نویدنو:19/10/1390  

 

 نویدنو  19/10/1390

 

در مجارستان به طور واقعی چه می گذرد؟

حزب کمونیست کارگران مجارستان - برگردان : مهرگان

اطلاعاتی برای حزب های کمونیست وکارگری جهان 

در اول ژانویه 2012 قانون اساسی جدیدی در مجارستان به اجرا در آمد . دراین ارتباط مطلب  های بسیاری در رسانه های غربی منتشر شده است که ادعا می کنند آن چه اکنون در مجارستان در حال رخ دادن است ، " به بینوایی مردم" منجرشده و"دموکراسی را تهدید نموده وچنگ اندازی دولت بر رسانه ها وقوه قضایی را علیرغم انتقاد های اروپا وایالات متحده محکم تر می سازد" 

در دوم ژانویه تظاهرات بزرگی در خانه اپرا در بوداپست برگزار شد . سازمان دهنده رسمی تظاهرات، جنبش همبستگی به تازگی تشکیل شده ، دارای ده ها عضو است . رهبر این جنبش رئیس سابق اتحادیه های ارتش وکارمندان پلیس است ،و خود او افسر سابق ارتش است که همانند دیگران در موسسه های نظامی امریکا آموزش دیده است .

پشت سر تظاهرات دست های حزب سوسیالیست مجارستان ونیروهای لیبرال ونیز "سازمان های مدنی" تشکیل شده از سوی آنها رامی توان مشاهده کرد . در این تظاهرات هیچ سازمان مدنی که علیه فقر، برای حفظ خانواده ها، علیه اخراج ها وغیره مبارزه می کنند، یا مثلا سازمان های سنتی دانشجویان شرکت نکردند . نه جنبش کارگران کشاورزی ، نه اتحادیه های کارگری در تظاهرات حضور نداشتند. در میان شعار های تظاهرات چیزی در باره قانون جدید کار یافت نمی شد ، هیچ اعتراضی علیه فشار ودخالت صندوق بین المللی پول وجود نداشت .واکنش رسانه های غربی به این رخ داد ها از همان منبع هایی نتیجه می شد که پیش از این از دولت سوسیال- لیبرال وسیاست ریاضتی آن ها حمایت کرده بودند. 

اما واقعا در مجارستان چه اتفاقی می افتد ؟

1 - در آوریل 2010اتحادیه مدنی مجارستان – فیدز، محافظه کار درانتخابات مجلس پیروز شد و نیروهای دولت پیشین سوسیالیست-لیبرال تحت هدایت حزب سوسیالیست مجارستان را عوض کرد. 
حزب های مجلس انتخابات 2010را نقطه عطفی در تاریخ مجارستان تلقی می کنند. فیدز اظهار می کند که انتخابات " آغاز انقلاب جدیدی" بود. سوسیالیست ها ومتحدانشان آن را " آغاز حکومت استبدادی ودیکتاتوری" می انگارند.

2 - حزب کمونیست کارگران مجارستان اعتقاد دارد که تغییر تاریخی واقعی نه در 2010 بلکه در سال های 1989-90 زمانی که سوسیالیسم در مجارستان نابود شد رخ داد . آن یک ضد انقلاب سرمایه داری بود. قدرت طبقه کارگر با قدرت نیروهای سرمایه داری تعویض شد . کارخانه های صنعتی وبانک ها ی دولتی ، مزرعه های اشتراکی کشاورزی خصوصی شدند. مجارستان در سال 1999به ناتو پیوست ودر سال 2004 وارد تحادیه اروپا شد .سامانه سرمایه داری بر اساس اقتصاد خصوسی ومردم سالاری بورژوایی استقرار یافت .

آن تغییر از سوسیالیسم به سرمایه داری بود که منجر به بینوایی عمومی مردم مجارستان شد . مجارستان 10میلیون جمعیت دارد. 1.5میلیون مجارستانی زیر خط فقر زندگی می کنند که به معنی آن است که آنها با درآمدی کمتر از 200یورو در ماه زندگی می کنند. تقریبا 4میلیون نفر از مجارستانی ها با در آمد های 250یورو در ماه زندگی می کنند. تعداد رسمی بیکارها 0.5است ، در واقع نزدیک به یک میلیون نفر بدون هیچ فرصتی برای به دست آوردن کار وجود دارد . 

محدود کردن دموکراسی نه در سال 2010 بلکه در سال های 1989-90آغاز شد . نیروهای سیاسی رزمنده علیه سامانه سرمایه داری ، پیش از همه حزب کارگران کمونیست مجارستان به رسانه های جمعی دسترسی نداشتند. ستاره سرخ ، چکش وداس – بعنوان نشانه استبداد- در سال 1993 ممنوع شد. در سال 2007 تمام رهبری حزب کمونیست کارگران مجارستان به "توهین به افکار عمومی" متهم شدند. کارزار کمونیست ستیزی صرف نظر از آن که کدام حزب بورژوازی در قدرت بود به راه انداخته شد .

3 - طبقه سرمایه دارد مجارستان حزب های مختلفی برای بیان منافع خود دارد. در یک سو فیدز- اتحادیه جامعه مدنی مجارستان قرار دارد که بیانگر منافع محافظه کاران ، بخش ملی گرای طبقه سرمایه دار است . آن حزب به صورت سنتی به المان گرایش دارد.

از سوی دیگرحزب سوسیالیست مجارستان و حزب " سیاست ها می توانند متفاوت باشند" قرار دارند که بخش لیبرال وسوسیال دموکراتیک طبقه سرمایه دار را نمایندگی می کنند. آنها به ایالات متحده واسرائیل نزدیک تر هستند.

مبارزه بین دو بخش طبقه سرمایه دار مجارستان ریشه های تاریخی عمیقی دارد. پیش از سال 1989دو جریان اصلی جنبش مخالف های ضد سوسیالیسم وجود داشت . ملی گرایان محافظه کار وگرایش لیبرال. در سال 1990 اولین دولت سرمایه دار توسط محافظه کار ها تشکیل شد. هم زمان لیبرال ها مشارکت دراز مدت با حزب سوسیالیست مجارستان، یک حزب دست راستی سوسیال دموکرات  را تایید کردند. بسیاری از رهبران این حزب ریشه در دوران سوسیالیست پیشین دارند اما به طور کامل موضع خود را تغییر داده اند وبسیاری از آنها به سرمایه داران ثروتمندی تبدیل شده اند.

پس از نابود کردن سامانه سوسیالیستی نیروهای سرمایه داری ساختار سیاسی جدیدی ایجاد کردند که تا سال 2010 موجود بود. آن ساختار بر اصول زیر مبتنی بود:

·      نیروهای محافظه کارهای ملی گرا ولیبرال ها همراه با سوسیالیست ها در قدرت خواهند چرخید.

·      هیچ یک از آن ها نمی توانند قدرت کامل داشته باشند.

·      جلوگیری از هر نیروی ضد سرمایه داری از ورود به مجلس

·       همه آن ها به تعهد ها در ارتباط با ناتو واتحادیه اروپا احترام گذاشته وهیچ بحثی در باره مسئله های سیاست خارجی  وجود نخواهد داشت.

تمام انتخاب های بین سال های 1990 و2006 نشانگر تعادل روشنی بین دو گروه از حزب ها است . وضعیت به صورت غم انگیزی پس از 2006تغییر کرد. آشکار شد که سرمایه داری مجارستان در بحران عمیقی است. بحران سه دلیل عمده دارد. نخست ، اقتصاد مجارستان به طور کامل به سرمایه خارجی وابسته است . دوم،مردم مجارستان فقیرند ، آنها از مدارای خود خسته شده اند. سوم، فساد  با فلج کردن کارکرد عادی دولت ، به مشکل خطرناکی تبدیل شد .

 تا 2010 نیروهای سرمایه داری در یافتند که نیروهای سوسیالیست-لیبرال نمی توانند پایداری داخلی سرمایه داری را تضمین نماید ، و قادر به جلوگیری از انفجارهای اجتماعی نیستند. به همین خاطر تصمیم گرفتند ائتلاف سوسیالیست – لیبرال را تغییر داده وراه را برای فیدز باز کنند.  

وظیفه اصلی فیدز محافظه کار ، ودولت آن تحت هدایت ویکتور اربان جلوگیری از هر تحولی مشابه رخ دادهای یونان بود. فیدز انتخابت را با شعارهای اجتماعی ( اشتغال کامل ، تامین اجتماعی وغیره)برد. اکثریت مردم عمیقا از دولت سوسیالیست-لیبرال ناراضی بودند. فیدز به اسانی توانست از آنها بهره برداری نموده ودو سوم اکثریت مجلس جدید را به دست آورد.

4- دولت محافظه کارتغییرهایی را در جهت های مختلف عملی کرده است. 

آنها پایه های طبقاتی خودرا محکم کردند. فیدز افراد خود را در تمام پست ها در زندگی سیاسی ، رسانه وفرهنگ  تحمیل  کرد .

آنها نیروهای ملی گرای مجارستان را با اهدا تابعیت دوگانه به مجارستانی های خارج کشور ، و مطرح کردن گرامی داشت هایی  نو در رابطه با پیمان صلح تیرانون 1920 راضی کردند. 

آنها به محافظه کاری وسنت ملی گراها در سیاست ، فرهنگ وآموزش وپرورش  تغییر آشکاری دادند.

آنها تصمیم گرفتند از انفجارهای اجتماعی با ابزار های مختلفی جلوگیری نمایند. اول ، آنها قانون کار جدیدی تهیه کردند که حق بسیار گسترده ای به مالکان سرمایه دار می دهد وعملا کارگران را به برده تبدیل می سازد. دوم، آنها توده های زحمتکشان را با دادن پول عمده ای به کارگران راه آهن و افزایش حداقل دستمزد تقسیم کردند. سوم، آنها قراردادی با رهبران کنفدراسیون اتحادیه های کارگری بستند. رهبران می توانند امتیاز های خود را حفظ و هم زمان مبارزه واقعی طبقاتی را متوقف نمایند.

دولت جدید یک کارزار عمومی کمونیست ستیز ی به راه انداخت. در سال 2010 حقوق جزا تغییر یافت. آن ها اظهار کردند که کمونیسم وفاشیسم همانند هستند و کسانی که "جنایت های کمونیسم وفاشیسم" را رد کنند می توانند تا سه سال زندان محکوم شوند. ( تا کنون هیچ محکومیت قانونی وجود نداشته است )

در آخرین روزهای سال 2011قانون جدیدی برای تنظیم مراحل گذار به قانون اساسی جدید تصویب شد. آن قانون از جمله اشعار می دارد که دوران سوسیالیسم (1948-1990) نامشروع وسرشار از جنایت بود. افراد رهبری دوران سوسیالیسم را می توان متهم ومحکوم کرد.  می توان حقوق بازنشستگی آنها را کاهش داد. قانون در بر گیرنده شرحی کلی است : حزب سوسیالیست معاصر مجارستان بعنوان وارٍث  قانونی حزب حاکم دوران سوسیالیسم مسئولیت تمام آن چه را که در آن زمان اتفاق افتاده بود بعهده دارد. هنوز روشن نیست که آن قانون به چه پی آمدهایی می تواند منجر شود.

 5- نیروهای سوسیالیست – لیبرال اخیرا ضد حمله ای جدی علیه دولت به راه انداخته اند.

حزب سوسیالیست بسیاری از شعارها ومطالبه های اجتماعی حزب کارگران کمونیست مجارستان رامطرح می کنند. آنها استفاده از رنگ سرخ را که رنگ سنتی کمونیست ها است آغاز کرده اند.

سوسیالیست ها ولیبرال ها ایجاد سازمان های مدنی وجنبش های جدیدی را آغاز کرده اند. در اکتبر 2011 جنبش همبستگی  با جهت گیری آشکار سوسیالیستی ایجاد شد .

آنها درخواست جدیدی را مطرح کرده اند : مرگ بر دولت اربان!

 برنامه آنها ایجاد دولت جدید سوسیالیست – لیبرال است .

6- ایالات متحده آشکارا در امور داخلی مجارستان دخالت می کند. سفارت امریکا در بوداپست به صورت علنی از دولت رسمی انتقاد می کند واز موضع نیروهای سوسیالیست – لیبرال حمایت می کند. کلینتون وزیر امورخارجه امریکا نیز همان کار را در نامه 23 دسامبر 2011 خود انجام می دهد . نامه از سوی رسانه های لیبرال منتشر شده بود.

7- حزب کمونیست کارگران مجارستان فکر می کند:

 سرمایه داری مجارستان در بحران است. بحران عمومی سرمایه داری در اروپا وضعیت مجارستان رابدتر وغیر قابل پیش بینی می سازد .

 طبقه سرمایه دار مجارستان درک می کند که اگر سامانه یورو یا خود اتحادیه اروپا فرو بپاشد ، کشور به انفجار اجتماعی حتی چشم گیر تر از یونان کشیده خواهد شد . آنها می فهمند که مردم ناراضی هستند وبسیاری از مردم فکر می کنند که سوسیالیسم بهتر از سرمایه داری فعلی بود.

  هم محافظه کارها وهم سوسیالیست –لیبرال ها، گروه های طبقه سرمایه دار، خواهان جلوگیری از هر انفجار اجتماعی هستند. آنها نه در تلاش های معین خود بلکه در روش هایی که می خواهند  استفاده کنند تفاوت دارند. 

 آن چه اکنون در مجارستان جریان دارد ، از یک طرف مبارزه عمومی طبقه سرمایه دار علیه توده های زحمتکش است ، واز طرف دیگر ، مبارزه ای بین دو گروه طبقه سرمایه دار. حتی بیشترمبارزه ای است میان قدرت های حاکم سرمایه داری ، امریکا والمان برای سلطه اروپایی.

حزب ک.ک.مجارستان از هیچ یک از طرف های بورژوازی حمایت نمی کند. ما اعلام می کنیم که مشکل های اصلی زحمتکشان بیکاری، دستمزدهای پایین، گرانی قیمت ها ، استثمار وآینده ای متزلزل است . این مشکل ها پی آمد های سرمایه داری اند.دولت های سرمایه داری نمی توانند ونمی خواهند این مشکلات را حل کنند.

تنها راه حل مشکل ها ی زحمتکشان تابع مبارزه علیه سرمایه داری ومبارزه برای چشم انداز سوسیالیستی است .

  ح.ک.ک . مجارستان از تظاهرات توده ای نیروهای سوسیالیست ولیبرال ها پشتیبانی نمی کند. هدف آنها تغییر سرمایه داری نیست. آماج آنها تغییر دولت محافظه کار سرمایه داری با دولت سرمایه دار سوسیالیست- لیبرال است .

ح.ک.ک.مجارستان از فیدز هم پشتیبانی نمی کند. هدف آنها ایجاد جامعه سوسیالیستی نیست بلکه می خواهند سرمایه داری را اصلاح وتقویت نمایند. ح.ک.ک.مجارستان  خودرا موظف می داند به مردم توضیح دهد که تنها یک راه برای حل مشکل های آن ها وجود دارد. ما باید علیه سرمایه داری بجنگیم.

ما می خواهیم هر جایی که کارگران حضور دارند حاضر باشیم. ما می خواهیم در چیزهای کوچک در راستای کسب اعتماد آنها در چیزهای بزرگ ، به آن ها کمک کنیم.

ما تمام تلاش های تجدید نظر طلب ها ونیروهای فرصت طلب را که می خواهند زحمتکشان را فریب داده وآن ها را به پای سوسیال دموکراسی بکشند افشا خواهیم کرد .

در مجارستان وضعیت انقلابی حاکم نیست . اما چیزهایی می توانند در اروپا ومجارستان رو به وخامت بگذارند. به این خاطر است که ماحزب ، عضو ها و واحد های خود را برای مبارزه ریشه ای طبقاتی که می تواند هر لحظه ای رخ دهد آماده می کنیم.

ما اطمینان داریم که این امر با موضع عمومی تایید شده در همایش بین المللی سیزدهم حزب های کمونیست وکارگری ما انطباق دارد .

کمیته اجرایی

حزب کمونیست کارگران مجارستان

http://www.munkaspart.hu/english/600.html

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter