نویدنو:11/03/1391  

 

ویدنو:11/03/1391  

 

بحران سوم سرمایه داری

فری بتو – برگردان : آرش

بحران جدید سرمایه داری اولین نشانه های خود رادر سال 2007 در امریکا آشکار کرد ، ودر برزیل نشانه های بلا تکلیفی از پیش پدیدار گشت.

سامانه گربه ای هفت جان است . در سده گذشته ، با دو بحران عمده مواجه شد . اولین ، در اوایل قرن بیستم ، در روزهای اولیه امپریالیسم ، در گذرازاقتصاد ازاد( لیبرالیسم اقتصادی) تمرکز سرمایه از سوی انحصارها. جنگ اقتصادی برای تسخیر بازار ها سبب شعله ور شدن جنگ اول جهانی شد . آن جنگ منجر به "خروجی" در چپ شد : انقلاب 1917روسیه .

در1929، بحرانی دیگر ، رکود بزرگ . از شب تا روز هزارها نفر شغل هایشان را از دست دادند ، بورس مبادلات ارزی نیویورک درهم شکست، رکود تا دوره ای طولانی با پی آمدهای جهانی باقی ماند. این بار "خروجی " از راست آمد : نازیسم . و از این روجنگ دوم جهانی .

این بحران سوم با بحران های قبلی فرق دارد .وبه نحوی غافلگیر کننده است : که کشورهایی که قبلا پیرامون سامانه را تشکیل می دادند (برزیل ، چین،هند، اندونزی)، در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به کشورهای متروپل دارند. امسال ، انتظار می رود رشد کشورهای امریکای لاتین از امریکا واروپا پیشی گیرد. در این سمت جهان ، شرایط بهتری برای رشد اقتصادی وجود دارد :

افزایش دستمزدها ، نزول بیکاری ، اعتبار فراوان وکاهش نرخ بهره .
در کشورهای ثروتمند،کمبودمالی با بیکاری (24.3میلیون نفر بیکار در اتحادیه اروپا)، وبدهی های کشوری تایید می شود. به نظر می رسد ، در اروپا تاریخ – برای آن هایی که قبلا شاهد این حرکت در امریکای لاتین بودند- دارد تکرار می شود : صندوق بین المللی پول اداره امورمالی کشورها، دخالت در یونان وایتالیا ، وبه زودی ، در پرتقال  را اغاز می کند . المان بعنوان یک بستانکار ، برای انجام آن چه هیتلر تلاش کرد با زور انجام دهد – تحمیل قاعده های بازی بر کشورهای منطقه یورو- تلاش می کند.

تا این لحظه هیچ راه سومی برای این بحران وجود ندارد.تمام اقدام های اجرا شده از سوی امریکا واروپا مسکن موقت هستند ونوری در انتهای تونل مشاهده نخواهند کرد. وهمه چیز با کاهش از پیش اعلام شده در رشد چین و پی آمدهای کاهش صادرات آن می تواند بدتر شود. برای اقتصاد برزیل ، وضع دراماتیک خواهد شد. 

تجارت جهانی به 20درصد نزول کرده است. غیر صنعتی سازی پیشرونده اقتصاد وجود دارد ، که از پیش  بر برزیل تاثیردارد.آنچه  اکنون از منافع شرکتی حمایت می کند ، آن است که آنها امروز هم در تولید وهم در سفته بازی فعالیت می کنند. و از طریق بانک ها ، مالی کردن مصرف را ترویج می کنند.اعتبار وجود دارد! پس حباب می ترکد وعدم پرداخت ها مثل طاعون منتشر می شود .  
آیا "خروج" از این بحران سومین خروج از چپ یا راست خواهد بود؟ من می ترسم به این خاطر که انسان در معرض دو خطر جدی است .اولی از قبل آشکار است : تغییر آب وهوا. تولید فراگیر افت ارزش در استفاده از غذا، اکنون موضوع ارزش خرید دایر شده از سوی بازار مالی است . 

یک خصوصی سازی رشد یابنده در اقتصاد های به اصطلاح نو ظهور وجود دارد. کشورهایی مانند برزیل به عقب بر می گردند و به صادرات کالایی ( محصول های کشاورزی، نفت و سنگ آهن ، که قیمت های آن ها توسط شرکت های چند ملیتی وبازار مالی تعیین میشود) متکی می شوند.

در طرح کلی ، پیش روی قدرت عظیم شرکت های چند ملیتی که  اداره بذرهای اصلی وسم های کشاورزی را در اختیار دارند ، کشاورزی برزیل به ضعیف ترین حلقه تبدیل می شود. 
دومین خطر جنگ هسته ای است . دو بحران گذشته  در جنگ های بزرگ ارزش های خروجی خود را داشتند. امروز ، هزاران کلاهک هسته ای در سطح جهان انبار شده است . و حتی مهمات هسته ای وجود دارد ، که با دقت برای ویرانی ، همانند ویرانی در هیروشیما وناکازاکی مستقر شده است . 
زمان ردکردن پیش بینی پایان جهان و واکنش فرا رسیده است . جستجوی چاره ای برای سامانه سرمایه داری ، فی نفسه مضر ، به جای اختصاص تریلیون ها برای نجات بازار مالی و باز گرداندن آن به میلیاردها انسانی که از فقر و بدبختی رنج می برند.

بنا بر این ، سازمان دادن و ایجاد امید ، از میان بسیج گسترده ، و بدیل های  پایداری که انسانیت را هدایت خواهد کرد ، همانند دعا در مراسم عشای ربانی ، " تقسیم کردن دارایی های زمین و میوه های کار انسان" باقی می ماند .

سرچشمه : گرانما انگلیسی

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter