نویدنو:28/05/1390  

 

 نویدنو  28/05/1390

 

 مطلب دریافتی

زنده ‏باد حزب توده ایران، حزب طبقه کارگر ایران!

فرهاد عاصمی

انتشار متن “طرح برنامه نوین حزب توده ایران براى‏‏ ششمین کنگره حزب توسط “کمیته تدارک نظرى‏‏” کنگره، موفقیتى‏‏ بزرگ و چشمگیر در روند تحکیم مواضع نظرى‏‏ و سازمانى‏‏ حزب توده ایران، حزب طبقه کارگر میهن ما مى‏‏باشد و باید این موفقیت را به درست‏ اندرکاران، تنظیم کنندگان و سازمان ‏دهندگان آن شادباش گفت و خسته نباشید آروز کرد.

تاکید شفاف بر اندیشه انقلابى‏‏ مارکسیستى‏‏- لنینیستى‏‏ و همبستگى‏‏ بین ‏المللى‏‏ به عنوان اندیشه حاکم بر حزب طبقه کارگر ایران و همچنین ارایه ارزیابى‏‏ از شرایط کنونى‏‏ در ایران به‏ مثابه دوران تغییرات انقلابى‏‏، دو محور اساسى‏‏ و تعیین کننده کیفى‏‏ را در اندیشه حاکم بر طرح” تشکیل مى‏‏ دهد.

در ارزیابى‏‏ از شرایط جهانى‏‏ در “طرح”، درعین نشان دادن بحران تشدید یابنده نظام سرمایه‏دارى‏‏، بر گرایش تجاوزگرانه و جنگ‏ طلبانه در آن انگشت گذاشته مى‏‏شود و نسبت به خطرات ناشى‏‏ از آن هشدار داده مى‏‏شود.

طرح” با تکیه به نقش تاریخى‏‏ انقلاب بزرگ اکتبر و دستاوردهاى‏‏ آن، به نقش «اشتباه‏هاى‏‏» انجام شده با پیامد فاجعه‏آمیز فروپاشى‏‏ اتحاد شوروى‏‏ و دیگر کشورهاى‏‏ سوسیالیستى‏‏ اروپایى‏‏ اشاره کرده و «ازجمله، محدود کردن جدى‏‏ دموکراسى‏‏، هم در درون جامعه و هم در درون حزب و تاثیر ویرانگر آن» را مورد توجه قرار مى‏‏دهد.

اهمیت ویژه و پربار تصمیم‏گیرى‏‏ براى‏‏ برگزارى‏‏ کنگره ششم حزب توده ایران در شرایط کنونى‏‏ از دو وجه شایسته توجه مى‏‏باشد. یکى‏‏ از جهت تدارک نظرى‏‏ براى‏‏ تحول‏ و برش انقلابى‏‏ در پیش در ایران و دیگرى‏‏ از جهت ارایه کارپایه نظرى‏‏ انقلابى‏‏ براى‏‏ جنبش توده‏اى‏‏.

درباره تدارک نظرى‏‏ و بر پایه آن عملى‏‏ سازماندهى‏‏ مبارزه انقلابى‏‏ در پیش، باید ایجاد امکان «نظر خواهى‏‏» را توسط کمیته تدارک براى‏‏ اعضا و هواداران و همچنین دیگر نیروهاى‏‏ شرکت کننده در جنبش مردمى‏‏ به منظور توسعه، تکمیل، تدقیق و تغییرات مستدل، اقدامى‏‏ هوشمندانه ارزیابى‏‏ نمود که در عین‏حال نشان صلابت موضع و اندیشه انقلابى‏‏ حاکم بر “طرح” مى‏‏باشد.

نکته پراهمیت در برنامه پیشنهادى‏‏ براى‏‏ تغییرات تحت عنوان “منشورى‏‏ براى‏‏ وحدت عمل و آزادى‏‏ ایران از چنگال استبداد” ایجاد ارتباط روشن میان مبارزه براى‏‏ آزادى‏‏ با هدف ایجاد شرایط دستیابى‏‏ به “عدالت اجتماعى‏‏ است. برجسته نمودن خط فاصل در “طرح” میان جنبش مردمى‏‏ با جریان لیبرالى‏‏ که تنها آماج آزادى‏‏ را به مثابه هدف جنبش مطرح مى‏‏سازد و مى‏‏کوشد از این طریق انقلاب بزرگ بهمن ۵٧ مردم میهن ما را از محتواى‏‏ ملى‏‏- دموکراتیک تهى‏‏ ساخته و سطح تغییرات انقلابى‏‏ آینده را به سطح برنامه بورژوا- لیبرالى‏‏ تنزل دهد که ایدئولوژى‏‏  نظام “بازار آزاد اقتصاد بى‏‏نظارت” بر آن حاکم است، از اهمیت ویژه‏اى‏‏ برخوردار بوده و نشان سرشت انقلابى‏‏ “طرح” است!

آنچه که اما در ارتباط قرار دارد با ارایه کارپایه‏ انقلابى‏‏ براى‏‏ جنبش توده ‏اى‏‏ در کلیت آن، کوشش “طرح” از بعدى‏‏ به مراتب فراتر و عمیق‏تر برخوردار است. با ارایه “طرح برنامه نوین حزب توده ایران” در شرایط کنونى‏‏ نقطه پایان گذاشته مى‏‏شود به روند وجود تشتت و دامن زدن به تشتت نظرى‏‏ در جنبش توده ‏اى‏‏ توسط ارتجاع داخلى‏‏ و خارجى‏‏ و اعمال آن که با انواع “مواضعِ” مدافع و خادم نظام سرمایه‏دارى‏‏ و لایه‏ هایى‏‏ از حاکمیت کنونى‏‏، بقاى‏‏ نظام فرتوت سرمایه‏دارى‏‏ را در ایران هدف خود قرار داده و مى‏‏کوشند آن را به عنوان «خط‏مشى‏‏ توده‏اى‏‏» القا کنند. با “طرح” ارایه شده دیگر محکى‏‏ روشن و شفاف وجود دارد که مى‏‏توان به کمک آن موضع توده ‏اى‏‏ و یا ضدتوده ‏اى‏‏ را به آسانى‏‏ و قاطعیت از یکدیگر تمیز داد.

دیگر هیچ فرد و جریان، هیچ صفحه و انتشارى‏‏ نمى‏‏تواند ارتباطى‏‏ با جریان تاریخى‏‏- اجتماعى‏‏ حزب توده ایران داشته باشد، بدون آنکه با برخوردى‏‏ مسئولانه و جانبدارانه در دفاع از انتشار طرح نکوشد و کمک به‏ بازانتشار آن، تفهیم و تدقیق آن نکند. محک توده‏ اى‏‏ بودن امروز، چگونگى‏‏ برخورد به این وظیفه عاجل حزبى‏‏ است تا استحکام و استوارى‏‏ همه جانبه سند حزبى‏‏ توسط ارگان مربوطه آماده شود که مورد دفاع همه توده ‏اى ‏‏ها بوده و بتواند با تصویب آن در کنگره آینده حزبى‏‏، به وسیله و انگیزه مبارزه انقلابى‏‏ همه آن‏ ها براى‏‏ تغییر شرایط حاکم بر کشور و تدارک ایجاد شرایط برقرارى‏‏ سوسیالیسم در ایران تبدیل گردد!

از این طریق مى‏‏تواند هر توده ‏اى‏‏ گامى‏‏ پراهمیت و قاطع علیه برنامه ارتجاع داخلى‏‏ و خارجى‏‏ براى‏‏ پاره پاره کردن حزب توده ایران، حزب طبقه کارگر ایران برداشته و به این روند شوم نقطه پایان نهد! این است وظیفه روز هر توده‏ اى‏‏!

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter