نویدنو:15/10/1390  

 

 نویدنو  15/10/1390

 

نطق دبیرکل WFTU در سیزدهمین گردهم آیی بین المللی احزاب کمونیست و کارگری

آتن 10دسامبر 2011

ترجمهُ- ح ، امید

رفقای عزیز !

برای فدراسیون جهانی سندیکاها این فرصت بزرگی است که به رهبران احزاب کمونیست ادای احترام می نماید ، در زمانی که سازمان سندیکایی ما یک مسیر پیشرفت شش ساله را دنبال کرده و یک سیر تشدید و تقویت مشخصه های انترناسیونالیستی و طبقاتی را پیگیری می نماید . ما در طی 6 سال موفق به جذب سازمان های مهمی به WFTU شدیم که 16 ملیون عضو جدید را به همراه آوردند و بدین طریق نیروی سازمان یافتهُ ما اکنون 82 ملیون عضو در 120 کشور جهان شمارش میشود . در طول این 6 سال ما 4 سازمان بین المللی منطقه ای را در مناطق مهم استراتژیک تاُسیس کردیم که هر کدام نمایندگان دائمی خود را در سازمان ملل در نیویورک ،سازمان بین المللی کار در ژنو ، فائو در رم  و یونسکو در پاریس دارا می باشند . یعنی صدای WFTU را در این 4 سازمان بین المللی تقویت و تشدید کردیم .

حاصل این سیر مثبت شش ساله ، تحقق برگزاری شانزدهمین کنگرهُ بین المللی سندیکایی بود که در آوریل 2011 در آتن با حضور 828 نمایندهُ سندیکایی از 101 کشور برگزار گردید . کنگره ای مبارز ، علنی و دموکراتیک . کنگره ای که در آن تصمیمات مهمی در خصوص جنبش بین المللی سندیکایی ، با تکیه برگزارشات عینی از مطالبات کنونی طبقهُ کارگر و تمام طبقات مردم اتخاذ گردید .

مساعدت حزب کمونیست یونان ، پامه (جبههُ متحد اتحادیه های کارگری یونان) و احزاب کمونیست سراسر جهان در جریان مثبت شش سالهُ اخیر تعیین کننده بود . و به این مناسبت علاقمندیم از اکثریت احزاب کمونیست که در این مسیر جدید از WFTU پشتیبانی کردند ، تشکر نمائیم . اجازه بدهید در اینجا پیامی به آن احزابی که هنوز برای حمایت از ما توجه مبذول نداشته اند، بدهم : ما از آنها می خواهیم که این موضوع را به شیوه ای مثبت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند ، که ما روی کمک ثمربخش و عملی آنان در جهت تسریع در روند توسعه و بازسازی ، از طریق عضویت اعضاء جدید و رشد اقدامات و ابتکارات ویژه در کشورهای آنها ، حساب می کنیم .

رفقای عزیز ، ما معتقدیم که امروز طرز برخوردِ همهُ آنها در قبال خانوادهُ ما WFTU ، یک ملاک عمده و بنیادی برای همهُ  ما در تمام سطوح می باشد . نه  بیطرف بودن ، نه  مستقل ماندن و نه  بی اعتنا بودن ، هیچکدام درست و شایسته نیست . هرکسی می داند که در صحنهُ سندیکائی بین المللی ، اکنون دو سازمان سندیکایی وجود دارد . از یکطرف wftu ، معتقد به اصول اساسی مبارزهُ طبقاتی ، انترناسیونالیسم پرولتری ، اتحاد طبقهُ کارگر بین المللی بر مبنای طبقاتی  و معتقد به مبارزه برای لغو سیستم استثمار است . و در طرف دیگر ITUC ، گه امروز هنوز هم معتقد به دخالت امپریالیستها بر علیه لیبی بوده و یک یار و همبازی برای FMI (صندوق بین المللی پول) و بانک جهانی به شمار می رود . او به کوبا و ونزوئلا تهمت زده  و از سیاست دولتهای اسرائیل جانبداری می کند. این است واقعیت موجود . در این صورت ، چگونه می توان قبول نمود که تعدادی محدود ، بیطرف ، مستقل و یا بی تفاوت بمانند ؟

رفقا ! ما رفیق هم هستیم و WFTU به ما نیاز دارد . به همهُ ما  با مواضعمان ، با انتقادهایمان ، با ویژه گی های خاص خودمان .اما با پرچم مشترک مبارزهُ طبقاتی برعلیهُ سرمایه داری و امپریالیسم !  این است دلیل اعتقاد ما به اینکه ، " نگرش ما نسبت به WFTU  یک معیار و ملاک مهم است " . ما از یک نگرش و برخورد در قبال اقدامات عینی و ملموس صحبت می کنیم ، اقدامات و ابتکارات عملی . بنابراین همهُ ما الگوی معتبر اکثریت بزرگ احزاب جهان را دنبال می کنیم .

رفقای عزیز ،  دومین و آخرین نکته ای که می خواهم خاطرنشان نمایم ، این است که در اوضاع  کنونی ، در شرایط بحران و تهاجم همگانی و تعمیم داده شده برضد دست آوردهای ما ، شرایطی بوجود آمده که طبقهُ کارگر بهتر بتواند متوجه نقش «مبارز پیشاهنگ» خود بعنوان طبقه شود . چرا که او در حال گذر از مبارزات روزانه خود درک می کند که او طبقه ای است در حال تسخیر و در حال بنای اتحاد ویژهُ خود . طبقه ای که میتواند دهقانان فقیر ، کارگران مستقل و روشنفکران مترقی را در مسیر مبارزه برای آزادی اش با خود همراه کند . بویژه اکنون که طبقهُ کارگر دارای تجربهُ بیشتر ، آموزش زیادتر ونیازهای افزونتر است ، پس بنابراین آماده تر و مستعدتر است .

اکنون بیست روز از نیمهُ نوامبر که ما در پرو بودیم ، می گذرد . در کنگره ای بسیار مهم در مورد بحران سیستم سرمایه داری که CGTP (کنفدراسیون عمومی کارگران پرو) و ما با موفقیت سازماندهی کردیم . و ما از دو حزب کمونیست در پرو ، بخاطر کمک بزرگی که برای ما فراهم کردند تشکر میکنیم . همینطور ، پنج روز پیش با کمک حزب کمونیست آفریقای جنوبی ، سه فدراسیون بزرگ منطقه ای عضو فدراسیون جهانی سندیکاها ، NUMSA   از بخش متالوژی ، NEHAWU از بخش مشاغل عمومی  و CEPPWAWU از بخش صنایع شیمیایی ، دو اجلاس بین المللی سندیکایی را در آفریقای جنوبی برگزار کردند .

در پرو هم مانند آفریقای جنوبی با «NGO» های معینی ملاقات کردیم ، سازمانهای غیر دولتی که از سندیکاها دعوت بعمل می آورند . دعوت از طبقهُ کارگر برای تبعیت از آنان .

پیشتر ، چندین سال است که همین پدیده  با گردهم آیی های گوناگون ظاهر شده است . ما معتقدیم که تئوری مارکسیسم پاسخی سریع به این پدیده ها داده است ، صرفنظر ازاینکه  اینها چیز تازه ای جهت ارائه ندارند . تئوری ما مدافع این است که تنها ، پیکار طبقهُ کارگر بخاطر برقراری سوسیالیسم است که می تواند به مشکلات محیط زیستی ، اقلیمی وغیره  پاسخگو بوده و مبارزه برای حل آنها را به پیش ببرد . این اشتباهی بزرگ است که سندیکاهای طبقاتی پشت سر NGOها حرکت کنند .

ما در سازمانهای مبارزاتی  برای دستیابی به بهترین نتایج و دست آوردها ، به یک سرپرستی عقیدتی ، سیاسی و سازمانی نیازمندیم تا در زندگی  روزمره  به طبقه، کارگر کمک کند ، که به او بطور عینی و ملموس در مبارزاتی که این طبقه به پیش می برد ، یاری برساند . ما معتقدیم که بدین منظور می توانیم بهWFTU  و سندیکاهای عضو و دوست آن مساعدت نمائیم اگر ، «در اعتماد به توان و قابلیت کارگران در مرتبط کردن مبارزات آنها برای دستمزدها ، برای آزادیهای سندیکایی ، برای بهداشت و آموزش همگانی رایگان وموازین ایمنی و بهداشتی در محل های کار ،  با مبارزه برای سرنگونی استثمار سرمایه داری» ، قاطع و استوار باشیم . چرا که این مبارزه (مبارزه بر ضد استثمار) نیز در همان زمان واقع می شود . بطریق موازی و سوار برهم .

تجربه جنبش کارگری می آموزد که وظیفهُ اصلی جنبش سندیکاهای طبقاتی ، سیاسی کردن مبارزات ، دادن مشخصه ها و خصوصیات سیاسی رادیکال به مطالبات در هر نوبت ، جهت ارتقاء  آگاهی طبقهُ کارگر می باشد ، برای اینکه نیاز به سازمان ومبارزهُ سازمان یافته برای او قابل درک باشد . بدین گونه ، با سازماندهی مبارزه  و رادیکالیزه کردن آن ، این مبارزه یکپارچه ، توده ای و ثمربخش خواهد شد .

رفقای گرامی ، با این تاًملات اجازه بدهید بار دیگر بنام فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری(WFTU) ، حمایت عملی و مداوم شما را درخواست نمایم . ما به پیشنهادات ، اظهارنظرات  و قطعاٌ به انتقادات شما نیازمندیم . بدین طریق ما پیشرفت خواهیم کرد . ما هم به نوبهُ خود بعنوان مسئولین WFTU ، همانند پیکارگران در محلهای کار ، در تمام مناطق و در هر گوشهُ کرهُ زمین ، به وقف خود در راه مبارزهُ مشترکمان برعلیهُ توحش سرمایه داری و بخاطر آزادی اجتماعی طبقهُ کارکر ، ادامه خواهیم داد .  متشکرم

آتن -  10 دسامبر 2011

برگردان از سایت WFTU (فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری) 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter