نویدنو:22/04/1391  

 

نویدنو:22/04/1391  

 

تهديد شغل ۱۰۰ هزار کارگر نساجی اصفهان

ايلنا: شكى نيست كه افزايش قيمت حامل‌هاى انرژي، نرسيدن بسته‌های حمايتی هدفندی يارانه‌ها، تحريم‌ها و بالا بودن نرخ بهره بانکی مشکلاتی برای صنعتگران استان اصفهان ايجاد کرده اما اين مشکلات، از بحرانی که کارگران و حقوق بگيران با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند، سخت‌تر نيست.


به گزارش خبرنگار ايلنا در اصفهان، حدود يک دهه پيش بود که داستان بحران در صنعت نساجی اصفهان آغاز شد، اين زخم کهنه، از اوايل دهه ۸۰ با فرسودگی ماشين آلات و کمبود سرمايه در گردش کارخانه‌ها سرباز کرد و با موجی که از اعتراض کارگران و تعطيلی واحد‌ها بوجود آورد، به سرعت مورد توجه مسوولان قرار گرفت و آن‌ها را بر آن داشت كه با استفاده از تسهيلات کمکی ارزان قيمت و حتی استفاده از حساب ذخيره ارزی اين بحران را خاتمه دهند.
اما اکنون که بيش از يک دهه از شروع بحران مي‌گذرد، هنوز هم اين صنايع بر اين باورند که مشکلاتشان حل نشده و هر ماه، تعدادی از کارخانه‌ها دست به تعديل نيرو مى زنند يا اعلام ورشکستگی مي‌كنند.
تعطيلی سه کارخانه نساجى اصفهان در سه ماه
مظفر چولمقانی دبير انجمن صنفی کارفرمايان نساجي‌های اصفهان در اين باره به ايلنا گفت: هيچ تغييری در وضعيت اين صنعت مشکل دار بوجود نيامده و همچنان واحدهای فعال با زخم‌های کهنه دست و پنجه نرم مي‌کنند.
او خبر تعطيلی سه کارخانه نساجی در سه ماه گذشته را تاييد کرد و گفت: متاسفانه نه تسهيلاتی به کارخانه‌های مشکل دار پرداخت شده و نه بهبودی در کارشان حاصل شده است.
ادامه کار با ۴۰ درصد ظرفيت توليد
چولمقانی با تاکيد بر اينکه بسياری از کارخانه‌های نساجي، با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفيت خود به فعاليت ادامه مي‌دهند، بيان داشت: مشکل اصلي، کمبود مواد اوليه است که عمدتا در سالهای گذشته از خارج از كشور وارد مي‌شد اما اخيرا با تحريم‌های جديد، برای خريد و واردات پنبه و الياف مصنوعی دچار مشکل شده‌ايم.
وی با انتقاد از همکاری نکردن بانک‌ها برای بازکردن ال سی و انجام فعاليت‌های مربوط به تجارت خارجی اين صنف گفت: متاسفانه بسياری از واحدهای توليدي، ماههاست که ۲ تا ۵ ميليارد تومان هزينه لازم برای خريد مواد اوليه را در دست دارند اما نمي‌توانند خط توليد کارخانه‌شان را به راه اندازند.
کمبود مواد اوليه داخلی
وی با اشاره به ادامه فعاليت نساجي‌ها با استفاده از مواد اوليه داخلی گفت: مشکل اينجاست که نه پنبه داخلی از کيفيت مورد نياز کارخانه‌های نساجی برخوردار است و نه محصول صنايع پتروشيمی داخلی جوابگوی نياز ماست.
دبير انجمن صنفی کارفرمايان نساجي‌های اصفهان با اشاره به جلسات متعدد اين صنف با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی مديران استانی و محلی گفت: با اين وجود هنوز مشکلات پابرجاست و کارفرمايان چاره‌ای جز تعديل نيرو نداشته‌اند.
دو هزار کارخانه نساجی اصفهان و 100 هزار شغل مستقيم در خطر
اين همه در حالى روى مي‌دهد که به گفته حاتم شاه‌کرمي، رييس هيات مديره انجمن صنفی کارفرمايان صنايع نساجی استان اصفهان، در حال حاضر، يکصد هزار اصفهانی در اين صنعت شاغل هستند و بي‌برنامگی و عدم ارائه راهکارهای صحيح برای حل مشکل نساجي‌ها، اين مشاغل را تهديد مي‌کند.
وی با اشاره به وجود بيش از هشت هزار واحد صنعتی در استان افزود: از اين تعداد دو هزار و ۲۰۰ واحد متعلق به صنعت نساجی است.
شاه کرمی همچنين خواستار اجرای قانون مبارزه با کالای قاچاق شد و گفت: با توجه به ماده ۱۰۳ تامين اجتماعی که به ماده ۸۰ تبديل شده، اين قانون اجرا نمي‌شود و باعث وارد آمدن فشارهايی بر صنعت نساجی شده است.
رشد ۴۰ درصدی صادرات نساجی ها
اما از سوی ديگر رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در مراسم تجليل از ۳۰ تلاشگر صنايع و معادن اصفهان، اعلام کرد: صاردات صنعت نساجی در سه ماهه نخست سال جاری در حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
سيد عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صنعت و توليد تصريح کرد: با توجه به روزهای سخت و وجود تحريم‌ها، تورم، عدم کمک و ارايه بسته‌های حمايتی طرح هدفمندی يارانه‌ به خود مي‌باليم که در صنعت نساجی در سه ماهه نخست امسال در حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ايم.
وی از اختصاص رتبه نخست توسعه يافتدگی رتبه دوم در صادرات کشور به اصفهان با وجود همه مشکلات موجود خبر داد و گفت: صنعت اصفهان در تمام دولت‌ها پويا بوده اما در حال حاضر با مشکلات بسياری از جمله رفتن برخی از فعالان اين عرصه پشت ميله‌هاى زندان روبرو است.
مشکلات اقتصادی محدود به صنعت نيست
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت استان و نايب رييس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن اصفهان در پاسخ به ايلنا درباره ناهماهنگی آمار رشد صاردات نساجي‌ها با بحران و تعديل ظرفيت آن‌ها گفت: مشکلات اقتصادی در همه بخش‌ها وجود دارد و مختص به صنعت و معدن هم نيست البته با توجه به اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها، افزايش دامنه تحريم‌ها، بالابودن نرخ بهره بانکی و موارد ديگر، کار واحدهای توليدی کند شده اما اين به آن معنا نيست که سياه نمايی کنيم و هميشه در انتظار حل مشکلات از بيرون مجموعه خود باشيم.
وی با اشاره به نقش مديريت صحيح در شرايط کنونی و برای کاهش اثرات بحران‌های اقتصادی در کارخانه‌ها گفت: افزايش صادرات صنعت نساجی اصفهان، موضوعی بود که در جلسات با استاندار و ديگر نشست‌های تخصصی اعلام شده و مورد تاييد اعضای اين انجمن صنفی نيز بوده و هست.
مشکل کارگران و کارمندان، بيشتر است
سهل آبادی که معتقد است در حال حاضر وضع کارگران و حقوق بگيران سخت‌تر از کارفرمايان است افزود: بار‌ها از کارفرمايان خواسته‌ام به جای تعديل نيرو، کارگران خود را حفظ کنند، چراکه سالهاست از کارآن‌ها بهره برده‌ايم و از نتيجه کار و تلاش آن‌ها استفاده کرده‌ايم.
وی با استناد به کارگاههای توليدی مشکل داری که اين هفته به ستاد تسهيل استان مراجعه کردند و خواستار حل مشکلاتشان شدند گفت: به جز دو سه کارخانه، بقيه واحدهای توليدی فعالند و مشکل تعديل نيرو نداشته‌اند.
رشد تصاعدی هزينه‌های کارگران
عليرضا حيدری کار‌شناس مسايل اقتصادی در اصفهان نيز با تاييد مشکلات روزافزون جامعه حقوق و دستمزد بگير گفت: افزايش ۳۰ درصدی قيمت نان باعث افزايش هزينه‌های سبد خانوار کارگران به صورت تصاعدی مي‌شود.
وى يادآور مي‌شود: بعد از اجرای مرحله نخست هدفمندی يارانه‌ها، قيمت بسياری از کالا‌ها از جمله نان افزايش يافت که به دليل عدم ايجاد سيستم جبرای برای اين افزايش قيمت، مشکلات زيادی متوجه کارگران و خانواده آن‌ها شده است که جبران آن نه با افزايش دستمزد و نه با افزايش پرداخت يارانه نقدی ديده نشده است.
گزارش از ناهيد شفيعی

17 تیر 1391   

 

 

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter