نویدنو:22/08/1390  

 

 نویدنو  22/08/1390

 

 

راه پیمایی دانشجویان کلمبیا علیه خصوصی سازی دانشگاه

در روز 10نوامبر در طی راه پیمایی بیش از 43000نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی در کلمبیا یک نفر زخمی و43 نفر دستگیر شدند.
دانشجوها  برای چهارمین بار دریک  ماه علیه طرح اصلاح آموزش وپرورش که در کنگره مطرح است اعتراض کردند که دولت پس گرفتن آن را در صورت خاتمه دادن به اعتصاب نا محدود دانشجوها پیشنهاد کرده است .
بزرگترین اعتراض ها در بوگوتا بر گزار شد، که دانشجوها در میدان بلوارمرکزی در مقابل کنگره و با چند متر فاصله از کاخ دولت ، علیرغم بارش سنگینی که پایتخت را فرا گرفت گرد هم آمدند. 
به گفته مقامات ، 23 دانشجو در پایتخت به خاطر رفتار های مخرب علیه بانک ها و تاسیسات تجاری ، علاوه بر انفجار سه وسیله انفجاری دست سازی که هیچ آسیب مادی نداشت دستگیر شدند.
کلارا لوپز، شهردار بوگوتا، بر خلاف این ، اظهار داشت که " رفتار های سر کشی" نمی تواند در آلوده کردن نتایج مثبت اعتراض ، که با هماهنگی در میدان بلوار محدود شد موفق گردد. پیدادکوردوبا سناتورسابق حزب لیبرال در گردهمایی حضورداشت ، واز دانشجو ها " ادامه اعتصاب" را به دلیل آن که پیروزی " اتحاد مردمی بر اتحاد ملی" بود ، در خواست کرد. 
در سایر نقاط کشور ، مقابله بین دانشجو ها و نیرو های امنیتی به زخمی شدن یک نفردر مدلین و  دستگیری 15 نفردر پوپایان ، به ترتیب مراکز انیوکویا و کائوکا منجرشد.
جوانان طرح اصلاحی دولت را گام نخست  به سوی خصوصی سازی مراکز آموزشی آن ها ارزیابی می کنند. دیروز ( 10نوامبر) رئیس جمهور یوان مانوئل سانتوزتصریح کرد که او مایل است طرح را پس بگیرد-  به جای آن متن دیگری متعاقب مشورت با دانشگاه ها به کنگره ارائه خواهد شد – اما یکی از شرایط آن است که اعتصاب پایان یابد. او اطمینان داد " ما تصمیم نداریم خر گوشی به آنها بدهیم".( یک زیان زد کلمبیایی به معنی گول زدن) 
جوان ها اعلام کرده اند که روز سه شنبه در این باره تصمیم خواهند گرفت .

 


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter