ویدنو:26/03/1391  

 

ویدنو:26/03/1391  

 

انتخابات یونان وامریکا

انتخابات ها در راه ا ند ! انتخابات ها در راه اند!

برگردان-آرش

آری امسال سال انتخابات در امریکا است اما جهان چشم انتظار تماشای انتخابات دیگری در آخر این هفته در یونان است . – یونان کمتر از 2درصد تولید ناخالص اروپا را تولید می کند . اما ما در زمان غیر عادی زندگی می کنیم .

روز یکشنبه ، رای دهندگان یونانی نه فقط برای انتخاب دولتی جدید ، بلکه  برای باقی ماندن کشور در منطقه یورو پای صندوق های رای خواهند رقت . رای می تواند پی آمدهای عظیمی برای آینده اتحادیه اروپا ، بازار های مالی و، با بسط معنا ، اقتصاد امریکا داشته باشد . ترسناک تر از همه ، وال استریت جورنال گزارش می کند که شهروندان یونان در امتداد رای دادن پول ها را از بانک هایشان بیرون کشیده وبرای موادغذایی ذخیره کرده اند .  

کدام رخ داد ها در اروپا برای امریکا اهمیت زیادی دارند . اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری امریکا است وبحران بدهی ها پیش از این به اقتصاد جهان وسود های مواج شرکت های چند ملیتی امریکا نظیر مک دونالد ، که بیش از 40درصد درآمد خود را از اروپا کسب می کند، آسیب رسانده است.

زانی مینئون بددئوس سردبیر اقتصادی اکونومیست می گوید " در بد ترین سناریو ممکن این امر می تواند به یک بحران مالی بدتر از بحران لمان برادرز (بانک بزرگ امریکا- مترجم)  شتاب دهد . که برای شغل ها و بازار های بورس اینجا اهمیت دارد . برای  متوسط امریکایی ها هم به صورت خیلی دراما تیکی مهم است."

در واقع ،گفتن آن که انتخابات یونان می تواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا درنوامبر را تعیین کند مبالغه نیست. بلکه به توضیح آن که چرا رئیس جمهور اوباما در جریان کنفرانس مطبوعاتی جمعه گذشته خود درباره انتخابات یونان سخن گفت کمک می کند:

" ما گفته ایم که ماندن یونان در منطقه یورو به سود همه است در حالی که به تعهدات آن برای اصلاح احترام می گذاریم . ما فداکاری هایی را که مردم یونان کرده اند تایید می کنیم ... اما مردم یونان هم به تایید آن که  مشقت های ان ها در صورت انتخاب خروج از منطقه یورو بدتر خواهد شد نیاز دارند ."

یونان یک سامانه پارلمانی دارد و رای گیری روز یکشنبه ده ها حزب را مطرح می کند. رقابت اصلی بین حزب های سنتی تر – به رهبری دموکراسی نو وپاسوک – است که خواهان ماندن یونان در منطقه یورو حتی با پذیرش اقدام های ریاضتی شدید مورد درخواست اتحادیه اروپا وصندوق بین المللی پول ، وتایید موافقت های دولت های پیشین یونان هستند. در سمت دیگر ، گروه های چپ گراتحت هدایت سیریزا می گویند آنها به تعهد های پیشین دولت ها برای قطع کمک هزینه ها  وافزایش مالیات ها – شرط هایی که برای کمک های مالی یونان تعیین شده است - متعهد نخواهند بود. در پیش روی انتخابات ، الکسیس تسیپراس رهبر سیریزا اعلام کرده است که خواهان ماندن یونان در منطقه یورو است اما مشروعیت بدهی های یونان را نیز مورد پرسش قرار داده است ، تهدید موثری برای عدم پرداخت بدهی در صورت انتخاب شدن .

همان طور که ممکن است تصور کنید ، این خوش آیند طبلکار های یونان، سرمایه گذار های جهانی و مهم تر از همه المان – بزرگترین بازیگر قدرتمند در اروپا – نیست .

مقام های المانی از جمله انگلا مرکل صدر اعظم المان می گویند یونان باید به تعهداتش وفادار باشد اما چیزی که آن ها می خواهند ماندن یونان در منطقه یورو است .

وزیر دارایی المان ماه گذشته گفت " قیمتی که یونان در صورت تصمیم به ترک یورو می پردازد بسیار گزاف است . این امر می تواند سبب مقدار زیادی آشفتگی برای همه ما گردد."

و او با گفتن " ما" خیلی قطعی امریکا را نیز مد نظر دارد .

سرچشمه : یاهو

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter