نویدنو:28/12/1390  

 

 نویدنو  28/12/1390

 

مخالفت داوید گروسمن نویسنده معروف اسرائیل با حمله به ایران

 

داوید گروسمن رمان نویس پیشتاز اسرائیلی نسل گذشته  و قوی ترین صدای وجدان اخلاقی جامعه ، در اولین بیانیه عمومی خود در رابطه با ستیز با ایران  به نشریه "نیشن " گفت که مخالف حمله به جمهوری اسلامی  ایران از سوی اسرائیل یا امریکا است . وگفت که پی آمد های احتمالی آن حتی ترسناک تر از احتمال ساخت سلاح های هسته ای از سوی ایران است .گروسمن گفت :" من خواستار آن که ایران سلاح هسته ای داشته باشد نیستم ، اما فکر می کنم که تحریم ها موثر نباشند ، غمگنانه اسرائیل وکل جهان ، مجبور به زندگی با آن خواهند بود ." او هشدار داد که بمباران ایران می تواند " کابوسی را که شرح آن دشوار است " به حرکت درآورد.

 با این حال ، او گفت " احساس خیلی بدی" دارد که بنیامین ناتانیاهو ، نخست وزیر واهود باراک، وزیر دفاع ، حتی بر خلاف خواست امریکا تصمیم به صدور حمله دارند. او گفت :" فعالیتی برای تمام این اظهار های جنگ طلبانه وجود دارد "  او باتلفن از منزل خود در خارج اورشلیم روز سه شنبه با لاری درفنرگفتگو می کرد . روز قبل ، نا تانیاهو دیدگاه جنگ طلب خود را در باره ایران در ملاقاتی با باراک اوباما در کاخ سفید ، وپس از آن  دریک سخنرانی هراس انگیز در همایش آیپک ، با استفاده ازمقایسه هولوکاست وپیمان بر آن که ملت یهود " هر گز دوباره" بقا خود را به هیچ ملتی جز ملت خود نخواهند سپرد،  مطرح کرده بود .

 گروسمن گفت " اسرائیل جامعه ای عمیقا زخم خورده است که تفکیک بین خطر واقعی وپژواک زخم های قدیمی را دشوار می یابد ، ومن برخی وقت ها فکر می کنم نخست وزیر ما در ترکیب کردن این خطر های واقعی با آن پژواک های گذشته خود را به آتش می کشد . " او گفت بیمناک است که ناتانیاهو وباراک ایران را تا حدی خارج از نیاز راهبردی قابل ملاحظه برای تقویت اقدام تهدید آمیز آنها ، بلکه همچنین به خاطر آن چه که او بعنوان احساس مسئولیت تاریخی برای نجات "مردم ابدی" می بیند  بمباران کنند. گروسمن گفت " او این ایده را دارد که ما (طبق روایت تورات) مردم ابدی هستیم ، وگفتگو های ما ، آنچنان که او می بیند ، با ابدیت است ، با جریان های اولیه تاریخ ونوع بشر ، در حالی که ایالات متحده ، با همه احترام ، صرفا ابر قدرتی همانند روم یا آتن یا بابل است ،  که ما همه آنها را نجات داده ایم . من بیم آن دارم که این شیوه تفکر ناتانیاهو را به قدم برداشتن برای حمله به ایران تشویق نماید ."
 
یوری ، پسر گروسمن در سال 2006 در جنگ لبنان ، دوروز پس از اعلام علنی آتش بس از سوی نویسنده ، ودر حالی که او در حال نوشتن اخرین فصل حماسه جنگ وصلح به شدت ستایش شده اش ، " به پایان زمین" بود کشته شد .  با انتقاد مهیج از نظامی گرایی اسرائیل و جابجا کردن فلسطینی ها ، اوبا کشته های فراوان دسامبر 2008 وژانویه 2009در جنگ غزه اظهار هم دردی کرد ، ودر اعتراض های هفتگی سال گذشته علیه خلع ید فلسطینی ها درمحله شیخ جرار اورشلیم اشغال شده شرکت کرد ، و در یکی از اعتراض ها مورد ضرب وشتم پلیس واقع شد . گروسمن با ذکر حضور کثیر " افراد بسیار سکولار، تحصیل کرده و واقع نگر" در ایران ، توده هایی که شجاعانه در سال 2009 علیه رژیم اعتراض کردند ، گفت این چهره ایران  امید به رهبری آینده ای که می تواند کمتر دشمن اسرائیل باشد را نشان داد – اما هشدار داد که این امید هم می تواند با حمله ای از سوی اسرائیل نابود شود . او گفت " اگر اسرائیل ایران را بمباران کند ، من فکر می کنم آن حمله حتی از جانب ایرانی های میانه رو عاقل تر بعنوان یک گستاخی ، تشنگی برای قدرت ، ملت جابر ملاحظه خواهد شد ." او ادعا کرد ، از این رو امید اسرائیل به صلح ، یا حتی صرفا ساکت کردن ، با امید به دولت ایرانی بهتر در آینده " می تواند نسل ها از ریشه کنده شود ."      
 
یکی از رهبران حزب کمونیست اسرائیل اظهار گروسمن را ستایش کرد :" حمله ای به ایران قادر به جلوگیری از مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای در آینده نخواهد بود . حمله به ایران تمام خاورمیانه را به آتش خواهد کشید. ایران هسته ای در واقع تهدیدی علیه منطقه است ، اما حمله به ایران به فاجعه ای ناگزیر منجر خواهد شد . مردم اسرائیل با حمله ای که بر علیه منافع کشور ماست هیچ موافقتی ندارند!"

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter