نویدنو:29/01/1391  

 

نویدنو:29/01/1391  

 

آمریکا و کانادا علیه همه
پایان بی‌نتیجه اجلاس سران کشورهای آمریکا

 

اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا بدون انتشار بیانیه مشترکی به کار خود پایان داد. دلیل عمده، نظر آمریکا و کانادا بر ادامه عدم حضور کوبا در نشست‌های آتی این اجلاس و مخالفت سایر کشورهای منطقه با این تصمیم عنوان شد.

به گزارش دویچه وله، اجلاس سران
۳۳ کشور آمریکایی در کلمبیا روز یکشنبه (۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین – به وقت محلی) بدون جمع بستی معین و امضای بیانیه مشترک به کار خود پایان داد.
دلیل ناهماهنگی میان اعضای این نشست دو روزه که در کلمبیا برگزار شد، موضوع کوبا و بحث حضور و یا ادامه عدم حضور این کشور در اجلاس کشورهای آمریکایی عنوان شده است.
سران
۳۳ کشور آمریکایی در کلمبیا گرد آمده‌اند تا در بزرگترین اجلاس تاریخ این قاره در مورد مشکلات منطقه رایزنی کنند. وضعیت کوبا و معضل قاچاق مواد مخدر مهمترین‌ موضوع‌هایی بودند که طی دو روز بررسی شدند.
ایالات متحده آمریکا و کانادا بر عدم حضور کوبا در نشست‌های آتی این اجلاس اصرار ورزیدند.
تصمیمی که با مخالفت سایر سران کشورهای آمریکایی روبرو شد و بی‌نتیجه ماندن بزرگ‌ترین اجلاس تاریخ قاره آمریکا را در پی داشت.
کوبا تنها کشور قاره آمریکاست که از نیم قرن پیش (
۱۹۶۲ میلادی) از حضور در اجلاس سران این قاره محروم بوده است.
رئیس جمهوری آمریکا به دلیل آنچه فقدان ساختارهای دمکراتیک در کوبا عنوان می‌شود، مخالفت اصولی خود با حضور کوبا در این دوره از اجلاس را پیش‌تر اعلام کرده بود.
با آنکه پیش از آغاز اجلاس بحث‌ها در مورد کوبا شدت گرفته بود، اما کمتر ناظری بر این باور بود که همین موضوع باعث دو دستگی در اجلاس و عدم امضای بیانیه مشترک کشورهای عضو شود.
موضوع حضور کوبا در اجلاس کشورهای آمریکایی به حدی اهمیت یافت که برخی از کشورهای چپگرای منطقه تهدید کردند، چنانچه کوبا در دور بعدی اجلاس حضور نیابد و آمریکا و کانادا از حق وتوی خود برای جلوگیری از حضور این کشور استفاده کنند، آن‌ها نیز برای همیشه از شرکت در اجلاس کشورهای آمریکایی خودداری خواهند کرد.

معضل مواد مخدر، دومین موضوعی که بی‌نیتجه ماند
اما موضوع کوبا تنها موضوع مورد اختلاف میان سران کشورهای آمریکایی نبود. آن‌ها بر سر معضل بزرگ قاچاق مواد مخدر نیز به توافق لازم دست پیدا نکردند.
برخی از کشورهای آمریکای مرکزی پیش‌تر پیشنهاد داده بودند با هدفمند کردن تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر، کنترل بیشتری بر باندهای قاچاق مواد مخدر اتخاذ شود.
این نظر نیز با مخالفت آمریکا روبرو شد. باراک اوباما در این باره گفت: «راه مبارزه با افزایش قدرت کارتل‌های مواد مخدر در این منطقه، ایجاد اقتصاد قوی‌تر، تاکید بر اجرای قانون و ایجاد ساختار امنیتی بهتر است.»
رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «عقیده شخصی من و دولت‌ام این است که قانونی کردن مواد اعتیاد آور راه حل این موضوع نیست.»

حاشیه‌ای که به توبیخ محافظان رئیس جمهور آمریکا انجامید
اما بزرگ‌ترین اجلاس قاره آمریکا تنها به عدم دستیابی به جمع بستی مشترک ختم نشد و با حاشیه‌هایی همراه بود.
یازده نفر از محافظان رئیس جمهور آمریکا به دلیل آنچه رفتار "ناشایست و غیراخلاقی" خوانده شد، به آمریکا بازگردانده شدند.
گفته می‌شود تخلف محافظان بارک اوباما در دو مورد بوده است: برقراری ارتباط با روسپی‌ها در شهر کارتاخنا، شهر محل برگزاری نشست، و همچنین خروج برخی از محافظان از هتل در خارج از ساعات مجاز.


بی بی سی نیز گزارش داده است: سران
۳۰ کشور قاره آمریکا در آخرین روز اجلاس خود خواهان پایان تحریم کوبا و شرکت این کشور در اجلاس آینده ی خود شدند.
بنابر گزارش این شبکه ی خبری خوان منوئل سنتوس، رییس جمهوری کلمبیا و میزبان این نشست، گفت شرکت نکردن کوبا در این اجلاس "قابل قبول" نیست.
رئیس جمهوری کلمبیا گفت که منزوی کردن کوبا تاثیری نداشته است و در دنیای امروزی، هیچ دلیلی برای عدم حضور کوبا در این اجلاس وجود ندارد.
سخنان آقای سنتوس، اظهارات ایوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی را تائید می کند که گفته بود همه کشورهای آمریکای لاتین از شرکت کوبا در این اجلاس حمایت می کنند.
رئیس جمهوری بولیوی گفت: "غیر ممکن است که یک کشور (ایالات متحده آمریکا) خواسته بقیه کشورها را نادیده بگیرد و به حرف آنها گوش ندهد."
اما به نظر می رسد با وجود فشارها، آمریکا و کانادا از این پیشنهاد استقبال نکنند.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی، آقای اوباما با موافقت برای شرکت کوبا در این اجلاس موقعیت خود را به خطر نخواهد انداخت تا رقبای محافظه کارش، از این فرصت علیه او استفاده کنند.
کوبا در سال
۱۹۶۲ در سالهای جنگ سرد میان دو اردوگاه سرمایه داری در غرب و سوسیالیسم در شرق، با توجه به نفوذ دولت ایالات متحده از عضویت سازمان کشورهای آمریکایی کنار گذاشته شد.
ممانعت از شرکت کوبا در این اجلاس باعث شد که رافائل کوررا، رئیس‌جمهوری اکوادور در این نشست شرکت نکند.
کشورهای مشهور به آلبا (
ALBA) ، یک دسته از کشورهای چپگرای آمریکای لاتین هم گفته اند که اگر کوبا (یکی از اعضای این گروه)، به اجلاس آینده راه پیدا نکند، از شرکت در این اجلاس خودداری خواهند کرد.
در این بیانیه، کشورهای عضو آلبا خواستار پایان بخشیدن به تحریمهای"غیر انسانی" پنجاه ساله اقتصادی و تجاری آمریکا علیه کوبا شده اند و از کشورهای ناحیه خواسته اند تا اتحاد خود را برای شرکت کوبا در این اجلاس حفظ کنند.
کشورهای ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوا، کوبا، آنتیگوا، باربودا و سن وینسنت، اعضای گروه آلبا هستند.
کوبا تا کنون هیچگاه در این اجلاس شرکت نکرده است.
این اجلاس توسط سازمان اتحادیه آمریکا (
OAS) حمایت می شود.

نقل از: اخبار روز

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter