ویدنو:07/04/1391  

 

ویدنو:07/04/1391  

 

قرار ک.م.حزب کمونیست یونان: اولین سنجش از نتیجه انتخابات 17ژوئن 2012بخش اول

برگردان : آرش

 

ک.م.ح.ک.یونان در 18ژوئن 2012 نشستی بر گزار واولین سنجش نتیجه انتخابات 17ژوئن 2012ونیزرخ داد های پس از انتخابات را مورد بحث قرار داد.موضع کمیته مرکزی در سازمان های پایه حزب ، در سازمان های اتحادیه جوانان کمونیست یونان،در همایش هایی با حمایت کننده ها ، دوستان و افرادی که همراه حزب برای جمع آوری دیدگاه ها وپیشنهاد ها کار می کنند مورد بحث قرار خواهد گرفت . کمیته مرکزی ارزیابی خود را پس از گردآوری دیدگاه ها، پیشنهاد ها ، ملاحظه ها در رابطه با هر دو انتخابات (می وژوئن) جمع بندی خواهد کرد که وظایف فوری حزب را نیز تعیین خواهد نمود.

الف – ارزیابی های بنیادی در رابطه با نتیجه انتخابات

کمیته مرکزی اولین ارزیابی خود را خلاصه وآن را برای بحث فهرست می کند:

نتیجه انتخابات برای مردم، که از ضربه های قابل توجه ناشی از پی امد های بحران اقتصادی سرمایه داری در یونان رنج برده است، منفی است . عوامل منفی زیر قابل مشاهده  هستند:

باخت قابل توجه ح.ک.یونان ، که بر خورد موضع ها وفعالیتش را ، در نور رخ داد های منفی که پیش بینی شده بودند بازتاب نمی دهد .این باخت زیر فشارجاری توهم ها ومنطق به اصطلاح شر کوچک تر، از طریق راه آسان وبی درد ، که به اصطلاح تشکیل دولتی برای مدیریت بحران در زمینه قدرت انحصار ها وجذب در اتحادیه اروپا، که بدتر شدن وضع مردم را مدیریت خواهد کرد، اتفاق افتاد. هم زمان تاثیر جو ترس وارعاب در رابطه با خروج یونان از منطقه یورو نیز وجود داشت . این امر در شرایط  تهاجمی سامانه مند وحقه بازی از سوی سازوکار ایدئولوژیک – سیاسی سامانه ، حتی از طریق استفاده سامانه مند از اینترنت رخ داد. هدف اصلی تضعیف ح.ک.یونان در راستای جلوگیری از خیزش جنبش کارگری در شرایطی بود که  وضع مردم درحال بدتر شدن است .

کمیته مرکزی به هزارها زحمتکشی که فشار وتهدید را تاب آوردند ، وباردیگر به ح.ک.یونان رای دادند و به فراخوان حزب برای جلوگیری از تلاش ها برای ضعیف کردن آن پاسخ دادند درود می فرستد. حزب از فعالیت قهرمانانه عضو های حزب و اتحادیه جوانان کمونیست  در دوران این مبارزه دشوار انتخاباتی قدر دانی نموده ودرود می فرستد.   .

افزایش رای های دموکراسی نوکه آن را قادر  ساخت  حزب اول شود  وپایه های تشکیل دولتی ائتلافی را دارد.  سیاست دموکراسی نو ضد کارگری ، ضد مردمی است. دموکراسی نو بر گذاشتن بار تند شونده بحران بر دوش مردم برای تضمین بهبود سود آوری سرمایه تلاش خواهد کرد. دموکراسی نو تمام تضمین های لازم را در رابطه با " راهبرد خیابان یک طرفه اتحادیه اروپا یش" به بورژوازی واتحادیه اروپا تسلیم کرده است . حقیقت آن است که هنوز بدترین در راه است ونه خلاف آن ، آن گونه که آقای ساماراس ادعا کرد. دولت ائتلافی ظاهری خط " اتحادیه اروپا ، خیابان یک طرفه" ، خط مدیریت بورژوایی بحران را تعقیب خواهد کرد .

ترقی سیریزا در دور دوم مبارزه انتخاباتی بر خلاف واقعیتی که منطق مدیریت آن از سوی برنامه دولتش افشا شد . در این برنامه  سیریزا همه شعارهای با عبارت پردازی رادیکال در رابطه با حذف مموراندوم و موافقت نامه های وام ، لغو خصوصی سازی وغیره را که در برنامه اش برای انتخابات ششم می مطرح کرده بود حذف کرد . از این رو به یک برنامه مدیریت بورژوازی تبدیل شد . سیریزا نشان داد که  در رابطه با قدرت های خارجی موضع وقیحانه قابل تطبیقی دارد.

در شرایط  فریب شدید مردم  سیریزا از سوی نیروهای مردمی که خواستار مذاکره مموراندوم ، بدون هیچ مقابله ای با اتحادیه اروپا ومنطقه یورو بودند مورد حمایت قرار گرفت.

تحکیم قدرت انتخاباتی "طلیعه طلایی" فاشیست،تغییر آن به حزبی پارلمانی . در شرایط بحران "طلیعه طلایی" اسلحه قابل توجه سامانه سیاسی بورژوازی ، در راستای شکستن جنبش کارگران ومردم ، اسان کردن معادله خطر ناک  برابری فاشیسم با کمونیسم به عنوان یک ایدئولوژی دولتی و در نتیجه به مثابه اقدام دولتی علیه حزب کمونیست یونان را  تشکیل می دهد.

جمع بندی آن است که نتیجه انتخابات در کل محدود یت گرایش رادیکال گرا با منشا طبقاتی را بازتاب می دهد که در طی دوران بحران ، زیر نفوذ رشد رادیکال گرایی خورده بورژوایی تحت هدایت ایدئولوژی وتبلیغ بورژوازی رشد کرد. اشکار است که مبارزه ای که  رشد کرد نتوانست رادیکال گرایی را مدیریت کرده وعمق بخشد ، همان طور که نتوانست ماهیتی  توده ای بگیرد ونتوانست به سازمان وجهت سیاسی که مورد نیاز شرایط حاضر بود دست یابد . در تحلیل نهایی ،هر گرایش مثبتی که رشد کرد تحت تاثیر مضمون کم مایه ضد مموراندوم ، تحت تاثیر کاستن از انتظار ها در شرایط گسترش فقر و بیکاری توده ای قرار گرفت.

نتیجه انتخابات به ترویج وتقویت طرح های طبقه بورژوای کشوردر رابطه با تعویض سامانه چرخش دو حزبی با سامانه دو حزبی جدید ،متشکل از راست مرکز با دموکراسی نو  وچپ مرکز با سیریزا ، که بخش وسیعی از کادرهای سازمان یافته پاسوک را جذب کرد ، به عنوان هسته های آن کمک می کند. طرح ها برای  سازمان دهی دوباره سوسیال دموکراسی تهیه شده اند. سوسیال دموکراسی سودمند بودن برای طبقه بورژوا را در رابطه با فرسایش آگاهی های ریشه ای به طرف داری از "جاده یک طرفه اتحادیه اروپا" و در راستای حمله وکنترل جنبش کارگری ثابت کرده است .  

کمیته مرکزی افرادی را که این بار به جای ح.ک.یونان رای دادن به حزب های دیگرو به ویژه سیریزا را ترجیح دادند به تفکر عمیق در این باره ، حتی اگر  نگاه به گذشته است ، فرا می خواند. حزب به طور کلی زحمتکشان را به تفکر با آرامش در رشته ای از حادثه هایی که از 6 می تا 17 ژوئن رخ داد که عنصر های ویژه بی سابقه ای  را به این مبارزه انتخاباتی وارد کرد ، که ما به ویژه در دوران پسا دیکتاتوری آن را تجربه نکرده بودیم،  دعوت می کند.

الف: هدایت بی سابقه ، تحریک آمیز، و دخالت رسوای کمیسیون اتحادیه اروپادر کارزار انتخاباتی از طریق شخصیت های برجسته آن از المان ، فرانسه ، ایتالیا ، صندوق بین المللی پول ، ایالات متحده امریکا ، رسانه های جهانی . همه آن ها مخالفت با منافع گروه های انحصاری را بیان می کند، بنا بر این آن ها ارعاب مردم یونان را در راستای رها کردن حتی درخواست لغو مموراندوم وپیمان وام را تعقیب می کردند که در کار زار انتخاباتی 6 می در مرکز خواسته ها قرار داشت . 

اگر چه جنبش مردمی در یونان در سال های اخیر به صورت قابل توجهی رشد کرده و نمایش های آن در سراسر اروپا اثر داشته است ، اما جهت یابی لازم وماهیت مردمی مورد نیاز– گنجایش سازمانی که بتواند قدرت سرمایه را به مبارزه به طلبد-  را نداشته است.  اگر چه اندازه یونان در چارچوب اتحادیه اروپا بسیار کوچک است ، اما جذب ژرف آن به داخل منطقه یورو ، بحران ژرف ودیر پا در ترکیب با کسادی در منطقه یورو،  دخالت متحد های بین المللی در داخل وبیرون اتحادیه اروپا را در راستای جلوگیری کردن از هر گرایش برای ریشه ای تر کردن جنبش در یونان ونیز جلو گیری از اثر جهانی آن ناگزیر ساخت.

در این چارچوب  تلاش سامانه مندی برای تشکیل یک سامانه دو قطبی بر مبنای دموکراسی نوین وسیریزا وجود داشته است . هم زمان انتخابات یونان در ژوئن هم چون آزمون وابزاری در خدمت رقابت بین المان ، فرانسه ، اسپانیا، ایتالیا در سایه شدت یافتن جدید بحران مورد استفاده قرار گرفت . مذاکره در باره تصحیح فورمول ریاضتی اتحادیه اروپا با انتخابات 6می یونان آغاز نشد . بلکه پیش تر در روشنای تناقض های داخل سرمایه داری در داخل اتحادیه اروپا با مشارکت امریکا وبه ویژه پرزیدنت اوباما آغاز شد .

انتخابات یونان و رخ داد ها بعنوان اهرمی برای تضاد های بین آن ها  جهت طرح در همایش اتحادیه اروپا در 28-29ژوئن ، و گردهم آیی جی 7  وجی 20ذر 19-18ژوئن مورد استفاده قرار گرفت . لفاظی های سیریزا علیه مرکل از سوی بخشی از رقیب های المانی ونیز توسط امریکا ، علیه بخش های دیگری که  تایید می کردند لغو مموراندوم می تواند یونان را از منطقه یورو خارج کند  و سبب انحلال آن گردد مورد استفاده قرار گرفت .    

ب – بیانیه فدراسیون اقتصادی یونان در رابطه با ضرورت تشکیل دولت ائتلافی با سیریزای ضد مموراندوم . حمایت آشکار سیریزا از بخشی از گروه های انحصاری و خروجی آن در رسانه های جمعی ،و از کانال های رادیو تلویزیونی دولت .

ج- حرکت سازمان یافته به سیریزا از سوی بخش بزرگی از کادر های پاسوک به ویژه از سازمان های دولت سابق ، بانک ها، مدیران بخش عمومی ونیزکادرهای مرکزی از سامانه پاسوک ، که نقش فعالی در سازمان دادن مبارزه انتخاباتی سیریزا و انتقال سازمان یافته بخش بزرگی از پایگاه رای های پاسوک به سیریزا به عهده داشتند.

د- موضع یکسان همه حزب های "اتحادیه اروپا جاده یک طرفه" بر آن که باد مثبت تغییری در اروپا می وزد وآن که اصلاح مموراندوم وحتی پیمان وام می تواند آسایش وچشم انداز مثبتی برای مردم یونان و دیگر کشورها به طور کلی بیاورد ، با وجود این واقعیت که بر آمدهای بدیل ارتجاعی آن چنان طراحی شده اند که اصلاح های ارتجاعی در کشورهای عضو اتحادیه می تواند به شیوه یکسانی پیش برده شود:  تحکیم قدر قدرتی کمیسیون اروپا وتند کردن تناقض هایی که  سبب  تقویت نیروهای نا پایدار وگریز از مرکز و حتی از هم پاشیدگی منطقه یورو می گردد.  

دو کار زار انتخاباتی اخیر، به ویژه کارزار 17ژوئن به عمل بی سابقه ای برای دستکاری رای ها ، با  تهدید ها ، گمراه کردن ها ، حمله ها علیه حزب به سبب رد شرکت در دولت مدیریت بورژوایی تبدیل شد، دستکاری ای که بی سابقه بود. حمله به حزب راهبرد آن ، رد شرکت در دولتی برای مدیریت بورژوایی بحران آن را هدف گرفته بود،

مسلم است که پس از انتخابات مدرک بسیار بیشتری در رابطه با آن چه پشت صحنه  در رابطه با رقابت بین انحصار ها وبهره برداری از سیریزا در این صحنه  جریان داشت معلوم خواهد شد .

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter