نویدنو:05/05/1391  

 

نویدنو:05/05/1391  

 

بهار پیونگ یانگ

ابراهیم نبوی

e.nabavi(at)roozonline.com

گزارش های غیرقابل تائید از یک درگیری خون آلود در کره شمالی خبر می دهد. تقریبا هیچ انسان زنده یا مرده ای برای تائید یا تکذیب این خبر تاکنون دیده نشده است. براساس همین گزارش که نه منبع دارد و نه دلیلی برای وقوع آن وجود دارد، در یک درگیری مسلحانه در کره شمالی که به دنبال برکناری رئیس ستاد ارتش این کشور رخ داد، دهها سرباز کشته شدند. منابع آگاه گفته اند که احتمالا نام رئیس سابق ارتش کره شمالی "ری یونگ هو" یا "وان تی یون" یا "مان یونگ چون" یا "یانگ من هو" یا یک چیز دیگر بوده است. هیچ مقام نظامی یا غیر نظامی در مورد اینکه در کره شمالی ارتش وجود دارد، یا اصولا چیزی جز ارتش وجود دارد، اظهار نظری نکرده است.

بنا به یک گزارش مجهول از یک منبع نامعلوم، در درگیری که میان سربازان دولتی کره شمالی و ارتش محافظ رئیس سابق ارتش کره شمالی رخ داد، دهها نفر، یا صدها نفر، یا سه نفر، یا چهارده نفر کشته شدند. هیچ کسی در این اتفاق زخمی نشده است، چون معمولا در کره کسی زخمی نمی شود، و اگر هم بشود بیخودی درما نش نمی کنند. البته هیچ منبعی که با فاصله کمتر از دو هزار کیلومتر از پایتخت کره شمالی باشد این خبر را تائید نکرده است.

شهر پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی بود، در ده سال گذشته کسی از اینکه آیا این شهر هنوز پایتخت کره شمالی هست یا نه خبری نداده است. برخی از دیپلماتهایی که در بیست سال گذشته از این شهر بازدید کرده اند، گفته اند که چون وجود تابلوی راهنما در کره غیرقانونی است، معلوم نیست  محلی که پنج روز در آن زندگی کردند همان پیونگ یانگ است یا یک جای دیگر. یک مقام سابق کره شمالی اعلام کرد که نام شهرهای دیگر کره شمالی محرمانه است و او نمی داند که آیا واقعا شهری که 20 سال در آن کار می کرد همان پیونگ یانگ بود یا یک جای دیگر.

یک منبع آگاه اعلام کرد در درگیری میان ارتش محافظ رئیس سابق ارتش کره با سربازان دولتی کره، ساختمان های اطراف درگیری مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند، اما همین منبع در پاسخ به این سووال که نام خیابان محل درگیری چه بود، گفت خیابان " کیم ایل سونگ" یک مهاجر کره ای به خبرنگار ما گفت که فقط چهار خیابان در پایتخت نامی جز کیم ایل سونگ دارد.

به گزارش منبع اولی، که نامش را فاش نکرد و به اعتقاد بسیاری اصلا نام ندارد، روز جمعه گذشته 20 جولای 2012 تلویزیون پیونگ یانگ تصاویر صدها سرباز یونیفورم پوش را نشان داد که با اعلام خبر  بالا رفتن مقام "کیم جونگ اون" به مقام "رهبر بزرگ" و "فرمانده کل قوا" در خیابان به جشن و پایکوبی پرداخته بودند. اما منابع خبری دیگر اعلام کردند که خبر مذکور دروغ است، اولا به این دلیل که تلویزیون کره معمولا تصویر پخش نمی کند، بنابراین دیدن آن برای افرادی غیر از رهبر کره و اعضای عالیرتبه حزب کمونیست ممکن نیست، دوما به این دلیل که روز جمعه 20 جولای در تقویم کره شمالی وجود نداشته و اصولا به دلیل نفرت کیم ایل سونگ رهبر اسبق کره شمالی ماه جولای سالهاست که در کره شمالی غیرقانونی است. و به دلیل ولادت جانسوز بنیانگذار کره شمالی در ماه می، این ماه در تقویم کره شمالی 180 روز است.

کارشناسان کره شمالی گفته اند بالارفتن مقام "کیم جونگ اون" از "رهبر" کره به "رهبر بزرگ" کره یکی از اختیارات کیم جونگ اون است که توسط کیم جونگ اون به کیم جونگ اون داده شده است. همین کارشناسان گفتند که احتمالا دلیل اینکه با گذشت چند ماه از جانشینی کیم جونگ اون به جای کیم جونگ ایل پدرش، هنوز خودش به خودش مقام رهبر بزرگ را نداده بود این بود که درگیر جشن های سر کار آمدن خودش بود و فرصت نکرده بود که این اقدام را انجام دهد. همین کارشناسان گفتند که جشن آغاز روی کار آمدن رهبر کره معمولا یک روز بعد از پایان مراسم عزای عمومی مرگ رهبر سابق کره برگزار می شود.

مراسم عزای عمومی معمولا بین یک تا سه سال و جشن آغاز رهبری غالبا بین سه تا بیست سال طول می کشد. یک کارشناس کیم جونگ ایل گفت "جشن آغاز رهبری کیم جونگ ایل شانزده سال طول کشید و او قبل از پایان جشن درگذشت و حکومت به پسرش رسید." اما یک کارشناس دیگر این گفته را تکذیب کرد و اعلام کرد اصلا کسی به نام کیم جونگ ایل هرگز رهبر کره نبود و در بیست سال گذشته کره شمالی توسط یکی از دختران کیم ایل سونگ که نامش را کسی نمی داند، اما گفته می شود که احتمالا نام داشته است، اداره می شد.

خبر نگار دیلی میل گفت "در درگیری میان سربازان دولتی و 56 هزار محافظ خصوصی فرمانده سابق ارتش کره، یعنی ری یونگ هو، این فرمانده سابق در جریان درگیری مسلحانه کشته شده است." این خبرنگار در توضیح اینکه خبر را از چه منبعی به دست آورده است، گفت: "حدس می زنم این طور باشد، چون طور دیگری نمی تواند باشد." وی گفت: "ری یونگ هو به دلیل بیماری اش اجازه گرفته بود که از مقام خودش کناره گیری کند، اما معلوم نیست چرا کناره گیری نکرده است." براساس یکی از قوانین مصوب کیم جونگ ایل که توسط وی پیشنهاد و توسط خودش تصویب شد، هر مقام کشوری یا لشگری در کره هر زمانی که رهبر دوست داشت، باید حداکثر تا یک هفته سکته کند یا به شدت بیمار شود و تا ده روز استعفا بدهد، در غیر این صورت تصادف خواهد کرد و خواهد مرد.

با این حال ری جون یونگ، پسرعموی ری یونگ هو که 35 سال قبل از کره شمالی فرار کرده و به ژاپن رفته است، به خبرگزاری دیلی میل گفت که ری یونگ هو سی سال قبل وقتی محافظ کیم ایل سونگ بود، یک بار و بیست سال قبل نیز وقتی وزیر دفاع بود، برای بار دوم خودکشی کرده و در هر دوبار کشته شده است. وی گفت هنوز کسی که در بیست سال گذشته از کره خارج شده و از پسرعموی او خبر داشته باشد، با او تماس نگرفته و لذا نمی تواند این خبر را تائید یا تکذیب کند.  

با این حال روزنامه چوسون ایل بو چاپ کره جنوبی گزارش داد که درگیری مسلحانه در کره شمالی زمانی رخ داد که چونه ریونگ هائه، مدیر دفتر سیاسی ارتش خلق مردمی سوسیالیستی کارگری دهقانی کره شمالی سعی کرده بود تا ری یونگ هو را توسط گروه محافظان 35 هزار نفری اش دستگیر کند. جزئیات این درگیری هنوز فاش نشده است. مقام های امنیتی کره که دقیق ترین اطلاعات را از کره شمالی دارند، اعلام کردند که مطمئن هستند که این اتفاق در جمعه رخ داده است، اما نمی دانند که این جمعه در چه ماه و سالی بوده است. آنان همچنین گفتند که تلفات واقعی این درگیری بین 15 تا 7856 نفر حدس زده می شود، با این حال تاکید کردند که دادن اطلاعات دقیق تر از این ممکن نیست.

 منبع روز آنلاین

 

 

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter