نویدنو:05/05/1390  

 

 نویدنو  05/05/1390

 

 

هزینه های واقعی جنگ های امریکا

جک ای اسمیت – هاتف رحمانی

 پرزیدنت اوباما در سخنرانی اش در باره افغانستان در 22 ژوئن افشا کرد که " ما در طی دهه گذشته یک تریلیون دلار صرف جنگ کرده ایم "  او می دانست این کتمان حقیقتی فریبنده بود ، چون هرکسی که در طول این سال ها از نزدیک  ناظرجنگ های بوش –اوباما باشد این را می فهمد.

 اگرچه  ممکن است ، برای امریکائیان اندکی که از نزدیک گزینه جنگ های قرن بیست ویکم واشنگتن را تعقیب کرده اند ، یک تریلیون دلار احتمالا صحیح به نظر می رسد ، اما این مبلغ در طی ده سال – در حالی که هزینه تهویه هوا تنها در افغانستان وعراق سالانه 20.2میلیارد دلار هزینه دارد -  بی معنی است .

 ( درک یک تریلیون دشوار است ، بنا بر این ما روشی را که قبلا به کار می بردیم تکرار خواهیم کرد : 60ثانیه یک دقیقه است . یک میلیون ثانیه تقریبا 11.5 روزمی شود. یک میلیارد ثانیه 32سال است . ویک تریلیون ثانیه معادل 32000روز است .)  آخرین بر اورد عینی برای جنگ های عراق وافغانستان که در 29 ژوئن انتشار یافت ، طبق پروژه تحقیقاتی " هزینه های جنگ " توسط انستیتو واتسون دانشگاه براون برای مطالعات جهانی ، بین 3.7 تریلیون و4.4 تریلیون دلاراست ( 140.800سال) .

 دانشگاه تیمی از اقتصاد دانان ، انسان شناسان ، دانشمندان علوم سیاسی ، کارشناسان قانونی ، ویک پزشک را مامور انجام این تحلیل کرد ، که هزینه های آتی مراقبت از کهنه سربازان وبهره وام های جنگی که در دهه های آینده باید پرداخت شود را شامل می شد . 

 هزینه های پزشکی عظیم هستند.  گزارش خاطر نشان می سازد که " در حالی که ما می دانیم چه تعداد سرباز امریکایی در جنگ ها کشته شده اند ( بیش از 6.000 نفر) ، آنچه تکان دهنده است عدم اطلاع ما در باره صدمه وبیماری کسانی است که از جنگ ها باز گشته اند. ادعا های جدید از کار افتادگی با 550.00ادعا تنها در طی پاییز گذشته به اداره کهنه سربازان ارتش سرریز می کند."  این ( آمار ) حتی هزاران مرده وزخمی در بین مقاطعه کاران شبه نظامی را در بر نمی گیرد.   

 پیشگویی دقیق هزینه های بهره این جنگ ها غیر ممکن است . در سال 2010، 400میلیارد دلار از پول مالیات ما صرف تسویه وام های جنگ های گذشته  مانند جنگ کره در اوایل دهه 1950گردید . ما بدهی های جنگ را به طور نامحدود پرداخت می کنیم چون واشنگتن همیشه در حال قرض کردن برای طراحی یا آغاز جنگ های جدید است . تا کنون ، جنگ ناتو تحت هدایت امریکا برای تغییر رژیم در لیبی برای پرداخت کنندگان مالیات در امریکا یک میلیارد دلار هزینه داشته است . ناتو برای انواع مختلفی از جنگ های آینده طراحی کرده است ، از ماجراهای کوچک ضد تروریستی تا درگیری های فضای مجازی وفضایی ، تا جنگ هسته ای ، که تمام راه ها را به جنگ سوم جهانی ختم می کند.

 آمارهای دانشگاه براون ممکن است  برای نا چیز انگاشته شدن وارونه شود. مطالعات مستقل متعددی در طی سال ها پیشرفت هایی داشته اند اما از سوی کاخ سفید ورسانه های عمومی کنار زده شدند. این امر ممکن است برای محاسبه های براون هم رخ دهد .  

 جوزف استیگلیتز اقتصاددان مورد احترام برنده جایزه نوبل ولیندا بلیمز استاد دانشگاه هاروارد سه سال پیش کتابی در برآورد تنها هزینه های جنگ عراق بر اساس داده های جمع آوری شده درطی سال 2006 نوشتند.  عنوان کتاب " جنگ سه تریلیون دلاری " بود.آنها محاسبه های خود را بر هزینه های " مخفی" جنگ بنا کردند که هزینه مراقبت های پزشکی در طی 50سال آینده برای ده ها هزار سرباز زخمی ، سایر مزایا، جایگزینی تجهیزات وبهره وام های جنگ را شامل می شد . 

 استیگلیتز وبلیمز در سال 2008 بر آورد کردند که هزینه ترکیبی جنگ های عراق وافغانستان باید بین 5تا 7تریلیون دلار باشد. آنها این ماجرا جویی ها را " جنگ کارت های اعتباری" نامیدند. چند سال پیش با استفاده از روش دیگری ، کمیته مشترک کنگره ( مجالس نمایندگان وسنا) تخمین زدند که جنگ عراق سرانجام 3.5تریلیون دلار هزینه خواهد داشت . آن ها جنگ افغانستان را محاسبه نکردند.

 اوبامای لاف زن دوباره انتخاب می شود ، جنگ های بوش – اوباما – شامل جنگ های عراق ، افغانستان، پاکستان ، یمن ( وسومالی، که هم اکنون امریکا درگیر هواپیما های بدون خلبان است ) ، بعلاوه جنگ های سال های پایانی اوباما- قطعا بالای 5تریلیون دلارهزینه واقعی خواهد داشت .  

 در این ارتباط ، نمی توانیم فراموش کنیم که  صرف هزینه های جاری نزدیک به 700میلیارد دلاری پنتاگون نشانگر افزایش عظیمی در بودجه  از سال 2001است که در آن سال هزینه  کلی بالغ بر 380میلیارد دلار بود. ( در مقایسه با همان دوره زمانی ، هزینه های نظامی ایران – که از جانب واشنگتن تل آویو وعربستان سعودی بعنوان بزرگترین خطربرای صلح در خاورمیانه وانمود می شود -  از 9میلیارد دلار در سال 2001به 7میلیارد دلار در سال 2010 نزول کرد . )

 اما مخارج وزارت دفاع تنها  نیمی از حکایت است . 700میلیارد دلار پنتاگون را برای بر آورد حقیقی میزان پولی که امریکا سال گذشته در امور مربوط به جنگ صرف کرد دو برابر کنید . این مخارج برای ایالات متحده امریکا سالی 1.4تریلیون دلار است . این امر چگونه ممکن است ؟

 به جای بحث صرف از بودجه پنتاگون ، ملاحظه بودجه های مختلف " امنیت ملی" نیز ضروری است . که البته هزینه های 16سازمان اطلاعاتی مختلف واشنگتن ، درصد پرداخت سالانه بدهی ملی برای هزینه جنگ های گذشته ، امنیت کشوری، سلاح های هسته ای ، درخواست اضافه مخارج سالانه برای جنگ های عراق وافغانستان ، پرداخت بازنشستگی نظامی ومراقبت های پزشکی از سربازان ، ناسا ، اف بی آی (برای کارهای مرتبط با جنگ )وغیره  راشامل می شود. وقتی همه آنها محاسبه می شود بنا به اعلام اتحادیه  مقاومت جنگ و منابع دیگر  به 1.398تریلیون دلار برای سال مالی 2010 بالغ می شود.

 به خاطر سپردن صرف پولی که واشنگتن بر گزینه جنگ های پات شده صرف می کند کافی نیست . اندیشیدن به جایی که 5تریلیون وجه جنگ بوش – اوبامای ما می توانست  در عوض جنگ سرمایه گذاری شود مفید تراست . این مبلغ می توانست بیشتر برای گذاری سریع از سوخت فسیلی به سیستم انرژی خورشیدی – بادی برای تمام امریکا صرف شود – چشم اندازی که اکنون دهه های بسیاری ، اگرنه تا ابد  طول خواهد کشید ، به همان اندازه جهان از گاز های گلخانه ای گرمتر می شود. واحتمالا می توانست به اندازه کافی برای تعمیر پوسیدگی امریکا وزیر ساخت های قدیمی ، در بین سایر طرح ها باقی بماند.     

 اما در حالی که شرکت های بزرگ ، وال استریت وثروتمندان در حال در کردن باد گلو هستند ، گرمایش جهانی وتعمیر زیر ساخت ها کنار گذاشته شده اند. ایالت ها ها در حال قطع حمایت از مدارس وبهداشت هستند. شهرستان ها وشهر ها استخر های شنای تابستانی وتاسیسات عمومی را تعطیل می کنند . مشاغل ورشد در رکود به سر می برند. دولت فدرال به شدت در حال قطع بودجه خدمات اجتماعی است ،  ومراقبت های پزشکی وغیره به تلاطم انسداد نزدیک هستند. 

ضمنا ، مطمئن باشید که علیرغم اندکی ثبات در اینجا وآنجا ، بودجه های ارتش وامنیت ملی به صورت واقعی بدون تغییر باقی خواهند ماند. 

 

URL of this article: www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=25589

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter