نویدنو:21/06/1390  

 

 نویدنو  21/06/1390

 

 

وضعيت اسفناک زنان عراقی در خانه های فساد
ربکا مورای - ترجمه آزاد ارفع

خود فروشی و تجارت زنان بعد از جنگ سال های 1991 تا 2003 با سرعت رشد کرده است

رانيا(Rania) 16 ساله بود که توسط افسران ارتش صدام در سال 1991 در جريان سرکوب شيعيان در جنوب عراق مورد تجاوز قرار گرفت. وی به خاطر می آورد که:" برای نجات برادرش که او را محکوم به اعدام کرده بودند ، بدن خود را در اختيار افسران ارتش صدام قرار داد". " آزادی برادر به قيمت بدن او". اما خانواده از اين بابت از وی تشکر نکردند. وی را بخاطر اين که آبروی خانواده را از بين برده طرد کردند . رانيا به پايتخت عراق بغداد می رود و به سرعت به دام دلالان فاحشه می افتد.

در کشوری که تحت اشغال آمريکايی ها قرار دارد و به محل درگيری های قومی مبدل شده است تجارت و خود فروشی زنان وسيعا" گسترش پيدا کرده است. رانيا بالاخره بعنوان دست راست يکی از تجار زنان مشغول بکار شده و مسئول جمع آوری پول از مشتريان می شود. او می گويد دلالان زنان روزانه تا بيست هزار دلار درآمد کسب می کردند. دختران باکره در شمال کشور خود را به مبلغ پنج هزار دلار به سوری ها و امارات متحد عربی ها می فروشند در حالی که بقيه زنان برای نصف اين مبلغ حاضر به فروش خود می شوند. دخترانی که از خشونت خانگی فرار می کنند سريعا" به دام دلالان زنان می افتند. بخش ديگری از زنان نيز به وسيله اعضای مرد خانواده خود يا باندهای بزه کار به فروش می رسند.

اکثر دلالان تجارت زن از خود زنان تشکيل شده است. اين زنان خانه های فساد کوچک را در محله هايی فقير نشين چون "ال باتاوين" در مرکز شهر بغداد را اداره می کنند. رانيا شش سال پيش همراه يک عده ای از زنان خود فروش ديگر توسط نظاميان آمريکايی دستگير و متهم به همکاری با تروريست ها می شود. او به زندان "ال قادميه" منتقل می شود و در همين جاست که يک سازمان کمک به زنان با وی تماس برقرار کرده و خواهان همکاری می شود. رانيا برای اين سازمان شروع به کار می کند. او مخفيانه با فاحشه خانه ها ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوط به وضعيت خانه های فساد را در اختيار سازمان کمک به زنان قرار می دهد. رانيا از تجربيات خود استفاده کرده و خود را به عنوان دلال زن جا می زند و بدين شکل موفق به کشف يک فاحشه خانه در بغداد می شود که در آن دختر ان 16ساله در اختيار سربازان آمريکائی قرار داده می شدند.

در گذشته، در عراق، خيلی از زنان عراقی بيشتر از زنان ديگر کشورهای منطقه سواد خواندن و نوشتن داشتند. بسياری از آن ها در رشته هايی که نياز به تخصص بالا داشت شاغل بودند. پس از بيست سال تحت قوانين شريعت اسلامی وضعيت زنان دگرگون شده است. بر اساس گزارش "سازمان کمک رسانی کليسای نروژ" که در سال 2010 منتشر شده است از زمان شروع جنگ آمريکا درعراق از سال 2003 به اين سو نا امنی و بی قانونی در عراق به شدت رشد کرده است. فساد در بين مقامات دولتی و تعصب مذهبی برکشور سايه افکنده است. زنان به طور روزافزونی تحت تبعيض و خشونت قرار می گيرند بدون آن که فرد مجرم مجازات شود. دختران و زنان دزديده شده و در باندهای جهانی تجارت سکس مورد دادو ستاد قرار می گيرند.

آن چه که بر سر زنان کشور عراق می رود خلاف قانون اساسی اين کشور می باشد. اما قوانين مشخصی که بتواند جلوی اين جنايت ها را بگيرد وجود ندارد. تا زمانی که دولت عراق به طور قاطع به مقابله با تجارت زنان نپردازد زنان بيشتری به سرنوشتی که زاينا Zeina 18ساله به آن گرفتار آمد، دچار خواهند شد.بر اساس اطلاعات"سازمان آزادی زنان در عراق "(OWFI) پدر بزرگ زاينا وی را در سن 13 سالگی به يک تاجر در دوبی می فروشد . بعد از چهار سال فاحشگی اجباری زانيا موفق به فرار می شود. زمانی که وی به بغداد برمی گردد عليه پدربزرگ خود شکايت می کند.اما از اين زمان به بعد او ناپديد می شود. براساس اطلاعات"سازمان آزادی زنان در عراق " زاينا اين بار توسط مادر خودش به جنايتکاران اربيل در شمال عراق فروخته شده است.
منبع نشريه آلمانی "دنيای جوان"

سرچشمه : روشنگری

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter