نویدنو:20/09/1390  

 

 نویدنو  20/09/1390

 

 

 

پشت پرده سخنان ناتانیاهو

 

نخست وزیر اسرائیل ، بنیامین ناتانیاهو در مواجهه با اخطار واشنگتن در باره خطر های حمله نظامی به ایران ، روز یکشنبه در باره "اتخاذ تصمیم درست در لحظه درست " حتی زمانی که متحدان مخالفت می کنند سخن گفت .

دریک سخنرانی در مجلس یادبود سال مرگ نخستین نخست وزیر اسرائیل ، داوید بن گوریون ، ناتانیاهو اصلا اشاره ای به ایران وبرنامه هسته ای آن نکرد.

اما در زمینه ی بحث جاری با امریکا در باره چگونگی متوقف کردن آن چه که به اعتقاد ناتانیاهو ورهبران امریکا تلاش ایران برای ساخت  سلاح های اتمی است ، نظرهای پیشین او در باره اتخاذ تصمیم فردی اسرائیل می تواند برای آینده اهمیت داشته باشد .

ناتانیاهو گفت : " دولت مردان بزرگ همراه با دوستان یهودی ها وصهیونیسم " به بن گوریون هشدارمی دادند که اعلام دولت یهود در سال 1948می تواند سبب تهاجم ارتش های عربی و"جنگی بزرگ ودشوار" گردد.

ناتانیاهو گفت ، " او کاملا به خوبی می دانست که اتخاذ آن تصمیم قیمت سنگینی به همراه  دارد، اما معتقد بود که عدم اتخاذ آن تصمیم قیمت سنگین تری خواهد داشت . ما همه امروز اینجاییم چون بن گوریون  در لحظه بجایی تصمیم درستی گرفت ."

روز جمعه ، لئونا پانتا، وزیر دفاع امریکا محکم ترین زبان تا کنونی را برای بیان نگرانی های امریکا در باره حمله نظامی به ایران به کار گرفت ، او با اشاره به برآوردهای اسرائیلی گفت  که حمله می تواند تنها یکی دوسال برنامه هسته ای ایران را عقب اندازد

پی آمد آن که پانتا در واشنگتن به یک فروم هوادار اسرائیل گفته بود که وجود یک " افزایش تنش تدریجی" می تواند " خاورمیانه را طوری در مقابله ودرگیری از پای در آورد که مارا پشیمان سازد."،  ناتانیاهو، ایران مسلح به سلاح هسته ای را تهدیدی وجودی برای اسرائیل خواند، وهمراه با ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که برای بر خورد با چنین تهدیدی تمام گزینه ها روی میز است. ایران می گوید در حال غنی کردن اورانیوم برای هدف های صلح آمیز است . 

ناتانیاهو در سخنرانی خود گفت ، بن گوریون قبل از اعلام دولت کنکاش طولانی وسختی انجام داد.

ناتانیاهو گفت :" امروز همه ما توافق داریم که آن تصمیم، تصمیمی اندیشیده ، صحیح ومسئولانه بود. من مایلم باور کنیم که ما همیشه مسئولانه ، شجاعانه وقاطع برای اتخاذ تصمیم درست اقدام می کنیم تا آینده وامنیت خود را تضمین کنیم."

روزنامه اسرائیلی هاارتص با گزارش سخنرانی ناتانیاهو در وب سایت خود نوشت او" تذکری به منتقدان داخلی وخارجی خود در باره مسئله هسته ای ایران ارسال کرد " و زمان ارسال آن را ، اندکی پس از کلمه های اخطار پانتا ذکر نمود.

کسانی که اورا مورد انتقاد قرار می دهند از جمله میرداگان ، فرمانده پیشین موساد ، نهاد اطلاعاتی اسرائیل را شامل می شود، که پس از ترک جایگاه خود در ژانویه،  در حال تکرار هشدار در باره خطر های درگیری منطقه ای  وتلافی ایران در صورت حمله  اسرائیل به آن  بوده است

الن بن داوید تحلیل گر امور نظامی کانال 10 تلویزیون اسرائیل ، نیز به پیام پنهانی در باره ایران در اظهار های ناتانیاهو اشاره کرد ، بن داوید گفت :" آیا شما هم به آنچه من فکر می کنم می اندیشید؟"

ایران چندین دور از تحریم های تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل وقدرت های غربی را تحمل کرده است . انتشار گزارش دیده بانی سازمان ملل در ماه گذشته ، که اعلام کرد ایران بر روی یک برنامه بمب هسته ای کار کرده است ، فشارهای بین المللی را شدید تر کرد.

روز شنبه ، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت اسرائیل وایالات متحده به دقت در باره  ایران هماهنگ هستند.

اما ، باراک گفت ، اسرائیل حق حاکمیت ونهایت مسئولیت برای امنیت خود را دارد . 


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter