نویدنو:27/05/1391  

 

نویدنو:27/05/1391  

 

 

ضرورت ایجاد کمیته های ضد جنگ در سطح بین المللی عاجل است! 

مجید تمجیدی

 

با وجود تقویت احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران فضای ضد جنگ در میان ایرانیان خارج از کشور بشدت ضعیف است. اگر در اسرائیل ماهها است که فعالین ضدجنگ فعال شده و در حد توان خویش به انحاء مختلف از جمله با استفاده بهینه از فضای مجازی تلاش دارند جنبشی علیه جنگ ایجاد نمایند در میان ایرانیان خارج از کشور این فضا نکوهش آمیز و شرم آور است. 
فضای ضعیف ضد جنگ در میان ایرانیان خارج از کشور البته دلایل مختلفی دارد. در داخل کشور بخشی از مردم از سر استیصال در تقابل با جمهوری اسلامی به جنگ علیه ایران دخیل بسته اند. بعلاوه شخصیت ها و گروههای متعدد سیاسی نه تنها فعالیتی برای روشنگری در مورد عواقب خانمان سوز جنگ بر زندگی میلیونها انسان ساکن ایران و عواقب مخرب آن بر شیرازه جامعه انجام نمی دهند بلکه بخش قابل توجهی از آنها کنفرانس ها و مجامع خود را به تریبون تبلیغ جنگی تبدیل کرده اند. مشکل این بخش عدم آگاهی از عوارض جنگ نیست. اینها تصمیم سیاسی گرفته اند و به هر قیمتی در کمپ جنگ و منافع غرب و امپریالیسم رکاب می زنند. فعالین واقعی جنبش های اجتماعی که با هزار جان کندن و پرداخت بیشترین هزینه طی سالهای متمادی خشتی را روی خشتی گذاشته اند می دانند که با شیپور آغاز جنگ کل زحماتشان در عرض یک شب بر باد میرود. در سطح بین المللی پس از جنبش عظیم ضدجنگ در مقطع حمله آمریکا به عراق این جنبش بشدت ضعیف شده است. این جنبش در زمان حمله نیروهای غربی به لیبی و اکنون در مورد دخالت نظامی در سوریه دچار تفرقه نظری شده است. در خلاء یک جنبش ضدجنگ امپریالیستی اعتراض محکمی نیز علیه تهدیدات اسرائیل و حمله قریب الوقوع علیه ایران انجام نمی گیرد. 

تا آنجا که به حمله نظامی علیه ایران برمی گردد این فضا می تواند سریعا عوض شود. افکار بین المللی و فعالین ضد جنگ در رابطه با حمله نظامی به ایران واکنش متحدتری در مقایسه با حمله به لیبی و دخالت نظامی در سوریه نشان خواهند داد. این پیش بینی دلایل متعددی دارد. با وجود سرکوب شدید فعالین جنبش های مختلف در ایران افکار عمومی بین المللی از وجود فعالین جنبش های متعدد در ایران از جمله جنبش کارگری، زنان، حقوق بشر، دانشجویی و غیرو و هزینه های گزافی که آنها برای کسب حقوق خویش پرداخته و از تداوم این مبارزات مطلع است. نکته بعدی اینکه وقتی پای اسرائیل در میان باشد فعالین جنبش ضدجنگ در سطح بین المللی واکنش قوی تر و متحدتری نشان خواهند. در این مورد فعالین ضدجنگ در کشورهای عربی و کشورهایی نظیر ترکیه نیز بسیار فعالتر خواهند شد. بعلاوه بخش قابل ملاحظه ای از فعالین ضدجنگ در کشورهای مختلف را فعالین ایرانی تشکیل میدهند. ارتباط تنگاتنگ این فعالین با فعالین ضدجنگ در کشورهای مختلف کانال بالقوه ای است که میتواند سریعا فضای بین المللی علیه جنگ را تقویت نماید. 

در مقابله با تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران راه انداختن جنبش قدرتمند ضدجنگ در سطح بین المللی ضرورتی عاجل است. فعالین ایرانی ضدجنگ میتوانند و این امکان را دارند که به راه افتادن مجدد جنبش قدرتمند ضدجنگ یاری رسانند. ضروری است که در هر شهر و کشوری کمیته های ضدجنگ همانند مقطع حمله آمریکا به عراق ایجاد شود. فعالین، شخصیت ها و سازمانها و احزاب ضد جنگ ایرانی می توانند استارت این کار را مقدمتا با فراخون یک تجمع میان خود و تمرکز امکانات و روابط برای فراخون عمومی تر برای تشکیل کمیته ضدجنگ در هر شهر و کشوری بزنند. به نظر می رسد وقت زیادی برای انجام موفقیت آمیز این کار نمانده است. 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter