نویدنو:05/05/1391  

 

نویدنو:05/05/1391  

 

چرا تحریمی علیه امریکا وجود ندارد ؟

سابقه ای طولانی وخونین از "جنایت علیه صلح"

ریچارد بکر - برگردان : مهرگان

 

اول جولای بعنوان آغاز دور جدید تحریم های طراحی شده برای نابودی اقتصاد ایران ، ایجاد مصیبت های گسترده تر در میان مردم ، ودر نتیجه آن تغییر رژیم در کشور مشخص شد . دلیل ظاهری این تحریم ها آن است که ایران برنامه ای هسته ای دارد ، که واشنگتن ومتحدان آن ادعا می کنند که در حال هدایت به سمت ساخت بمب های هسته ای است . دولت ایران با اعلام آن که برنامه هسته ایش برای اهداف صلح امیز است  چنین قصدی را انکار کرده است .

ایران از اولین کشوری که از قطع جریان وکاهش شدید تجاری به خاطر تحریم ها رنج برد بسیار فاصله دارد . در طی چندین دهه ،امریکا – برخی اوقات از طریق شورای امنیت سازمان ملل ، گاهی در هماهنگی با متحدان امپریالیست خود ، وزمانی به تنهایی – تحریم ها ، ممنوعیت ها و محاصره هایی را بر ده ها کشور تحمیل کرده است . برخی از تحریم حکومت ها  دهه ها و در مورد کوبا نیم قرن به درازا کشیده است .

توجیه ها برای تحمیل تحریم ها به اصطلاح نقض حقوق بشر، فقدان دموکراسی ، تجاوز نظامی در نقض قوانین بین المللی ، ودرگیری در عملیات تروریستی را شامل می شود . اما باید در اینجا با ذکر یک اسثنای بزرگ ، یدآور شد که این توجیه ها " برای ایالات متحده ، متحد های امپریالیست آن ، قائم مقام ها ودست نشانده ها ی آن ها " غیر قابل اجرا هستند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال  1990 ، با حمایت واشنگتن ، یک محاصره اقتصادی را بر عراق تحمیل کرد . محاصره ، که توسط  نیروی دریایی ایالات متحده به اجرا در آمد ، 13 سال به طول انجامید و زندگی بیش از یک میلیون عراقی را ، که نیمی از آن ها کودکان زیر 5سال بودند گرفت . بهانه برای اعمال شدید ترین تحریم علیه رژیمی در تاریخ مدرن ، دخالت نظامی و اشغال کویت توسط عراق در اوت 1990، پس از ستیزه ای طولانی بین دو کشور بود .  عراق که مدت طولانی کویت را بعنوان بخشی از سرزمین ملی عراق قلمداد می کرد ، ادعا داشت که کویت با سرقت نفت عراق اقتصاد آن را تضعیف می نماید .

عراق پس از تجاوز به کویت ، سرانجام با به راه افتادن شش هفته بمباران تحت هدایت امریکا ، که اکثر زیر ساخت های غیر نظامی کشور را نابود کرد، از کویت بیرون رانده شد ، اما به جای بمباران ، تحریم ها ادامه یافتند. اکنون برای ادامه تحریم ها بهانه جدیدی مورد نیاز بود و به سرعت یافته شد : به اصطلاح " سلاح های کشتار جمعی" عراق .  

چرا هیچ تحریمی علیه امریکا وجود ندارد ؟ چرا هیچ رهبر– سابق یا کنونی -  امریکا اکنون پشت میله های زندان یا در انتظار محاکمه نیست؟

مقام های ارشد امریکایی از فشار ویران گر بر مردم عراق به خوبی آگاه بودند . وقتی که در برنامه "60دقیقه " سی بی اس در ماه می 1996پرسیده شد آیا مرگ نیم میلیون کودک عراقی به خاطر تحریم ها ارزش داشت ، مادلین البرایت سفیر امریکا در سازمان ملل پاسخ داد " ما فکر می کنیم ارزش آن را داشت " گفته های البرایت عملا اعتراف به جنایت های جنگی را تشکیل می دهد .

در سال 1998 بیل کلینتون رئیس جمهور امریکا اظهار کرد که " خیلی ها می خواهند شاهد پایان تحریم ها باشند ، (اما) من از آن ها نیستم ." وبا اعلام آن چه که عملا در تمام مدت ادامه داشت یعنی تغییر رژیم در عراق به عنوان سیاست رسمی امریکا ،" لایحه آزادسازی عراق " را امضا کرد .توجیه جدید  ابراز نگرانی از نقض احتمالی "حقوق بشر" بود .

امریکا ، پنج سال بعد ، بدون دسترسی به هدف خود با ابزار های دیگر، با ادعا های واهی  وجود "سلاح های کشتار جمعی در عراق" به عراق حمله وآن را اشغال کرد. اشغال عراق آن طور که بعد ها از سوی امپریالیست های نئون کان و دموکرات به یک اندازه ادعا شد ناشی از " شکست اطلاعاتی" نبود.

اشغال امریکا به قیمت جان بیش از یک میلیون عراقی و هزارها امریکایی انجامید . حداقل 4.5 میلیون عراقی تبعید شدند وجامعه عراق متلاشی گشت . شکنجه برای ده ها هزار زندانی عراقی از امور پیش پا افتاده بود . روی هم رفته ، جنگ 20ساله ای که امریکا علیه عراق به راه انداخت بیش از یک سوم جمعیت عراق را کشت وزخمی کرد و وادار به تبعید نمود . تمام این مرگ و ویرانی در جنگی بر مبنای بهانه های جعلی و دروغ های شناخته شده توجیه شد .  

پس از عراق ، جنگ واشغال جاری در افغانستان و اصابت موشک های هواپیماهای بی سرنشینی وجود دارد که هر روزه مردم پاکستان ، یمن وسومالی را می کشد. در دهه 1990 بمباران ومحاصره یوگسلاوی سابق ونیز عراق ، در دهه 1980 حمله ها ودخالت ها در امریکای مرکزی وکارائیب و قبل از آن هم در ویتنام ، شیلی ، کره ، جمهوری دومنیکن ، هائیتی ، کنگو، ایران، گواتمالا وغیره وغیره - تاریخی طولانی وخونین – وجود داشت . هر جایی که امریکا موفق شد دولت های انقلابی یا مترقی را سرنگون سازد ، با دیکتاتور های دست راستی پلیسی جایگزین شدند . 

این که هیچ یک از کشورهای فوق امریکا را تهدید نکردند ونمی توانستند تهدید نمایند به معنی آن است که جنگ ها و دخالت های انجام شده از سوی امریکا نقض بسیار جدی قانون های جهانی – جنایت علیه صلح - بودند . 

واشنگتن صد ها میلیارد دلار وحجم عظیمی از کمک های نظامی را برای امکان پذیر کردن پاک سازی قومی فلسطینی ها به اسرائیل ارسال کرده است . امریکا از بسیاری از رژیم های سرکوبگر وضد دموکراتیک در سراسر جهان ، مثل عربستان سعودی و سایر پادشاهی های ارثی در خاورمیانه ، حمایت ومحافظت کرده است .

و البته ، امریکا که دارای هزار ها کلاهک هسته ای است ، تنها کشوری است که عملا از این اسلحه ها برای نابود کردن شهرهای هیروشیما و ناکازاکی و کشتار صد ها هزار نفر از شهر وندان  ژاپنی در اواخر جنگ جهانی دوم استفاده کرده است .

بنا بر این چرا هیچ تحریمی علیه امریکا وجود ندارد ؟ چرا هیچ رهبر- پیشین یا کنونی- امریکا پشت میله های زندان یا در انتظار محاکمه نیست ؟

پاسخ این پرسش آن است که "سامانه" عدالت بین المللی خیلی شبیه به سامانه "عدالت" محلی کار می کند . دولت ثروتمند دولت فقیر را تنبیه می کند. مفهوم " برابری در مقابل قانون " در عرصه جهانی به همان اندازه محلی افسانه است . کسی که در زندان یا تحت تحریم به نتیجه می رسد  کاری به عدالت واقعی ندارد و هر چیزی را با قدرت واقعی انجام می دهد .

دولت اوباما ورهبران کنگره امروز با معرفی خود بعنوان نگران " حقوق بشر" و"دموکراسی" ، برای جلب حمایت مردمی از تحریم ها وسایر اشکال دخالت در ایران و سوریه تلاش می کنند .

هیچ کس نباید احمق فرض شود .

http://www.pslweb.org/liberationnews/news/why-no-sanctions-on-the.html

 

 

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter