نویدنو:15/07/1390  

 

 نویدنو  15/07/1390

 

 

جزئیات تازه از اختلاس سه هزار میلیاردی

 

آفتاب: سخنگوی قوه قضائیه دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از احضارهای تازه در رابطه با پرونده ی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داد.
دادستان کل کشور با بیان اینکه شرکت آریا توسط خانواده امیرمنصور خسروی در سال ٨
۵ تاسیس شده گفت: این شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه چندین اعتبار بانکی گرفته‌اند که بخشی از اعتبارات براساس مقررات اخذ شده و برخی هم غیرقانونی انجام شده است که اعتبارات اسنادی اخیر غیرقانونی بوده و هنوز تسویه نشده است و همان مبلغ سه هزار میلیارد بوده و توسط بانک صادرات و بانک ملی پرداخت شده است.
بیش از دو شعبه از بانک صادرات و بانک ملی درگیر پرونده هستند
وی افزود: مطمئن باشید بیش از دو شعبه بانک صادرات و بانک ملی درگیر پرونده هستند. همچنین بانک مرکزی هم به دلیل نظارت‌ها و اطلاعاتی که داشته باید پاسخ‌گو باشد. البته نقش افرادی که صاحب نفوذ بوده و می‌توانستند این شرکت‌ها را به بانک‌ها معرفی کنند و در فساد مالی معاونت داشته‌اند در حال بررسی است.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: شرکت امیرمنصور خسروی از سال ٨
۶ آغاز به کار کرده و در این اواخر در سال ۹۰ اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی کرده و فساد به‌وجود آورده است. البته نمی‌توان گفت از همان ابتدا با فساد مالی فعالیت کرده است.
وی با تشریح نحوه کلاهبرداری شرکت امیرمنصور خسروی گفت: خود این آقایان و مدیران بانک‌ها در شعبات می‌دانستند دارند تخلف می‌کنند. تمامی اسناد در شعبه‌ای در شعبه بانک ملی کیش و بانک صادرات شعبه فولاد اهواز تنظیم شده است. اینجا یک سوال مطح می‌شود که آیا مدیران عامل بانک صادرات و بانک ملی مقصر هستند یا مجرم که در حال بررسی هستیم. همچنین در مورد بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی که وظیفه نظارت را برعهده داشته است و اینکه آیا در طول این سال‌ها تذکراتی داده‌اند یا خیر در حال بررسی است.
تذکر سازمان بازرسی به مدیرعامل بانک ملی در سال ٨٨
دادستان کل کشور اظهار داشت: در سال ٨٨ سازمان بازرسی خطاب به مدیرعامل بانک ملی گزارش کرده است که این شرکت‌ها به بانک شما بدهکارند و وثیقه‌های لازم گرفته نشده است و اگر اقدام نکنید با مشکل روبه‌رو می‌شوید.
کمیسیون اصل
۹۰ به بانک ملی در مورد شرکت آریا تذکر داده بود
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: همچنین درتاریخ
۱٨ دیماه سال ٨۹ کمیسیون اصل ۹۰ به مدیرعامل بانک ملی نوشته است که شرکت امیرمنصور آریا در حال انجام تخلفاتی است مراقب باشید و رونوشت آن را به بانک مرکزی و بانک صادرات هم ارسال کرده است که مورد توجه قرار نگرفته و پاسخ صحیحی داده نشده است. در متن نامه بانک ملی به کمیسیون اصل ۹۰ به نوعی نوشته‌اند که مشکلی ندارد.
تائید ٣ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت آریا به بانک ملی
وی گفت: یکی از شعبات دیگر بانک ملی اعتبارات ارزی و ریالی سنگینی در حدود
۵۰۰ میلیارد تومان بدون وثیقه‌های کافی به گروه امیرمنصور خسروی تسهیلات ارائه کرده است.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: گروه امیرمنصور آریا اعلام کرده است که تنها سه هزار میلیارد تومان به بانک ملی بدهکاریم.
محسنی اژه‌ای خطاب به قوه مجریه گفت: مشکل اصلی اجرا نشدن قانون است زیرا یکی از بانک‌های دولتی سه هزار میلیارد تومان تسهیلات با کمترین وثیقه به یک شرکت داده است در حالی که مقام معظم رهبری چندین بار بر اجرای قانون و مبارزه با فساد تاکید کرده‌اند. با این حال من به عنوان دادستان کل کشور اگر قصوری داشتم از مردم عذرخواهی می‌کنم.
کسی پرونده فساد مالی را کشف نکرده است
دادستان کل کشور اظهارداشت: کسی این پرونده فساد مالی را کشف نکرده است زیرا اعتبارات بانکی در حدود
۲۰۰ میلیارد تومان را برای تاسیس بانک آریا اختصاص داد شده بود. از سوی دیگر زمانی که پرونده در شعبه بانک صادرات لو می‌رود مدیرعامل بانک صادرات کشور متوجه شده و در روز جمعه ۱۴ مردادماه با مقامات دادگستری خوزستان تماس می‌گیرد و رئیس دادگستری خوزستان با دادستان خوزستان اقدامات را انجام داده و تعدادی از متهمان پرونده همراه با امیرمنصور خسروی دستگیر شدند و در جریان جستجو از خانه‌های آنان اسناد دیگری به‌دست آمد. ضمن اینکه به سرعت تمامی متهمان ممنوع‌المعامله شدند و اقدامات تامینی به سرعت انجام شده است.
احضار
۱۵ متهم جدید در پرونده اختلاس
اموال متهمان در حال شناسایی است

دادستان کل کشور گفت: روزی چهار تا پنج ساعت روی این پرونده کار می‌کنم. پرونده و متهمان به تهران منتقل شدند.
۲۲ نفر بازداشت و ۱۵ نفر دیگر نیز شناسایی شده‌اند و در همین هفته به دادسرا احضار می‌شوند تا از خود دفاع کنند. همچنین دادگستری استان خوزستان در حال شناسایی و برآورد اموال متهمان است.
محسنی اژه‌ای اظهار داشت: گروه شرکت‌های آریا نامه‌ای به من نوشته‌اند که در آن عنوان شده ارزش دارایی‌های غیرجاری این شرکت بیش از مطالبات بانک‌ها است که مطابق جدول پیوست ارسال شده و حدود
۴۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. ضمن اینکه بسیاری از داریی‌ها نیز خریداری شده است.
دادستان کل کشور گفت: به احتمال بسیار قوی الان اموال و دارائی‌ها وجود دارد و می‌توانیم به سرعت برگردانیم. البته پول‌ها هم دارد ردیابی می‌شود تا بدانیم پول‌ها کجا رفته است.
مدیرعامل بانک ملی به نفعش است برگردد
سخنگوی دستگاه قضا درمورد فرار خاوری مدیرعامل بانک ملی در رابطه با این پرونده گفت: یک جلسه در اهواز از وی بازجویی شده است و اتهامات آنقدر نبوده که مدیرعامل بانک ملی ممنوع‌الخروج شود و قرار بازداشت موقت هم برای وی صادر نشده بود به‌طوریکه فردای آن روز برای شرکت در یک اجلاس عازم لندن می‌شود. هرچندکه وی در نامه استعفای خود نوشته است که بانک صادرات و شعبه کیش بانک ملی مقصر است. البته اگر برگردد حتما به نفع خودش است. یا وی قصور دارد یا تقصیر دارد در هرحال به نفعش است و اگر نیاید بسیاری از این مسائل به وی نسبت داده می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا با انتقاد از برخی گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌ها در مورد پرونده فسادمالی اخیر گفت: تمامی اخبار مرتبط با این پرونده تنها از طریق سخنگوی دستگاه قضا اعلام و انتشار می‌شود.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد نحوه اطلاع‌رسانی پیرامون پرونده فساد مالی اخیر گفت: از مردم خواهش می‌کنم به تمامی شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه نکنند و از طریق مراجع رسمی و سخنگوی قوه قضائیه اخبار این پرونده را دنبال کنند و مطمئن باشند که هیچ حقیقتی را کتمان نمی‌کنیم.
وی افزود: از رسانه‌ها می‌خواهم که فضا را ملتهب نکنند و اگر اطلاعاتی دارند به قوه قضائیه ارجاع دهند.


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter