالایی قرار گرفته و از سوی دیگر، ممکن است برخی از متقاضیان ارسال کمک به کشورمان هم نیت‌های سوئی در پس پرده اقدام انسان دوستانه‌شان داشته باشند؛ اما هنوز برایمان جای سوال دارد، هنگامی برخی از هموطنانمان در رنج و محنت هستند، چه ضرورتی به اظهار لخت و عور «رد کمک بین‌المللی» احساس شده که یک مدیر موارد اضطرار به مصاحبه با خبرگزاری شتافته و سخنانی بگوید که تعبیری جز نمک ریختن بر زخم ندارد؟ 
آیا این دست اظهارنظر‌ها، نشان از آمادگی بالای مسئولان دارد یا رنگ و بوی سیاسی کاری در آن دیده خواهد شد؟ 
و سرانجام آن که راه رسیدن به مرز ایمنی در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله و حتی سوانح غیر طبیعی مانند سقوط هواپیما قطعا بسیار پر فراز و نشیب و متأسفانه زمان‌بر خواهد بود، ولی آیا چنین توجیهی برای کناره‌گیری دولتمردان از مصیبت‌های وارده بر مردم پذیرفتنی خواهد بود؟!

تابناک

آخرین اخبار زلزله؛ (بروز رسانی شده در ۰۵:‌۵۰)

زلزله ۶.۲ ریشتری شمال غرب کشور را لرزاند

ساعاتی پیش، چندین میلیون نفر از هموطنانمان لرزشی را احساس کردند که نشان از رخ دادن زلزله‌ای قدرتمند در پیرامونشان بود؛ زلزله‌ای با قدرت بیش از شش ریشتر که جمعیت بزرگی را امشب به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، عصر امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.‌۲ در مقیاس ریشتر، منطقه بزرگی از شمال غرب کشورمان را لرزاند. این واقعه در ساعت ۱۶:‌۵۳ دقیقه به مرکزیت منطقه‌ای به طول جغرافیایی ۴۶.‌۷۳ و عرض جغرافیایی ۳۸.‌۴۵ رخ داد که در ۱۵کیلومتری ورزقان، ۲۹ کیلومتری اهر، ۳۱ کیلومتری خواجه و ۵۱۱ کیلومتری تهران واقع شده است. 

به گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه دوم، یازده دقیقه بعد (ساعت ۱۷:‌۰۴) به بزرگی شش ریشتر روی داد و بار سوم هم در ساعت ۱۷:‌۱۹ دقیقه و به بزرگی ۴.‌۷ ریشتر به مرکزیت ورزقان به ثبت رسید. 

زمین لرزه چهارم نیز در ساعت ۱۷:‌۳۵ دقیقه به بزرگی ۴.‌۱ ریشتر به مرکزیت ورزقان روی داده است. 

همچنین زمین‌لرزه دیگری در ساعت ۱۷:‌۴۴ دقیقه به بزرگی ۴.‌۵ ریشتر به مرکزیت ورزقان (شهری در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز) روی داد. 

این زمین لرزه‌‌ها که مدت زمان آن بیشتر بود، به قدری مردم تبریز را به وحشت انداخت که مردم به خیابان‌ها آمدند. 

زلزله در استان آذربایجان غربی

زلزله عصر امروز شهرهای مهاباد، سلماس، چالدران و میاندوآب آذربایجان غربی را لرزاند. از ارومیه خبر می‌رسد که شدت زلزله در شهرستان میاندوآب بیشتر از دیگر شهرستان‌ها بود. 

شدت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که مردم با ترس و نگرانی خانه‌های خود را ترک کردند و به کوچه‌ و خیابان‌ها آمدند. 

زمین لرزه نسبتا شدیدی حوالی ساعت هفده و پنج دقیقه ارومیه را هم تکان داد. 

زلزله ۶.۲ دهم ریشتری، سه بار اردبیل را لرزاند

مدیرکل بحران استان اردبیل گفت: زلزله ۶.۲ دهم ریشتری، سه بار شهرهای گوناگون استان اردبیل را لرزاند. 

علی اسلامی اظهار داشت: زلزله عصر امروز که مرکزیت آن در شهر اهر بوده است، سبب لرزش سه باره شهر اردبیل و همچنین مشگین‌شهر و نیز موجب وحشت اهالی شده است. 

وی با یادآوری این‌ که تاکنون تلفات جانی و آسیب مالی گزارش نشده است، تصریح کرد: به احتمال زیاد در مشگین‌شهر تلفات و خرابی‌هایی را شاهد باشیم که تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های مستمر نسبت به جبران آسیب‌های احتمالی اقدام کنیم. 

اسلامی با یادآوری این‌که ممکن است در ساعات آینده پس لرزه‌هایی نیز احساس شود از هموطنان خواست در این زمینه نگرانی نداشته باشند. 

زلزله عصر امروز اردبیل افزون بر این‌که سبب وحشت اهالی و حضور مردم روزه‌دار اردبیل در پارک‌ها و خیابان‌ها شده است، اختلالات در تلفن همراه را نیز به دنبال داشته و در برخی از خطوط ارتباطی مشکلاتی پدید آمده است. 
 

زنجان هم لرزید

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: زلزله امروز به خوبی در استان زنجان احساس شد. 

صفی‌الله کرامتی افزود: در استان و در شهرهای غربی و نزدیک به استان آذربایجان شرقی، زلزله کاملا محسوس بوده و موجب وحشت مردم شده است. 

وی افزود: تاکنون گزارشی از خسارت زلزله در استان زنجان نرسیده است. 

این در حالی است که گزارش‌هایی از احساس زلزله در نواحی غربی استان گیلان هم به ثبت رسیده، ولی به استناد سخنان مدیریت بحران گیلان و بنا بر گزارش‌های فرمانداری هـا این زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشته است.

انتقال پنجاه مجروح زلزله به بیمارستان

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران وزارت کشور با بیان اینکه شدت پس‌لرزه‌ها کاهش یافته است، گفت: پنجاه نفر از مردم شهرستان ورزقان به علت مصدومیت به بیمارستان منتقل شدند. 

مرتضی اکبرپور درباره زلزله ۶.‌۲ ریشتری رخ داده که موجب لرزه در شهرستان‌های اهر، کلیبر و ورزقان شده، اظهار داشت: به محض وقوع حادثه، مسئولین امدادی شهرستان در محل حادثه حاضر شدند. 

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های امدادی آذربایجان در آمادگی کامل هستند، گفت: زلزله‌های امروز تاکنون تلفات جانی نداشته است. 

اکبرپور خاطرنشان کرد: در دو شهرستان اهر و کلیبر، تلفات جانی نداشته‌ایم ولی در ورزقان تعدادی زخمی شده و نزدیک پنجاه نفر نیز از این شهرستان به بیمارستان منتقل شدند. 

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران وزارت کشور گفت: منازل مسکونی در این شهرستان‌ها خسارت‌هایی دیده‌اند که در چند روز آینده برآورد و اعلام می‌شود. 

وی با بیان اینکه هشت پس‌لرزه در شهرستان‌های اهر و ورزقان رخ داده، گفت: توصیه می‌کنیم امشب مردم در منازل نباشند ولی خطر رفع شده است. 

آذربایجان غربی تلفات نداشت

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: زلزله عصر امروز در آذربایجان غربی تلفاتی نداشت. 

محبوب زارع اظهار داشت: به دنبال وقوع زمین لرزه در استان در حالت آماده‌باش هستیم. 

وی افزود: آذربایجان غربی آماده کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی است. 

اختلال در تلفن‌های تبریز / قطع برق در نقاطی از شهر

آخرین گزارش‌ها از پنج زلزله شدید به مرکزیت اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ترک برخی ساختمان‌ها در تبریز و تخریب برخی ساختان‌های قدیمی در اهر است. 

شدت زلزله در تبریز به اندازه‌ای بود که موجب ترک خوردگی برخی ساختمان‌ها شده و ترافیک شدیدی را در بیشتر گذرگاه‌های شهر ایجاد کرد. 

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: تاکنون آماری از شمار مجروحان یا تلفات احتمالی این حادثه مخابره نشده است. 

برهان افزود: برخی نقاط تبریز با قطعی برق روبه‌رو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است. 

بیشتر مردم شهرستان استان آذربایجان شرقی که این زلزله‌ها را احساس کرده‌اند، همچنان در خیابان‌ها هستند. 

این زمین لرزه همچنین موجب اختلال شدید در تلفن ثابت و همراه گشته و امکان تماس بسیار سخت شده است. 

در پی تخریب بخشی از بیمارستان شهر اهر، کار مداوای مجروحان زلزله در حیاط بیمارستان پی گرفته شده است.


شمار زلزله‌های ورزقان به ده مورد رسید

در یک ساعت گذشته، زمین لرزه شدید، ده بار ورزقان در آذربایجان شرقی را لرزاند و موجب وحشت مردم شد. 

نخستین زمین لرزه در شهرستان ورزقان ساعت ۱۷.‌۴ به بزرگی ۶، دومین ساعت ۱۷.‌۱۴ به بزرگی ۴.‌۱، سومین ساعت ۱۷.‌۱۹ به بزرگی ۴.‌۷، چهارمین ساعت ۱۷.‌‌۳۵ به بزرگی ۴.‌۱، پنجمین ساعت ۱۷.‌۴۴ به بزرگی ۴.‌۵، ششمین ساعت ۱۷.‌۵۳ به بزرگی ۳.‌۷، هفتمین ساعت ۱۷.‌۵۹ به بزرگی ۳.‌۳، هشتمین ساعت ۱۸.‌۲ به بزرگی ۳.‌۷ و نهمین زلزله ساعت ۱۸.‌۱۲ به بزرگی چهار ریشتر و دهمین زلزله تا لحظه مخابره خبر ساعت ۱۸.‌۱۹ به بزرگی ۳.‌۲ ریش‌تر گزارش شده است. 

بنا بر این گزارش، ده زلزله امروز در ورزقان موجب وارد آمدن و تخریب برخی ساختمان‌ها در این شهر شده و مجروحان این حادثه در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند. 

بنا بر این گزارش، زلزله در این شهرستان خرابی‌هایی به بار آورده (شماری از ساختمان‌های فرسوده فرو ریخته است) به گونه‌ای که هم اکنون تلفن ثابت و همراه در این شهرستان با اختلال رو به رو شده و امکان ارتباط نیست. 

فرماندار پروازی در منطقه حضور ندارد!

همچنین بر اثر این زلزله، شماری از مردم این شهر مجروح شده‌اند که در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند. 

گزارش از روستاهای این شهرستان نیز حاکی است، ساختمان‌های قدیمی روستاهای این شهرستان فرو ریخته است. 

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط فرماندار ورزقان به دلیل پروازی بودن در این شهر نیست، گفت: در تلاش برای تماس با استاندار آذربایجان شرقی هستم، ولی نتوانستم با وی ارتباط برقرار کنم.

این گزارش حاکی است، جاده ارتباطی تبریز ـ ورزقان نیز در برخی نقاط ریزش کوه داشته با فروکش کردن جاده روبه‌رو و موجب ترافیک در این جاده شده است. 

اعزام بالگردهای امدادی و سگ‌های نجات به مناطق زلزله‌زده 

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر از اعزام بالگردهای امدادی به همراه سگ‌های نجات به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد. 

احمدرضا شجیعی با اشاره به زلزله‌های شدید در استان آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور آن گفت: ‌در پی گزارش زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های متعدد در این استان‌ها، بالگردهای امدادی هلال احمر به همراه سگ‌های جستجو و نجات به این مناطق فرستاده شدند. 

وی افزود: در این زمینه، دو بالگرد از منطقه تبریز و یک بالگرد نیز از تهران به همراه نیروهای ارزیاب و امدادی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. 

شجیعی با اشاره به تخریب برخی از روستا‌ها در شهرستان‌های اهر، ورزقان، هریس، خرمالو و مهربان در استان‌های آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور خاطرنشان کرد: تاکنون پس‌لرزه‌های متعددی پس از زلزله‌های اصلی در این مناطق رخ داده و مجروحان نیز در حال انتقال به مراکز درمانی هستند. 

مجروحان زلزله اهر بالا گزارش می‌شود

تخریب و مجروحان زلزله در روستاهای شهرستان اهر بالا گزارش می‌شود. 

در شهرستان اهر و روستاهای پیرامون، ریزش واحدهای مسکونی موجب زخمی شدن جمعی از مردم شده است. 

هم‌اکنون گزارشی از شمار دقیق مجروحان حادثهدست نیست، ولی کمک‌رسانی آغاز شده و توزیع امکانات اولیه از جمله آذوقه و چادر در حال پخش در میان آسیب‌دیدگان است. 

عباس فلاحی بابایی، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز از تخریب با شدت بالا در روستاهای حوزه انتخابیه خود پس از زلزله ساعاتی پیش در آذربایجان شرقی خبر داد. 

وی همچنین با اشاره به شدت مصدومیت مردم زلزله‌زده در اهر و هریس تأکید کرد: تنها خواسته ما از مسئولان این است که برای ما نیروهای امدادی و آمبولانس و تجهیزات کمکی بفرستند. 

فرستادن تیم‌های کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به زلزله‌های امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از اعزام تیم‌های ارزیاب امدادی هلال احمر به مناطق زلزله‌زده و انتقال مجروحان به مراکز درمانی خبر داد. 

حسین درخشان با اشاره به زلزله‌های شدید در استان آذربایجان شرقی که با قدرت بیش از ۶ ریش‌تر بوده است و پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: ‌در پی گزارش‌های این زلزله‌ها، تیم‌های ارزیاب امدادی هلال احمر به مناطق زلزله زده فرستاده شدند. 

وی افزود: ‌در پی زلزله در آذربایجان شرقی که مرکز آن بیشتر در شهرستان‌های اهر، ورزقان و مهربان است، گفت: دو تیم ۳۳ نفره ارزیاب امدادی با امکانات مرتبط به مناطق زلزله زده فرستاده شدند. تاکنون تعدادی مجروح بر اثر این زلزله گزارش شده که کارها برای انتقال آنان به مراکز درمانی انجام پذیرفته است. 

پنجاه مصدوم در زلزله اردبیل

استاندار اردبیل گفت: بیش از یادزه مورد زلزله در یک ساعت گذشته در جای جای استان اردبیل به ثبت رسیده است. 

سیدحسین صابری گفت: این زلزله با قدرت ۶.‌۲ تا ۲.‌۵ ریشتر در شهرهای مختلف رخ داده که بیشترین آن‌ها در مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اصلاندوز و اردبیل بوده و این زلزله‌ها هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشته است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: فرو ریختن دیوار‌ها و شکستن شیشه برخی از منازل در شهر مشگین‌شهر خسارتی به دنبال داشته است و بنا به گزارش دریافتی از ورزقان، پنجاه نفر که در این شهرستان مصدوم شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. 

صابری در ادامه سخنان خود بگفت: نیروهای جمعیت هلال احمر و اکیپ‌های درمانی علوم پزشکی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده و تلاش کردند در نخستین ساعات به حادثه‌دیدگان احتمالی کمک‌رسانی کنند. 

همچنین، فرهاد‌پور فرضی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از اعلام آمادگی و آماده باش بیمارستان‌های این استان برای پذیرش و درمان مصدومان زلزله خبر داد.

۳۰ نفر در زلزله ورزقان جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی از جان‌ باختن سی نفر بر اثر زلزله در ورزقان خبر داد. 

بهرام صمدی‌راد با اشاره به تلفات زلزله‌ آذربایجان شرقی اظهار داشت: تا کنون سی جسد از شهرستان زلزله‌زده ورزقان به پزشکی قانونی آذربایجان شرقی تحویل داده شده است. 

۲۰ نفر در زلزله اهر کشته شدند

رئیس پزشک قانونی شهرستان اهر گفت: تا این لحظه بیست نفر از شهروندان بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند. 

محمد زرگری گفت: این تعداد کشته زلزله ۶.۲ ریشتری شهرستان اهر مربوط به روستاهای این شهرستان است. 

وی افزود: برآورد می‌شود، شمار کشته‌ها به چهل نفر برسد.

احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها تا ۴۸ ساعت آینده

دکتر فرهنگ احمدی گیوه، رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه هم‌اکنون نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین کرد، گسل شمال تبریز را یکی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد. 

محمد قیطانچی، رییس بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح کرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر روی گسل‌های مجاور نیز تأثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه هست، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود. 

رییس بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه کانون این زمین لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان کرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی کانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد. 

این در حالی است که پروفسور عکاشه، پدر زلزله‌شناسی ایران، حرکت گسل غرب رشته کوه‌های تالش را علت زلزله امروز خوانده است.

50 زمین لرزه امروز استان‌های کشور را لرزاند


به گزارش مرکز لرزه نگاری کشور، از بامداد امروز تا کنون پنجاه زمین‌لرزه استان‌های گوناگون کشور را لرزانده است. شدید‌ترین این زمین لرزه‌ها در استان آذربایجان شرقی با مرکزیت اهر گزارش شده و همچنین زمین لرزه استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و هرمزگان را نیز لرزانده است. 

مردم شب را در پارک‌ها گذراندند

مدیر کل بحران استان آذربایجان شرقی گفت: مردم تبریز، اهر، ورزقان و کلیبر شب را در پارک‌ها به صبح رساندند.

خلیل ساعی با اعلام این خبر افزود: مردم آرامش خود را حفظ کرده و در صورت امکان، شب را در بیرون از خانه در پارک‌ها باشند.

افزایش تلفات و پس لرزه‌ها

در حالی که از شهرستان اهر خبر می‌رسد که این شهر برای بیست و پنجمین بار لرزیده و حتی بخشی از بیمارستان این شهر نیز تخریب شده، گزارش‌ها حاکی است که تلفات زلزله امروز عصر رو به افزایش است. 

خلیل ساعی، مدیرکل مدیریت رخدادهای غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون زلزله امروز ۱۴۶ کشته و یک‌هزار و ۳۰۰ مجروح داشته است و تا این لحظه، کشته‌ای از خود شهرهای زلزله‌زده گزارش نشده و همه کشته شدگان مربوط به روستاهای این مناطق است. 

این در حالی است که بر پایه سخنان حسن قدمی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، تلفات زلزله شدید عصر امروز تاکنون به ۱۵۳ تن (۴۵ نفر در شهرستان اهر، ۴۰ نفر در شهرستان ورزقان، ۵۰ نفر در شهرستان هریس و ۱۸ نفر که در بیمارستان‌های تبریز جان باخته‌اند) رسیده است.


پیام تسلیت اعضای هیأت دولت

اعضای هیأت دولت در پیامی، کشته و زخمی شدن شماری از مردم عزیز کشورمان در واقعه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس آذربایجان شرقی را تسلیت گفتند و ابراز امیدواری کردند که مسئولان استان‌های همجوار، امکانات و تجهیزات امدادی و دیگر کمک‌های لازم را در اختیار آن استان گذارند.

استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: تاکنون بیش از بیست پس‌لرزه در استان آذبایجان شرقی داشته‌ایم که وضعیت استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است. 

وی با تأکید بر اینکه آماده‌باش نسبی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی داده شده، گفت: استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.

تحویل پیکر ۱۰۸ جان باخته به پزشکی قانونی

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: نیروهای امدادی و اورژانسی تاکنون پیکر ۱۰۸ نفر از قربانیان زلزله ۶ ریشتری آذربایجان شرقی را به اداره کل پزشکی قانونی استان تحویل داده‌اند. 

وی افزود: هم اکنون هفت اکیپ پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقرند که دو اکیپ در شهرستان اهر، پنج اکیپ در بیمارستان‌های شهدا، سینا، امام رضا، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر است تا مرگ قربانیان را تأیید کنند.

تخریب ۱۰۰ درصدی برخی روستاها

به دنبال دو زلزله امروز در اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی به چندین روستا، خسارت‌های بالای ۵۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصدی وارد شده است. 

این گزارش حاکی است، زلزله‌ در ساعتی رخ داده‌ که بسیاری از روستاییان برای امور مربوط به زراعت در باغ‌ها حضور داشته‌اند و همین موضوع، موجب کاهش آمار جان باختگان شده است.

بدین ترتیب برای اسکان حادثه دیدگان نیاز مبرمی به چادر وجود دارد. 

اسکان ۱۶ هزار نفر از زلزله زدگان

رئیس سازمان امداد و نجات کشور از اسکان شانزده هزار نفر از زلزله زدگان اهر، هریس و ورزقان در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: یازده هزار بسته غذایی و سیزده هزار چادر به مناطق زلزله زده فرستاده شده است. 

محمود مظفر افزد: سه هزار چادر اسکان، شانزده هزار پتو و سیزده هزار کنسرو ماهی نیز به این مناطق فرستاده شده است. همچنین سه بالگرد به همراه نود تیم امدادی، ۴۱۲ نیروی عملیاتی، پانزده سگ زنده یاب عملیات امداد رسانی به سی روستای زلزله زده را انجام می‌دهند.

آمار کشته‌شدگان به ۱۸۰ تن رسید

خلیل ساعی مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در تازه‌ترین خبر از تلفات زلزله اعلام کرد: آمار کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان‌شرقی به ۱۸۰ نفر رسید.

رویترز: زلزله 6.4 ریشتری بود نه 6.2

خبرگزاری رویترز در گزارشی از دبی به قلم زهرا حسینیان نوشت: اداره زمین‌شناسی آمریکا زلزله نخست را شش و چهار دهم ریشتر و کانون آن را نیز شصت کیلومتری شمال شرق شهر تبریز و در عمق نه و نه دهم کیلومتری اعلام کرد. 

این اداره همچنین اعلام کرد زلزله دوم نیز یازده دقیقه بعد رخ داد که بزرگی آن شش و سه دهم ریشتر و کانون آن نیز چهل و نه کیلومتری شمال شرق تبریز و در‌‌ همان عمق بوده است. 

رویترز در پایان نوشت: صلیب سرخ ترکیه اعلام کرده است کامیونی حامل تجهیزات و لوازم مورد نیاز را به مرز خود با ایران می‌فرستند.


برآورد اولیه خسارت مالی در اهر

فرماندار شهرستان اهر اعلام کرد: بر پایه اطلاعات اولیه، خسارت مالی وارد شده به این شهرستان به بیش از یکهزار و ششصد میلیارد ریال می‌رسد. 

رئیس اورژانس کشور با اعلام اینکه شمار مصدومان زلزله آذربایجان شرقی از مرز ۱۵۰۰ نفر گذشته است، گفت: تاریکی هوا نجات افرادی که زیرآوار مانده‌اند را مختل کرده است و بالگردهای امدادی نیز در شب کار نمی‌کنند.

اعزام گروه‌های حمایت‌های روانی کودکان به منطقه

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: به منظور انجام تخلیه هیجانی کودکان آسیب دیده از زلزله استان آذربایجان شرقی، گروه‌های حمایت‌های روانی کودکان آسیب دیده به مناطق زلزله زده فرستاده می‌شوند. 

احمدرضا شجیعی افزود: گروه‌های یاد شده در راستای کمک به کودکان و نوجوانان زلزله زده به منظور غلبه بر مشکلات روانی ناشی از مواجهه با صحنه‌های حادثه که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که والدین، مربیان یا متخصصان بهداشت روانی با آن رو به رو هستند به مناطق زلزله زده اعزام می‌شوند.

کمک‌رسانی به زیرآوارماندگان مختل شده

رئیس اورژانس کشور گفت: متأسفانه هنوز شماری از زلزله زدگان زیر آوار هستند اما به علت تاریکی هوا پیدا کردن آن‌ها بسیار مشکل است و بالگردهای امدادی نیز در شب کار نمی‌کنند. 

غلامرضا معصومی ادامه داد: ظرفیت بیماستان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکلی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستان‌های استان‌های مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می‌کنیم و بیمارستان‌های این استان‌ها نیز به حالت آماده باش هستند. 

وی افزود: از نظر تجهیزات امدادی، دارو و خون تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود نداشته‌ایم. در مورد فوتی‌ها نیز باید بگویم که مرجع رسیدگی و اعلام آمار سازمان پزشکی قانونی است.

بیش از ششصد کشته و زخمی در ورزقان و تنها دو پزشک عمومی! 

شمار جان باختگان زمین لرزه در ورزقان بیش از هشتاد نفر و شمار زخمی‌ها نیز بیش از پانصد نفر گزارش شده است؛ در حالی که نیروهای امدادی تازه وارد این شهرستان شده‌اند و برق ورزقان نیز قطع است و مشکلات کمبود امکانات غذایی و دارویی نیز وجود دارد. 

پمپ بنزین این شهرستان نیز به حالت تعطیلی درآمده و درمانگاه ورزقان نیزتن‌ها با دو پزشک عمومی مشغول به کار است و بیشتر روستا‌ها تخریب شده است.

اعلام همدردی ترکیه و امارات با زلزله زدگان

احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب ایران، آمادگی کشورش را برای فرستادن هر نوع کمک به حادثه دیدگان اعلام کرد. 
همچنین مسئولان کشور امارات متحده عربی با ابراز تأسف از وقوع زلزله و اعلام همدردی با خانواده‌های آسیب دیده، آمادگی کشورشان را برای فرستادت کمک‌های انسان‌دوستانه اظهار داشتند.

تابناک تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۰

کیوسک بین المللی «تابناک»

آمریکا، مانع کمک رسانی بین المللی به زلزله زدگان ایران

به گزارش «تابناک»، با گذشت بیش از دو روز از وقوع زلزله هولناک در مناطق شمال غربی کشورمان، اخبار مربوط به این رویداد، هنوز هم بخش مهمی از مطالب مربوط به ایران مطبوعات جهان را از آن خود می‌کند. 
در همین رابطه، امروز روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به این مسأله پرداخته که درباره شیوه اعطای کمک‌های خارجی به قربانیان این حادثه، نوعی ابهام و سردرگمی پدید آمده است. 
به نوشته این روزنامه، تحریم‌هایی که ایالات متحده علیه بخش مالی ایران وضع کرده، فرستادن کمک‌های مالی خارجی را با دشواری روبه‌رو ساخته است. در همین رابطه، شورای ایرانیان آمریکا اعلام کرده، با توجه به شدت و گستره تحریم‌ها، نگرانی‌هایی جدی درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه وجود دارد. 
به نظر می‌رسد، این واقعه بیش از هر چیز دروغ بودن ادعاهای مقامات غربی در این باره را که تحریم‌ها به مردم عادی ایران صدمه نمی‌زند، ثابت کرده است. 
اما فارغ از این موضوع، موجی که در مخالفت با اظهارات مقامات اسرائیلی درباره حمله به ایران به راه افتاده بود، همچنان ادامه دارد و حتی ابعاد گسترده‌تری نیز به خود گرفته است. 
روزنامه «هاآرتص»، امروز در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته است: «شِکِل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) نخستین قربانی جنگ میان ایران و این رژیم به شمار می‌رود.
بر پایه این مطلب، نگرانی‌های موجود از اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران، موجب افت ارزش پول این رژیم شده است؛ افزون بر این، هاآرتص مطلبی را به نقل از مؤسسه مدیریت ریسک قیمت‌ها در این رژیم منتشر کرده که بر پایه آن، نگرانی‌ها درباره مسأله ایران، سرمایه‌گذاری خارجی در سرزمین‌های اشغالی را کاهش داده است. 
روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز مطلب جالبی را در این زمینه منتشر کرده و از ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی «فیس بوک» از سوی یک شهروند تل آویو در حمایت از حمله ایران به این رژیم خبر داده است! 
به نوشته این روزنامه، فرد مذکور که عنوان صفحه خود را دعوت از ایران برای بمباران کردن اسرائیل گذاشته، این کار را در اعتراض به تورم شدید و به ویژه افزایش بیش از اندازه بهای اجاره خانه انجام داده است. وی در صفحه خود با اشاره به این موضوع نوشته است، از آنجا که اعتراضات اجتماعی نتوانسته کاهش بهای مسکن را به دنبال داشته باشد، تنها بمباران شدن خانه‌هاست که می‌توان چنین نتیجه‌ای را برای اسرائیلی‌ها به همراه بیاورد. 
در این میان، ایالات متحده همچنان با جدیت تأکید دارد که راه برای حل دیپلماتیک مسأله هسته‌ای ایران باز است و همه تلاش‌ها در این رابطه، باید از روش مسالمت‌آمیز دنبال شود. 
روزنامه «پیپل دیلی» چین امروز به نقل از «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید نوشته که به باور دولت آمریکا، هنوز «زمان و فضا» برای کارکرد دیپلماسی درباره ایران باقی است. البته وی در عین حال بر ادامه سیاست دو جهتی آمریکا (دیپلماسی در کنار ادامه فشار‌ها) نیز تأکید کرده است. 
در پایان، یکی از دیگر اخباری که در ساعات گذشته، بازتاب گسترده‌ای در سطح مطبوعات جهان داشته، اعتراض شدید روسیه به تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه بخش مالی ایران است. 
«
آسوشیتد پرس» گزارش داده که وزارت خارجه روسیه روز گذشته ضمن انتقاد شدید از تحریم‌ها، آن را نوعی «اخاذی آشکار» دانسته و هشدار داده که در صورت تحت تأثیر قرار گرفته شرکت‌های روسی، روابط مسکو و واشنگتن آسیب خواهد دید. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، همچنین آمده که این کشور با تلاش‌های آمریکا برای اشاعه قوانین خود به سطح دنیا و تحریم‌های یکجانبه این کشور مخالف است.

از پیام تسلیت رییس جمهور براي زلزله‌زدگان خبری نیست؛

درگذشت مادر رییس‌جمهور سیرالئون مهمتر است یا زلزله‌زدگان آذربایجاني؟!

ایلنا: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: عدم تسلیت رئیس جمهور به مردم داغدار آذربایجان بخصوص شهرستانهای زلزله دیده اهر هریس و ورزقان نشان از این دارد که وی دربرابر ملت خود آنگونه كه انتظار مي‌رود احساس مسئولیت نمی‌کند. 
غلامحسین مسعودی ریحان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه عدم ارسال پیام تسلیت اختصاصی رئیس جمهور به مردم داغدیده و زلزله زده آذربایجان جای سوال است، گفت: عدم تسلیت رئیس جمهور به مردم داغدار آذربایجان بخصوص شهرستانهای زلزله دیده اهر هریس و ورزقان نشان از این دارد که وی دربرابر ملت خود آنگونه كه انتظار مي‌رود احساس مسئولیت نمی‌کند. 
وی افزود: نمی‌دانم که فوت مادر رئیس جمهور سیرالئون تا چه اندازه واجب و ضروری بوده که وی شخصا برای رئیس جمهور سیرالئون پیام تسلیت می‌فرستد. 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مردمی که امروز در دامن زلزله گرفتار شده‌اند از مردم آسیب پذیری بوده‌اند که رئیس جمهور همواره شعار آنان را در برقراری عدالت برای محرومان مطرح می‌کرده است. 
وی گفت: این مردم بخاطر عدم توانایی مالی در زیر آوار‌ها دفن شده‌اند چرا که توانایی این را نداشتند که بتوانند برای خود سقفی محکم درست کنند. 
نماینده اهر هریس در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به زلزله‌ای در روستای اردبیل اشاره کرد و گفت: خاتمی رئیس جمهور وقت آن زمان وقتی حادثه‌ای در روستایی در اردبیل اتفاق افتاد این احساس را کرد که باید در میان مردم روستا حاضر شود و از مردم این مناطق در آن شرایط سخت دلجویی کند ولی به نظر من احمدی‌نژاد چنین احساسی را ندارد و می بینیم که حتی شخصا از فرستادن یک پیام تسلیت ساده برای مردم شریف آذربایجان دریغ کرد. 
این نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: مردم آذربایجان شرقی‌‌ همان مردمانی هستند که جوانان خود را با امر امام خمینی (ره) به جنگ تحمیلی فرستادند و برای این مرز و بوم خون و جوانان بسیار عطا کرده‌اند. 
وی افزود: ما از رئیس جمهور انتظار داشتیم که در‌‌ همان روزهای اول به منطقه می‌آمد و از نزدیک با درد و رنج و آلام مردم همراه می‌شد نه اینکه شاهد پیام تسلیت وی بخاطر فوت مادر رئیس جمهوری در سیرالئون باشیم در حالی که به ملت دادغدار خود حتی یک تسلیت هم نگفته است و به پيام تسليت هيات دولت بسنده كرده است. 
به گزارش ایلنا با گذشت چند روز از فاجعه زلزله رییس جمهور هنوز برای مردم آذربایجان پیام تسلیت اختصاصی نفرستاده است و تنها در ساعات اولیه بروز این فاجعه هیات دولت در پیامی این فاجعه را تسلیت گفت.

كمك 100 میلیون تومانی كمیته امداد به زلزله زدگان

تهران - مدیر كل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم كمیته امداد امام خمینی (ره) از كمك 100 میلیون تومانی این نهاد به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در مرحله نخست خبر داد گفت: مرحله دوم این كمك ها مشابه اقدامات مرحله نخست از امروز صورت می گیرد.

'حمید احمدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه این كمك در قالب بیش از 25 دستگاه نیسان حامل آب، نان و كنسرو به مناطق آسیب دیده فرستاده شده است، افزود: از ابتدای وقوع حادثه كار نیازسنجی و بررسی مشكلات و آسیب های وارد شده به هموطنان زلزله زده، از سوی مددكاری به صورت چهره به چهره و روستا به روستا در مناطق آسیب دیده آغاز شده است.وی با بیان اینكه امروز نیز اقدام كمك رسانی در مرحله دوم مشابه اقدام نخست صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: تا كنون بیش از 150 روستا دچار حادثه شده اند و بالغ بر 12 روستا 100 درصد و 60 روستا نیز حدود 60 تا 80 درصد تخریب شده اند كه امید است بتوانیم به اطلاعات كامل تری دسترسی پیدا كنیم.این مقام مسوول در كمیته امداد با یادآوری اینكه بیش از دو میلیون نفر از خانواده های زیر پوشش این نهاد در مناطق محروم هستند، خاطر نشان كرد: هشت هزار و 500 خانوار زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس بوده اند كه بر اساس گزارشات اولیه كه از طریق رسانه های عمومی اعلام شد تعدادی از خانواده های تحت حمایت این نهاد نیز آسیب دیده اند.احمدی ابراز امیدواری كرد كه از امروز مدیریت كار را در بحث نیاز سنجی و مشكلاتی كه برای این خانواده ها فراهم شده، احصا كنیم و بسته های تخصصی كار را از طریق حوزه های مرتبط سامان دهیم.وی به ضرورت حضور كمیته امداد در بحث بحران در كنار سایر دستگاه هایی كه وظیفه مستقیم این كار را دارند اشاره و تصریح كرد: به منظور تسریع در فرآیند بازتوانی و بازسازی حادثه برای خانواده ها ضرورت دارد كمیته امداد نیز به اقدامات مربوطه بپردازد.

مدیر كل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم كمیته امداد اضافه كرد: خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی تعامل خوبی با دستگاه های ذیربط صورت گرفته و این نهاد به عنوان همكار و یاور در كنار دستگاه های دیگر از جمله هلال احمر و سازمان مدیریت بحران كارشان را به خوبی انجام می دهند.

احمدی در مورد مشاركت مردم در استان آذربایجان شرقی و استان های همجوار زنجان، آذربایجان غربی و تهران و اردبیل یادآور شد: امید است از طریق مشاركت مردم بتوانیم با تقویت و تغذیه، كار امداد رسانی را به نحو مطلوب ادامه دهیم.

براساس این گزارش، هموطنان و خیرین می توانند از طریق شماره حساب 8888 بانك ملی شعبه كمیته امداد امام خمینی(ره)، قابل واریز در تمامی شعب این بانك در سراسر كشور كمك های خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا كنند.

عصر شنبه دو زمین لرزه به بزرگی شش و 2 دهم و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین شهرستان های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند.

این سه شهرستان به ترتیب با 150 و 50 و 62 هزار نفر جمعیت در 116، 97 و 110 كیلومتری شمال شرقی تبریز مركز استان آذربایجان شرقی قرار دارند.

 

 

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان:

ﻧﯿﺖ آﻣﺮﯾﮑﺎ از ﮐﻤﮏ ﺑﮫ زﻟﺰﻟﮫ زدﮔﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺧﯿﺮ ﻧﯿﺴﺖ

ﺳﭙﺎه ﮐﻤﮏھﺎ را ﺟﻤﻊ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﮫ درﺳﺘﯽ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻮد/ ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮑﮭﺎﯾﯽ ﮐﮫ وام ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ را ﺑﺎ درﺻﺪ ﺑﺎﻻ اراﺋﮫ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ/

اﺣﺘﻤﺎل ﻣﯽرود ﮐﻨﺴﺮوھﺎی ﻓﺎﺳﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮدم ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

اﯾﻠﻨﺎ: رﺋﯿﺲﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﮐﺸﻮر در واﮐﻨﺶ ﺑﻪ اﻋﻼم ﮐﻤﮏ آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﻪ زﻟﺰﻟﻪ زدﮔﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺷﺮﻗﯽﮔﻔﺖ: آنھﺎ ﻧﯿﺖ ﺧﯿﺮی ﻧﺪارﻧﺪ، اﮔﺮراﺳﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺗﺤﺮﯾﻢھﺎ را ﺑﺮدارﻧﺪ ﺗﺎ دارو وارد ﮐﻨﯿﻢ.

ﺑﻪ ﮔﺰارش اﯾﻠﻨﺎ، ﺣﺴﻦ ﻗﺪﻣﯽ ﺻﺒﺢ اﻣﺮوز ﭼﮫﺎرﺷﻨﺒﻪ در ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮی ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺸﺮﯾﺢ آﺧﺮﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪﺑﺤﺮاﻧﯽ ﺗﺒﺮﯾﺰ اﻋﻼم ﮐﺮد:ﺗﺎﮐﻨﻮن ٢۵٣ ﻓﻮﺗﯽ و ھﺰار و ٣٨٠ زﺧﻤﯽ داﺷﺘﻪاﯾﻢ وﻟﯽ آﻣﺎر وزارت ﺑﮫﺪاﺷﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ٣٠۶ ﻓﻮﺗﯽ و ﭘﺰﺷﮏ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ھﻢ ١۶٩ ﻧﻔﺮ را اﻋﻼم ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ زودی آﻣﺎر ﺟﺎﻣﻊ اراﯾﻪ ﻣﯽﺷﻮد.

ﻗﺪﻣﯽ اﻓﺰود: در ﻣﻮرد ﺣﯿﻒ و ﻣﯿﻞ ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ در ﻣﻨﺎطﻖ زﻟﺰﻟﻪ زده ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺧﯿﺮﯾﻦ آذوﻗﻪھﺎی ﺧﻮد را ﺷﺨﺼﺎً ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﺮای ھﻤﯿﻦ ﺑﺮﺧﯽ روﺳﺘﺎھﺎ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ آذوﻗﻪ داﺷﺘﻪ و ﺑﺮﺧﯽ ﮐﻤﺘﺮ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺗﻮزﯾﻊ ﺑﺎﯾﺪ دﺳﺖ ھﻼل اﺣﻤﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺳﭙﺎه ﮐﻤﮏھﺎ را ﺟﻤﻊ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻮد

وی در ﻣﻮرد ﺟﻤﻊآوری آذوﻗﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮوھﺎی ﺳﭙﺎه ﮔﻔﺖ: ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪاران و ھﻼل اﺣﻤﺮ و ﮐﻤﯿﺘﻪ اﻣﺪاد ﺗﻤﺎﻣﯽﮐﻤﮏھﺎ را ﺟﻤﻊ ﮐﺮده ﺗﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت واﺣﺪ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻮد.

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﮐﺸﻮر در ﺧﺼﻮص ﻣﻤﻨﻮع ﺑﻮدن ﮐﺎر ﻋﮑﺎﺳﺎن و ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران ﺧﺎرﺟﯽ در ﻣﻨﺎطﻖ زﻟﺰﻟﻪ زده ﮔﻔﺖ: از اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اطﻼﻋﯽ ﻧﺪارم وﻟﯽ ﻣﺠﻮز آنھﺎ ﺗﻮﺳﻂ وزارت ارﺷﺎد ﺻﺎدر ﻣﯽﺷﻮد.

ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎﺑﺎﻧﮑﮫﺎﯾﯽ ﮐﻪ وام ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ را ﺑﺎ درﺻﺪ ﺑﺎﻻ اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ

ﻗﺪﻣﯽ در ﭘﺎﺳﺦﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ دﯾﮕﺮی ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ و ﺑﺎﻧﮏ ﺻﺎدرات وام ﺑﺎزﺳﺎزی ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ را ﺑﺎﺑﮫﺮه ٢١ درﺻﺪ اراﯾﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ دوﻟﺖ ﺑﮫﺮه وام ۴ درﺻﺪ اﺳﺖ و اﮔﺮ ﭼﻨﯿﻦ اﻗﺪاﻣﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد ﺷﺨﺼﺎً ﺑﺎ آنھﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.

ﺗﮫﺮاﻧﯽھﺎﺗﻤﺎﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎزی ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﺳﻮده ﻧﺪارﻧﺪ

ﻗﺪﻣﯽ در ﻣﻮرد ۶ ھﺰار ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﺳﻮده در ﺗﮫﺮان و اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ ﻣﻮرد اﻧﺠﺎم ﺷﻮد ﮔﻔﺖ: اﯾﻦ آﻣﺎر ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ زﯾﺮا ﺗﻨﮫﺎ ٣ ھﺰار و٢٠٠ ھﮑﺘﺎر ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﺳﻮده دارﯾﻢ، در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﮫﺮاﻧﯽھﺎ ﺗﻤﺎﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﺑﺎزﺳﺎزی ﺧﺎﻧﻪھﺎی ﺧﻮد ﻧﺪارﻧﺪ. اﮔﺮ ﻣﻮردی ﭘﯿﺪاﺷﺪ ﮐﻪﺑﮕﻮﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺎزﺳﺎزی ﺧﺎﻧﻪاش در ﺑﺎﻧﮏ دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻞ ﺷﺪه ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.

ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽﺑﻪ زودی ﻋﻀﻮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﻣﯽﺷﻮد

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎری ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﭼﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﮫﻤﯽ ﮐﻪ درﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺤﺮاﻧﯽ دارد ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﮐﺸﻮر ﻧﯿﺴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ زودی ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮانﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺤﺮاﻧﯽ دارد ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﮐﺸﻮر ﻧﯿﺴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ زودی ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮانﻣﯽﺷﻮد.

اﺣﺘﻤﺎل ﻣﯽرود ﮐﻨﺴﺮوھﺎی ﻓﺎﺳﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮدم ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ

وی در ﻣﻮرد ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﻨﺴﺮوھﺎی ﻓﺎﺳﺪ در ﻣﯿﺎن زﻟﺰﻟﻪ زدﮔﺎن ﮔﻔﺖ: ﮐﻨﺴﺮوھﺎی ھﻼل اﻟﺤﻤﺮ آرم و ﻧﺸﺎن دارد و اﺣﺘﻤﺎل ﻣﯽرود اﯾﻦ ﮐﻨﺴﺮوھﺎﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮدم ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮای ھﻤﯿﻦ درﺧﻮاﺳﺖ دارﯾﻢﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﻤﮏھﺎ اول ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻘﺪی و اﮔﺮ ﻧﯿﺎز ﺑﻮد ﻏﯿﺮﻧﻘﺪیھﺎ ﺑﻪ ھﻼل اﺣﻤﺮ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺷﻮد.

ﮐﻤﮏ ۴ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ زﻟﺰﻟﻪ زدﮔﺎن

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﺑﺎ اﻋﻼم اﯾﻨﮑﻪ ھﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﻣﻔﻘﻮدی ﻧﺪاﺷﺘﯿﻢ، ﮔﻔﺖ: ﺑﺮاﺳﺎس ﻋﺮف ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﮐﻤﮑﯽ از ﮐﺸﻮرھﺎ ﻧﺨﻮاﺳﺘﻪاﯾﻢ وﻟﯽ ﮐﺸﻮرھﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن، ﻗﻄﺮ، ﺗﺮﮐﯿﻪ و آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﮐﻤﮏھﺎی ﺧﻮد را اھﺪا ﮐﺮدﻧﺪ.

وی در ﻣﻮرد ﮐﻤﮏ آﻣﺮﯾﮑﺎ ﮔﻔﺖ: آﻣﺮﯾﮑﺎ اﻋﻼم ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮاھﺪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ وﻟﯽ ﻣﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﺣﺴﻦ ﻧﯿﺖ ﻧﺪارﻧﺪ آنھﺎ اﮔﺮ راﺳﺖﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺗﺤﺮﯾﻢھﺎ را ﺑﺮدارﻧﺪ.

اﻗﺪاﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﮫﺰﯾﺴﺘﯽ ﺑﺮای زﻟﺰﻟﻪ زدﮔﺎن

ﻗﺪﻣﯽ اﻋﻼم ﮐﺮد: ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﮫﺰﯾﺴﺘﯽ ھﻢ ٣۵ ﺗﯿﻢ روانﺷﻨﺎس و اورژاﻧﺲ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻋﺰام ﮐﺮده و روﺳﺘﺎﻣﮫﺪھﺎ را اﯾﺠﺎد ﮐﺮدهاﻧﺪ.

ھﻤﭽﻨﯿﻦ در روﺳﺘﺎھﺎی ﺑﺎﻻی ٢۵ ﮐﻮدک ۴ ﻣﮫﺪ ﺳﯿﺎر ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺷﺪه و ﺗﻮزﯾﻊ ١٠ ھﺰار ﻏﺬای ﮔﺮم ﺑﺮای ﻣﮫﺪھﺎ در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺑﮫﺰﯾﺴﺘﯽ اﺳﺖ اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ١۵٠ ﻧﻔﺮ از زﻟﺰﻟﻪ زدﮔﺎن ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﮫﺰﯾﺴﺘﯽﻗﺮار دارﻧﺪ.

ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﺣﻮادث ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﮑﻨﺪ

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺸﺎھﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽھﺎ ﺑﺎ زورﮔﯿﺮی ﮐﻤﮏھﺎی ﻣﺮدﻣﯽ را ﻏﺎرت ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮔﻔﺖ:ﻧﻤﯽﺗﻮان ﻧﺎم اﯾﻦھﺎ را زورﮔﯿﺮی ﮔﺬاﺷﺖ زﯾﺮا ﺑﺮﺧﯽ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ھﺴﺘﻨﺪ وﻟﯽ ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ در ﺣﺎدﺛﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﮐﻨﺪ زﯾﺮا ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺸﻨﺞ ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص ﮐﺎر ﻓﺮھﻨﮕﯽﮐﺮد. در اﯾﻦ ﻣﻮرد ھﻢ ﻣﻮاردی ﻣﺸﺎھﺪه ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ ﻧﺒﻮد.

وﻗﻮع ٧٩٠٠ زﻟﺰﻟﻪ در ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ

ﻗﺪﻣﯽ ھﻤﭽﻨﯿﻦﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ ٢۴۵ روﺳﺘﺎ در زﻟﺰﻟﻪ اﺧﯿﺮ ﺧﺮاﺑﯽ داﺷﺘﻪاﻧﺪ، ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ٧٢٠ ﭘﺲ ﻟﺮزه داﺷﺘﯿﻢﮐﻪ ٢٧ ﺗﺎی آن ﺑﺎﻻی ۴ رﯾﺸﺘﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ٧ ھﺰار و ٩٠٠ زﻟﺰﻟﻪ در ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر ﺛﺒﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ.

رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان از ﻣﺮدم ﺧﻮاﺳﺖ ﺟﻨﺲ دﺳﺖ دوم ھﺪﯾﻪ ﻧﮑﻨﻨﺪ زﯾﺮا ﺑﺴﯿﺎری از اﻧﺒﺎرھﺎی ﻣﺎ ﻣﻤﻠﻮ از ﮐﺎﻻھﺎی دﺳﺖ دوم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ دور رﯾﺨﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﮫﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻤﮏھﺎ ﻧﻘﺪی ﺑﻮده و ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ٩٩٩٩٩ ھﻼل اﺣﻤﺮ وارﯾﺰ ﺷﻮد. وی اداﻣﻪ داد: در ﺧﺼﻮص اﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﭼﺮا آﻣﺎر ﭘﺰﺷﮏ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽﺑﺎ آﻣﺎر ﻣﺎ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺮگھﺎی ﻣﺸﮑﻮک و ﺑﺮﺧﯽ ﺣﻮادث ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎر ﮐﻨﺪ وﻟﯽ در ﺣﻮادﺛﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ زﻟﺰﻟﻪ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺮای ھﻤﯿﻦ ﺑﺴﯿﺎری درروﺳﺘﺎھﺎ ﺑﺪون ﺗﺎﯾﯿﺪﯾﻪ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ دﻓﻦ ﺷﺪﻧﺪ.

گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

رسانه ملی مردود شد!

افزایش شمار جانباختگان زلزله آذربایجان به سیصد تن، باعث شد تا روزنامه‌های صبح امروز همچنان تصویری غم‌آلود از وضعیت هموطنان آذری‌مان ارائه دهند. این در کنار جنجال‌های سخنرانی ناطق نوری در حرم رضوی و داستان ادامه‌دار سیاست‌های ارزی، مهمترین مطالب روزنامه‌های صبح امروز بودند. 

زلزله در صفحات روزنامه‌های صبح امروز


رد تصاویر و گزارش‌های دلخراش و ملا‌آور مخابره شده از آذربایجان و نیز آمار قربانیان آن ـ که لحظه به لحظه فزونی می‌یافت‌ ـ بر صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز ایران هم دیده می‌شود و حتی پس لرزه‌های آن به روزنامه‌های کیهان و رسالت هم رسید. 

بیشتر روزنامه‌ها برای پوشش اخبار زلزله، خبرنگار خود را به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌اند و با گزارش‌ها و تصاویر اختصاصی خود، ابعاد فاجعه رخ داده آذربایجان را ـ که این روز‌ها قلب داغدار ایران است ـ پوشش دادند. 

همچنین در کنار پوشش خبری رویدادهای زلزله، یادداشت‌ها و نوشته‌هایی از افراد که به همدردی با هم‌وطنان آذری‌مان برخاسته بودند و اعتراض‌ها به صدا و سیما به دلیل بایکوت خبری زلزله در آذربایجان، مهمترین مطالب روزنامه‌های صبح امروز درباره زلزله آذربایجان بود. 

روزنامه‌های هفت صبح، ابتکار، آفتاب یزد و شرق با پرداختن مستقیم به عملکرد پرسش‌برانگیز صدا و سیما در پوشش ندادن اخبار زلزله، از سکوت توجیه‌ناشدنی صدا و سیما سخن گفتند. 

شرق نوشت: «اما این فاجعه با این وسعت نه تنها تا بخش خبری ساعت ۲۲ تهران کمترین بازتاب را در برنامه‌های خبری رسانه ملی داشت که خبرهای زلزله لابلای ویژه برنامه‌های المپیک و شب قدر گم شد و بدون هیچ اشاره‌ای، شبکه‌های مختلف برنامه‌های خود را پیگیری کردند. شب ۲۱ مرداد، شب ۲۳ ماه رمضان بود و همزمان با شب احیا و قطع موزیک، اما نکته اینجاست که بعد از پیروزی کشتی ایران، کارگردانان پخش از یاد نبردند که آهنگ‌هایی در وصف قهرمانان ملی را به همراه زیرنویسی از تبلیغ اسپانسر تیم ملی ایران پخش کنند؛ اما نه مجری‌های پخش و نه مجری برنامه ویژه اشاره به وقوع زلزله نکردند. در اخبار ساعت ۲۲ شبکه سوم سیما که بعد از بازی رده‌بندی کشتی المپیک پخش شد، با اینکه خبر زلزله، خبر اول این بخش خبری بود، نه تنها اشاره‌ای به وسعت حادثه نشد، موضوعی که پررنگ شده بود، حضور مردم شهرهای ارومیه و تبریز در پارک‌ها بود و هیچ اشاره‌ای به تعداد زخمی‌ها و کشته شدگان نشد. اخبار مهم تلویزیون در شب ۲۱ مرداد خبرهایی چون تصادف یک کامیون با یک دوچرخه سوار در آلمان که منجر به مرگ یک نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر شده بود و واژگون شدن اتوبوس در هند به یک دره و خبر اعتراض چند شهروند آمریکایی به وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی در ایتالیا بود. این در حالی است که شبکه‌های خبری کشورهای دیگر از جمله الجزیره، سی‌ان‌ان یک بخش از اخبارشان را به این موضوع و پرداختن به تبعات آن اختصاص دادند».
 
و هفت صبح هم در گزارشی با نام «وقتی همه خواب بودند!» نوشت: «اما زلزله‌ای که تا این لحظه حدود ۳۰۰ کشته و هزاران مجروح داشته، بین ۱۷ شبکه تلویزیون جایی برای ویژه برنامه و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه نداشته‌اند؟ واقعاً مسئولین تلویزیون نمی‌دانند زمانی که بر اثر زلزله خطوط تلفن با مشکل مواجه می‌شود، تنها راه مردم برای خبرگیری از اوضاع و احوال عزیزانی که در آن مناطق دارند، فقط تلویزیون است؟ باز گلی به جمال سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که از اولین دقایق زلزله به هر نحوی که می‌توانستند، اطلاع رسانی کردند. به هر حال شب غمناکی بود،وقتی در رسانه ملی انگار همه خواب بودند».
 


 

عکسهای زلزله آذربایجان

قربانیان زلزله آذربایجان به ۱۸۰ نفر رسید + تصاویر دلخراش

آریا تاک:خلیل ساعی مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در تازه‌ترین خبر از تلفات زلزله اعلام کرد:آمار کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان‌شرقی به ۱۸۰ نفر رسید.

دقایقی پیش نیز حسن قدمی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به تلفات زلزله شدید عصر امروز استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: متأسفانه بر اساس آخرین آمار تاکنون ۱۵۳ نفر بر اثر این زلزله جان خود را از دست دادند.

وی افزود: ۴۵ نفر در شهرستان اهر، ۴۰ نفر در شهرستان ورزقان، ۵۰ نفر در شهرستان هریس و ۱۸ نفر نیز در   بیمارستان‌های تبریز جان خود را از دست دادند. 

همچنین رئیس اورژانس کشور اعلام کرد: تعداد مصدومان زلزله آذربایجان شرقی از مرز ۱۵۰۰ نفر گذشته است.

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت حوادث غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی پیش از این گفته‌بود: زلزله امروز ۱۴۶ کشته و یک‌هزار و ۳۵۰ مجروح داشته است.

تاریکی هوا نجات زیرآوارماندگان را مختل کرد

 

رئیس اورژانس کشور با اعلام اینکه تعداد مصدومان زلزله آذربایجان شرقی از مرز ۱۵۰۰ نفر گذشته است گفت: تاریکی هوا نجات افرادی که زیرآوار مانده اند را مختل کرده است و بالگردهای امدادی نیز در شب کار نمی کنند 

غلامرضا معصومی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: اکنون تمام بیمارستانهای استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان زلزله به حالت آماده باش هستند و تلاش می شود با درمان فوری مصدمانی که وضعیت بهتری دارند در اورژانس تختهای بیمارستانها را برای پذیرش مصدومان جدید خالی نگهداریم 

وی ادامه داد: ظرفیت بیماستانهای این ۳ استان فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستانهای استانهای مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می کنیم و بیمارستانهای این استانها نیز به حالت آماده باش هستند 

رئیس اورژانس کشور گفت: مهمترین مشکلی که اکنون کار امداد و نجات مصدومان زلزله آذربایجان شرقی را با مشکل مواجه کرده است، تاریکی هواست و متأسفانه هنوز تعدادی از زلزله زدگان زیر آوار هستند اما به علت تاریکی هوا پیدا کردن آنها بسیار مشکل است 

وی  افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰ مصدوم این حادثه در بیمارستانها پذیرش شده اند و بیش از این تعداد نیز در محل به صورت سرپایی در حال گرفتن درمان هستند. تعداد مصدومانی که تاکنون از خدمات اورژانس استفاده کرده اند بیش از ۱۵۰۰ نفر است اما تعداد واقعی مصدومان بیش از این میزان است که متأسفانه به همه آنها دسترسی نداریم 

وی گفت: از نظر تجهیزات امدادی، دارو و خون تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود نداشته ایم. البته بالگردهای اورژانس به علت نداشتن دید در شب امکان پرواز ندارند اما از تمام امکانات اورژانس و آمبولانسهای زمینی برای انتقال سریع بیماران استفاده می کنیم 

وی ادامه داد: در مورد فوتی ها مرجع رسیدگی و اعلام آمار سازمان پزشکی قانونی است 

فوت ۱۸ نفر از مجروحان زلزله در بیمارستان‌های تبریز

ستاد بحران آذربایجان‌شرقی به ریاست استاندار آذربایجان شرقی دقایقی پیش برای برای بررسی بیشتر زلزله به همراه تمام اعضای ستاد به منطقه زلزله‌زده ورزقان اعزام شدند. احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان شرقی دقایقی پیش پس از تشکیل ستاد بحران در تبریز به همراه تمام اعضای ستاد بحران برای تشکیل جلسه و بررسی موضوع به شهرستان ورزقان یکی از مناطق زلزله‌زده عازم شدند.استاندار آذربایجان شرقی همچنین در این زمینه گفت: آرامش مردم و همکاری آنها لازمه تسریع در عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان حادثه استان است  

احمد علیرضابیگی باز بودن مسیر تبریز- اهر را نیاز اصلی گروه‌های امدادرسان دانست و از مردم خواست کمترین تردد را در این مسیر داشته باشند تا کار امدادرسانی به مجروحان حادثه به سرعت انجام شود  

وی گفت: خودروهای آواربرداری در حال حرکت به سمت مناطق زلزله زده و آمبولانس‌ها نیز در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌های تبریز هستند، با این حال این محور دچار تراکم و تردد سنگینی است و برخی ابنیه راهداری نیز در این مسیر آسیب‌ دیده است  

وی از استقرار بیمارستان صحرایی ورزقان در ساعات آینده خبر داد و گفت: بالگردهای نیروهای مسلح و هلال احمر به همراه تیم‌های امدادی به منطقه اعزام شده است  

بیگی تاکید کرد: چادر و پتو برای اسکان زلزله‌زدگان به اندازه کافی موجود است و در شرایط فعلی بیشتر از همه به آرامش مردم احتیاج داریم  

وی با بیان اینکه کادر درمانی بیمارستان‌های تبریز در حال انجام وظیفه و امدادرسانی به مجروحان هستند، افزود: متاسفانه ۱۸ نفر از مجروحان زلزله در بیمارستان‌های تبریز جان باخته‌اند.

گزارش خبرنگاران فارس از شهرهای زلزله‌زده به ویژه تبریز حکایت از آن دارد که شهروندان این مناطق به دلیل خطر وقوع پس‌لرزه‌، شب را در پارک‌ها، فضای باز و خارج از منزل سپری می‌کنند.

پذیرش ۷۰۰ مصدوم در ۲۸ بیمارستان اردبیل، تبریز، ارومیه و خوی

رئیس اورژانس کشور از پذیرش ۷۰۰ مصدوم زلزله آذربایجان شرقی در ۲۸ بیمارستان اردبیل، تبریز،ارومیه،، خوی، نقده، مهاباد،سلماس،میاندوآب و پلدشت خبر داد.

غلامرضا معصومی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: تاکنون ۷۰۰ مصدوم حادثه زلزله استان آذربایجان شرقی در ۳ بیمارستان اردبیل،۹ بیمارستان تبریز،۱۰ بیمارستان ارومیه و بیمارستانهای شهرستانهای خوی، نقده، میاندوآب، سلماس و پلدشت منتقل شده اند و کار انتقال بقیه مصدومان ادامه دارد.

وی گفت: تعداد مصدومان این حادثه بیش از این میزان است البته تعداد زیادی از مصدومان در محل حادثه به صورت سرپایی در حال گرفتن خدمات درمانی هستند و در صورت لزوم افراد بدحال به بیمارستان منتقل می شوند.

رئیس اورژانس کشور افزود: با توجه به وضعیت نا مناسب مصدومان و لزوم نجات جان آنها، اورژانس کشور بیشتر به مصدومان این حادثه و نجات آنها رسیدگی می کند و آمار دقیق کشته های این حادثه در اختیار دستگاههای امدادی دیگر است ولی اورژانس کشور تاکنون ۱۰۰ کشته را ثبت کرده است 

 

تحویل ۱۰۸ جسد به پزشکی قانونی

پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز از تحویل ۱۰۸ جسد به پزشکی قانونی بعد ار زلزله عصر شنبه خبر داد 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار ۷ اکیپ در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از تحویل ۱۰۸ جسد به پزشکی قانونی این استان بر اثر زلزله عصر دیروز شنبه ۲۱ مرداد خبر داد 

در این زمینه اکیپ‌های پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقر هستند که ۲ اکیپ در شهرستان اهر و ۵ اکیپ در بیمارستان‌های شهدا، سینا، امام رضا (ع)، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر هستند 

اسکان ۱۶هزار زلزله‌زده در ۳ هزار چادر

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به برپایی ۳ هزار چادر برای زلزله‌زدگان از اسکان اضطراری ۱۶ هزار زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد 

احمدرضا شجیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به برپایی ۳ هزار چادر برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این زمینه ۱۶ هزار نفر با برپایی این چادرها اسکان اضطراری می‌یابند 

وی افزود: در این زمینه بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی و ۱۲ هزار و ۸۲۸ تن ماهی بین زلزله‌زدگان توزیع شده است، افزود: در این راستا ۱۵ هزار و ۸۶۵ پتو نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است 

شجیعی با اشاره به کمک‌های استان‌های مجاور برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات نجات در اهر به پایان رسیده است و آواربرداری نیز به مراحل پایانی خود می‌رسد 

وی افزود: اکنون ما در مرحله اسکان و تغذیه اضطراری هستیم و در این زمینه ۳۲۰ نفر نیز از آواره‌ها نجات یافته‌اند و در نهایت ۱۵ تیم آنس (سگ جستجو) به منطقه زلزله‌زده شده اعزام شده است 

وقوع ۱۵ پس لرزه در آذربایجان شرقی 

در همین حال پایگاه لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: تعداد ۱۵ پس لرزه مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را لرزاند 

بر اساس اعلام این پایگاه نخستین زلزله ثبت شده روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ همزمان با شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به بزرگی ۶٫۲ ریشتر شهر اهر در ساعت ۱۶:۵۳ و سپس زلزله ۶ ریشتری شهر ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند 

بر پایه این گزارش ، تعداد ۱۵ پس لرزه تا ساعت ۲۲:۲۸ مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را لرزاند که بیشترین آن ۶٫۲ و کمترین این لرزه‌ها ۴ ریشتر بوده است 

طبق گزارشات رسیده، زلزله بین سه شهر اهر،ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی رخ داده است 

به گفته مسولان ستاد بحران استان آذربایجان شرقی ، امداد رسانی به مردم زلزله زده ادامه دارد

*در زلزله آذربایجان عده ای ضد انقلاب نیز تحت عنوان شهروند خبرنگار که فاقد هر گونه اهلیت سیاسی و اجتماعی و صلاحیت آکادمیک و تجربی بودند در برخی شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک فعال شدند تا با سیاه‌نمایی وضع موجود دولت را نسبت به زلزله زدگان بی توجه نشان دهند. نقاب دلسوزی برای هموطنانمان در آذربایجان شرقی در حالی بر چهره این گروه های ضد انقلاب نشست که نه مشخص است کجای دنیا نشسته اند و نه اصلا مشخص است ایرانی الاصل هستند یا خیر! دو رویی و نفاق گروه های ضد انقلاب برای آذری زبانان سلهای سال است مشخص شده و مردم این خطه شهید پرور کشورمان از لحاظ غیرت انقلابى و دفاع از انقلاب همواره در صف مقدم بوده اند. البته نباید فراموش کرد که شهروند خبرنگاری امروز به یک بحران جدی در عرصه خبرنگاری تبدیل شده است.

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter