نویدنو:05/05/1390  

 

 نویدنو  05/05/1390

 

 

شمار قربانیان حملات تروریستی در نروژ به ۹۲ نفر رسید


Sat 23 07 2011

دویچه وله: براساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، شمار قربانیان حملات تروریستی در نروژ در حال افزایش است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۹۲ نفر در انفجار اسلو و حمله مسلحانه به اردوگاه جوانان در جزیره اوتویا‌ کشته شده‌اند.

براساس آخرین گزارش‌ها، تنها در جزیره "اوتویا"‌، محل برپایی اردوی جوانان حزب سوسیال دمکرات، دست‌کم
۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پلیس نروژ فرد
۳۲ ساله‌ای را به عنوان متهم بازداشت کرده است. براساس آخرین اطلاعات پلیس، هر دو عملیات تروریستی توسط این فرد انجام شده است.

پلیس فرد دیگری را نیز در نزدیکی هتلی بازداشت کرده که "ینز استولتن‌برگ"، نخست‌وزیر نروژ در آن اقامت داشت. این فرد یک چاقو به همراه داشته، اما هنوز روشن نیست که ارتباطی با دو عملیات تروریستی داشته یا نه.

هر دو حادثه‌ی تروریستی بعد از ظهر روز جمعه (
۳۱ تیر/۲۲ ژوئیه) رخ داد. حادثه نخست در مرکز شهر اسلو به تعدادی از عمارت‌های دولتی آسیب رساند و سراسر پایتخت را به آشوب کشاند. در این انفجار دست‌کم ۷ نفر کشته شدند. تعداد مجروحان نیز ده‌ها نفر عنوان شده است.

شدت انفجار در مرکز اسلو به حدی بود که بسیاری از ساختمان‌های پیرامون محل انفجار بمب آسیب دیدند. این بمب در نزدیکی دفتر "ینز استولتنبرگ"، نخست‌وزیر نروژ، منفجر شد. اما به گفته پلیس، در زمان انفجار نخست‌وزیر نروژ در دفتر کار خود نبود.

حادثه‌ی هولناک دوم ساعاتی بعد در جزیره اوتویا در
۴۰ کیلومتری اسلو رخ داد. به گفته ماموران انتظامی نروژ فردی مسلح که اونیفورم پلیس را بر تن داشت، به روی ساکنان اردوگاه جوانان آتش گشود.

آیا راست‌گرایان افراطی مسئول این حمله تروریستی هستند؟

پلیس یک فرد مظنون را در جزیره اوتویا بازداشت کرده است. ماموران امنیتی نروژ تایید کردند که بازداشت فرد مظنون در ارتباط با تیراندازی و بمب‌گذاری بوده است. این فرد، مردی
۳۲ ساله است که تابعیت نروژی دارد.

سخنگوی پلیس نروژ تصریح کرد که تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط این حملات اخیر با شبکه جهانی تروریسم بدست نیامده است. خبرگزاری نروژی "ان‌تی بی" گزارش داد که فرد مظنون ارتباطاتی با راست‌گرایان افراطی داشته است. یکی از روزنامه‌های نروژ نیز در گزارشی می‌نویسد که فرد بازداشت‌شده خود را در اینترنت «ناسیونالیست و مخالف جامعه چندفرهنگی» معرفی کرده است. برخی از رسانه‌های نروژی نیز مرد مظنون را «اسلام‌ستیز» معرفی کرده‌اند.

نخست‌وزیر نروژ تاکید کرد که این حمله تروریستی هرچه بیشتر سبب همبستگی مردم نروژ خواهد شد. استولتنبرگ در خطاب به مسئولان این حمله تروریستی گفت: «شما نمی‌توانید دمکراسی و تلاش ما برای داشتن جهانی بهتر را نابود کنید.» نحست‌وزیر نروژ در نشستی خبری تصریح کرد که «نروژ ملتی کوچک، اما سربلند است». به گفته وی، «هیچ‌کس قادر نیست نروژ را به سکوت وادارد. این کشور همچنان از ارزش‌‌های خود دفاع می‌کند». این حادثه یکی از سنگین‌ترین فاجعه‌های نروژ پس از جنگ‌جهانی دوم به شمار می‌‌آید. نروژ تنها
۵، ۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

واکنش جامعه جهانی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن همدری با آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی گفت: «مسلماَ ما که معتقد به دمکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم، این گونه حملات تروریستی را به هر دلیل و با هر انگیزه‌ای، به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

وزارت امور خارجه آلمان نیز از گردشگران آلمانی خواست که در نروژ رفتاری هوشیارانه داشته باشند و از تردد در مناطق مرکزی شهر اسلو در حال حاضر خودداری کنند. وزارت امور خارجه آلمان همچنین به گردشگران آلمانی توصیه کرده است که به دستورات پلیس نروژ توجه کامل داشته و از آنها پیروی کنند.

اتحادیه اروپا نیز این حملات تروریستی را به شدت محکوم کرد. ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این واقعه‌ای تکان‌دهنده است. به گفته وی، «کسی انتظار چنین حمله تروریستی در نروژ را نداشت». باروسو نروژ را «کشوری صلح‌دوست» در داخل و خارج از مرزهای خود خواند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز از کشورهای جهان خواست که با تقویت همکاری با یکدیگر، مبارزه‌ای مشترک علیه تروریسم را به پیش برند. اوباما در رابطه با حملات تروریستی در نروژ گفت: «این واقعه هشداری برای کل جامعه بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی باید بکوشد انجام این گونه حملات تروریستی را ناممکن سازد.»

بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد نیز در نیویورک این حملات را محکوم کرد و گفت: «سازمان ملل متحد در این لحظات هولناک در کنار مردم نروژ ایستاده است.»

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter