نویدنو:27/10/1390  

 

 نویدنو  27/10/1390

 

 

دست های مشترک صندوق بین المللی پول وستادفرماندهی آفریقایی امریکا (افریکام) درغارت قاره افریقا

نایل بویی – برگردان: مهرگان

مشاجره های لاگوس تحت سلطه صندوق بین المللی پول

نیجریه : جبهه بعدی افریکام

 

کریستین لاگارد (1)، مدیر اجرایی به تازگی منصوب شده صندوق بین المللی پول ، در مسافرت اخیرخود به افریقای شرقی ، به دولت های نیجریه ، گینه ، غنا ، کامرون ، وچاد دستور قطع سوبسید های حیاتی سوخت را صادر کرد . قیمت های سوخت وحمل ونقل ، بیشتر به خاطر ترس از جمعیت این کشورها ، در طی شب بدون اطلاع قبلی نزدیک به سه برابر شد . این امر سبب خشونت گسترده ای در خیابان های ابوجا پایتخت نیجریه و لاگوس مرکز اقتصادی آن گردید. بسیار شبیه به شورش به راه انداخته شده از سوی صندوق بین المللی پول در اندونزی درطی بحران اقتصادی 1997 آسیا، نارضایی عمومی در نیجریه به سوی نخبگان نا لایق و خود پسندی کانالیزه شده است که ازمنافع موسسات کلاهبرداری خارجی اطاعت می کنند .

اگر چه نیجریه شناخته شده ترین منابع نفتی افریقا(2) را پس از لیبی در اختیار دارد، اما اکنون انتظار می رود مردم آن قیمتی نزدیک به متوسط قیمت های امریکایی ها برای هزینه سوخت را ، که با قیمت های سوخت در کشور های همسایه منطقه ای نیز مبلغ گزافی مغایرت دارد پرداخت نمایند ، اگر چه سایر کشورهای تولید کننده نفت مانند ونزوئلا، کویت وعربستان سعودی (3)هر گالن  سوخت را به مبلغی کمتر از 0.12دلار امریکایی به ملت شان عرضه می کنند. با این که لاگوس بالاترین تراکم میلیاردهای افریقا را دارد ، اما اکثریت عظیم جمعیت نیجریه برای به دست آوردن روزی کمتر از 2دلار امریکایی مبارزه می کنند. با تلو تلو خوردن نیجریه در میان نرخ 47درصدی بیکاری(4) جوانان ومرگ سالانه هزاران نفر(5) در اثر بیماری های قابل پیش گیری ، صندوق بین المللی پول فرش را از زیر پای ملتی بیرون کشیده است که آب آشامیدنی سالم  برای 80درصد ازمردم آن درحکم رویا است . 

در حالی که نیجریه روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت خام برای صادرات تولید می کند، کشور با تولید نیروی برق بسنده و تقویت کردن زیر ساخت هایش مبارزه می کند. این که 6درصد (6)از سپرده گذاران در بانک ها مالک 80درصد کل سپرده های بانکی هستند به اندازه کافی گویاست. دولت بومی نیجریه را کارمندان گلدمن ساچس (7)، علاوه بر نگوزی اوکونجو ایوئلا (8)، معاون سابق بانک جهانی ، که به نظر بسیاری نخست وزیرواقعی نیجریه است هدایت می کنند . حتی دهه ها پس از صادرات سودمند نفت ، نیجریه در نگهداری پالایشگاه های خود شکست خورده و به طور غیر منطقی  به خرید نفت وارداتی از سایر کشورها وادارشده است .جامعه در کل هیچ بر خورداری از ثروت های طبیعی نیجریه نداشته است، از این رو شگفت آور نیست که  بد گمانی شدیدی نسبت به دولت ، که ادعا می کند ضروری است سوخت سوبسیدی (یارانه ای) در راستای انتقال سرمایه ها به سمت پیشرفت کیفیت زندگی (9) در داخل کشور قطع شود، تحریک شده است .   

مثل بسیاری از کشور ها ی دیگر، مردم نیجریه از کاهش سامان مند استاندارد زندگی خود پس از هدف سیاست های تعدیل ساختاری صندوق بین المللی پول واقع شدن رنج می برند.  هر کشوری  قبل از آن که بتواند وامی از بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول دریافت نماید ، باید اول  سیاست های اقتصادی سختی را تعقیب نماید ، که انقیاض پولی ، لغو تعرفه های تجاری ، حذف سوبسید ها و کاهش زیان بخش بودجه بخش های عمومی بحرانی خدمات بهداشتی وآموزش وپرورش  را در بر می گیرد.  

سیاست های تعدیل ساختاری کشور های وام گیرنده را به متمرکز شدن بر تولید وصدور کالاها ومنابع محلی برای افزایش ارز خارجی تشویق می کند، که اغلب می تواند منجر به نوسان های وخیمی در ارزش (پول ) می شود. همان گونه که در صف گسترده ای از کشور های جهان ( بیشتر درقلم روهای سابق استعمار) مشاهده می شود ، بدون حمایت از کنترل قیمت ها و بدون نرخ پولی معتبر ، تورم اقتصادی بسیار زیاد و فقرتا نقطه نا آرامی مدنی افزایش می یابد. مردم نیجریه یکی از صریح ترین مردم جهان علیه اقدام های ریاضتی القا شده از سوی صندوق بین المللی پول بوده اند، اعتراض های دانشجو ها(10) از سال 1986 وچند بار پس از آن با شدیدترین سرکوب ها مواجه بوده است ، که منجر به مرگ صد ها تن از شهروندان شده است . بعنوان یک شاهد برای کامیابی وام های دریافتی می توان اشاره کرد که یک کارگر یدی عادی در نیجریه در دهه 1970 سی وپنج درصد از سال 2012بیشتر حقوق دریافت می کرد (11).  

استخدام از طریق نماینده مستقیم موسسه های مالی غربی وصندوق بین المللی پول در دولت نیجریه ، یک شرط جدید صندوق بین المللی پول است که خواهان ایجاد یک صندوق ذخیره ارزی است(12) . اولسگون اگانگا وزیر دارایی سابق نیجریه اعلام کرد که چگونه  صندوق ذخیره ارزی با شتاب سراسری و قبل از انتخابات ملی کشور تصویب شد . اگر پس انداز های عظیمی از صادرات نفت و اقدام های ریاضتی متراکم می شوند ، هیچ کس نمی تواند با توجه به اعتبار جاری دولت نیجریه، به صورت واقع بینانه ای چشم انتظار باشد که این پول ها در سمت توسعه زیر ساخت ها ی نیجریه سرمایه گذاری خواهد شد . علاوه بر این ، به صورت فزاینده ای باور پذیر است که تمام عواید  صندوق ذخیره ارزی ممکن است به سود موسسه های غربی وبازار هایی باشد ، که  در اصل خواهان ایجاد آن بودند. بوکر عثمان(13) پیشگویانه می نویسد " ترس اصلی من آن است که صندوق ذخیره ارزی نتواند بهتر ازسایر " درمان های" پیشنهادی خارجی که ما به ضرر خود در گذشته به کار بسته بودیم یا امروز وادار به اجرای آنها هستیم به ما خدمت کند . " 

هم زمانی ناگهانی حذف سوبسید های سوخت در چندین کشور افریقای شرقی نشانه آشکاری است که چه کسی واقعا متصدی امور در افریقای پسا استعمار است . زمان بندی اجرای بی پشتوانه آن نمی تواند خیلی بد تر باشد ، گودلاک جانتان رئیس جمهور نیجریه (14)اخیرا پس از کشته شدن چهل نفر در بمب گذاری کلیسا در روز کریسمس ،اقدامی که به گروه جدایی طلب اسلام گرا ، بوکوحرام (15) نسبت داده می شود،  وضع فوق العاده اعلام کرد.  گروه از جدایی ایالت های شمالی با اکثریت مسلمان از ایالت های مسیحی جنوب طرف داری می کند ، یک دشواری شبیه جدایی اخیر در سودان برای دولت نیجریه.

همان گونه که فرماندهی افریقایی امریکا (افریکام) به دست آوردن رد پایی در داخل قاره  را با حضور رسمی سربازهایش در اریتره واوگاندا در تلاش برای حفظ امنیت وپاکسازی سایر گروه های مذهبی خداسالار مانند ارتش مقاومت خدا آغاز کرد، خشونت فرقه ای در نیجریه نیز بستر مناسبی برای دخالت نظامی در جنگ منابع بی وقفه ایجاد می کند. برای درک بیشتر این نظریه ، جالب است یادآور شوم که دانشگاه نظامی امریکا در کارلیسل ، پنسیلوانیا(16) یک سری از رزمایش های جنگ افریقایی را برای کسب آمادگی در راستای رشد افریکام پنتاگون تحت دولت اوباما اجرا کرد.

در حضور مقامات وزارت امور خارجه امریکا ، کارکنانی از شرکت راند و افراد نظامی اسرائیل ، یک تمرین نظامی برگزار کردند که چگونگی پاسخ افریکام به متلاشی شدن نیجریه در شرف سقوط به میانه جنگ داخلی را آزمایش می کرد. نمایش دسته های شورشی را فرض می کرد که برای اداره کردن میدان های نفتی دلتای نیجر( منبع یکی از عالی ترین واردات نفت امریکا ) رقابت می کردند ، که در صورت شکست کودتای هوادار امریکا برای جایگزینی ، می بایست بالقوه توسط نزدیک به 200.000 سرباز امریکایی محافظت شود . فرمانده افریکام ، ژنرال ویلیام وارد در کنفرانس مطبوعاتی 13مارس 2008 در کمیته نیروهای مسلح مجلس گستاخانه به موضوع اولویت وابستگی  فزاینده امریکا به نفت افریقا اشاره کرد که می تواند توسط عملیات افریکام تحت اصل هدف نمایشی " مبارزه با تروریسم" پیش برده شود. 

در یک کنفرانس افریکام که در فورت مک نیر در روز 18فوریه 2008برگزار شد ، دریا دار روبرت تی مولر(17) آشکارا اعلام کرد که اصل راهنمای افریکام جلوگیری از " جریان آزاد منابع طبیعی از افریقا به بازار جهانی " است ، او قبلا حضور فزاینده چین در منطقه را بعنوان چالشی برای منافع امریکا خاطر نشان کرده بود. پس از تغییر رژیم غیر قابل توجیه راهزنانه هدایت شده در لیبی ، گسترش بی ثباتی اقتصادی ، نا آرامی مدنی و درگیری های فرقه ای در نیجریه تلاش ملموس نهایی برای حفظ دومین ذخایر نفتی بزرگ افریقا است. در طی غارت لیبی ، حساب ذخایر ارزی آن بالغ بر بیش از 1.2 میلیارد دلار امریکا غیر قابل پرداخت شد و در اصل  توسط قدرت های فرانسوی – انگلیسی – امریکایی  جذب شد ، با توجه به این موارد می توان به صورت واقعی فرض کرد در صورتی که  نیجریه از همراهی با منافع غربی شکست بخورد می تواند عین همان سناریو در نیجریه پیاده شود . در حالی که نماینده های سرمایه خارجی از پیش در دولت نیجریه نفوذ کرده اند ، کمترین شکی وجود ندارد که نیجریه به جبهه جدید ی در جنگ علیه تروریسم تبدیل خواهد شد .

 

1- http://www.newsrescue.com/2012/01/imf-forces-african

-nations-to-remove-fuel-subsidies/

2- http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_proven_oil_reserves

3- http://www.newsrescue.com/2012/01/imf-forces-african-nations-to-remove-fuel-subsidies

4- http://www.workersalternative.com/national-issues/86-oke

5- http://www.workersalternative.com/national-issues/122-not-a-kobo-increase-in-fuel-price

6- http://www.independent.co.uk/news/world/africa/goldman

-sachs-chief-included-in-nigerias-new-cabinet-1927001.html

7http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL

/NEWS/0,,contentMDK:21687298~pagePK

:64257043~piPK:437376~theSitePK:4607,00.html

8- http://www.buffalonews.com/wire-feeds/24-hour-world-news/article697298.ece

9- http://www.whirledbank.org/development/sap.html

10- http://www.workersalternative.com/economy/118-ol

11- http://www.workersalternative.com/economy/118-ol

12- http://www.bukarusman.com

13- http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-16373531

14- - http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-13809501

15- http://allafrica.com/stories/200908140153.html

16-  http://allafrica.com/stories/200908140153.html

17- http://allafrica.com/stories/200908140153.html

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter