نویدنو:14/09/1390  

 

 نویدنو  14/09/1390

 

 شرح یک ماجراجویی فرقه ای

 نویدنو: باندهای نظام جمهوری اسلامی که در عمل بیش از 70میلیون مردم ایران را به گروگان سیاست های ضد ملی خود تبدیل کرده اند ، در اقدامی آشکارا ماجراجویانه ، وبه نام دانشجو، به اجرای بخش پنهان نقشه های امپریالیستی دست یازیدند. اقدامی که جز در راستای تشدید فشارهای تحریم وجنگ علیه مردم ایران نتیجه ای در بر نخواهد داشت . این اقدام نشان دهنده حضور باندهای ماجرا جو- اگر نگوییم نفوذی های امپریالیسم- در بالاترین رده های تصمیم گیری حکومت ایران است ، که در عمل با افزایش تنش ها در سطح جهانی ، خطر تحریم های گسترده ودر نهایت جنگ علیه ایران را هر روز محمتل تر می سازند. وظیفه هر نیروی میهن پرستی صرف نظر از عقیده وآرمان ، که به سعادت وبالندگی ایران آزاد می اندیشد ، طرد وافشا این باندهای ماجرا جو ، ومنزوی کردن آنها در افکار عمومی ایران وجهان است . این امر بخش جدایی ناپذیری از مبارزه برای صلح وپیش گیری از جنگی است که بر سر ایران سایه افکنده است . 

  وزارت خارجه ایران ابراز تاسف کرد

  اقدام معترضان علیه سفارت انگلیس

شرق
گروه سیاسی، مجتبی فتحی: درغياب صاحبخانه، حياط سفارت بريتانيا ديروز ميزبان ميهمانان ناخوانده‌اي بود كه قصد ديد و بازديد نداشتند؛ كه اگر اين بود از ديوار و با گذر از سد نه چندان مستحكم امنيتي و انتظامي خود را به اين حياط نمي‌رساندند. دانشجويان بسیجی، قصد و نيت‌شان را ثبت نام خود در تاريخ و عمل به وظيفه انقلابي اعلام كردند؛ وظيفه‌اي كه به گمان آنها در اين برهه تاريخي پايين كشيدن پرچم بريتانيا از فراز سفارت و تسخيري ديگر بود؛ تسخيري كه بازهم تاريخ‌ساز شود و به انقلاب سوم پس از انقلاب اسلامي و تسخير سفارت آمريكا تبديل شود و قطع رابطه با اين كشور را همچون هم‌پيمانش آمريكا به دنبال داشته باشد. اين افراد در سال‌هاي اخير نيز چند باري براي عمل به وظيفه خود خيز برداشته بودند، اما هر بار با موانع و مقاوت‌هاي جدي روبه‌رو شده بودند. با اين حال ديروز حكايت چيز ديگري بود و شواهد و قرائن حاكي از آن بود كه خواست آنها اين بار محقق مي‌شود چرا كه به نظر مي‌رسيد همه چيز براي يك تسخير مهيا بود. بريتانيا تحريم‌هاي جديد عليه ايران اعمال نكرده بود كه كرد، مجلس خواستار كاهش سطح روابط دو كشور نشده بود كه شد، شوراي نگهبان مصوبه مجلس را تاييد نكرده بود كه كرد و از همه مهم‌تر ديروز سالگرد ترور يك دانشمند هسته‌اي ايران نبود كه بود؛ دانشمندي كه سال گذشته ترور شد و از همان ابتدا انگشت اتهام به سوي غرب نشانه رفت. در صحنه عمل نيز همه چيز آماده و مهيا بود؛ تعبيه سكوهايي كه امكان استقرار دوربين‌هاي رسانه‌هاي خبري را مي‌داد؛ دوربين‌هايي كه با استوديوهاي پرتابل همراه مي‌شد تا تمام صحنه‌ها و وقايع جلوي سفارت را ثبت و ضبط و حتي به طور مستقيم پخش كنند، اين شرايط تنها براي شبكه‌هاي تلويزيون رسانه ملي نبود، بلكه شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي هم از اين امتياز برخورداربودند كه شايد در نوع خود بي‌سابقه بوده باشد.
فراخوان براي فردوسي، اقدام در قلهك
با اين حال ديروز اگرچه همه منتظر بودند نخستين صحنه اكشن را آنچنان كه پيش از اين سايت‌هاي خبري وابسته به دانشجويان وعده دادند در خيابان فردوسي يعني در مقر سفارت بريتانيا به تماشا بنشينند، كمي دورتر و در خياباني در شمال تهران صحنه‌هايي به نمايش درآمد كه شايد براي تجمع‌كنندگان مقابل سفارت جذاب‌تر بود. خيابان شريعتي بالاتر از قلهك، باغي قرار دارد كه در اين سال‌ها به اختلاف ملكي ميان ايران و بريتانيا تبديل شده؛ باغي كه از دوران قاجار به اين كشور واگذار شده است. با اين حال در طول چند سال اخيرتلاش‌هايي براي باز پس‌گيري آن صورت گرفته است. در همين راستا، در حالي كه دانشجويان نگاه‌ها را به سفارت جلب كرده بودند خود را به باغ قلهك رساندند تا اگر در تسخير سفارت و ورود به خاك كشور بريتانيا در تهران ناكام ماندند خود را وارد خاك اين كشور از طريق باغ قلهك كنند. از اين رو بود كه از ظهر ديروز حدود 200 نفر از دانشجويان مقابل باغ قلهك دست به تجمع زدند بدون آنكه با مقاومت جدي روبه‌رو شوند. در نهايت حدود 30 نفر از آنان موفق به ورود به اين باغ شدند، گو اينكه در بدو امر به دنبال نمادهاي اين كشور بودند از جمله پرچم بريتانيا، تا جاي آن را با پرچم‌هاي در دست خود تعويض كنند كه يا پرچم جمهوري اسلامي بود يا پرچم‌هاي مذهبي. دانشجويان همچنين تلاش مي‌كردند تا خود را به دفاتري برسانند تا اسناد و مداركي را به دست بياورند؛ مداركي كه اثبات‌كننده دخالت‌ها يا اقدام براي جاسوسي اين كشور در ايران باشد. در اين اثنا نيز تلاش داشتند تا به مثابه اسلاف تسخير‌كننده خود در سال 1358 گروگان‌ها را نيز در اختيار بگيرند تا شايد مانور خود را طولاني‌مدت و زمان بر كنند. گو اينكه در دستيابي به اين هدف ابتدا موفق بودند و آنچنان كه برخي خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي تاييد كردند پنج نفر از ديپلمات‌هاي بريتانيايي را به گروگان گرفتند.
مصادره اسناد و مدارك جاسوسي
پس از اين اقدام‌ها بود كه ايرنا خبرگزاري دولت جمهوري اسلامي ايران، در گزارشي پيرامون حمله دانشجويان به باغ قلهك اعلام كرد كه «اسناد و مدارك محرمانه و جاسوسي انگليسي‌ها كه در باغ قلهك تهران موجود بود در اقدامي توسط تعدادي از دانشجويان مصادره شد
پس از آن نيز اين 30 دانشجویي كه از دانشگاه‌هاي اميركبير، صنعتي شريف و تهران بودند در داخل باغ قلهك بر اساس آنچه كه ايرنا خبر داد «شعارهاي انقلابي و ضد استكباري» از جمله «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر انگليس»، «مرگ بر اسراييل»، «الله اكبر» و... سردادند و اقدام به خواندن زيارت عاشورا كردند.
حضور در قلهك، تسخير در فردوسي
خبر موفقيت دانشجويان در ورود به باغ قلهك خيلي زود به فردوسي محل تجمع اصلي دانشجويان در مقابل سفارت بريتانيا مخابره شد و به عامل تحريك تجمع‌كنندگان براي ورود به محوطه اصلي سفارت تبديل شد و پس از آن حدود صد نفر از دانشجويان وارد حياط سفارتخانه بريتانيا شدند، سفارت‌خانه‌اي كه خالي از كاركنان بود و آنها سد محكم را اين بار پس از گيت اول و درست پشت در و پيش از نزديك شدن به ساختمان سفارت پيش روي خود ديدند. گو اينكه در اين ميان باز هم بودند تني چند از اين افرادي كه خود را به برخي نمادهاي اين كشور رساندند و آن را به زير كشيدند. همچنين در اعتراض به شبكه بي.بي.سي برخي تاسيسات ماهواره‌اي نصب شده در اين سفارتخانه را از جا كندند و از ديوار به خيابان ريختند. پس از اين حمله هم بود كه به شمار ماموران بيرون سفارت همچون داخل سفارت بريتانيا افزوده شد تا كنترل اوضاع در اختيار نيروي انتظامي بيفتد. حضور سردار حسين ساجدي‌نيا، فرمانده انتظامي تهران بزرگ نيز سبب نشد تا مدت‌ها شرايط به حالت عادي بازگردد و بيرون سفارت همچنان ملتهب بود و داخل هم متشنج، براي آنكه دانشجويان حاضر نبودند سفارت را ترك كنند اما فرمانده انتظامي تهران بزرگ به دنبال خارج كردن آنها بود كه اين اتفاق هم نزديك به غروب آفتاب افتاد.
با اين حال دانشجويان تجمع‌كننده در مقابل سفارت بريتانيا پس از ساعتي در اعتراض به بازداشت چند نفر از حمله‌كنندگان براي بار دوم وارد اين سفارتخانه شدند كه در نهايت نيروي انتظامي موفق شد دوباره در سفارت بريتانيا را بسته و تلاش ‌كرد كه دانشجويان را از سفارتخانه خارج كند. پس از آن بود كه همزمان با اذان مغرب حدود 10 تا 20 نفر از دانشجويان تيمم كردند تا نماز جماعت اقامه كنند. با پايان اين نماز جماعت كه دانشجويان در اين ساعات تعدادشان بسيار قليل بود براي بار سوم وارد سفارت بريتانيا شدند آن هم در حضور انبوهي از ماموران انتظامي كه در نهايت هم با همراهي ماموران اين افراد از سفارت خارج شدند. در قلهك نيز با تاريك شدن هوا و پس از آنكه دانشجويان شش ديپلماتي را كه در اختيار گرفته بودند تحويل نيروي انتظامي و كاركنان سفارت دادند و پس از تخليه كامل باغ از تسخير‌كنندگان، در باغ قلهك به روي دانشجويان بسته شد.
استانداري: سفارت انگليس در تهران اشغال نشده
پس از آن نيز با آنكه ديروز دانشجويان نيز خود را به باغ و سفارت بريتانيا رساندند، استاندار تهران اعلام كرد كه سفارت انگليس در تهران اشغال نشده و به كار عادي خود ادامه مي‌دهد. مرتضي تمدن، رييس شوراي تامين استان تهران شب گذشته در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: در خلال تظاهرات مسالمت‌آميز دانشجويان تهراني، عده‌اي از دانشجويان خشمگين كه نسبت به اقدامات خصمانه دولت انگليس معترض بودند، اقدام به ورود به محوطه سفارت انگليس كردند كه بلافاصله نيروي انتظامي وارد صحنه شده و دانشجويان را به خارج از محوطه هدايت كرد و آرامش را به سفارت بازگرداند. وي همچنين تاكيد كرد: دانشجويان عزيز ما بايد ضوابط و مقررات مربوط به تجمعات و قوانين بين‌المللي را كاملا رعايت كنند و اين موضوع منافاتي با بيان خشم و اعتراض آنها به اقدامات خصمانه دولت انگليس ندارد.
واكنش بريتانيا
پس از اين اقدامات دانشجويان، دولت انگليس از مقامات ايران خواست امنيت پرسنل اين سفارتخانه را بر عهده بگيرند. در همين حال يك سخنگو در وزارت امور خارجه انگليس با محكوم كردن اقدام دانشجويان گفت: بر اساس قوانين بين‌المللي و كنوانسيون ژنو دولت ايران موظف به حفاظت از جان كاركنان سفارت است و ما از آنها انتظار داريم تا به سرعت اقدام كرده و اوضاع را تحت كنترل خود در آورند.
ابراز تاسف وزارت خارجه ايران
اين درخواست البته مورد تاكيد وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و اين وزارتخانه در پايان اين وقايع بيانيه‌اي صادر كرد كه در آن تاكيد شد: در پي تجمع اعتراض‌آميز دانشجويان در مقابل سفارت انگليس در تهران كه منجر به تظاهرات خارج از كنترل شد، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از برخي رفتارهاي غيرقابل قبول معدودي از معترضان كه به‌رغم تلاش نيروي انتظامي و تقويت نيروهاي حفاظت‌كننده از سفارت صورت پذيرفت، ابراز تاسف كرده و از مسوولان امر خواسته شده تا اقدامات و بررسي‌هاي فوري و ضروري در اين رابطه به عمل آورند. وزارت امور خارجه همچنين ادامه داد كه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللي و با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك، بر تعهد دولت جمهوري اسلامي ايران به حفاظت و صيانت از اماكن و ماموران ديپلماتيك تاكيد مي‌كند. تهران به خواب شبانگاهي مي‌رفت كه دانشجويان به خانه‌هاي خود بازگشتند، بي‌آنكه انقلاب سومي رقم بزنند و اقدام آنها مورد تاييد رسمي قرار گيرد، گويا اين قصه سر دراز دارد آنچنان كه در ساعات پاياني شب پيامكي دست به دست مي‌شد كه خبر از سوداي دانش‌آموزان تهران در صبح امروز دارد.

 

آنکارا میانجی تهران و لندن شد

بازگشت به مدار صفر درجه

شرق
: سفارت ايران در لندن و سفارت نروژ در تهران تعطيل شدند. بريتانيا، كاركنان خود را از ايران خارج كرد. آلمان‌ و ایتالیا هم سفير خود را از ايران فرا خواندند. اين بخشي از واكنش‌ها به حمله روز سه‌شنبه تعدادي از معترضان به سفارت بريتانيا در تهران بود که روابط تهران- لندن را دچار تنش کرد. در این میان ترکیه به منظور فرونشاندن این تنش وارد عمل شد. به گزارش آناتولی ترکیه، احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه در این رابطه با وزرای خارجه ایران و انگلستان تماس تلفنی برقرار کرد. سه‌شنبه هفته جاري عده‌اي از معترضان در مقابل سفارت بريتانيا و باغ قلهك محل اقامت كاركنان اين سفارت، يكي تقريبا در مركز و آن ديگري در شمال تهران تجمع كردند و در اعتراض به آنچه رويكرد خصمانه لندن در قبال تهران خواندند، برای ساعاتی وارد اين دو مكان شدند. اگرچه اقدام اين افراد علیه سفارت چندان جدي نبود و آنها توانستند تنها خود را به حياط آن برسانند اما هيچ‌يك از كاركنان سفارت در آن زمان حضور نداشتند، در شمال تهران، باغ قلهك، محل اقامت كاركنان سفارت بريتانيا حكايت ديگري در جريان بود و معترضان توانستند خود را به داخل باغ برسانند. این اقدام افراد معترض با بازتاب‌های بسيار چه در صحنه داخلي و چه در صحنه خارجي روبه‌رو شد. در خارج از مرز‌ها در اين رابطه يك صداي واحد شنيده مي‌شود و آن محكوميت اقدام حمله به سفارت بريتانيا است، در داخل، بسياري از جمله علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تجمع دانشجويان مقابل سفارت بريتانيا را تجلي احساسات پاك دروني آنان دانست و اين حركت دانشجویان مورد تاييد قرار گرفت، هرچند كه وزارت امور خارجه ايران ساعاتي پس از حمله به سفارت بريتانيا با صدور بيانيه‌اي نسبت به اين اقدام ابراز تاسف كرد تا نشان دهد جمهوري اسلامي همچنان به تعهدات بين‌المللي خود پايبند است. احمد توكلي، نماينده تهران در مجلس هم كه اخيرا او و همكارانش حكم كاهش سطح روابط تهران لندن را دادند در واكنش به اين اقدام معترضان گفت: ما قانون كاهش رابطه را تصويب كرديم اما نگفتيم كه سفارت را اشغال كنند. وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: مصوبه مجلس يك قانون در مورد كاهش سطح ارتباط با انگلستان و نگهداشتن ارتباطات در سطح كاردار است و اين امر هرگز بيانگر قطع ارتباط و اشغال سفارت نيست.
واكنش بريتانيا
نخستين واكنش در اين رابطه از سوي خود دولت بريتانيا بروز پيدا كرد كه پس از حمله به سفارت، با صدور بيانيه‌اي از مقامات ايران خواست امنيت پرسنل اين سفارتخانه را بر عهده بگيرند. سپس ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا خبر داد كه پس از اقدام معترضان براي حمله به سفارت اين كشور در تهران، با علي‌اكبر صالحي وزيرخارجه ايران به صورت تلفني گفت‌وگو كرده و شخصا جلسه كميته اضطراري را تشكيل داد. وي در مورد عواقب حمله به سفارت اين كشور در تهران هشدار داد و گفت، بريتانيا اين «اقدام غيرمسوولانه» را به شدت جدي مي‌گيرد. وزير امورخارجه بريتانيا مي‌گويد، حمله به سفارت اين كشور «نقض جدي» كنوانسيون وين است. اين كنوانسيون دولت‌ها را به حفاظت از ديپلمات‌ها و اماكن ديپلماتيك تحت هر شرايطي ملزم مي‌كند. هيگ همچنين مدعي شد كه بريتانيا دولت ايران را به دليل «ناتواني» در اتخاذ تمهيدات كافي براي حفاظت از سفارت اين كشور در تهران مسوول مي‌داند. به گفته وي پس از اين اقدامات، كاردار سفارت ايران در لندن به وزارت امور خارجه بريتانيا احضار شده و ديويد كامرون، نخست‌وزير نيز در جلسه كميته اضطراري در اين زمينه شركت كرده است. هيگ همچنين ديروز در جلسه پارلمان اين كشور حاضر شد و گزارشي درباره وقايع تهران ارايه كرد. وزير امور خارجه بريتانيا در اين جلسه گفت: ما براي دولت ايران روشن كرده‌ايم كه بايد اقداماتي فوري را براي تضمين امنيت پرسنل بريتانيايي سفارت انجام و اطمينان دهد كه بخش‌هاي تصرف شده از دو مجموعه متعلق به سفارت بريتانيا عودت داده مي‌شود و امنيت دو مجموعه را فورا تامين كند. طبعا اين اقدامات پيامدهاي بيشتر و جدي‌تري خواهد داشت كه من درباره آنها در جلسه پارلمان حرف مي‌زنم.
تعطيلي سفارت ايران در لندن
ديروز هم در ادامه پيامدي كه بريتانيا وعده آن را داده بود وزير امور خارجه اين كشور اعلام كرد: همه ديپلمات‌هاي ايراني فقط 48 ساعت وقت دارند، انگليس را ترك كنند. ويليام هيگ سفارت ايران در لندن را تعطيل اعلام كرد و گفت: همه ديپلمات‌هاي ايراني فقط 48 ساعت وقت دارند انگليس را ترك كنند. این تحولات درحالی بروز پیدا کرد که دیشب ليستر برت، معاون وزارت خارجه بريتانيا در امور خاورميانه، به بي.بي.سي گفت كه تحولات اخير، رابطه دو دولت ايران و بريتانيا را قطع نمي‌كند و بريتانيا همه جنبه‌ها را بررسي كرده تا روابط ديپلماتيك دو كشور برقرار باشد.
واكنش آمريكا
در ادامه واكنش‌ها به حمله معترضان به سفارت بريتانيا، باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا در حاشيه يك نشست با نخست‌وزير هلند گفت: ايالات متحده عميقا از حمله به سفارت بريتانيا در تهران متاثر است و اعلام كرد كه حمله به اماكن ديپلماتيك بريتانيا در تهران را غيرقابل قبول مي‌داند. كاخ سفيد نيز با صدور بيانيه‌اي حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محكوم كرد. مارك تونر، يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريكا نيز ضمن محكوم كردن حمله به سفارت بريتانيا در تهران، از جمهوري اسلامي خواست تا به تعهدات بين‌المللي خود احترام بگذارد و امنيت و ايمني كامل تمام اعضاي سفارت بريتانيا در تهران را تضمين كند. تونر همچنين مدعي شد كه حادثه حمله به سفارت بريتانيا در تهران، نمونه ديگري از عدم توجه دولت ايران به تعهدات خود در قبال جامعه جهاني است. هيلاري كلينتون روز گذشته در محكوميت اقدام معترضان در تهران گفت: «من از ايران مي‌خواهم كه از ديپلمات‌هاي خارجي مستقر در كشورش حمايت كند و حمله به نمايندگي ديپلماتيك بريتانيا در تهران را به شدت محكوم مي‌كنم.»وي در حاشيه كنفرانس كمك‌هاي بين‌المللي در بوسان كره‌جنوبي افزود: «اين اقدام نه تنها توهين به مردم بريتانيا، بلكه توهين به تمام جامعه بين‌الملل است
واكنش روسيه
وزارت امور خارجه روسيه هم با صدور اطلاعيه‌اي از تهران خواست تا تدابيري را براي تامين مصونيت نمايندگي‌هاي ديپلماتيك كشورهاي خارجي در ايران اتخاذ كند. در اطلاعيه وزارت امور خارجه روسيه تاكيد شده است: «اين اقدامات انبوه معترضان كه با نقض موازين مورد قبول حقوق بين‌المللي درخصوص تضمين مصونيت حريم و اموال نمايندگي‌هاي ديپلماتيك انجام شده، غيرقابل قبول بوده و درخور نكوهش هستند. حمايت خود از ديپلمات‌هاي بريتانيايي را ابراز مي‌كنيم. اميدواريم مقامات ايران تدابير لازم را براي برقراري فوري نظم، تحقيقات درباره رويداد رخ داده و جلوگيري از تكرار چنين حوادثي اتخاذ كنند
واكنش چين
به گزارش خبرگزاري رويترز، «هونگ لي»، سخنگوي وزارت خارجه چين، ديروز در نشست خبري روزانه خود در پكن گفت: «چين هميشه تاكيد كرده‌است كه امنيت و احترام كاركنان ديپلماتيك و اموال بايد رعايت شده و از آنها حفاظت شود.» وي با اشاره به حمله به سفارت بريتانيا در تهران افزود: «اين حمله‌ها مغاير با قوانين و مقررات بين‌المللي است و بايد با آنها برخورد لازم انجام شود
واكنش فرانسه، ايتاليا و كانادا
آلن ژوپه نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد: «فرانسه هجوم گروهي از تظاهرات‌كنندگان به سفارت بريتانيا در تهران و خرابي‌هاي غيرقابل تحمل به بار آمده را به شدت محكوم مي‌كند.» وي افزود: «فرانسه مقامات ايراني را مسوول حفظ امنيت و تماميت تمامي هيات‌هاي ديپلماتيك در تهران مي‌داند. در اين شرايط غيرقابل قبول، فرانسه همبستگي كامل خود را با بريتانيا اعلام مي‌دارد.» وزير خارجه فرانسه در ادامه گفت: «فرانسه اين نقض آشكار كنوانسيون وين را تقبيح مي‌كند.» همچنين وزير امور خارجه ايتاليا در واكنش به تسخير سفارت بريتانيا گفت: «ايتاليا تهاجم جمعي از تظاهرات‌كنندگان به سفارت بريتانيا را به شدت محكوم مي‌كند. آنچه در حياط سفارت بريتانيا در تهران به وقوع پيوست، كاملا غيرقابل قبول است.» شب گذشته نیز فارس به نقل از رویترز خبر داد که وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که آلبرتو برادانینی سفیر این کشور در تهران را به رم فراخواهد خواند.
فراخواني سفير آلمان در تهران
گيدو وستروله وزير خارجه آلمان نيز ضمن محكوميت معترضان در تهران اعلام كرد كه اين حمله نقض قوانين بين‌المللي است و به هيچ‌وجه قابل قبول نيست. جان بيرد وزير امور خارجه كانادا نيز ضمن ابراز خشم كشورش از اقدام معترضان در ورود به سفارت بريتانيا در تهران اعلام كرد: «كانادا از اين حمله عميقا ناراحت است. ما نمايندگي ايران در كانادا را صريحا خطاب قرار خواهيم دادوي افزود: «ديپلمات‌ها به حمايت نياز دارند، كنوانسيون‌هاي سازمان ملل امروز زير پا گذاشته شده‌اند و ما از اقدام تظاهرات‌كنندگان خشمگين هستيمبه گزارش ایسنا، وزارت خارجه آلمان با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه گيدو وستروله، تصميم گرفته است كه سفير آلمان را برای پاره‌ای مشورت‌ها به برلین فراخواند.
واكنش اتحاديه اروپا
كاترين اشتون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در محكوميت اين اقدام معترضان اعلام كرد: «من از شنيدن خبر حمله تظاهرات‌كنندگان به سفارت بريتانيا بسيار نگران شدم و اين حمله كاملا غيرقابل قبول را محكوم مي‌كنم
واكنش دبيركل سازمان ملل
سخنگوي بان‌كي‌مون نيز به نقل از وي در واكنش به اقدام معترضان علیه سفارت بريتانيا در تهران اعلام كرد كه از شنيدن خبر حمله به سفارت بريتانيا در تهران «شوكه» و «خشمگین» شده است.
واكنش شوراي امنيت سازمان ملل
در اين ميان مهم‌ترين واكنش از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بروز پيدا كرد. آنجا كه اين شورا تنها ساعاتي پس از اين حمله با صدور بيانيه‌اي آن را محكوم كرد. به گزارش رويترز، خوزه فيليپ كابرال، رييس دوره‌اي شوراي امنيت و نماينده پرتغال در سازمان ملل متحد، گفت: «اعضاي شوراي امنيت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را كه به ورود به ساختمان ديپلماتيك و كنسولي و به آسيب‌هاي جدي منجر شد، به شديد‌ترين وجه محكوم مي‌كنند.» بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل متحد با اتفاق آراي
۱۵ عضو اين شورا تصويب شد. پس از آن بود كه ديروز علي لاريجاني رييس مجلس در نطق پيش از دستور مجلس در واكنش به اين اقدام شوراي امنيت گفت: اقدام عجولانه در شوراي امنيت براي محكوم كردن اقدام دانشجويان جهت سرپوش گذاشتن بر جنايات گذشته انگليس و آمريكاست.
واکنش عملی نروژ
دولت نروژ نيز ديروز اعلام كرد كه سفارتش در ايران را در پي اقدام عليه سفارت بريتانيا در تهران تعطيل كرده است. هيلده اشتاينفلد سخنگوي وزارت امور خارجه نروژ به خبرگزاري فرانسه گفت: كاركنان ديپلماتيك نروژ همچنان در تهران هستند و هنوز تصميمي براي خارج كردن آنها اتخاذ نشده است. او درباره مدت تعطيل ماندن سفارت كشورش در تهران گفت: سفارت روز سه‌شنبه تعطيل شد. ما به طور مستمر اوضاع را ارزيابي مي‌كنيم. سخنگوي وزارت امور خارجه نروژ ادامه داد: كاركنان ديپلماتيك كه شامل بر تعدادي از اتباع نروژي می‌باشد، همچنان در تهران هستند. بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين سخنگو دليل اتخاذ تصميم براي تعطيلي سفارت در تهران كه اواخر سه‌شنبه اتخاذ شده است را «نگراني‌هاي امنيتي» خواند. اقدام عملي نروژ و همچنين لندن با تعطيل كردن سفارت ايران در بريتانيا در اعتراض به اقدام معترضان عليه سفارت اين كشور در تهران در حالي بروز پيدا كرد كه گمان مي‌رود اقدامات عملي ديگري نيز در پس آن باشد كه بازتاب آن در نشست امروز وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل نمود پيدا می‌كند؛ آنجا كه احتمالا دور تازه‌اي از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران در راستاي تازه‌ترين گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بدون كمترين مخالفي به تصويب رسيد. تحريم‌هايي كه قرار است صنعت نفت و بانك مركزي ايران را هدف قرار دهد.
 

نامه دانشجویان ایرانی به دانشگاهیان جهان:

از: انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های ایران
به: اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشورهای جهان
سلام
ضرب المثل عبرت‌آمیزی در زبان فارسی وجود دارد که می‌گوید: “درد دندان پوسیده را تحمل نکن، از ریشه بکش!” این به عنوان مثالی است در خصوص وضعیت فعلی نظام سرمایه‌داری و دولت‌های برآمده از آن.
امروز تاریخ بشریت در نقطه عطفی قرار دارند که از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته و به بیداری اسلامی منجر شد و هم اکنون با نام بیداری جهانی در تمام نقاط دنیا تسری پیدا کرده است و این مایه بسی خوشبختی برای همه ماست که در دورانی به سر می‌بریم که حق تعیین سرنوشت کشور و جهان پیرامون خودمان را پیدا کرده و می‌توانیم آنطور که خود می‌اندیشیم و خود می‌خواهیم، زندگی کنیم نه آنکه اقلیت یک درصدی اشراف زاده‌ها تعیین می‌کنند.
تا به حال می‌گفتند که سرنوشت جوامع بشری نه در اجتماعات عمومی و بلکه در اطاق جلسات چند 10 نفره تعیین تکلیف می‌شود. اما اگر نگاه‌مان را بنا بر واقعیت تنظیم کنیم، می‌بینیم که این بار این اجتماعات اعتراض آمیز عمومی هستند که سرنوشت جوامع و جهان را عوض می‌کنند و دیکتاتورهای یک درصدی قائم بر نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه‌داری را یکی پس از دیگری به زیر می‌کشند. 
اینکه امروز صدای اعتراض به کاخ نشینان استکبار از میدان لولو بحرین و التحریر مصر به وال استریت آمریکا کشیده شده، نشان از همگرایی و همصدایی جمعیت 99 درصد جهان بر علیه 1 درصد ظالم و دروغگو و تروریست است.
اساتید و دانشجویان گرامی
نیک می‌دانید که ساحت علم به جهت اینکه در جهت کسب حقایق است، بسیار مقدس است و جسارت و گستاخی به آن امری نابخشودنی و غیر قابل گذشت است که نفرت هر نخبه دانشگاهی را از عاملان آن بر می‌انگیزد. در طول 2 سال گذشته، گروهک‌های تروریستی تحت حمایت دولت انگلیس و آمریکا، سه تن از دانشمندان هسته‌ای کشور ما را به نام های پروفسور مسعود علیمحمدی، پروفسور مجید شهریاری و مهندس داریوش رضایی نژاد به بهانه اینکه چرا شما دانش هسته‌ای دارید، به فجیع‌ترین شکل ممکن ترور کرده و شهید کردند و این در شرایطی است که همین دولت‌های سرمایه سالار از انرژی پاک و صلح آمیز هسته‌ای، صدها کلاهک هسته‌ای و بمب اتمی ساخته و بالاتر از آن در جنگ جهانی دوم بر علیه مردم ژاپن آن هم پس از تسلیم دولت ژاپن، این بمب خانمان سوز اتمی را آزمایش کردند. یعنی تنها مجرمین اتمی جهان، مدعی بازرسی اتمی از کشورهای دارای انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند و خنده‌دارتر از این دیگر چیست؟!
اساتید عزیز و دانشجویان گرامی
مطمئنا همانطور که علم به ما می‌آموزد، عالم و دانشمند نمی‌تواند نسبت به وقایع واقعی پیرامون خود بی‌تفاوت باشد؛ لازم است که در این وجیزه کوتاه، دست مریزادی به دانشجویان دانشگاه برکلی آمریکا بگوییم که شجاعانه در مقابل وحشی‌گریهای پلیس ایستادند و گاز فلفل را استشمام کردند و چشمهایشان سوخت اما ظلم را تحمل نکردند و فریاد سر دادند.
این خود گویای آن است که "دهکده جهانی" شکل گرفته است منتها دهکده‌ای که دارد کدخداهای "خودخوانده" خود را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستد. در ایران نیز که خود اول پرچمدار مبارزه با ظالمان و مستکبران و سرمایه سالاران بوده و هست، 32 سال پیش پدران ما جسورانه و هوشیارانه ساختمان جاسوسخانه و نه سفارت آمریکا را تسخیر کردند و به قول کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا: "آمریکا را تحقیر کردند". 
اما این پایان کار نبود و اهداف کثیف و ضد مردمی آمریکا و انگلیس این بار از کانال جاسوسخانه و نه سفارتخانه انگلیس دنبال شد و ترورها و کشتارهای خیابانی مردم در سال 1981 و همچنین دخالت در امور داخلی کشور ما را در پی داشت و مرتباً جنبش دانشجویی ایران هشدارهای جدی به سران دولت بریتانیا داد که کاری نکنند که ماجرای 13 آبان را برای شما هم تکرار کنیم. اما انگلیس گستاخ‌تر و کودن‌تر از آن بود که این هشدارها را جدی بگیرد و سرانجام در روز ۳ دسامبر ۲۰۱۱ (چند روز پیش) در سالگرد ترور شهید پروفسور شهریاری، ما شاگردان و هم فکرانش لانه روباه پیر و مکار را اشغال کردیم و اکنون نیز با افتخار و بلند فریاد می‌کنیم که "انگلیس و آمریکا با هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند!"
اساتید عزیز و دانشجویان گرامی
ما دانشجویان تسخیر کننده سفارت انگلیس در تهران به صراحت اعلام می‌کنیم که پای این تصمیم تاریخی خود ایستاده‌ایم و همچون پدران خود، انگلیس را نیز تحقیر و پشیمان خواهیم کرد.
دولت بریتانیای صغیر به مدت 80 سال نفت کشور ما را با نسبت 90 به 10 به نفع خودش به تاراج برد، در سال 1941 ایران را اشغال کرد، قحطی به مردم ما را در کشور غنی خودمان تحمیل کرد که یک سوم مردم این سرزمین از گرسنگی تلف شدند، در سال 1953 در ایران کودتای نظامی برپا کرد و نمونه‌های این استعمار در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دیگر نیز ادامه دارد و فقط شکل و فرم آن تغییر یافته است.
هر کجای جهان فتنه و آشوب و یا جنگی برپاست، پای این روباه پیر و آن هم پیاله همیشگی‌اش یعنی شیطان بزرگ در میان است. بزرگترین مشکلات و بدبختی‌های جهان امروز از زیاده خواهی و جهانخواری این 2 ظالم پلید و جنایتکار است.
ما دانشجویان تسخیر کننده سفارت انگلیس رسماً از همه روشنفکران و حقیقت طلبان و دانشجویان دانشگاه‌ها در هر نقطه‌ای از جهان هستند دعوت می‌کنیم که منافع دولت انگلیس را در کشور خودشان مورد هدف قرار دهند و نگذارند بیش از این، این انگل جهانی خون زنان و کودکان کشورهای خود را در شیشه کرده و برج‌های لندن و نیویورک را بالا ببرند. ما صریحا اعلام می‌کنیم که از هر حرکتی بر ضد دولت‌های انگلیس و آمریکا و سگ نگهبانشان در فلسطین اشغالی حمایت می‌کنیم و آمادگی خود را برای آموزش دانشجویان و انتقال تجربه به ایشان اعلام می‌کنیم.
اساتید گرامی و دانشجویان محترم
بدانید که بنای جمهوری اسلامی ایران بر یاری و دادرسی حق مظلوم و مقابله با ظالم گذارده شده و ما معتقدیم که زمین میراث مستضعفان جهان است و در جای جای جهان هر حرکتی که ضد این غدد سرطانی و خونخوار شکل گیرد، بدانید که اول حامی آن هستیم و تا آخرین قطره خون همچنان که پدرانمان ایستادند می‌ایستیم و تا اندیشه راستین سالار شهیدان زنده بماند که "مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت در مقابل این جنایتکاران ترجیح می‌دهیم"

سفيرانگليس:حمله تحت حمايت حکومت صورت گرفت، هرچيز راکه ممکن بود حاوی اطلاعات باشد برداشتند

بی بی سی
دامينيک چيلکات، سفير سابق بريتانيا در ايران که اين هفته با تصميم مجلس اخراج شد، می گويد که بسيار روشن است که يورش و غارت سفارتخانه کشورش در تهران تحت حمايت حکومت جمهوری اسلامی بوده است.
آقای چيلکات در اولين واکنش به اين ماجرا در گفتگو با بی بی سی اعلام کرد که در راس هرم رهبری ايران، جدال قدرت وجود دارد و بعضی از شخصيتها می کوشند اعتبار و آوازه انقلابی خود را تقويت کنند.
او اعلام کرد در عرصه سياست ايران، "می توانيد با کوبيدن بريتانيايی ها خيلی پيشرفت کنيد."
آقای چيلکات درباره نقش حکومت ايران در حمله به سفارت بريتانيا گفت: "ايران از آن دست کشورهايی نيست که گروهی بصورت خودجوش تظاهرات و بعد به سفارتی خارجی حمله کنند. اين نوع حرکت تنها با رضايت و حمايت حکومت صورت می گيرد. چندين دليل هست و حالا که به گذشته نگاه می کنيم، می بينيم کاملا روشن است که اين (حمله) تحت حمايت حکومت بوده است."
سفير بريتانيا همچنين احتمال داد که حکومت ايران پاسخ لندن به اين يورش را دست کم گرفته بود. او گفت: "اين خطر هست که بعضی از افراد حکومت که ايده رويارويی را به دليل بسيج مردم پشت سر رژيم می پسندند، درباره شدت پاسخ ما غلط محاسبه کرده باشند. احتمالا انتظار نداشتند که ما سفير ايران در لندن را اخراج کنيم و می توان از نحوه پاسخگويی شان به اين حرکت ديد که بعضی از اين تحريک آفرينی ابراز تاسف کرده اند."
آقای چيلکات تازه ماه پيش کارش را در تهران آغاز کرده بود.
او ماجرای حمله به سفارتخانه بريتانيا و کارکناش را "هولناک" خواند.
آقای چيلکات می گويد: "ما هيچ نمی دانستيم که حمله چگونه پايان می يابد. به نظر می رسيد خرابکاری بسيار کينه توزانه و نابخردانه است، ولی چندان هم نابخردانه نبود. همه دستگاه الکترونيکی را برداشتند، از تلفن موبايل گرفته تا رايانه های شخصي، هر چيزی که ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد درباره اين که با چه کسانی حرف می زنيد يا چکار می کنيد."
سفير سابق بريتانيا افزود که هفت نفر از کارکنانش در باغ قلهک را مهاجمان گرفته و با آنها "بسيار خشن" رفتار کرده بودند.
مقامهای پليس ايران می گويند که اين هفت نفر را از دست مهاجمان نجات دادند، ولی می گويند آنها به گروگان گرفته نشده بودند.
اظهارت سفير بريتانيا اندکی پس از خروج کليه ديپلماتهای ايرانی مقيم لندن منتشر شد. آنها در پايان ضرب الاجل ۴۸ ساعته ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، لندن را به مقصد تهران ترک کردند.
تشنج اخير پس از آن رخ داد که مجلس ايران در روز يکشنبه در واکنش به تحريم شدن بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی بريتانيا تصميم به کاهش سطح روابط دوجانبه از سفير به کاردار گرفت.
دو روز بعد چند صد نفر از نيروهای تندرو حامی حکومت ايران مقابل سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تجمع کردند. در حالی که تصاوير اين اعتراض زنده پخش می شد، شماری از آنها با غلبه بر مقاومت پليس از ديوار و دروازه سفارتخانه بالا رفتند و اقدام به تخريب اموال و مدارک کردند.
ساعاتی پس از آن يورشی مشابه به مجتمع مسکونی ديپلماتهای بريتانيايی در باغ قلهک نيز صورت گرفت.
حکومت ايران هرگونه اتهام دخالت در اين حمله را رد کرده و بابت آن ابراز تاسف کرده است

مجمع دانشجویان حزب اله:
در حمله به سفارت بازی خوردیم!

 

• مجمع دانشجویان حزب‌الله علم و صنعت:در حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ تمام «دانشجویان» مهاجم «بازی خوردند» ...

 اخبار روز: مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت که در جریان حمله به سفارت انگلستان شرکت داشته است، روز شنبه (۱۲ آذر) با انتشار اطلاعیه‌ای با انتقاد از از این اقدام، اعلام کرد این اقدام «نسنجیده دولت را به گوشه رینگ تدافع در برابر غرب» کشانده است.
این مجمع در بیانیه خود آورده «دانشجویان بدون تحلیل وارد ماجرای {حمله به سفارت}» شدند و «متاسفانه تشکل‌های دانشجویی ماهیت دانشجویی خود را تا حدود زیادی از دست داده‌اند.»
در این بیانیه آمده است: «منافع جناح‌ها و گروه‌ها و بعضاً امیال شخصی افرادی خارج از مجموعه دانشجویی جای تحلیل و تفکر جوشیده از بدنه دانشجویی را گرفته است.»

در تحلیل مجمع حزب الله که در وبلاگ این مجمع منتشر شده، آمده است:
در اینکه دانشجویان بدون تحلیل وارد این ماجرا شده اند شکی نیست. غلبه احساسات بر عقل در سازماندهندگان و بالتبع حاضران تجمع روشن و مبرهن است. اما چگونه شده است در برنامه ای که مورد حمایت همه اتحادیه هاست این مشکل بروز می کند. با توجه به اینکه تمام
۵ اتحادیه دانشجویی موجود در کشور اعم از بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل، دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی و جنبش عدالتخواه حضور خود در سفارت را نفی نکرده اند. حتی از آن تا حدودی حمایت هایی نیز شده است.
متاسفانه تشکل های دانشجویی ماهیت دانشجویی خود را تا حدود زیادی از دست داده اند و شاهد این هستیم که در اتحادیه های موجود تحلیل و تفکر جوشیده از بدنه دانشجویی چنان در سطح پایینی است که تقریباً جایی در تصمیم گیری ها ندارد در عوض منافع جناح ها و گروهها و بعضاً امیال شخصی افرادی خارج از مجموعه دانشجویی جای آن را پر کرده است. در این صورت دانشجو آلت دستی برای منافع و اهداف درست یا نادرست عده ای در سازمان ها، احزاب و جبهه ها خواهد شد. مصداق این ادعا مساله ورود به سفارت است. چگونگی ورود عده ای به سفارت هنوز مبهم است. اما قرائن نشان می دهد برنامه برای حضور عده ای در داخل سفارت و پایین کشیدن پرچم و به طور کلی نشان دادن ضرب شست به دولت انگلیس هماهنگ و مورد تایید بوده است اما جمعیت خارج از کنترل می شوند و سر و ته ماجرا از دست نیروی انتظامی خارج می شوند و عده ای وارد سفارت می شوند و تنها کاری که دست به انجام می زنند تخریب و آسیب رساندن به سفارت بوده است زیرا پیش بینی ای برای این قسمت از ماجرا وجود نداشته است.
حتی در ابتدای امر بیانیه ای از حاضران در سفارت برای اعلام موضع و اهداف و بیان خواسته های خود از ورود به سفارت وجود نداشت. در نهایت نیز همانها که اینان را راه داده بودند دستور خروج به ایشان می دهند و قائله ختم می شود.

وزارت كشور مسوول پيگيري علل اتفاقات سفارت انگليس شد
ايسنا: استاندار تهران از تشكيل كارگروهي با مسووليت وزارت كشور جهت بررسي اتفاقات روز سه‌شنبه گذشته سفارت انگلستان در تهران خبر داد. مرتضي تمدن در حاشيه سفر استاني رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت به استان تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: كار اين كارگروه، اين است كه موضوع را از تمام زوايا و جوانب بررسي كند و علل مشخص شود و اگر فرد يا افرادي در اين اتفاق قصور و تقصير داشته‌اند، حتما براساس قانون عمل مي‌شود. تمدن همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سه‌شنبه شب گذشته برخي از مقامات و رسانه‌هاي انگليسي مدعي شده بودند كه ايران و پليس آن در حفاظت سفارتخانه انگليس كوتاهي كرده، با رد اين موضوع، به تجمع روز سه‌شنبه مقابل سفارتخانه انگليس كه در آن عده‌اي در تجمعي آرام حضور داشتند، اشاره كرد و با يادآوري اينكه در اين تجمع عده‌اي ميانبر زده و وارد محوطه سفارت شدند، گفت: به محض اين اتفاق براساس موازين قانوني، پليس وارد عمل شد و به صورت قاطع و محكم مسووليت خود را انجام داد.
سردار احمدي‌مقدم، فرمانده نيروي انتظامي با حضور در سفارت در جمع سفير و مسوولان سفارتخانه اعلام كرد امنيت آنها تامين است و از آنها خواست كه نگران ناامني خود نباشند.
احمد خاتمي امام‌جمعه موقت تهران: انگليس همواره به توطئه عليه ايران مشغول بوده است
جواد منصوري، مديركل اداره اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امورخارجه: «وزارت‌خارجه صهيونيسم» نام مناسبي براي دستگاه ديپلماسي انگليس است
محمد محمديان رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها: دانشجويان با تجمع مقابل سفارت انگليس نشان دادند، كانون فتنه را پيدا كردند
حسين شيخ‌الاسلام، مشاور امور بين‌الملل رييس مجلس: انگليس بيش از اين خشم مردم ايران را بر نيانگيزد
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميته روابط خارجي مجلس: حركت دانشجويان معترض به انگليس كاملا طبيعي بود
علي‌رضا زاكاني عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان: اقدام خودجوش دانشجويان برآمده از يك خشم مقدس بود
امير محبيان، فعال سياسي: اقدام دانشجويان در بيان احساس خود نسبت به سياست‌هاي انگليس «ارزشمند» است
زهره الهيان نماينده تهران: تسخير سفارت لندن، نتيجه خشم انقلابي دانشجويان از توطئه‌هاي انگليس ‌است
 

انتقاد آيت الله ناصرمکارم شيرازی از حمله به سفارت
ايلنا: آيت الله ناصر مکارم شيرازی يکی از مراجع تقليد شيعه در قم، با صدور پيامی از آن چه که در حمله برخی از جوانان به سفارت انگليس در تهران اتفاق افتاد، انتقاد کرده و گفته است: گاهى کارهايى فراتر از قوانين از سوى بعضى از جوانان عزيز احساساتى انجام مى‌گيرد، که بهانه مهمى به دست دشمن ماجراجو مى‌دهد و هزينه‌هاى زيادى بايد براى آن بپردازيم. به گزارش ايلنا، اين مرجع تقليد اضافه کرده است: به احتمال بسيار قوى در اين‌گونه موارد، دشمن افراد نفوذى خود را به ميان جوانان پاکباز مى‌فرستند تا دست به تخريب و اقدام‌هاى ديگرى بزنند و در سطح جهان بر ضد ما تبليغات وسيعى راه بيندازند که انداختند.

متن کامل اين پيام به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

شک نيست که دولت انگلستان از دشمنان قديمى ماست و همه ما خاطرات بسيار تلخى از دخالت‌هاى نارواى آنها در کشورمان داريم و همه مى‌دانيم اخيراً شمشير عداوت را از رو بسته و نه تنها خودش پيشگام در تحريم‌ها شده که ديگران را نيز دعوت به اين کار مى‌کند که اخيراً در بخشى از اين فعاليت‌هاى موذيانه ناکام مانده است.
و نيز مى‌دانيم که هدف دولت‌هاى استکبارى جلوگيرى از پيشرفت‌هاى علمى ما و وادار ساختن ما به تسليم در برابر منافع نامشروع آنهاست که بحمدالله تاکنون با شهامت ايستاده‌ايم و در آينده نيز به توفيق پروردگار شجاعانه خواهيم ايستاد.
ولى مهم اين است که گاهى کارهايى فراتر از قوانين از سوى بعضى از جوانان عزيز احساساتى انجام مى‌گيرد، که بهانه مهمى به دست دشمن ماجراجو مى‌دهد و هزينه‌هاى زيادى بايد براى آن بپردازيم، مانند همين حادثه اشغال سفارتخانه که سبب شد آنها با جنجال و هوچى‌گرى سعى کنند شکستى را که از مجلس خورده بودند، جبران کنند و إن‌شاءالله موفق نخواهند شد.
به احتمال بسيار قوى در اين‌گونه موارد افراد نفوذى خود را به ميان جوانان پاکباز مى‌فرستند تا دست به تخريب و اقدام‌هاى ديگرى بزنند و در سطح جهان بر ضد ما تبليغات وسيعى راه بيندازند که انداختند. اينجانب به همه اين عزيزان نصيحت پدرانه مى‌کنم در اين‌گونه موارد فراتر از قانون گام بر ندارند و بدون اجازه رهبر بزرگوار انقلاب و مقامات مسئول اقدامى نکنند، شرائط منطقه کاملا به نفع ما و به زيان آنهاست. آنها درصددند با بهانه‌هايى اين شرايط را بر هم زنند، بسيار بايد هوشيار باشيم و بهانه به دست آنها ندهيم.
مخصوصاً در آستانه انتخابات احتياج به آرامش زيادى در داخل داريم تا بتوانيم شرکت حداکثرى مردم را إن‌شاءالله جلب کنيم. من به عنوان يک وظيفه شرعى در برابر سؤالات زيادى که در اين ايام از دفتر ما شد لازم دانستم با صراحت با شما عزيزان گفتگو کنم. شما هم إن‌شاءالله به وظيفه شرعى خود عمل خواهيد کرد.
والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

 

بيانيه مشترک اتحاديه‌های دانشجويی درباره اتفاقات اخير سفارت انگليس

ايسنا

چهار تشکل بزرگ دانشجويي (جنبش عدالت‌خواه دانشجويي، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل، جامعه اسلامي دانشجويان و انجمن اسلامي دانشجويان) درباره اتفاقات اخير سفارت انگليس بيانيه‌اي صادر كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن اين بيانيه به شرح زير است:

اقدام دولت استعمارگر روباه پير در اخراج کارمندان سفارت ايران در اين کشور دست و پا زدني است عاجزانه ناشي از حقارت اين دولت در مقابل خشم انقلابي دانشجويان و ملت ايران در سفارت انگليس در ايران.

حرکت انقلابي دانشجويان ناشي از عملکرد خصمانه چندصد ساله اين دولت خبيث در ايران و ساير کشورهاست. سوال جدي در اينجا اين است که تاکنون سفير ايران از اين کشور اخراج نشده بود و امروز که اين دولت خبيث در اين اقدام انقلابي به خاک مذلت کشانده شد اين کار را کرد. اين نشان از منفعتي دارد که تاکنون انگليسي‌ها در رابطه با ايران داشته‌اند. نشان از جاسوسي‌هايي دارد که در اين شبه سفارت بر کشوري روا مي‌شده است که عکس‌العمل‌هاي زيرکانه و مقتدرانه او در برابر استعمار گري‌هاي استعمارگر پير هميشگي بوده است. رابطه با انگليس را مي‌خواهيم چکار؟ چرا که اين رابطه براي آن‌ها سود است و براي ما ضرر.

سابقه تاريخي ملت ايران مملو از اقدامات خصمانه و استعمارگرانه دولت خبيث انگلستان بوده و براي کساني که حتي از دور دستي بر آتش تاريخ دارند اين مساله واضح است که استعمارگري اين رژيم محدود در خاک ايران اسلامي نيز نبوده و جاي جاي سرزمين‌هاي جغرافياي استضعاف از چنگال‌هاي خون‌آلود اين رژيم، مجروح و زخم خورده است.

همکاري در ترور دانشمندان هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، پناه دادن به تروريست‌هاي پيشاني سفيد، پروپاگانداي سياسي و تبليغاتي عليه آرمان‌هاي ملت ايران، تحريم‌هاي ناجوانمردانه عليه ملت شريف ايران و … تنها برخي از اقدامات اخير اين رژيم استعمارگر عليه ملت انقلابي ايران است. اما بعد از دوران فتنه سال 88 و شيطنت‌هاي روباه پير و رسوايي‌هاي پي در پي رسانه دولتي انگلستان، بي بي سي، که ديگر معيارهاي حرفه‌اي را نيز کنار گذاشته و مانند يک بوق تبليغاتي به ضديت با نظام اسلامي مي‌پرداخت، بارها و بارها اين انتظار از دستگاه‌هاي متولي مي‌رفت تا با اقدام درخور و مناسب پاسخي کوبنده به ياوه گويي‌ها و دخالت‌هاي مکرر رژيم استعمارگر انگليس بدهند و در حداقلي‌ترين اقدام ممکن سفير اين رژيم را از ايران اخراج کنند اما اين اقدام با تعلل‌هاي مکرر به تاخير افتاد تا اين‌که پس از آخرين اقدام بي شرمانه رژيم انگلستان در تحريم بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، مجلس شوراي اسلامي با اقدامي تحسين برانگيز و طي طرحي دو فوريتي راي به کاهش سطح روابط جمهوري اسلامي ايران و رژيم استعمارگر انگلستان داد. هرچند که انتظار ملت انقلابي ايران اين بود که فراتر از اخراج سفير اين کشور از خاک ايران - به علت اين‌که اين رژيم لياقتِ داشتن روابط با نظام اسلامي را نداشته و گويا سفارت‌خانه آن جز شيطنت و فتنه‌گري کار ديگري در ايران ندارد- اساسا روابط ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران با انگليس خبيث قطع شده و ان‌شاءالله که در آينده نزديک اين اتفاق رخ دهد و به طور کلي جمهوري اسلامي ايران مناسبات خود را با اين رژيم منفور ملت‌ها قطع نمايد.

بر اين اساس ما دانشجويان انقلابي دانشگاه‌هاي ايران در سالگرد ترور استاد عاليرتبه‌مان که با همکاري سرويس‌هاي جاسوسي غرب علي الخصوص انگليس انجام شد دست به تجمع خودجوش و پرخروش در مقابل سفارتخانه روباه پير در تهران زديم و گوشه‌اي از خشم ملت ايران را در اين حرکت نشان داديم تا خاطرنشان کنيم که مقابله با اين رژيم خواست ملت ايران است.

اما بوق‌هاي تبليغاتي انگليسي کوشيدند در اين ميان، تحقير اخراج سفيرشان از خاک ايران را با هوچي‌گري و جنجال کاهش داده و با تشکيل جلسات پوچ و بي ارزش و صدور بيانيه‌هايي که ارزش کاغذپاره را نيز ندارد بار تحقير خود را کم کنند. اما بايد به گوش باشند که جنبش دانشجويي ايران به ايشان شديدا هشدار مي‌دهد که در صورت استمرار اين گونه اقدامات خصمانه بايد منتظر خروش ملت ايران در کنار تمام ملت‌هاي منطقه عليه ظلم و ستمگري دولت انگلستان باشند و بديهي است آنجا که پاي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب و اصول اساسي نظام نظير مبارزه با استعمار و استکبار برسد ملت ايران به عنوان پيشتاز بيداري و انقلابي‌گري در منطقه خاورميانه و جهان، از ياوه‌گويي آمريکايي و انگليسي‌ها باکي ندارند.

در اين ميان رسانه‌هاي مستقل نيز بايد به اين نکته عنايت داشته باشند که فريب هوچي‌گري‌هاي رسانه‌اي جريان استکبار را نخورده و به هوچي گري‌هاي ايشان ضريب ندهند. چرا که اين‌ها نعره‌هاي اخراج آمريکا و انگليس از منطقه خاورميانه است که در پوشش زرورق‌هاي حقوقي و رسانه‌اي به خورد مخاطب داده مي‌شود.
در پايان تشکل‌هاي دانشجويي و مردمي به استعمار انگليس هشدار مي‌دهند که پيام تجمع روز سه‌شنبه مقابل سفارت‌خانه اين رژيم آن است که مراقب عواقب هرگونه اقدام خصمانه عليه ملت مسلمان ايران باشند و بيش از اين تن به تحقير و ذلت ندهند.


 


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter