نویدنو:29/10/1390  

 

 نویدنو  29/10/1390

 

 

مجارستان در مسیر ورشکستگی

نویسنده توماس کونیکز - بر گردان سیامک طاهری

 

قیام کوتوله ها بر علیه صندوق بین المللی پول واتحادیه اروپا : بوداپست پرداخت کنندگان احتمالی را عصبانی کرده در عین حال بر سر وام های جدید پوکر بازی می کند

 

دولت مجارستان بار دیگر در آستانه ورشکستگی قرا ر گرفته است. درنتیجه بدتر شدن مداوم وضعیت بودجه در میانه هفته گذشته ، فورینت (واحد پول مجارستان - م) به پایین ترین سطح برابری خود دربرابر یورو رسید. اینک در برابر هر یوروباید 8/319 فورینت پرداخت شود.در حالی که در دسامبر برای این مقدار باید300فورینت پرداخت می شد.این سقوط آزاد باعث شد تا کنسرن سوییسی UBS در آغاز ژانویه 2012صریحا در برابر ورشکستگی ناشی از بدهی بالای دولتی این کشور اروپای میانه هشدار دهد.

اولین تلاش برای فروش بدهی های (اوراق قرضه)مجارستان به پیدایی اولین فراریان از جبهه منجر شد. بوداپست می بایست در دسامبر فروش بدهی های سه ساله دولتی را به علت نبود تقاضای خرید لغو کند. این درحالی است که اوراق فرضه ده ساله می بایست با سود نجومی بیش از ده درصد معامله شود.این وضعیت دراماتیک در بازار اوراق قرضه دولتی ، در کوتاه مدت برای حکومت مجارستان غیر قابل تحمل است.در این میان بارسیدن بدهی ها به 82 درصد  تولید ناخالص داخلی ( BIP- مجموعه همه کالاها وخدمات تولید شده ) مجارستان  در صدر کشورهای بدهکار کشورهای شرقی اروپای متحد قرار گرفت.در حالی که در آغازچهار ماهه سوم سال 2011  این بدهی ها 75 درصد مجموع تولید ناخالص داخلی بود.

بالا گرفتن بحران وسقوط آزاد فروینت ، مجارستان را به وام گرفتن از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول  وادار کرد. این بدهی ها در سال جدید به 3/4میلیارد یورو می رسد. اینک سخن بر سر قسط بندی  دوباره بدهی های پرداخت نشده است .  همان بدهی هایی که مجارستان را در سال 2008 از ور شکستگی نجات داد. در آن زمان مجارستان 20میلیارد یورو از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول وام دریافت کرد که در مقابل وادار شد تا تدابیر ریاضتی سخت گیرانه ای را به اجرا بگذارد.اقدام هایی که به در هم شکسته شدن اقتصاد این کشور منجر شد.

دوات نخست وزیر اوربان که در سال 2010 به قدرت رسید بعدا به سوی تقابل با صندوق بین المللی پول حرکت کرد. هواداران حزبی آقای اوربان امیدواربودند که بااقدام هایی چون  مصرف بالا ؛ مالیات مخصوص بر کنسرن های غربی ، ونیز باز ملی کردن آن بخش از سیستم بازنشستگی،  که پیش تر خصوصی شده بود ، سرمایه مالی لازم را برای  ترمیم بودجه  با موفقیت به دست آورند.

شکست این سیاست اقتصاد ملی - لیبرالی سبب شد تا مجارستان بالاترین مالیات بر ارزش افزوده (27درصد) را  در سرتاسر اروپا داشته باشد ، دراین زمان رژیم خودرا ناچاردید تا باردیگر ازصندوق منفور بین المللی پول درخواست وام نماید.

آری، گفتگوهای رسمی بین دولت بوداپست ؛صندوق بین المللی پول واتحادیه اروپا بدون نتیجه قطع شد. این مساله به وخیم تر شدن وضعیت در مجارستان، ونیز مجموعه بخش مالی اروپا منجر شد.

عامل ایجاد عصر یخبندان بین مجارستان ازیکسو وبروکسل و واشنگتن از سوی دیگر ؛ تلاش مجارستان برای کنترل بانک مرکزی مستقل این کشور بود. در ابتدا بالابردن بهره بانکی ؛ کابینه اوربان را به چالش کشاند. آنگاه پایین آوردن این بهره در دستور کار قرار گرفت.

بوروکرات های اتحادیه اروپا ، که دوران طولانی چشمان خود را بر روی این مساله که حکومت مجارستان دموکراسی  را در این کشور به نازل ترین شکل آن درآورده است ؛ بسته بودند ؛ ناگهان همراه با صندوق بین المللی پول ، درست هنگامی که قانون بانک مرکزی رژیم اوربان حق اعمال نظر گسترده ای  را در باره سیاست های پولی درخواست کرد ، پیچ ها را محکم وگفتگو ها را قطع کردند.

در نوشته ای آشکار ؛ بارسو ، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا ؛ از کابینه اوربان خواست تا سازنده عمل کند واز بالا گرفتن اختلاف ها جلوگیری کند.

با توجه به خالی بودن صندوق دولتی،  وزبانه کشیدن اعتراض ها علیه گردش به اقتدار گرایی در مجارستان ؛ بوداپست آماده است تا به بخشی از این خواست ها تن دهد. یانوش لازار رییس فراکسیون حزب حکومتی "فیتز" در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که ، آماده دادن امتیازاتی به صندوق بین المللی پول در گفتگو با آنان است . تا کنون دولت از قبول درخواست های سیاسی (کاهش شدید خدمات عمومی ) در مقابل وام های صندوق بین المللی پول خود داری می کرد.

هم زمان این علایم از بوداپست در یافت می شد که این آمادگی وجود دارد تا درخواست های بانک مرکزی اروپا در  قوانین این کشور گنجانده شود. گفتگو های اوربان کاملا هم بی دورنما نیست؛ چرا که یک ورشکستگی دولتی بدون کنترل، آن هم در شرایطی که بخش مالی اروپای غربی ضربات شدیدی را متحمل شده است،  با هم دردی مواجه می شود . بیش از همه موسسات مالی اتریشی در بازار مجارستان حضور دارند . بقیه بازار نیز تقریبا بطور کامل در دست غربی ها است. به همین دلیل است که بازار مشترک به آرام کردن موقعیت نیازی حیاتی دارد.

بنا براین ؛ با شکست احتمالی برنامه وام ها، باید انتظار درهم شکستن اقتصاد را هم داشت . برنامه کوته نظرانه اقتصاد ملی اوربان ؛ که می بایست استقلال ملی مجارستان را بدنبال داشته باشد ؛ از هم اکنون شکست خورده است.

ازیونگه ولت


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter